14 Декември, 2022 15:31 17 537 45

Натриево-серните батерии са 4 пъти по-добри от литиево-йонните

  • литиево-йонни батерии-
  • натриево-серни батерии-
  • електромобили

Иновацията запазва около половината от капацитета след 1000 цикъла на презареждане

Натриево-серните батерии са 4 пъти по-добри от литиево-йонните - 1

Учените подобриха натриево-серните батерии и дори ги направиха по-ефективни от литиево-йонните. В традиционните натриево-серни батерии анодът е течен натрий, електролитът е твърд нестехиометричен натриев алуминат, а катодът е течна елементарна сяра, смесена с графит.

Учените решават да използват въглеродни електроди и процес на термично разлагане, за да променят реакцията между натрий и сяра. В резултат на това те успяват да увеличат капацитета на батериите и да удължат живота им.

Крайният капацитет на батерията е 1017 mAh/g при стайна температура. Това е четири пъти повече от литиево-йонна батерия. В допълнение, разработката запазва около половината от капацитета след 1000 цикъла на презареждане.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 57 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Гост

    27 27 Отговор
    Натрий и сяра - страхотно! Какво следва? Цианкалиеви батерии?

    Коментиран от #3, #4, #6, #10, #19

  • 2 Нострадамус от Злокучене

    28 28 Отговор
    Електрическото Бъдеще на автомобилите и не само е необратимо.Камиони,кораби и дори самолети,само след 20 години ще са основно електрически.Вероятно ще се развият и горивните клетки,което на практика означава отново електрически превозни средства.

    Коментиран от #5

  • 3 Друг Гост

    28 16 Отговор

    До коментар #1 от "Гост":

    Мед-цинково-картофена. Четох някъде, че ако картофа е сварен заряда е двоен.
  • 4 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣

    53 9 Отговор

    До коментар #1 от "Гост":

    Подозирам, че най-накрая ще преминат на механично акумулирана енергия - ще навиват пружина с ключ 🗝️! Едно време имахме такива детски играчки.
  • 5 Един

    45 14 Отговор

    До коментар #2 от "Нострадамус от Злокучене":

    Много ми е интересно как един авиолайнер ще стане електрически? На електродвигатели, които да са достатъчно мощни, за да задвижат лопатките на турбините така, че да произведат достатъчно тяга за излитане и полет, ще са им необходими много мощни, големи и наи-вече ТЕЖКИ батерии, които ще трябва да запълнят почти целия фюзелаж на самолета, за да може да има пробег, съпоставим с този на съвременните самолети. Нали се сещаш, че при такава огромна маса този самолет въобще няма да може да се отлепи от земята, какво остава за достатъчно място за пътници и товари? Въобще безсмислено упражнение! Не забравай за синтетичните горива, не всичко става да е само на ток с батерии и горивни клетки! Отделно батериите, както можеш да прочетеш в статията, се произвеждат също от изкопаеми елементи, които също са изчерпаеми и въобще не са въглеродно неутрални, докато синтетичните горива се произвеждат главно от въглеродния диоксид, който се съдържа във въздуха и на практика е възобновяем и неизчерпаем енергиен източник! Науката се развива в много области, проблема е, че политическите и разни други лобита налагат насила определни неща, което не трябва да е така! Както в естествения подбор - да се даде шанс на различни технологии да се докажат и най-добрата ще се наложи естествено, другите ще отпаднат сами! Хората са казали - насила хубост не става!

    Коментиран от #7, #8, #39, #43

  • 6 Учуден

    26 10 Отговор

    До коментар #1 от "Гост":

    И какво те притеснява - състава на цианкалия включва въглерод водород и калий - вещества които всеки ден набиваш с яденето. Въпросът не е в химическите вещества, а в съединенията които те образуват.
  • 7 Читател

    27 1 Отговор

    До коментар #5 от "Един":

    Прав си, но мисленето не е характерна черта на политиците. Като се добави и силната им зависимост от парите нещата стават трагични.
  • 8 Димов

    7 8 Отговор

    До коментар #5 от "Един":

    То, това е вярно, но ДВГ горят не само гориво, а и въздух.

    Коментиран от #9

  • 9 Един

    24 3 Отговор

    До коментар #8 от "Димов":

    Въздухът си има кръговрат в природата, няма да свърши, споко! Ако можеше да свърши, тая планета, на която има живот от поне 3 млрд. години, отдавна щеше да е умряла! ;)

    Коментиран от #14, #45

  • 10 гост

    43 9 Отговор

    До коментар #1 от "Гост":

