Напоследък се измъчвам от умственото състояние на американските капиталисти. Всички тези социалисти, изникнали от нищото, без съмнение са ги разтревожили. Така че пиша с един приятелски съвет за капиталистическата класа относно споменатите социалисти.
Искате по-малко социалисти? Лесно. Спрете да ги създавате! Това пише американският автор и колумнист Майкъл Томаски за „Ню Йорк Таймс“.
Много често в историята причината и ефектът ни удрят право в лицето. Такъв пример са условията, при които царете принуждават руснаците да живеят, което води и до възхода на болшевизма. Такъв е и Версайският договор, който води до издигането на Хитлер. Провалите на Кейнсианската икономика през 70-те години на миналия век проправя пътя на икономиката на предлагането.
Както наскоро отбелязах за „Дейли бийст“, в тази страна (авторът визира САЩ) от няколко десетилетия се практикува капитализъм, който прави социализма да изглежда по-привлекателен, особено за младите. Запитайте се: ако сте като 28-годишната Александрия Кортес – кандидатка от Ню Йорк за Конгреса, описваща себе си като демократичен социалист – какво сте видели в своя съзнателен живот?
Видели сте Съединените американски щати да се превръщат от страна - която вашите родители или дори прародители описват като място, на което животът се подобрява за всяко следващо поколение - в място, на което за милиони хора това вече не е така.
Както се и случи, видяхте богатите да стават все по-богати, и вероятно сте видели, че основната реакция на правителството бе да намалява техните данъци. Станахте свидетели на финансовата криза през 2008 година и токсичните заеми. Капиталистите е редно да помислят как всичко това е изглеждало в очите на младия човек, идващ от семейство от средната класа, и който може би познава някой, загубил работата или дори къщата си. Загубил ги е, докато някои банкери, помогнали да се създаде хаоса, се изнизаха със „златни парашути“, подобно на шефа на компанията за отпускане на ипотечни заеми Countrywide Financial - Анджело Моцило.
Видяхте как корпорациите натрупват печалби, купуват обратно своите акции и не ги реинвестират в своите работници, както са го правили преди, а поглеждат за работна ръка към Централна Америка и Бангладеш. Обратното изкупуване на акции беше разрешено по времето на Рейгън, но може лесно да бъде променено от Комисията по ценните книжа и борсите. Истината е, че никой от администрацията на демократите оттогава не е повдигнал този въпрос.
Схванахте идеята. Назад в дните нашата икономика растеше и имахме правителство и капиталистическа класа, която инвестираше в нашите хора и бъдеще – в междущатски магистрали, колежи, научни изследвания, федерални помощи за транспорт и регионално развитие. И през цялото това време социализмът не беше особено привлекателен на американска земя. В началото на миналия век и през 20-те години, още преди да е загатнато за бъдещето благосъстояние на държавата, имаше няколко членове на социалистическата партия в Камарата на представителите, както и стотици социалистически кметове и местни чиновници.
Но по време на Тридесетте славни години – израз, използван за название на бурното икономическо развитие през 1945-1975 – привлекателността на социалистическата идея в съзнанието на американците изчезна. В началото на века социалистическият кандидат за президент получаваше стотици хиляди гласове, докато през 1956 година Дарлингтън Хуупс, издигнат от социалистите, получи малко над 2000 гласа.
По това време и в ерата на Рейгън широката американска левица – дефинирана не по партия, а по вярвания – игра конструктивна роля в подкрепа на гражданските права, противопоставяне на войната във Виетнам, както и борба срещу концентрацията на богатство. Но в разгара на Студената война присъствието на левицата беше слабо, а влиянието й – незначително.
Нека сега се върнем пак към 28-годишната. Тя е родена през 1990 година. Вероятно помни, в края на 90-те години, нейните родители да се чувстват добре. Средният доход в домакинството удари висини по времето на Бил Клинтън, както никога преди, дори по времето на Роналд Рейгън. Оттогава насам обаче нещата не са розови. Така че, ако вие сте от скромно семейство или дори в най-добрия случай от средната класа, как бихте се чувствали относно капитализма? Видът капитализъм, който се практикува в тази страна през всичките тези години, предаде повечето хора.
