Търсенето на по-безопасни батерии за електрически автомобили е непрестанно, като много производители се стремят да преодолеят присъщите предизвикателства. Макар пожарите с електрически батерии да са като цяло рядкост, това не намалява ангажимента на индустрията към строги мерки за безопасност. Напротив, защитата на батериите и ограничаването на термичното изтичане се развиват чрез разнообразни и гениални подходи.
Xiaomi, нов участник в автомобилния сектор, представи своя уникален принос в тази критична област. По време на неотдавнашно посещение на фабриката в Пекин, компанията демонстрира умна стратегия за повишаване на безопасността при шофиране и намаляване на термичното прегряване: чрез инсталиране на батерийните клетки надолу.
В съответствие с тенденциите в съвременната архитектура на електромобилите, шасито Modena на SU7 включва дизайн „cell-to-body”. Това означава, че най-горната част на батерията е структурно интегрирана в шасито на автомобила. Напречното сечение на шасито показва, че всички батерийни клетки са разположени срещу пода (който служи и като горна част на батерийния отсек), без да има изложени конектори в пътническото отделение. Вместо това клетките са обърнати, като електрическите им контакти са насочени надолу, към пътя.
Тази неконвенционална ориентация е проектирана да отклонява всеки потенциален пожар или сила от сблъсък или термично изтичане далеч от пътниците, като я насочва безопасно надолу към пътната повърхност.
Представителите на Xiaomi твърдят, че това инженерно постижение е било много по-сложно от простото обръщане на стандартните CATL клетки и тяхното инсталиране. Обърнатата конфигурация е представлявала редица предизвикателства, особено по отношение на гравитационните ефекти върху електролита на батерията и повишената податливост на металните контакти, насочени надолу, към корозия. За да преодолеят тези препятствия, CATL и Xiaomi са сътрудничили по няколко решения. Електролитът е специално формулиран, за да функционира оптимално в тази обърната позиция, а всички метални контакти на всяка клетка са изработени от антикорозионни материали, за да се предотврати разграждането. Освен това, всяка клетка е обгърната от аерогелна изолация, което като цяло допринася за теоретичната цялостна защита на Xiaomi срещу пожари на батериите, въпреки че се признава, че никоя система за смекчаване на риска не може да предложи абсолютна надеждност.
Интегрирането на тези обърнати клетки, в комбинация със структурния батериен пакет, е ключов фактор за отличителния профил на SU7. Това иновативно разположение на клетките и „минималистичната система на окабеляване“ са позволили на Xiaomi да постигне изключително тънък под. В резултат на това SU7 може да се похвали с пропорции и размери, които са изключително подобни на тези на конвенционален автомобил с двигател с вътрешно горене, като избягва често критикуваната визия на „автомобил върху батерия“, която се наблюдава при някои по-малко усъвършенствани дизайни на електромобили.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Васил
Коментиран от #2, #8
16:05 03.07.2025
2 Айзомби
До коментар #1 от "Васил":
Чак да няма значение , едва ли?Ама ти сигурно си някакъв електро инженер.16:08 03.07.2025
3 Аве
Коментиран от #4
16:22 03.07.2025
4 китайските градски автобуси
До коментар #3 от "Аве":
които вече ни возят са подцинковани и не ръждясват като евро колите17:10 03.07.2025
5 Напълно нормално
За разлика от европейците, който вместо решения търсят оправдания и все някой или нещо им е виновен.
17:34 03.07.2025
6 И кво
Коментиран от #7
17:42 03.07.2025
7 А когато сняг забръска, що ще чиниш ти
До коментар #6 от "И кво":
Не се притеснявай за зимата. Даже не се притеснявай за локвите през лятото. Всяка батерия без изключение, а следователно и тази е херметично затворена , а някой даже се държат с малко по-високо налягане отколкото е атмосферното, когато преминават под вода.Да, има и плуващи електромобили, които спокойно се потъпят почти до прозорците на вратите докато преплуват водно препятствие.
18:52 03.07.2025
8 ои8уйхътгрф
До коментар #1 от "Васил":
Смешниковский, записвай си:След 1 година (лятото на 2026г.) в Китай влиза в сила много простичък закон относно батериите- ИЗКЛЮЧВА СЕ ВСЯКАКО ЗАПАЛВАНЕ, НЕЗАВИСИМО ПРИ КАКВО ПОРАЖЕНИЕ...
Батериите произведени след влизане на закона в сила трябва да бъдат 100% сигурни. При дори 1 случай, НЕЗАВИСИМО ОТ СИТУАЦИЯТА, производителя отнася глоба от МИЛИАРДИ $ и за следващите 5 години минава под тежък контрол... При втори такъв случай фирмата СЕ ЗАКРИВА и имуществото се разпродава- парите влизат в бюджета на Китай.
Познай сега от 1 път чии батерии И КЪМ МОМЕНТА ОТГОВАРЯТ НА НОВИТЕ ИЗИСКВАНИЯ... Жокер: BYD CATL
17:49 04.07.2025
9 Конана
Коментиран от #10
19:39 05.07.2025
10 Знайко
До коментар #9 от "Конана":
Нееее, просто не искат като се запали батерията да е като чаша в която се събират всякакви течности и продължават да горят , а като се запали , течностите от съответната клетка да изтекат на асфалта и да спе пожара.Браво на китайците- с промяна на положението решават частично проблем , който е трудно да се реши технологично!
22:05 05.07.2025
11 А50
Коментиран от #12
23:20 05.07.2025
12 сотко
До коментар #11 от "А50":
ОКБ Сухой13:31 10.07.2025