    Какво те притеснява , това че материалите са прекалено разпространени , съответно леснодостъпни , оттам и супер евтини , тоест никой никога няма да може да предизвика криза и да вдигне цените им , щото практически няма държава в света , която да НЕ разполага с неограничени количества от тях ?? А иначе цената им спрямо литий и никел е като цената на златото спрямо тази на желязото , тоест ако един квтч литиева батерия сега струва около 100 долара , един квт час от натриево серните ще е около 10 долара и то заради разходите за труд , а не заради материалите ! И ако една литиева батерия от 100 квтч тежи 350-400 кг , то същата натриево серна ще е около 100 кг , щото това значи 4 пъти по-голяма плътност ! Или ако е със същото тегло като литиевата ще е 400 квтч !! Или вместо 500 км ще изминава с нея 2 000 (хиляди) км !! Тоест за 1000 цикъла , дори да не ги увеличат ще измине 2 МИЛИОНА км !! След което все още ще има 50-60 % капацитет за още 20 години като стационарна !! И най-накрая голямата ви болка , ЩЕ Е 100 % РЕЦИКЛИРУЕМА , тоест вечна , щото натрий и сяра и сега се рециклират по елементарни и изключително евтини начини , а дори да я изхвърли някой като тебе от злоба нищо съществено няма да навреди на природата !! И т.н. . ама айде стига , че ще ти стане много !
  • 11 Истината е,

    10 20 Отговор
    че залежите на Литий са в Русия. Западйът няма Литий. Серните бателии са обемисти тежки

    Коментиран от #12, #22

  • 12 Хохо Бохо

    19 7 Отговор

    До коментар #11 от "Истината е,":

    Не са по-тежки!
    Капацитетът им е даден спрямо теглото:

    Крайният капацитет на батерията е 1017 mAh/g - това "g" означава грам..

    И те са четири пъти по-леки спрямо еднакъв капацитет....
    или при едно и също тегло имат четири пъти по-голям капацитет.
  • 13 бай Даньо

    6 12 Отговор
    Изглежда като революция ако не се окаже че за да протича реакцията е необходим платино-паладиев катализатор ... Литиевите батерии са достатъчно добро решение за всеки транспорт може би не само за самолети , само цената е проблем ако стигне надолу още с 50% ДВГ-то го пиши бегало ...
  • 14 Мдам

    10 7 Отговор

    До коментар #9 от "Един":

    кръговрат в който кислорода дето ни трябва се произвежда от растенията които старателно унижтожаваме.той кръговрата ще продължи,ама без нас.
  • 15 Турбо

    20 8 Отговор
    Къде изчезнаха милионите цикли на презареждане, обещани от тесльо.Тук виждам само 1000 цикъла и капацитета е наполовина.Фата Моргана.

    Коментиран от #16, #17, #18, #44

  • 16 Гост

    19 3 Отговор

    До коментар #15 от "Турбо":

    Милиардите цикли на батерията съществуват само в електрическата глава на многониковия.
  • 17 Гледаш, ама не виждаш

    4 11 Отговор

    До коментар #15 от "Турбо":

    "Тук виждам само 1000 цикъла и капацитета е наполовина"

    Пак гледаш само цифри, но не ти се губи смисъла, защото не можеш да ги разбереш.

    Понеже последно смятахме за камиони, ако с едно зареждане камион със същото тегло като Тесла семи
    изминава 3 200 км с едно зареждане, след 1000 цикъла и 2,4 милиона километра ще изминава само 1600 км с едно зареждане.

    На това ли му казваш проблем, ако тази 5 тонна батерия с капацитет 4000 киловатчаса струва 50 000 долара, което е 30 000 литра гориво с които един дизелов камион ще мине 100 000 км?

    Или пък обратно. Вместо 5 тона батерия, могат да инсталират 1300 килограма за 1000 километра пробег, които видяхме че са напълно достатъчни и да возят четири тона повече товар?

    А старите батерии с половин капацитет от 2000 киловатачаса да се инсталират на зарядните станции за да зареждат безплатна енергия от фотоволтаици и вятърни генератори, вместо да купуват скъпата въглищна енергия.
  • 18 Но най-важното което не си видял

    7 8 Отговор

    До коментар #15 от "Турбо":

    Вече хиляда пъти от пет години ви повтарям, че електромобилите нямат технически недостатъци за масовото им навлизане, а единствения съществен недостатък е икономически.

    Уморих се да ви повтарям че електромобилите ще станат масови когато цената им се изравни с автомобилите с ДВГ. Тези батерии могат да направят електромобилите много по-евтини от автомобилите с ДВГ, а и нищо не казваш за пробег от 2 000 км с едно зареждане и 1300 км през зимата?
  • 19 И ти си забравил най-важното

    8 14 Отговор

    До коментар #1 от "Гост":

    Натрия е изключително отровен, токсичен и вреден и ако заровят тези батерии ще отровят света. Освен това натрия е рядък елемент и е много скъп.

    Пък и при досег с въздух и вода натрия се самозапалва и не може да се угаси. Нито едно натриево съединение не трябва да се доближава до вода защото ще предизвика пожар!

    Коментиран от #20, #21, #26

  • 20 бай Даньо

    15 8 Отговор

    До коментар #19 от "И ти си забравил най-важното":

    А стига бе този натрия отровен , натриевите съединения взривоопасни!? Натриевият хлорид!? Ай да те водя да киснем топузите в лугата на бургаските солници предимно натрии бате ...