Да, даде ни много лъскави предмети, с които да се перчим. Смартфон, който показва видео на забавен каданс, е чудо. Но за едно добре организирано общество е важно достъпно висше образование, а не лъскав телефон. Важно е намирането на решение и за националната нарко криза, която всеки ден отнема живота на 115 души. Капитализмът на нашата ера игнорира много други проблеми.
Имам смесени чувства за възхода на социализма. Той все още трябва да се докаже като политически приложим на изборите. И към 2021 година можем да се събудим и да установим бедствието за демократите. Но разбирам напълно защо се случва. И ако сте капиталист, по-добре се опитайте да разберете този феномен и причините, довели до него.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Каръл Маркс
Коментиран от #18
10:02 08.08.2018
2 filo
Коментиран от #5
10:09 08.08.2018
3 no name no face no number
10:10 08.08.2018
4 плевен
10:17 08.08.2018
5 бобо
До коментар #2 от "filo":
Трябва да я публикуват през ден.10:20 08.08.2018
6 регулировчик
10:21 08.08.2018
7 ФАКТ
10:22 08.08.2018
8 Христо
10:31 08.08.2018
9 Така де
Коментиран от #13, #16, #19, #52
10:36 08.08.2018
10 На шурея шуролинката
Коментиран от #20
10:40 08.08.2018
11 159753
10:43 08.08.2018
12 То и в Родината
Коментиран от #17
10:44 08.08.2018
13 Михаил Кирчев
До коментар #9 от "Така де":
Най после смислен коментар,евалла!11:12 08.08.2018
14 незнайко
суперяхта ??? НЕКА ДА СЕ ЗАМИСЛИМ НАД ТОВА, КОЕТО Е НАПИСАНО В СТАТИЯТА !!!
11:17 08.08.2018
15 стоян георгиев
Коментиран от #22
11:22 08.08.2018
16 незнайко
До коментар #9 от "Така де":
Сега прочетох и Вашия коментар. Останах очарован от истината във Вашите разсъждения.11:28 08.08.2018
17 алтернатор
До коментар #12 от "То и в Родината":
ДемоНОкрацията пък е привлекателна за други дебили - Боко, Цецо, Цецка, Пашата, Маргините...11:32 08.08.2018
18 Фактолог
До коментар #1 от "Каръл Маркс":
Да знаем .Всички искат да са началници . Чистачката да казва на професора , че не може да минава през измития под , когато излизаот лабораторията , а трябва да прехвръкне или да си седи в къщи.
Както комунягите казват ,да върнем фабриките на истинските им собственици - бачкаторите. Нищо , че те и идея са нямали когато собствениците са залагали името ,спокойствието и живота си за ги създадат от нищото. Нищо ,че те са им създали работа от която са започнали да изхранват семействата си иначе щяха да ядат жълъди и мърмърици. Хайде пак да се напънем за социализъм и след 20 години да го отчетем като грешка и после пак да псуваме лошата демокрация без да си даваме сметка ,че веднъж като си разрушил нещо после го плащаш с лихвите. Лош-социялизъм , лоша демокрация след това.
Коментиран от #40, #42
11:54 08.08.2018
19 Мила Маййкооооо
До коментар #9 от "Така де":
В капитализма успявали политически приближените . Ха-ха-ха Хо-Хо-Хо .Ама ти за БКП-Бсп ли говориш бе. Малко ли ти е 45 години некадърен социализъм .За 45 години не успяха една тоалетмна хартия да произведат , дори и пиронините им бяха некачествени. Ял кашкавал с палмово масло . Ами недей го яж . Между другото производителите на тези продукти са главно от групата на мутрите-другарчета. Едно време по време на социализма имаше един такъв лаф: Ех как искам някой капиталист да ме вземе на работа и да ме експлоатира ама яко , да плащам високи и все по-високи данъци , че да си живея добре! Мафията идва само от социалистите-капиталисти .Коментиран от #24
12:02 08.08.2018
20 Спас Гочев
До коментар #10 от "На шурея шуролинката":
За кога ще го сменяме тоя строй . На ли вече веднъж го сменяхме с трагични последици. Или пак комунягите са огладняли. Не си личи ,щото те са най-големите капиталисти-кръвопийци.Коментиран от #23
12:05 08.08.2018
21 Едо
12:08 08.08.2018
22 Социализмът
До коментар #15 от "стоян георгиев":
