31 Декември, 2016 07:30 19 428 30

31 декември 1968 г. Руският Конкорд

  • ссср-
  • конкорд-
  • ту-144

Последният пътнически полет на Ту-144 е на 1 юни 1978 г., по-малко от година след първия. Общият брой произведени апарати е 16

31 декември 1968 г. Руският Конкорд - 1

На 31 декември 1968 г. 1968 г. Съветският свръхзвуков пътнически самолет Ту-144 извършва първия си полет. Това става два месеца преди аналогичния европейски самолет Конкорд.

Туполев Ту-144 е първият в света свръхзвуков пътнически самолет, конструиран от конструкторско бюро Туполев, под ръководството на авиационния конструктор Алексей Туполев.

31 декември 1968 г. Руският Конкорд

Външно двата самолета са много подобни, въпреки че се различават по своята конструкция. Създателите на Конкорд обвиняват СССР в технически шпионаж, като за доказателство служат и намерени години по-късно технически планове и документация на самолета у руски шпиони. В отговор руските конструктори заявяват, че сходната им цел е довела до сходни резултати. Поради приликата му с Конкорд, западните медии наричат самолета "Конкордски". Ту-144 преминава скоростта на звука за първи път на 5 юни 1969 г., а на 15 юли същата година става първият пътнически самолет, преминал 2 Мах.

През 1973 г. Ту-144, участващ в Парижкото авиационно изложение. За съжаление катастрофира, при което загиват екипажът и 9 души на земята.

31 декември 1968 г. Руският Конкорд

Ту-144 влиза в експлоатация по редовни пътнически линии през м. ноември 1977 г. Високият разход на гориво, някои технически несъвършенства и поредната катастрофа при изпитателен полет през м. май 1978 г. водят до преждевременното извеждане на самолета от експлоатация.

Последният пътнически полет на Ту-144 е на 1 юни 1978 г., по-малко от година след първия. Общият брой произведени апарати е 16.

Характеристиките са на Tu-144D:

екипаж - 3

капцитет - 120-140 пътници, но обикновено 70~80 пътници

дължина - 65,50 m

обхваща - 28,80 m

височина - 10,50 m

площ - 438,0 m²

тегло празен - 85 000 kg

максимално тегло, с което може да излети - 180 000 kg

вместимост на гориво - 70 000 kg (154 000 lb)

реактивен двигател - RD-36-51

брой на реактивните двигатели - 4

сила - 200 kN

максимална скорост - Mach 2,35

максимална достигната скорост - 2 500 km/h, 1 550 mph

скорост, която поддържа по време на полет - Mach 2,16

скорост, която поддържа по време на полет - 2 300 km/h, 1 430 mph

таван на полета - 18 000 m

обсег - 6 500 km

височина, която може да изкачва за 1 минута - (3 000 m/min)

разпределение на тежестта - 410,96 kg/m²

натиск/тегло - 0,44


Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 ууууууу

    35 76 Отговор
    крадци!
    поредното доказателство, че всичко сделано в СеСеСеРе е КРАДЕНО!

    Коментиран от #5

  • 4 да123

    87 31 Отговор
    Хахаха, уж руснаците са го били откраднали, но пък е излетял по-рано от англо-френският вариант :) :)
    При самолетите не е достатъчно само да вземеш чертежа и плновете.
    В украйна има ТУ-160 и ТУ-95, гръбнаците на руската ядрена авиация днес, както и голям брой от екеземплярите на въоръжение в руската армия днес. Ако се копираше толкова лесно американците нямаше да се притесняват от руснаците, а веднага щяха да намерят начини и средства да им противодействат.
    С други думи, на американците им образци на руска техника са им в ръчичките и не могат д аги копират 21 век, а какво остава за някой шпионин усппял за заснеме някой чертеж и план без пряк доесек до самолета и то през 60-те :) :).
    Законите на аеродиманиката са еднакви и важат за всички краища на света, еднакви са на цялата планета. А формата на фюзелажа е оптималният вариант за зададените технически характериситики на самолета, затова и формите им са сходни.
    Другото най-важно при тези самолети са двигателите.

