18 Април, 2013 15:45 38 622 15

Забравеният парен динозавър от Сибир

  • парен камион-
  • паровоз-
  • ссср

Втората световна война завършва с победа за СССР, но икономиката на огромната страна е съсипана. Горивата са оскъдни и много скъпи. Руските шофьори на камиони са принудени да извършват курсове под постоянната угроза да останат насред пустошта с празен резервоар, а хората в откъснати райони като Сибир забравят миризмата на бензина.

През 1949-а, годината, в която СССР извършва първия си ядрен опит, стартира още един проект. Той далеч не е толкова високотехнологичен, но ражда много надежда, че ще реши проблемите с горивата из необятната държава.

Идеята не е никак нова. Автомобили с парни двигатели съществуват още отпреди появата на класическия бензинов мотор. Съветските инженери обаче решават да дадат на технологията още един шанс.

След няколко неуспешни опита с котли, работещи с черни и антрацитни въглища, руснаците решават да използват за гориво суровина, каквато в СССР има в изобилие. Резултатът е НАМИ-012 - камион с парен двигател, захранван с дървесина.

Зад шофьорската кабина има котел и пещ със специфична конструкция, която позволява дървото да бъде изгаряно без намесата на огняр. Двигателят на НАМИ-012 развива мощност 100 к.с. при 1 250 об/мин, който позволява максимална скорост 40 км/ч.

Заради множеството недостатъци проектът скоро е замразен. Котелът е твърде тежък, налага се постоянен контрол на равнището на водата, а водачът трябва да я подгрява предварително за около час преди да пусне машината в действие. Съветската икономика постепенно стъпва на крака и парният динозавър от Сибир остава в историята.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Бхд БхД

    1 3 Отговор
    Парата просто няма бъдеще.Освен за варене на яйца с минимум вода.

    Коментиран от #2, #5, #6

  • 2 Kiril Kandilov

    2 1 Отговор

    До коментар #1 от "Бхд БхД":

    А тока как си мислите ,че се произвежда ако нямаш АЕЦ или Ниагарския водопад под ръка

    Коментиран от #3

  • 3 Николай Илиев

    2 1 Отговор

    До коментар #2 от "Kiril Kandilov":

    Дори и в АЕЦ-а ,парата е фактор ...
  • 4 Борис Георгиев

    2 0 Отговор
    До „инжинерите „по доло: парата е основен спомагателен източник на енергия във корабоплаването.Казвам спомагателен защото парата се произвежда от топлина,която пък е отделена при изгарянето на горивото ,което пък задвижва главните двигатели.При модерните кораби с газ – турбини ,парата се използва като се захранва допълнителна парна турбина ,която произвежда електроенергия.С произведения ток пък се захранват различните консуматори.Така че парата е имала и ще има за в бъдеще основна роля в производството на енергия.
  • 5 Peter Alexandrov

    6 1 Отговор

    До коментар #1 от "Бхд БхД":

    Това откъде ти хрумна?
    Във вестник "Овча мисъл" ли го прочете?
  • 6 калайката

    2 4 Отговор

    До коментар #1 от "Бхд БхД":

    Има хиляди други начини да си покажеш простотията .
  • 7 kiril

    3 0 Отговор
    Руснакът реши ли... ще го направи! Въпрос на гледна точка ... В армията са номер 1 но за останалата част явно не им дреме ...
  • 8 Явор Кръстев

    3 0 Отговор
    Това и сега си е актуално. С тия цени и заплати сме си като след война.
    Ако го ъпгрейднат да развива 80-90 кмч сигурно ще има мераклии

    Коментиран от #11, #13

  • 9 Атанас Терзийски

    2 0 Отговор
    АЕЦ си е точно ТЕЦ на ядрено гориво :D
  • 10 Ники Николов

    1 0 Отговор
    "добре " че бе6е сталин и комунизма, иначе вече руснаците щяха да са номер1
  • 11 Джон Смит

    2 0 Отговор

    До коментар #8 от "Явор Кръстев":

    Сега сигурно може и на пелети да го напрявят. 40км/ч за Сибир си е било супер!
  • 12 Станимир Христов

    3 0 Отговор
    ...добра статия, браво..
  • 13 Ради Радев

    2 0 Отговор

    До коментар #8 от "Явор Кръстев":

    като гледам и цените да дървения материал не са ниски
  • 14 Бате Цецо

    2 0 Отговор
    Мизерията и войната раждат гениални решения за времето си за конкретните условия
  • 15 Вавринка рюстем

    1 0 Отговор
    След трийсет години когато свърши нефта.ще се кара на пара като лудия макс734