Last news in Fakti

2 Март, 2020 16:22 19 746 33

На коя предавка се паркира под наклон

  • предавка-
  • скоростна кутия-
  • паркинг-
  • наклон

Старите дядовски методи за паркиране на склон с помощта на камък или друго подръчно препятствие, подпъхнато под гумата, винаги ще вършат работа. Какво обаче може да се направи ако наоколо няма паве, а трябва да се спре безопасно на нанагорнище или нанадолнище?

Шофьорите на автомобили с автоматични трансмисии разчитат на режима "P(arking)" и в това има логика. Механизмът представлява едрозъбно колело и кобилица, които блокират изходния вал на скоростна кутия, а оттам - и въртенето на колелата.

Системата е доста надеждна, но при постоянно паркиране на склон започва да се износва, тъй като трябва да удържа цялото тегло на колата. Ето защо дори при автоматиците не е зле да има подсигуряване с ръчната спирачка.

При предавателните кутии с ръчно превключване важат малко по-различни правила. При спиране по нанадолнище трябва да се включи задна и да се дръпне ръчната спирачка. Така ако колата тръгне напред, коляновият вал трябва да започне да се върти в обратна посока и няма да ѝ позволи да помръдне.

Същите съображения важат при паркиране по нанагорнище, но в такава ситуация се включва на първа предавка. Ръчната спирачка отново не бива да бъде забравяна. По-сложно става ако тя не работи. В такива случаи, пък и не само при тях, си струва шофьорът да се подсигури допълнително.

На коя предавка се паркира под наклон

Това става с правилно завиване с управляемите колела. Те трябва да бъдат насочени към бордюра и да опират в него - нещо като камъка пред гумата, но без хамалогията. Ако липсва и бордюр, колелата се насочват така, че ако автомобилът потегли по склона, да не се озове на платното, по което се движат колите, а да излезе в канавката.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 30 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Петър

    47 64 Отговор
    На която си искаш предавка се оставя колата на наклон,егати и глупостите.Ние сме БЪЛГАРИ,не сме САЩЦИ за да ни се обясняват такива елементарни неща.

    Коментиран от #7

  • 2 Гост

    55 11 Отговор
    И какво по-точно пречи на коляновия вал да се върти в обратна посока?

    Коментиран от #6, #17, #20, #21, #30

  • 3 Анонимен

    60 1 Отговор
    Аз използвам ръчната спирачка, първа скорост и колелата обърнати по посока бордюра и опрени в него.
  • 4 Гост

    47 16 Отговор
    Абе кой ви плаща на вас бе хора. Може ли такива глупости да драскате, че и заплата да зимате затова :D:D::D:D.
  • 5 Анонимен

    27 7 Отговор
    А на P без ръчна се прецаква кутията. Особено на старите ес класи. Така, че ръчната спирачка е по-важна, а не толкова предавката.
  • 6 Петър

    61 5 Отговор

    До коментар #2 от "Гост":

    Празната глава на тоя дето е писал или превел статията пречи на коляновия вал да се върти на обратно.
  • 7 Егати

    20 26 Отговор

    До коментар #1 от "Петър":

    Все едно на българина да му обясняват-какви поразии му донесе комунизъма и социализъма.
  • 8 Чуйек

    31 7 Отговор
    А нали разпраят при студ ръчна да са не опъва, щот щело нещо си там да замръзне ли да са удърви ли, верно ли е?

    Коментиран от #10, #14

  • 9 Morgoth

    21 0 Отговор
    Паркирам на P с ръчна, която се задейства автоматично. Гумите ги насочвам към бордюра само при много голям наклон.
  • 10 Анонимен

    6 14 Отговор

    До коментар #8 от "Чуйек":

    Това са глупости. Как пък веднъж не ми се е случвало за почти милион км стаж.

    Коментиран от #12

  • 11 Електрошок

    16 9 Отговор
    Не е желателно обратно въртене на коляновия вал тъй като газоразпределението предизвиква интересни цикли-вместо изпускане-всмукване през ауспуха,вместо работен такт-сгъстяване,вместо сгъстяване-разширение и в место засмукване,продухване в смукателния колектор!Има опасност от преминаване на твърди частици нагар!

    Коментиран от #13

  • 12 Пешо Гумата

    20 4 Отговор

    До коментар #10 от "Анонимен":

    И аз така мислех докато веднъж не ми се обади една пача, която в студа беше дръпнала ръчната и след това като потеглила (разбира се освободила от ръчна), но беше карала с блокирало колело от Ц. Гара до 3та градска. Така, че съвсем добронамерено - имай си едно наум!
  • 13 Е колко

    7 5 Отговор

    До коментар #11 от "Електрошок":

    ще измине тази кола?2-3 метра, докато се удари някъде, не е като да пътува с километри. Толкова ли много ще се повреди за няколко метра?!

    Коментиран от #15

  • 14 куку руку ку

    16 5 Отговор

    До коментар #8 от "Чуйек":

    Вярно е, но не винаги. При дълго стоене с дръпната ръчна спирачка, разбирай седмица и нагоре, накладките залепват и ако се тръгва в заледено време колелото се сурка по леда, докато не попадне на сух участък и се отлепи. А ако имаш задвижване на колелото със ръчна спирачка, то тя се отлепя още с потеглянето.
  • 15 куку руку ку

    8 0 Отговор

    До коментар #13 от "Е колко":

    Тя не, но лъскавото Ферари (Мерцедес, Порше... избери си каква да е скъпа кола, по законите на Мърфи), в което може да се спре...
  • 16 type-R

    23 1 Отговор
    P-то на автомата е само ДОПЪЛНИТЕЛНА мярка. Първо колата се поставя на N, дърпа се ръчната. Чакаш дали ще мръдне. Винаги мърда малко И ЧАК ТОГАВА се слага на P!!! Иначе преместването след ръчната ще бъде за сметка на паркинг механизма!!! 1500 кг ще лежат на парченце метал, колкото малкия ви пръст!