    Защото те работят с пределни термични и механични натоварвания и при тях имат огромно значение технологиите на обработка на металите, а те не могат да се разкрият просто със спектрален анализ, с който може да се разбере само съставът на метала, но не и технологията на обработката му. Затова цялата техническа докуменация да имаш пак няма да успееш да направиш каквото и да е било.

    Произвидителите на Конкорд просо те оправдават от завист и срам, а медиите на планетата тогава, какво и сега

    Коментиран от #8

  • 5 незнайко

    53 15 Отговор

    До коментар #3 от "ууууууу":

    Да бе, да не са откраднали и ракетните носители? Чак и САЩ ги ползват. Да не мислиш, че Мерцедес не крадат технологии. Въпроса е да се развива техниката, по един или друг начин. В противен случай, още щеше да яздиш кон и да носиш багаж с каруца.

    Коментиран от #12

  • 6 Plovdiv

    28 46 Отговор
    Този самолет може да бъде определен само с една дума: Провал с главно "П"!
  • 7

    43 10 Отговор
    Хубаво, много сте критични.Но къде сме ние т.е.вие Хората си защитиха родината а вие само плюете това онова. Затова Българите не ги обичат никъде и даже предпочитат бежанците пред нас.Затова децата ни никога няма да се върнат...Заради нас......

    Коментиран от #9

  • 8 Реалист

    26 47 Отговор

    До коментар #4 от "да123":

    Ушанките не са преписвали правилно. Експлоатация по-малко от година - е няма такава държава. И след това - "великия ТУ-154"- поредното Жигули в небето.
  • 9 Plovdiv

    22 17 Отговор

    До коментар #7 от " ":

    По времето, когато тоя летящ ковчег е слизал от конвейрите, България имаше изключителна икономика, произвеждаше качествена продукция, която се изнасяше по целия свят и пред които в СССР можеха само да се облизват. Иначе относно предпочитането на бежанците - нека не бъркаме патологичната национална умствена ограниченост на различни нации в Западна Европа със здравия разум. Е, халал да се им бежанците!

    Коментиран от #11

  • 10 ан24

    14 18 Отговор
    Нищо чудно руските шпиони да са го изкопирали от Конкорд, след това са избързали с производството и пускането му в експлоатация, за това излезе несполучлив и бързо-бързо приключи съществуването си, за съжаление с човешки жертви.

    Коментиран от #13

  • 11 Сноудън

    43 13 Отговор

    До коментар #9 от "Plovdiv":

    Цялалат Българска икономика от времето на социализма бе създадена с помоща на ССР и унищожена с поможа на Евро Съюза!
    Да убиеш конкуренцията е икономически изгодно от колкото да създаваш конкурентна продукция!
  • 12 кгб

    24 31 Отговор

    До коментар #5 от "незнайко":

    Абе не знам Мерцедес от кого са крали,но ако не бяха немските учени които ушанките плениха по време на Втората Световна Война,нямаше да имат ни ракети,ни самолети,ни икономика.Ушанките не са измислили нищо което да е полезно .
  • 13 Сноудън

    23 6 Отговор

    До коментар #10 от "ан24":

    Не е тайна, че Ту-144 по "снимка" на макета на кнкорда и увеличена в мащаб, но това не означава, че не могат!
    Напротив, да построиш нещо работещо е много трудно, за това и България е на това дередже!
    Българина може за "съжаление" само да лае и да дава съвети без "покрити"!
    2007 година показах снимки на Мини Когенерато на "Научен Сътрудник от БАН", и ..... неговото предложение беше "намери някой в Германия да напиша ПРОЕКТ"!
    Защо ? - защото проекта се плаща а може и да не работи!
    Е това можете, само да пишете и да се ерчите!
  • 14 Киро

    13 27 Отговор
    Пак кражба, не пак, а отново!

