Старите дядовски методи за паркиране на склон с помощта на камък или друго подръчно препятствие, подпъхнато под гумата, винаги ще вършат работа. Какво обаче може да се направи ако наоколо няма паве, а трябва да се спре безопасно на нанагорнище или нанадолнище?
Шофьорите на автомобили с автоматични трансмисии разчитат на режима "P(arking)" и в това има логика. Механизмът представлява едрозъбно колело и кобилица, които блокират изходния вал на скоростна кутия, а оттам - и въртенето на колелата.
Системата е доста надеждна, но при постоянно паркиране на склон започва да се износва, тъй като трябва да удържа цялото тегло на колата. Ето защо дори при автоматиците не е зле да има подсигуряване с ръчната спирачка.
При предавателните кутии с ръчно превключване важат малко по-различни правила. При спиране по нанадолнище трябва да се включи задна и да се дръпне ръчната спирачка. Така ако колата тръгне напред, коляновият вал трябва да започне да се върти в обратна посока и няма да ѝ позволи да помръдне.
Същите съображения важат при паркиране по нанагорнище, но в такава ситуация се включва на първа предавка. Ръчната спирачка отново не бива да бъде забравяна. По-сложно става ако тя не работи. В такива случаи, пък и не само при тях, си струва шофьорът да се подсигури допълнително.
Това става с правилно завиване с управляемите колела. Те трябва да бъдат насочени към бордюра и да опират в него - нещо като камъка пред гумата, но без хамалогията. Ако липсва и бордюр, колелата се насочват така, че ако автомобилът потегли по склона, да не се озове на платното, по което се движат колите, а да излезе в канавката.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Петър
Коментиран от #7
16:26 02.03.2020
2 Гост
Коментиран от #6, #17, #20, #21, #30
16:28 02.03.2020
3 Анонимен
16:28 02.03.2020
4 Гост
16:28 02.03.2020
5 Анонимен
16:31 02.03.2020
6 Петър
До коментар #2 от "Гост":
Празната глава на тоя дето е писал или превел статията пречи на коляновия вал да се върти на обратно.16:31 02.03.2020
7 Егати
До коментар #1 от "Петър":
Все едно на българина да му обясняват-какви поразии му донесе комунизъма и социализъма.16:32 02.03.2020
8 Чуйек
Коментиран от #10, #14
16:36 02.03.2020
9 Morgoth
16:38 02.03.2020
10 Анонимен
До коментар #8 от "Чуйек":
Това са глупости. Как пък веднъж не ми се е случвало за почти милион км стаж.Коментиран от #12
16:42 02.03.2020
11 Електрошок
Коментиран от #13
17:06 02.03.2020
12 Пешо Гумата
До коментар #10 от "Анонимен":
И аз така мислех докато веднъж не ми се обади една пача, която в студа беше дръпнала ръчната и след това като потеглила (разбира се освободила от ръчна), но беше карала с блокирало колело от Ц. Гара до 3та градска. Така, че съвсем добронамерено - имай си едно наум!17:50 02.03.2020
13 Е колко
До коментар #11 от "Електрошок":
ще измине тази кола?2-3 метра, докато се удари някъде, не е като да пътува с километри. Толкова ли много ще се повреди за няколко метра?!Коментиран от #15
17:56 02.03.2020
14 куку руку ку
До коментар #8 от "Чуйек":
Вярно е, но не винаги. При дълго стоене с дръпната ръчна спирачка, разбирай седмица и нагоре, накладките залепват и ако се тръгва в заледено време колелото се сурка по леда, докато не попадне на сух участък и се отлепи. А ако имаш задвижване на колелото със ръчна спирачка, то тя се отлепя още с потеглянето.17:57 02.03.2020
15 куку руку ку
До коментар #13 от "Е колко":