    Коментиран от #23

  • 17 куку руку ку

    6 2 Отговор

    До коментар #2 от "Гост":

    Попитай ангренажният ремък и разпределителният вал.
  • 18 оня с коня

    15 2 Отговор
    НАЙ СИГУРНОТО Паркиране на Баирнезависимо от Посоката на Наклона - дали Нагоре или Надолу е Спирането НАПРЕКИ на пътя.
  • 19 Кибика

    6 1 Отговор
    Високо ниво на литературното четиво.Авторът е много ерудирана личност.Тези неща се учат на курсовете за книжка ама то едни курсове едни инструктори.Като всичко в тази държава.Да се гуши пара доде може после кво дойде
  • 20 наблюдаващотдалеч

    11 3 Отговор

    До коментар #2 от "Гост":

    Това, за въртенето на коляновият вал, е върхът на простотиите които поместват!
  • 21 po-znaesht

    12 11 Отговор

    До коментар #2 от "Гост":

    Май бавно загряваш,колега?? Тъп въпрос задаваш:"КОЕ ПРЕЧИ НА КОЛЯНОВИЯ ВАЛ ДА СЕ ВЪРТИ ОБРАТНО??"Пречат точно зъбните колела на предавките в скоростната кутия! Нали те ОБРЪЩАТ ПОСОКАТА НА ДВИЖЕНИЕ! Със същия "успех"можеш да попиташ,кое обръща движението напред,-НАЗАД?...Вече превключена предавката назад,само ако се счупят зъбците на колелото,ще се освободи колата да тръгне напред!!Ако искаш схема-има в Gogle или в съответните справочници...

    Коментиран от #22

  • 22 наблюдаващотдалеч

    8 11 Отговор

    До коментар #21 от "po-znaesht":

    Абе ти си страшно ерудирано Т@п! Страшно много гл0пави приказки, за да ни убедиш в неосъзнатото си невежество.

    Коментиран от #24, #25

  • 23 po-znaesht

    14 5 Отговор

    До коментар #16 от "type-R":

    Прав си колега с обясненията,но май си зле с някои детайли от механиката-по-точно,не знаеш якостта на стоманата,а тя издържа в случая 2500 кг/см2,като в твоя пример ,площта на малкия пръст е поне 1.5-2 см2,демек,ще издържи двойно повече-към 3000 кг!!И то,ако колата увисне вертикално с цялата тежест на металното палче!!А при търкаляне,както в случая,реалния опън-сила,приложен на палеца е 5 пъти по-малък-само към 300 кг! Затова в силовите състезания един силен мъж тегли примерно камион,тежащ 4 тона,докато реално не може да повдигне повече от 400 кг!!

    Коментиран от #29

  • 24 po-znaesht

    6 5 Отговор

    До коментар #22 от "наблюдаващотдалеч":

    Коментираш?Не! Просто показваш празната си глава,понеже не казваш АБСОЛЮТНО НИЩО!!!Нещо може да кажат знаещите,а ти можеш да духаш отгоре ,докато ти прочистват "ауспухчето"отзад..отдолу
  • 25 po-znaesht

    5 5 Отговор

    До коментар #22 от "наблюдаващотдалеч":

    Та,продължавай да си стоиш по-далече,както е "името" ти,за да не видят хората голия ти задник и учудено-глупавата ти физиономия...
  • 26 Driving pleasure

    14 3 Отговор
    Тва някой американски тъпанар дето е виждал ръчни скорости само на картинка го е писал, а някой друг (да не посочвам) го е превел и изплескал тука.

    Защо тогава при баир трябва да паркирам на 1ва? Щом посоката се обръща от скоросите мога да паркирам и на 5та ... и после да търся колата бог знае къде! Включи на 5та или 6та предавка и накъдето и да буташ колата ще превъртиш "зъб" - и напред и назад!!
    Компресията на двигателя съотнесено към предавателното отношение на трансмисията създава спирачна сила. А Задна макар и с малко има по-високо предавателно число от 1ва.

    Коментиран от #31

  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Й Симов

    1 3 Отговор
    Ако искате български паспорти, ще ви уредим и няма да ви пука как да паркирате! За големи количества гарантирам отстъпка! Обичам бежанците, те си плащат!
  • 29 type-R

    4 1 Отговор

    До коментар #23 от "po-znaesht":

    Да, и после стърже едно хубаво по паркинг механизма и излиза трудно от P. По-добре малко прекалено внимание отколкото после да разчиташ на майстори....
  • 30 Александър

    0 1 Отговор

    До коментар #2 от "Гост":

    Скоростната кутия?
  • 31 Monney Pleasure

    5 1 Отговор

    До коментар #26 от "Driving pleasure":

    Тчоно така, компресията е "спирачката". При ниска компресия колата дори и на скорост ще потегли леко-леко по наклона.
  • 32 Вартбургер

    0 0 Отговор
    Вартбурга никоя предавка не го спасява. Дори при лек наклон няма да го намериш там, където е оставен. Спасението е само завъртян волан в посока бордюра.
  • 33 Сев

    0 1 Отговор
    Защо при купуване на кола втора ръка се мери компресията?Всеки друг коментар е глупост.