    Коментиран от #25

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Вик68

    8 5 Отговор

    До коментар #20 от "бай Даньо":

    За твое сведение готварската сол е натриев хлорид имаш пропуски в основното образование

    Коментиран от #29

  • 26 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣

    9 5 Отговор

    До коментар #19 от "И ти си забравил най-важното":

    Зависи какво е съединението с натрий. Готварската сол е натриев хлорид. Сода каустик е силно разяждаща - натриева основа. И двете се разтварят във вода без да ГЪРМЯТ. Виж обаче метален натрий на въздуха не гърми, но бързо се окислява. Натрия гърми, когато го пуснеш във вода, защото разлага водата - взема хидроксилната група ОН и става натриева основа - NaOH, а се отделя Н - водород и той може да се запали и да гръмне! С една дума натрия измества водорода. Натрия е изключително активен.

    Коментиран от #31

  • 27 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣

    4 7 Отговор
    Натрия е силно активен, но не е токсичен. Живака е отровен, токсичен - натрупва се в костите.
  • 28 да ама не

    7 1 Отговор
    Като ви гледам мислите на повечето потребители се досещам какво се е случило с Марс. А може би и с Венера. Добри идеи но неосъществими .Сигурно ще се върнем пак на конския впряг и платноходите. А за медицината ще бъде следното: болните се убиват за да не заразят здравите. Незнам как ще се сбъднат мечтите на екземплярите от другия вид. Как ще имат наследници като науката ще се върне в каменната ера.

    Коментиран от #34

  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 Същото може да бъде казано

    3 7 Отговор

    До коментар #26 от "4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣":

    И за лития.

    Коментиран от #32

  • 32 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣

    4 6 Отговор

    До коментар #31 от "Същото може да бъде казано":

    Алкалната група метали е литий, натрий, калий, рубидий и цезий, така подредени по активност. Най-активен е цезий. Всички са много активни. Това съм запомнил от уроците по химия - беше ми много интересна.

    Коментиран от #33

  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 Гошо

    6 0 Отговор
    А какво стана с градена.И той беше перспективен но още го няма на пазара внедрен в нещо.
  • 36 Гошо

    7 0 Отговор
    А какво стана с графена. И той беше перспективен но още го няма на пазара внедрен в нещо.

    Коментиран от #37

  • 37 Гоше

    4 7 Отговор

    До коментар #36 от "Гошо":

    В момента ти пиша от телефон с графенова батерия. Това достатъчно ли ти е като отговор?
  • 38 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 39 Граф Цепелин

    1 6 Отговор

    До коментар #5 от "Един":

    Надали си пропуснал съществуването на дирижаблите. Корпусът (балонът) може да бъде с различна подемна сила. За различни товари. Двигателят трябва да върти 2 (4,6,8) перки. Няма нужда от писта - може да "акостира" на жълтите павета. Скоростта е по-ниска, но цената на полета е още по-. Движи се по абсолютно права линия и няма нужда от път (релси, маг-лев). За държава с размерите на България е пъти по-добро от всички видове транспорт. Производството му е безумно евтино. Само че се иска малко out of the box разбира се.
  • 40 Айревя

    5 1 Отговор
    До Нострадамус
    Ти в час ли си?
    До 20 години няма да има и помен от електрическите автомобили.

    Коментиран от #41

  • 41 Любопитен

    3 5 Отговор

    До коментар #40 от "Айревя":

    Ако двигателите на автомобилите не са електрически след 20 години, какви смяташ, че ще са? Двигатели с вътрешно горене или ще се върнат направо парните двигатели?
  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 43 гост

    0 7 Отговор

    До коментар #5 от "Един":

    Водород, приятелю, водород
  • 44 МЪСК

    0 5 Отговор

    До коментар #15 от "Турбо":

    Ти си гледай твоите цикли на колонката, за истинските коли ндей бери гайле. NMC532 клетките на Тесла с графитен анод им слагаме добавки за елиминиране на отлаганията по катода и анода. Резултат: след 12 000 цикъла батерията разполага с 90% капацитет. Тоест 3 милиона км живот. Колко струват 12 хиляди цикъла до бензиностанцията?
  • 45 СМОГ

    1 5 Отговор

    До коментар #9 от "Един":

    Кое, кое? 1 млн. гърнета в софийското поле по 3 литра средно на ден по 10 м3 въздух на литър горене са ти 30 000 000 куб. м. въздух на ден. Ама не въздух, а отрова. Това е нов пласт от 15 000 000 квадрата с височина 2 метра без кислород всеки ден. Това е нов пласт от 14.4 квадратни километра, БЕЗ КИСЛОРОД, всеки ден. Летливи и нелетливите газове, които ги дишаме ние хората и кучетата край нас. Живот в газова камера, живот в мръсотия, шум и пушеща тенекия. Тоя "въздух" в затворената софийска котловина откъде да дойде? От Космоса няма как - там е вакуум. Начи става като в рибарника - всяка риба се храни с л.ната на тази пред нея. И после ммм колко вкусна риба.
    Бълването на отрова насред хората защо изобщо е легално? Гърнетата защо не са отдавна в пресите за претопяване.