вероятно е виновен и за производството на имбецили, като ваша милост, защото ако маже да се вярва на излиянията ви, вероятно сте се пръкнали на белия свят във времето на "зрелият социализъм". Реално погледнато, в същност формата е "държавен капитализъм", какъвто в момента съществува единствено в Китай. В Северна Корея, формата на управление се нарича "чуч хе" и представлява вариация на феодализма. Никъде и под никаква форма, освен частично и за кратко в някои от скандинавските страни не е съществувал социализъм. Така нареченият "преход у нас, в същност преразпредели и финансово-производствения ресурс към ръцете на олигархичната партийна върхушка, представяща ни се сега под формата на широк спектър от "партии", клонинги на "Партията". Привлекателността на социалистическата идея е в начина на разпределение на "благата", съотнесено с формите на собственост и участието на "производствените сили". Както и да е. За желаещите има достатъчно "литература". В статията има едно силно невярно твърдение:Публикувано във факти.бг: Провалите на Кейнсианската икономика през 70-те години на миналия век проправя пътя на икономиката на предлагането. Също няма да обяснявам. Четете. А за мантристите на "демокрацията" ще кажа, че в Народното събрание е гласуван на първо четене, закон, нарушаваш основно право при капитализма, а именно "свещената и неприкосновена частна собственост".Коментиран от #50
12:13 08.08.2018
23 На шурея шуролинката
До коментар #20 от "Спас Гочев":
И ти ли Спасе!?! :-)) Виж сега приятел, строят няма да го сменим ние а големите държави. Той ще бъде сменен както са сменени и робовладелският и феодалният и т.н. и т.н. Причината за всичките падания на който и да е строй е една! - Винаги е само една! - Това е социалното неравенство, което идва неминуемо в края на жизненият цикъл на която и да е обществено форма. Следващата революция вероятно ще е в САЩ. Там отдавна няма средна класа, понеже тя е затънала в дългове, а онези които държат средствата за производство са се впили в държавните структури и стават все по- могъщи и все по- нагли. Хората са принудени да работят все повече и при все по- тежки условия. Такива с фактите! Изискванията все по- големи, работата все повече а заплатата винаги се опитва да догони разходите за по- добрият живот. - Тя винаги е в догонваща позиция! Така се трупа социално напрежение, което винаги се отпушва, когато властта е най- приспана.- Тогава когато само яде и спи. Един ден просто ще избухне и онези които управляват и тези, които обират средствата за живот биват така да кажа отстранени. Та настоящата форма на Капитализъм не отговаря на очакванията на широките маси, които затъват все повече и приличат на роби. Напрежението ще се отпуши и ще има както обикновено кръв. Да ли ние ще сме свидетели на това, още не е ясно. - Някои ще доживеят да го видят, а други не! - Такъв е кръговрата!Коментиран от #25, #28
12:50 08.08.2018
24 Ахаха
До коментар #19 от "Мила Маййкооооо":
Значи в САЩ всички бизнесмени са от БКП, защото от капиталистическия САЩ дойде модата да се продава кашкавал от палмова мазнина, а не от мляко. Щом в САЩ масово реват, че чак на Тръмп предизборната му кампания беше за повече работни места, заплати и социални придобивки, всеки сам може да си направи изводите колко добре се живее в капитализъм!!! Относно социализма, то си е според държавата. Швейцарците и Сингапурците имат една добра демократично-социалистическа система. То заради това е държавата, за да е социална и да взима от капиталистите и да дава на народа, а не държавата да се сраства с капиталистите и да грабят, и грабят, и да не спират да грабят народа. А относно капиталистическите заплати отиди в заводите на Епъл в демократичен Тайван и там ще ти кажат колко са доволни, че работят за капиталисти!!!!12:53 08.08.2018
25 гост
До коментар #23 от "На шурея шуролинката":
напълно съм съгласен с разсъжденията ти, освен с едно - няма да избухне нищо по две причини. Първо хамериканчетата са толкова облъчени да слушкат и са толкова зомбирани и лесноуправляеми, че много отдавна няма надежда за тях да направят нещо, което не им е казано. И втората причина е очевадна - наближи ли такъв момента, в рамките на под година САЩ ще влязат (разбирай създадат) във война, (не че са излизали от 100 години насам де) като говоря за някакъв по-мащабен и глобален конфликт. Така че корпорациите са във уин-уин ситуация и нищо не им и няма да им попречи да си правят каквото искат. А че основната функция на държавата и изобщо идеята на съществуването на държавите, е да бъде социална и да се грижи за населението си спор няма.Коментиран от #27
13:27 08.08.2018
26 Morgoth
Коментиран от #31
13:52 08.08.2018
27 На шурея шуролинката
До коментар #25 от "гост":
