Автономните автомобили задават нови изисквания за гумите. Сензорите свързани към гумите ще бъдат едно от нещата с водеща роля за сигурността, от момента когато вече машините предимно ще съблюдават условията на шофиране вместо хората. Експерт от Nokian Tyres вярва, че умните гуми ще са широкоразпространени най-късно през следващите пет години.
Автоматизирането на трафика напредва, а това поставя нови изисквания към автомобилните гуми. Когато един автомобил не е управляван от човек, той трябва да може да следи пътните условия например чрез сензори инсталирани върху гумите. Познатите стари характеристики за безопасност, като сцепление на лед и устойчивост на аквапланинг, ще бъдат допълнени от технология, която събира данни в реално време.
„Ако автомобилът няма активен шофьор, който да подсигурява, че гумите са безопасни за употреба, безопасността е нужно да бъде измерена по друг начин.“, казва Мика Пентила, ръководител „Дигитални технологии“ в Nokian Tyres.
Когато информацията получена от гумите се комбинира с метеорологични данни например, бордовата информационна система на автомобила може да формира картина за преобладаващите условия на шофиране и да настрои управлението си спрямо тях. Сензорите на гумите могат също така да следят за износването на гумите, налягането им, а също и за температурата в тях. Повишението на вътрешната температура може да е ранна индикация за повреда на гумата, а информацията за това би позволила отстраняването ѝ, преди да предизвика опасна ситуация на пътя.
„Без значение колко е умна колата Ви, гумата буквално е единствената допирна точка между нея и пътя.“, казва Юка Каси, старши вицепрезидент „Продукти и маркетинг“ в Nokian Tyres.
Гумата ще Ви каже кога е нужно да бъде сменена
Умните гуми също позволяват нови модели за услуги, свързани с потреблението на гуми, още преди да е настъпил момента когат ще видим роботизирани коли по улиците.
„В бъдеще, гумите ще продължат да се износват и да имат нужда от подмяна. Въпреки това, купуването на нов комплект гуми може да стане по-лесно и неусетно от преди.“, казва Пентила.
Бъдещите хладилници могат да поръчват мляко, когато то започне да привъшва, и същото може да се случи и с износените гуми. Когато гумата Ви започне да се износва, сензорите ще сигнализират магазина за гуми, който от своя страна ще достави нов комплект гуми до Вас или дори ще ги постави на автомобила. Според Юка Каси обаче, първата стъпка е да бъде уведомен водачът на автомобила.
„Гумата може да разчита на данните за износване предоставени от бордовата информационна система, която подава сигнал до шофьора, че гумите могат да бъдат безопасно използвани за още три месеца. Същевременно, системата ги инструктира да се свържат с най-близкия продавач и предоставя информацията за контакт. Този механизъм прилична е подобен на начина, по който съвременните автомобили уведомяват водача, че горивото свършва и му предоставя навигационни инструкции до най-близката станция за зареждане.“
Превантивната поддръжка става особено важна, поради нарастващата популярност на споделения превоз, и особено когато за него започнат да бъдат използвани автономни превозни средства. Превенцията ще гарантира, че шофьорите няма да закъсат на път.
Умните гуми ще се появят преди роботизираните автомобили
Въпреки, че основната революция предстои да се случи, различните сензори и решения за умни гуми вече са достъпни за потребителите. Датчиците за налягане в гумите TPMS вече са добре познати, но по-модерните технологии досега бяха почти изцяло запазени за професионална употреба. Nokian Tyres Intuitu например е концепция за гумите на земеделски и селскостопански машини, която комбинира гуми с вградени сензори и мобилно приложение за събиране на данни.
Въпреки това, Юка Каси вярва, че решения като Intuitu ще започнат да се използват редовно от потребителите – дори и преди да видим автономни коли на пътя.
„Умните гуми ще станат често срещани при електрическите автомобили, тъй като те са оборудвани с големи гуми и много сензори и датчици към тях. Това ще се случи до пет години.“, обобщава Каси.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Джип ТВ
13:22 26.06.2020
2 Джип ТВ
13:22 26.06.2020
3 asd
13:29 26.06.2020
4 Човек
13:45 26.06.2020
5 Хе хе
14:12 26.06.2020
6 Гъз
14:45 26.06.2020
7 Любезния лос
18:19 26.06.2020
8 Xxx
21:51 26.06.2020
9 Ххх
22:00 26.06.2020
10 Финландски боклук
Коментиран от #12, #15
22:09 26.06.2020
11 Иван
Затова не си оставяйте достъп до банковата сметка на хладилници и гуми в никой случай.
10:32 27.06.2020
12 Курбанколи Пардимагомедов
До коментар #10 от "Финландски боклук":
Мои приятели в Сащ карат лимузини и съм чувал лично от тях ,че с една френска марка гуми(става въпрос за летни или всесезонни гуми и най вероятно не от най скъпите модели защото е на юг и сняг и типична зима няма)са изминали около 80 -85хил км.Даже и на мен като чух ми се видя невероятно.Между другото дупки няма изобщо.12:48 27.06.2020
13 луд
Коментиран от #16
17:51 27.06.2020
14 о уйе
И внушават на купувачите че колата била станала по-умна.
Един вид водачът е прост и трябва колата да е по-умна от него.
За да го пазела.
И това на супер високи цени.
19:18 27.06.2020
15 Гларус
До коментар #10 от "Финландски боклук":
Карам с Нокиян, които са рънфлат. Наред с Дънлоп това са едни от най- издръжливите гуми, с които съм карал , а аз имам доста опит зад гърба си като шофьор за последните 30 години.10:29 29.06.2020
16 ицо
До коментар #13 от "луд":
Бързаш много за чорапите, сега разработват умните гащи. Кога да се сменят е много сложна разработка, че много карат още на старата школа жълтото отпред, кафявото отзад. После вече ще доде ред и на чорапите, потниците и т.н. Търпение му е майката;)10:35 29.06.2020