Тя не, но лъскавото Ферари (Мерцедес, Порше... избери си каква да е скъпа кола, по законите на Мърфи), в което може да се спре...18:00 02.03.2020
16 type-R
Коментиран от #23
19:57 02.03.2020
17 куку руку ку
До коментар #2 от "Гост":
Попитай ангренажният ремък и разпределителният вал.21:48 02.03.2020
18 оня с коня
23:34 02.03.2020
19 Кибика
00:21 03.03.2020
20 наблюдаващотдалеч
До коментар #2 от "Гост":
Това, за въртенето на коляновият вал, е върхът на простотиите които поместват!01:07 03.03.2020
21 po-znaesht
До коментар #2 от "Гост":
Май бавно загряваш,колега?? Тъп въпрос задаваш:"КОЕ ПРЕЧИ НА КОЛЯНОВИЯ ВАЛ ДА СЕ ВЪРТИ ОБРАТНО??"Пречат точно зъбните колела на предавките в скоростната кутия! Нали те ОБРЪЩАТ ПОСОКАТА НА ДВИЖЕНИЕ! Със същия "успех"можеш да попиташ,кое обръща движението напред,-НАЗАД?...Вече превключена предавката назад,само ако се счупят зъбците на колелото,ще се освободи колата да тръгне напред!!Ако искаш схема-има в Gogle или в съответните справочници...Коментиран от #22
01:08 03.03.2020
22 наблюдаващотдалеч
До коментар #21 от "po-znaesht":
Абе ти си страшно ерудирано Т@п! Страшно много гл0пави приказки, за да ни убедиш в неосъзнатото си невежество.Коментиран от #24, #25
01:14 03.03.2020
23 po-znaesht
До коментар #16 от "type-R":
Прав си колега с обясненията,но май си зле с някои детайли от механиката-по-точно,не знаеш якостта на стоманата,а тя издържа в случая 2500 кг/см2,като в твоя пример ,площта на малкия пръст е поне 1.5-2 см2,демек,ще издържи двойно повече-към 3000 кг!!И то,ако колата увисне вертикално с цялата тежест на металното палче!!А при търкаляне,както в случая,реалния опън-сила,приложен на палеца е 5 пъти по-малък-само към 300 кг! Затова в силовите състезания един силен мъж тегли примерно камион,тежащ 4 тона,докато реално не може да повдигне повече от 400 кг!!Коментиран от #29
01:21 03.03.2020
24 po-znaesht
До коментар #22 от "наблюдаващотдалеч":
Коментираш?Не! Просто показваш празната си глава,понеже не казваш АБСОЛЮТНО НИЩО!!!Нещо може да кажат знаещите,а ти можеш да духаш отгоре ,докато ти прочистват "ауспухчето"отзад..отдолу01:27 03.03.2020
25 po-znaesht
До коментар #22 от "наблюдаващотдалеч":
Та,продължавай да си стоиш по-далече,както е "името" ти,за да не видят хората голия ти задник и учудено-глупавата ти физиономия...01:31 03.03.2020
26 Driving pleasure
Защо тогава при баир трябва да паркирам на 1ва? Щом посоката се обръща от скоросите мога да паркирам и на 5та ... и после да търся колата бог знае къде! Включи на 5та или 6та предавка и накъдето и да буташ колата ще превъртиш "зъб" - и напред и назад!!
Компресията на двигателя съотнесено към предавателното отношение на трансмисията създава спирачна сила. А Задна макар и с малко има по-високо предавателно число от 1ва.
Коментиран от #31
01:45 03.03.2020
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Й Симов
13:57 03.03.2020
29 type-R
До коментар #23 от "po-znaesht":
Да, и после стърже едно хубаво по паркинг механизма и излиза трудно от P. По-добре малко прекалено внимание отколкото после да разчиташ на майстори....17:30 03.03.2020
30 Александър
До коментар #2 от "Гост":
Скоростната кутия?20:40 03.03.2020
31 Monney Pleasure
До коментар #26 от "Driving pleasure":
Тчоно така, компресията е "спирачката". При ниска компресия колата дори и на скорост ще потегли леко-леко по наклона.11:49 04.03.2020
32 Вартбургер
12:13 04.03.2020
33 Сев
00:26 05.03.2020