Е ... - Аз не абсолютизирам! Дадох за пример САЩ, като уж най- мощната и уж най- богата държава. - Пък и много любители имат, та за това бяха посочени. Така или иначе промяна ще има без значение от къде ще тръгне. Европа, Америка... - Няма никакво значение началото. Вероятно при арабите този процес ще се забави... - Дано имаме шанса да наблюдаваме това събитие, което предполагам ще е в близкото бъдеще. - Светът не излиза от кризата преди 10-на години и няма и отговор! Войните не свършиха работа, а и печелившите май са Руснаците. САЩ почват да губят влияние, а пък живуркат от заеми... - Китай вървят с ускорена крачка и вероятно ще са новият хегемон... - Май интересни събития ни очакват а? :-))Коментиран от #29
14:03 08.08.2018
28 Така де
До коментар #23 от "На шурея шуролинката":
За жалост кръговрата свърши!!! Изкуствения интелект и роботитака чукат на вратата на капиталистическите владетели. Хората скоро ще са аут!!! Скоро населението ще бъде сведено до 100 милиона, и то само тези от приближените до властта капиталистически фамилии и тук таме някой друг учен и специалист. Всички останали хора ще бъдат пратени да търсят по - добър живот, но в отвъдното! Това е Божие наказание за народната продажност, където всеки гражданин иска да се продаде на капиталистите мачкайки сънародниците си, и за народната мекушавост, че гледаме как мачкат комшията ни, но не му помагаме , а се крием и остоваме капиталистите да дерибействатКоментиран от #34
14:53 08.08.2018
29 гост
До коментар #27 от "На шурея шуролинката":
нали знаеш за древното проклятие - Дано живееш в интересни времена. Така че аз не се радвам хич. Май нашите родители - колкото и да им е тежко положението сега заради мизерните пенсии, най случиха на време, в което да живеят. А нашите деца....мъчно ми е за тях...Коментиран от #30
15:37 08.08.2018
30 На шурея шуролинката
До коментар #29 от "гост":
О родителите ни бяха по- късметлии от нас. Ние сме загубеното поколение възпитано в морала на старите порядки и хвърлено да живее в условия, които не кореспондират с мирогледа.Коментиран от #35
16:05 08.08.2018
31 Ицо справката
До коментар #26 от "Morgoth":
Напротив има националисти във властта. В Австрия са в правителството, в Полша, Словакия, Унгария, Италия и други вече са на власт. В Швеция,Финландия,Дания,Франция, Германия,Холандия,Великобритания,Белгия и други държави ще има националисти във властта.16:09 08.08.2018
32 Искрен
16:10 08.08.2018
33 Бате Борко
16:11 08.08.2018
34 На шурея шуролинката
До коментар #28 от "Така де":
А ми изкуственият интелект разбира се е следващата технологична революция. Когато идва индустриалната революция всички предвиждат апокалипсис. - Надявам се и този път да се намери решение, различно от войните, но ... - Ще наблюдаваме :-))Коментиран от #36
16:12 08.08.2018
35 Чавдар
До коментар #30 от "На шурея шуролинката":
Родителите ни бяха по-големи късметлии ?Не по-големи от бабите и дядовците ни.
Коментиран от #41
16:13 08.08.2018
36 Любо Ланеца
До коментар #34 от "На шурея шуролинката":
Ако има социализъм той ще бъде подобен на Китай. Тоест пазарна икономика, но с демократична многопартийна система.Коментиран от #37
16:15 08.08.2018
37 На шурея шуролинката
До коментар #36 от "Любо Ланеца":
Ми нямам идея! - За сега китайците излязоха по- умните от целия СОЦ лагер и се движат с бясна скорост напред. Това обече се дължи не само на системата защото до колкото ми е известно при 1,5 млрд. жители отделният човек е просто статистика :-)) Така или иначе моето виждане, е че в бъдеще евентуално държавата ще заеме най- главната роля, особено когато става въпрос за малки държави като нашата (стига да съществува след време). Историята показа, че идеята "остави икономиката да се движи сама без намесата на държавата" е абсурдна и се провали навсякъде. Видно е и че най- големите поръчки за бизнеса идват пак от държавата. Следователно няма как да я изключиш, а и няма кой да контролира правилата. Държавата е обществен орган и целта му е да изключи възможността да се подведе по алчността на един индивид. - Макар това правило да не важи за нашата страна, формално. Ние тук живеем в някаква частна територия контролирана от хора с маймунски манталитет.16:27 08.08.2018
38 Така де
16:48 08.08.2018
39 someone
17:04 08.08.2018
40 ключаря
До коментар #18 от "Фактолог":
Ти си ....... .Чети Маркс и ще поумнееш ... евентуално.Фабриките трябва да са на държавата.