    Ушанските "инженери" са като китайците - правят лоши копия.

    Добре, че е белия човек от Запад, че да има откъде да крадат!

    Коментиран от #17

  • 15 Свидетел

    22 14 Отговор
    Самолетът бе гордост на съветската авиация, демонстрация на технологично съвършенство, равно на това, отвъд желязната завеса.
    Това, че е свален от производсттво е само критично отношение към собственото си производство. Но за всичко това е необходимо внимателна преценка, а не анонимно лаене в интернет.
  • 16 Т 34

    16 1 Отговор
    Няма място за сравнение. "Конкорд" е бил реално в експлоатация 27 години и са летели общо 244 000 часа, като са превозили над 3 милиона пътници. ТУ 144 реално са били на ниво "опитен образец", защото са правили само пробни полети продължили по малко от година.
  • 17 НикиД

    13 18 Отговор

    До коментар #14 от "Киро":

    ето кратък списък на емблематични съветски изобретения, които всъщност са били прекопирани, или откраднати от други страни 1 бомбардировач ту 4 , прекопиран едно към едно от американския б-29 суперфортрес. 2 картечен пистолет шпагин - прекопиран от финландския ,,суоми,, с който се сблъскват по време на зимната война 1939. 3 танк Т-34 , основната концепция е на американския конструктор Уолтър Кристи, който им продава патента, все пак руснаците имат заслуга за това, че успяват да го развият. 4 автомат АК 47, който макар че има някои конструктивни различия е силно повлиян от германския МП 44Щурмгевер. 5 абсолютно всички съветски автомобили и камиони произведени след войната са копия, лицензни, или откраднати от германски ,или американски модели. това е само малка част.......
  • 18 Tu144

    5 3 Отговор
    Направени 16 броя?Някой от тук пишещите имат ли представа за колко време се изработва един такъв самолет. Излиза че са правили по самолет и половина за месец? Колко ли развита трябва да е развита една индустрия за да може да прави с такива мащаби? Е колко еърбъса се потрошиха а колко боинга ? А тъ 144 само два броя ?Апропо 1968 -1978 година , нещо не схващам ?
  • 19 ссср

    13 9 Отговор
    За съжаление братушките, така са свикнали... да живеят в пропаганда и шпионаж...

    Коментиран от #20, #28

  • 20 sssr

    5 6 Отговор

    До коментар #19 от "ссср":

    a konkord,kolko katastrofi s jertvi ima i zasto ne leti i toy!?
  • 21 cralich

    15 3 Отговор
    Където и да отидат българи никакви чертежи не се крият. Даже любезно ни ги предоставят и казват :Толкова сте изостанали, че цялата документация ще ви предоставим и пак нищо няма да направите !
  • 22 Крилья Советов

    15 4 Отговор
    Германците преди година-две се оплакваха, че промишленият шпионаж от страна на САЩ е с невероятни размери, а то само САЩ да бяха. Всичките се следят помежду си.

    Конкордът има доста катастрофи, а и беше нерентабилен, затова го спряха. Катастрофите се дължаха на това, че илюминаторите бяха измислени овални и квадратни вместо кръгли. Това водеше до умора на материала и микропукнатини в корпуса. Апропо, същата причина бе отговорна и за руските катастрофи.

    Не мога да разбера само защо толкова мразите "ушанките". Хората имаха за задача да настигнат Запада технологично, същото прави сега Китай, като Китай дори се превърна в "работилница на света". Много добре можете да си дадете сметка, че става дума за огромни пари, които нямаше откъде да дойдат, докато американците разполагаха и с технологии, и с пари. Това, че някой разполага с пари и технологии, не го прави добряк, нали?
  • 23 сесесере

    10 4 Отговор
    Нищо не става от пияните ватенки. Навсякъде имаха шпиони..и уж всичко те са измислили...като макетата
  • 24 Чехлъото Радев

