Както много други системи в автомобила климатикът е главно действащо лице в множество митове и легенди от шофьорски фолклор. Руското сп. "За рульом" оборва 5 от най-разпространените заблуди за експлоатацията на тази полезна екстра.
1. Климатикът е необходим само през лятото
Може би най-разпространеният мит за климатика в колата гласи, че климатикът е предназначен само за жегите, а през останалото време не се пуска. Всъщност той е изключително ефективен в изсушаването на въздуха в купето и предотвратяване на изпотяването на стъклата.
Нещо повече - през зимата климатикът трябва да се включва поне веднъж месечно, за да може маслото, което циркулира в системата заедно с фреона, да смазва уплътненията и да предотвратява изсъхването им. Това не вреди на инсталацията, а ако температурата на борда е прекалено ниска, той просто няма да се включи. Добре е процедурата да се извършва в топъл паркинг (например в търговски център) и климатикът да работи 5-10 минути. Опитните автомобилисти знаят и обикновено не забравят за това.
2. Климатикът увеличава разхода на гориво
Това е абсолютно вярно. Проблемът се състои в друго - често шофьорите карат на отворени прозорци вместо да включат климатика, за да пестят. Компресорът наистина създава допълнително натоварване на двигателя и така разходът расте. Това обаче се случва и с отварянето на прозорците, които увеличават въздушното съпротивление и консумацията на гориво скача с 20% и дори повече. При това водачът и пътниците трябва да жертват комфорта и тишината, а не са изключени и настинки. При затворени прозорци и пуснат климатик разходът се покачва само с 10%.
3. Климатикът харчи фреон
В идеалния случай системата на климатичната инсталация е херметична, а фреонът не е гориво. Той циркулира в затворен кръг и ако няма течове, си стои вътре. Загуба на фреон се наблюдава при дълго бездействие и когато херметичността е нарушена от пропускащи уплътнения.
4. Обслужването се изчерпва с проверка на фреона и допълване в случай на нужда
Много автомобилисти смятат, че това е напълно достатъчно. Всъщност климатикът се нуждае от периодична диагностика - ако фреонът изтича и само се допълва, той ще се "харчи" все повече. Важно е да се открие причината за теча и да се отстрани. Освен това кондензаторът трябва да се почиства периодично от мръсотия и да се провежда антисептична обработка на изпарителя, иначе хремите насред лято са гарантирани.
5. Двигателят не бива да се изключва при работещ климатик
Широко разпространено мнение гласи, че двигателят не се гаси, докато климатикът е включен, защото го поврежда. В действителност това не е турбокомпресор, който по правило трябва да се оставя да поработи на празен ход известно време. Климатикът може да се включва и изключва по всяко време заедно с двигателя или отделно.
Въпреки това е добре компресорът да се изключва понякога, за да му се позволи да климатика да изсъхне при включен вентилатор. Това ще елиминира неприятната миризма в салона и размножаването на бактерии, които нахлуват в салона при следващото пускане.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Гог
Коментиран от #7
10:48 24.02.2020
2 2-рото не е вярно
Коментиран от #3, #6, #16, #24, #47, #52
10:55 24.02.2020
3 Този
До коментар #2 от "2-рото не е вярно":
Хубаво твърдение. Остава само да го докажеш11:00 24.02.2020
4 gggw
Коментиран от #11, #14
11:00 24.02.2020
5 Цецо
11:02 24.02.2020
6 Хаха
До коментар #2 от "2-рото не е вярно":
Направи сравнение в разхода като караш по магистрала с климатик и отворени прозорци... В града ще е по-икономично на отворен прозорец, но ще се опечеш...11:06 24.02.2020
7 Емил
До коментар #1 от "Гог":
Защо?! Точка 2 е абсолютна глупост!!! Има направени изключително точни изследвания (при различни скорости). Дори при 150 км/ч, климатикът увеличава разхода на гориво тройно спрямо отворения прозорец!Коментиран от #8