    8 5 Отговор
    Тея отровени от метилов спирт колхозници не са способни на каквото и да е било . Ладата от ФИАТ 50 години никакъв прогрес, Калашника от Германците.......
  • 25 Драйвър

    8 1 Отговор
    Има филми и литература,който го интересува може да разбере,Франция и Англия по отделно стартират проект за свръхзвуков пътнически самолет,но заради големите разходи и други проблеми закриват проектите,след година преговори двете държави решават да обединят проекта,но междувременно отдела за научен шпионаж към КГБ успяват да копират Френския проект(това е документирано в архивите на КГБ) и именно френския проект довършват съветските инженери,а поради едногодишното забавяне в преговори руснаците успяват да пуснат техния самолет първи!Сблъскват се със същия проблем като французите-прегряване на двигателите и заради това СССР вадят ТУ-144 от експлоатация само след година.
  • 26 АМАН ОТ РАЗБИРАЧИ

    7 5 Отговор
    КОПИРАЛИ, НЕ КОПИРАЛИ, НАПРАВИЛИ СА ГО ХОРАТА! И китайците копират, ама имат най силната икономика в света, работят, усъвършенстват се и вървят напред! Докато ние тук лаем, много знаем и все даваме акъл. И това е така, защото сме мързеливи - искаш ли акъл попитай мързеливия. И от много акъли нямаме нито автомобилостроене, нито сериозна промишленост, нито пък и каквото и да било. Тук развъждаме най добре ма...ли, престъпници и проститутки. Най силно развития орган на българина не е между краката му, а езика, за да може да лиже чужди задници, да се възхищава и да вика "колко е вкусно само".
  • 27 ААА

    1 2 Отговор
    Много преди този пътнически Ту-144. Руснаците нали са си руснаци,и мислят първо за оръжие и после,за нещо друго. Та създават Такъв образец на военен стратегически свръх-звуков бомбандировач, и го наричат галено-СОТКА. Тази "СОТКА" в един екземпляр още се пази като музеен експонат,и до сега. Той по същество си е ТУ-144 създаден години по-рано ,макар и в условията на голяма секретност,поради това ,че е ново оръжие ,с голям потенциал. Проекта "СОТКА" като военен обект е спрян ,и не вижда масово производство. Това е времето на ракетите с атомно оръжие. Руснаците по това време демонстративно режат своите самолети и танкове ,с послание-НИЕ МОЖЕМ ДА СЕ ЗАЩИТАВАМЕ САМО С ЯДРЕНО ОРЪЖИЕ,И ДРУГО НЕ Е НЕОБХОДИМО. Има такива архивни кадри от тогава-На нов аеродром,стотици нови самолети,минава една тежка машина ,и ги смачква всичките. Та и СОТКА не вижда бял свят, само по-късно след години ,в гражданската авиация.И тази доктрина ,след години , е отчетена ,като огромна грешка.Америка ,не напада СССР, но запалва конфликти в различни точки на света,и се налага руснаците спешно да наваксват,своето изоставане ,в конвенционално оръжие,и най-вече самолети.

    Коментиран от #29

  • 28 раптор

    0 0 Отговор

    До коментар #19 от "ссср":

    Епа имаме си сериозни игри приятелче! По добре така, отколкото в завист и срам!
  • 29 раптор

    1 0 Отговор

    До коментар #27 от "ААА":

    Ние сме си оръжейници от 5-6 века насам... Що се отнася до изоставането в конвенционални оръжия, НАТО са считали, че СИВ
    ще ги изнесе от континентална европа за 2 седмици. Това е през 70те и са стоварили безброй тактически ракети, с които при евентуална война, нищо няма да остане! Надпреварата в оръжейния бранш е много динамична и конкурентна. Сотка е след ту-144 и е кокурент на ту-160 бял лебед, но е по скъпа.
  • 30 Гост

    0 0 Отговор
    Абе факти.бг откъде ги вадите тези новини от нафталина. Май периодично трябва да величаете СССР и Раша. Какъв ви е кяра???