11:22 24.02.2020
8 Бачо Киро
До коментар #7 от "Емил":
С други думи - в задачата се пита, защо Бай Ганя след като няма пари да се вози, въобще си е купил кола с климатик, след като няма да го пуска, че да пести дребни? Ми да кара колело ... В края на краищата автомобилът не е основно право на човека ...13:00 24.02.2020
9 ФауВе
13:34 24.02.2020
10 ФауВе
Коментиран от #25
13:36 24.02.2020
11 Прав си
До коментар #4 от "gggw":
Имам един съсед - руснак. От ноември до март сутрин пали и 10 минути загрява на място. Защо го правиш бе, питам. Так нада, ми отвечае. Иди му обяснявай на такъв, че по тоя начин си прецаква буталата. Бунак...Коментиран от #13
13:37 24.02.2020
12 ФауВе
13:38 24.02.2020
13 ФауВе
До коментар #11 от "Прав си":
И как ги прецаква? А като запалиш, тръгнеш веднага и напъваш с газта да ускоряваш на студен мотор, не ги ли прецакваш повече?Коментиран от #32
13:39 24.02.2020
14 ФауВе
До коментар #4 от "gggw":
Селящина! Карането на студен мотор гори в пъти повече гориво и разбива частите му много повече. По-добре си подгрей на място без натоварване, че после, при даване на газ, да ти работи колата като хората. В краварника не сте ги учили тия, май?Коментиран от #17, #27, #33
13:40 24.02.2020
15 Гошо Тъпото
14:42 24.02.2020
16 Pokoloko
До коментар #2 от "2-рото не е вярно":
Discovery channel Mithbusters преди години мериха разхода с прецизни методи и доказана че при висока скорост и напълно отворени прозорци разхода но гориво е по-висок, естествено никой не кара с над 90 и напълно отворени прозорциКоментиран от #18
15:33 24.02.2020
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 ФауВе
До коментар #16 от "Pokoloko":
Значи са тествали при неприложими условия и са получили напълно непрактичен и нереален резултат. Защо въобще са се бъхтили да го правят?19:10 24.02.2020
19 ФауВе
До коментар #17 от "kkk":
Само каруцар може да напише такива иди.отщини. Дори и да галиш педала, както галиш педала до тебе нощем, състава на сместа при студен мотор пак ще е с 40% по-богата, отколкото на топъл мотор. Вземи се поинтересувай каква е стехиметрията на горивото за каруцата ти, при студена и при топла работа на мотора. Това са 40% повече разход и към 100% по-отровни пушеци. Защото с обогатен състав, газовете са в пъти по-отровни от на обеднен. Зависимостта не е линейна, а е логаритмична. И температурата на водата ти е определяща за работата на мотора, за дълготрайността му, както и за състава на изгорелите му газове. Винаги е по-добре е да подгрееш за 2 мин, на минимални обороти, при разход 1л/ч. За тия 2 мин ненатовареният ти мотор на празен ход ще изгори 30-40 грама гориво. Ако тръгнеш да караш на студено, ще избълваш едно кило гориво само до първия завой. Невежеството на днешната младеж е по-голямо от на павианите в зоологическата градина. Не се мъчи да доказваш колко ти липсва интелект. За същото време си направи тест с едно шише гориво, колко ще ти изгори колата, ако минеш едно и също разтояние студена и после пак, ако го минеш топла. Аз съм го пробвал и от там вадя изводите и ти ги давам наготово. Ама шопските ви кра.туни дори не искат да се отворят, да почерпите от опита на другите.Коментиран от #21, #22, #29
19:18 24.02.2020
20 2dw
и обувки не ви трябват
19:48 24.02.2020
21 Фауве2
До коментар #19 от "ФауВе":
Много точно,евала.20:07 24.02.2020
22 2367
До коментар #19 от "ФауВе":
Каруцар явно е бил баща ти- то друг начин да се пръкне тъп голфаджия няма... Все си мислех да изкарам едни интересни неща за климатици, ползването им зимата, разход и т.н. (много по-интересни от тази малоумна статийка), но с читатели като теб ми се изгуби желанието- ще си пукнете необразовани и заблудени говедаКоментиран от #34
20:48 24.02.2020
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 0,5л!?
До коментар #2 от "2-рото не е вярно":
И така да е!?Ако 0,5л. те събарят, ми хич не я пали тогава!😂😂😂23:32 24.02.2020
25 prizrak
До коментар #10 от "ФауВе":
Турбото да не е направено от кашкавал? Къде си видял в която и да е марка инструкция за гасене на двигател с турбо.Въобразявате си разни работи.Всички сплави от които е направено турбото са специално подбрани да издържат на високи топлинни натоварвания.След определен пробег или работо часове турбото се рециклира или подменя.Няма нищо вечно.Коментиран от #26, #35
00:28 25.02.2020
26 Язе
До коментар #25 от "prizrak":
Проблема не е в турбото а в.....маслото което го маже и охлажда.Коментиран от #28
00:33 25.02.2020
27 prizrak
До коментар #14 от "ФауВе":
Ало професоре, да си чувал че когато метала е студен се свива? Ако двигателя на автомобила се кара с предписаното масло, ншма значение дали го подгряваш на място. Палиш и след една минута потегляш и това е. Ако си в Сибир, тогава или не гасиш, или подгряваш картера или охлаждането с допълнителни системи. За България палиш и тръгваш спокойно.Коментиран от #36
00:35 25.02.2020
28 prizrak
До коментар #26 от "Язе":
Слагайте си масло по каталог и няма да имате проблеми.Ползвайте добавки за гориво и
само скъпа нафта за дизелите. Никога няма да ви се налепят нагари или запушени дюзи.
Коментиран от #37
00:39 25.02.2020
29 prizrak
До коментар #19 от "ФауВе":
Обясни по-подробно, защо разхода със студен двигател ще е с 40% по-висок? Откъде ще дойде по-високия разход? Разхода не се ли опеределя от сензора във въздушния филтър(маф сензора), който изчислява съотношението на въздуха спрямо горивото? Ако сензора работи нормално кое би накарало гориво въздушната смес да се обогати?Коментиран от #31, #38, #39, #40
00:53 25.02.2020
30 Дидо
06:00 25.02.2020
31 Батко
До коментар #29 от "prizrak":
Компютърът го прави в зависимост от температурата. Иначе на студено двигателят ще забива, както карбураторен без смукач на студено.10:33 25.02.2020
32 Стършел
До коментар #13 от "ФауВе":
Тръгваш, но не напъваш газта, а я галиш първите няколкостотин метра. Така загряваш комплексно всички движещи се части, не само двигателя. И най-важното, не тровиш околните, които дишат изключително вредните газове на празен ход! Да не говорим за много дразнещия шум, още повече от таралясници с неизправни ауспуси.Коментиран от #41
11:23 25.02.2020
33 Стоянов
До коментар #14 от "ФауВе":
Глупости! Загряваш двигателя, а трансмисията е студена. Като тръгнеш прецакването е гарантирано.Коментиран от #42
14:41 25.02.2020
34 ФауВе
До коментар #22 от "2367":
А ти си тръгвай на студено веднага след старт, а после се чуди що си на майстор през месец. На крет.ените главите им не увират.15:20 25.02.2020
35 ФауВе
До коментар #25 от "prizrak":
Поговори с някой, който разбира. Това не се прави винаги. Прави се само след продължително пътуване или при сериозно натоварване на мотора. След такова каране турбото е още горещо. Спреш ли мотора, маслото и водата спират да се въртят. Маслото в турбото ще кипне. Може и чайника ти да кипне. Случвало се е. Затова по-опитните карачи знаят, че след дълго каране мотора трябва да се остави на място да работи минута-две. Да се поуспокои малко температурата на железата. Отделно от това, трябва да се поразтоварят натрупаните вътрешни напрежения в механиката на мотора. Ако нямаш навика в един прекрасен миг нещо ще се пропука. Може да не е при теб. Може да е при следващият собственик, но ще се пропука. Вътрешните напрежения, натрупани след продължителна работа на мотора са си сериозно нещо. Не е умно да се пренебрегват.15:25 25.02.2020
36 ФауВе
До коментар #27 от "prizrak":
Ало, чирака! Да си чувал, че температурните разширения на различните метали са различни? Буталата се свиват и раздуват повече, отколкото цилиндрите. На студен мотор хлабините ти задължително са по-големи, отколкото на топъл.15:27 25.02.2020
37 ФауВе
До коментар #28 от "prizrak":
Вярваш ли си?15:28 25.02.2020
38 ФауВе
До коментар #29 от "prizrak":
Обяснявам. В кутията на филтъра е МАФ, на който му викат дебитомер. Някой ДВГ са само с МАФ, други са само с МАП, а някой са и с двете. И двете определят състава на сместа. НО НЕ САМО ТЕ!!!! Състава на сместа се определя и от датчика за температура на водата. Почти всички коли имат по два такива. Единият е за ЕКУ, който определя състава на горивото, а другият е за стрелката на таблото. При студен мотор, датчика за водата дава инфо на ЕКУ, и то държи дюзите отворени по-дълго време всеки цикъл, като така обогатява сместа. Но, това не е всичко. Състава на сместа се определя от много неща. От ТПС, от ламбда сондата, от датчика за оборотите, от НОК сензора (при бензинките), от датчика за налягане на горивото........... не е само едно нещо. Много са. При студен мотор смесите са задължително богати. Стехиметрията е под 1. При бензиновите е към 0,79. При топъл мотор е над 1 - бедни смеси. Около 1,2 за бензиновите ДВГ. Има диапазони на работа, когато и при топъл мотор се обогатяват, но това зависи от натоварване, от обороти........ има си горивни карти и ЕКУ си ги следи. Представи си, че тръгнеш да караш студен мотор. Студеният мотор винаги гори повече. Не само заради обогатените смеси, но и заради по-големите хлабини в бутално цилиндровата група. През по-големите хлабини имаш повече загуби на компресия и на ефективно налягане. Ефективността на студен ДВГ е много по-ниска, отколкото на топъл. Гориш едни литри, за да свършиш работа, която на топъл мотор ще свършиш с15:47 25.02.2020
39 ФауВе
До коментар #29 от "prizrak":
с много по-малко. И защо? Защото те мързи да подгрееш за 2 мин, което коства 30-40гр нафта ли? Да не говорим за факта, че катализаторът ти въобще не работи на студен мотор. За да си върши работата, катализаторът трябва да е загрят до 150 градуса. Студен катализатор нищо не пречиства. Ако подкараш студена кола, повечето саждообразуване при горенето, както и повечето изгорено масло, заради по-големите хлабини в мотора, само ще ти задръстят по-бързо катализатора. Потеглянето на студено е крайно нежелателно. Две минути ви коства сутрин, да достигнете някаква що-годе топла среда на мотора. Една песен време по радиото е.15:47 25.02.2020
40 ФауВе
До коментар #29 от "prizrak":
И в допълнение: при някой коли МАФ сензора не се отчита при работа на студено. Карат по директно зададени стойности в картите. Отчитат МАФ данните чак след 60 градуса на водата. Не е при всички, но при някой е така.15:50 25.02.2020
41 ФауВе
До коментар #32 от "Стършел":
На двулитров мотор, при 900об/мин, газовете на празен ход са 0,9 м3 в минута. Ако го подкараш, дори и с галене на педала до към 1300об/мин, дебитът им ще нарастне на 1,45м3 в минута. Това са със 60% повече изгорели газове, отколкото, ако си подгрял на място. И това е само дебитът им. А съставът на отровите в тях е в пъти по-лош, отколкото при работа на място, заради дообогатеното гориво, при мотор под товар, па бил той и лек.Коментиран от #44, #46, #48
15:56 25.02.2020
42 ФауВе
До коментар #33 от "Стоянов":
А като тръгнеш направо на студен мотор, трансмисията ти топла ли е? Подгряването на мотора е при пуснат съединител, на свободна. Първичният вал в скоростната кутия се върти, както и междинният. Маслото в трансмисията се върти също.15:59 25.02.2020
43 Георги
Коментиран от #45
20:50 25.02.2020
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Гост
До коментар #43 от "Георги":
Няма нужда да си велик изобретател, за да имаш що-годе някакви технически познания. Това, че ти ги нямаш, не означава, че онези, които ги имат, са едва ли не спецове от НАСА.09:37 26.02.2020
46 Гост
До коментар #41 от "ФауВе":
Смятам че изчисленията ти са коректни.за обикновен дизел 1.8 при работа на място производителят дава 0.5 литра на час за топъл мотор и 1 литър на час за студен мотор.09:40 26.02.2020
47 Мда
До коментар #2 от "2-рото не е вярно":
Ако караш Корса 1,2 с 65 к.с., може да е проблем16:42 26.02.2020
48 Гост
До коментар #41 от "ФауВе":
Човеко медей светкай невежите ! Ще ни изядеш хляба ... нека дават газ на студен мотор и да гасят след цедки !20:17 26.02.2020
49 Човек
Коментиран от #50
22:25 26.02.2020
50 ФауВе
До коментар #49 от "Човек":
За 30 мин и аз не бих го правил. Не ми трябва знак, който да ме подсеща за такова нещо.10:58 27.02.2020
51 San
16:49 28.02.2020
52 Тодор
До коментар #2 от "2-рото не е вярно":
И сигурно отворения прозорец не променя обтичането на автомобила и не влошава аеродинамиката му и респективно не променя разхода на гориво... само ако колата е с аеродинамика на тухла и конструкция на редосеялка...21:16 28.02.2020