17:18 08.08.2018
41 На шурея шуролинката
До коментар #35 от "Чавдар":
А ми не знам! Моите бяха родени около 9- 11 година. това са хора които са раснали около войни. Не знам кае му е било щастливото. Бяха отрудени хора и не съвсем грамотни. Дядовците ми бяха с 3-4 отделение.. - Сиреч нещо като средното образование сега. По селата вода няма, доктори няма, училища не на всякъде. Пътищата черни, машини няма ... Разправяха ми, че като е донесли първите трактори в селата хората са се радвали като малки деца. - Та не знам какво имаш в предвид бабите и дядовците. Предполагам имаш нещо друго в предвид?Коментиран от #43, #53
17:38 08.08.2018
42 На шурея шуролинката
До коментар #18 от "Фактолог":
Трябва да се отървеш от идеята, че преди 44 година България е била индустриална държава. Нито сме произвеждали повече, нито есме били Швейцария на Балканите... - Има статистики за производителността на труда от 1870 година насам. Можеш да я погледнеш в случай на интерес. Там ясно се вижда, че митичният период преди войната за който говорят някои, че сме били голямата работа е далеч назад в стойностите след 44 година. Реално индустриализацията тук се извършва по времето на СОЦА и то с руски пари и технологии. Най- добрата година преди войната е 1939година където БВП на глава от населението според изследването на Мадисън е 10 599 $. До края на войната и разпределението на Западени и Източен Блок БВП през 45 пада до 7447$. Пикът по време на СОЦ-а бе през 88 година където БВП според същото изследване е 56903$. Това са официални данни на НСИ и не са моя измислица. Влез в Билиотеката им и разгледай справкитеКоментиран от #45, #47, #49
17:56 08.08.2018
43 Ттттттттттт
До коментар #41 от "На шурея шуролинката":
По този повод-дядо ми разказваше ,че когато в 49 година им опъвали жиците за електричество в селото,всички се събрали около работниците и ги питали-"абе как ще върви това нещо по нанагорнището-сигурно ще се връща от баира..".А когато им слагали първият асфалт щели да набият бригадира-"овонял цялото село и зимата щяло да е много хлъзгаво за добитака и каруците"...Та така със нашите баби и дядовци-наистина бяха малко грамотни-но бяха житейски мъдри и безкрайно човечни-лека им пръст на мойте...Дядо живя до 2013 г-почти столетник-и на края казваше така-"синко,свето е тръгнал на изуй гащи-и нема връщане ...жал ми е за вас като ви гледам" ...Лек ден ви желая-дадохте ми повод да си спомня за любими за мен хора...Коментиран от #44, #54
18:03 08.08.2018
44 На шурея шуролинката
До коментар #43 от "Ттттттттттт":
Така е! :-) Покрай това момче, което провокира мисли и аз се сетих за моите лека им пръст и така се получи някаква верижна реакция. Той на мен- аз на вас... - Хубава вечер и от мен и дано имаме повече късмет в тези сметни времена.18:21 08.08.2018
45 Жоро
До коментар #42 от "На шурея шуролинката":
Напълно прав сте. По индекса "Благополучие" на ООН България е била на 29-32 място в света по онова време- соца.Последните данни мисля че бяха от 84 и 85 г. За днешият индекс въобще не споменавам-срамно е. Та мантрата колко е бил лош соца е само пропаганда. Имало е плюси и минуси-както и при всеки един пол.строй. Но прогреса и развитието е безспорно.А капитализма мина своя зенит-той беше края на 60-те и 70 години до началото на 80-те. Единственото временно спасение му даде развала на СССР.Защото след това се вля"свежа кръв" в капит.система от източноевропейските страни.Но поради факта,че същите са със малък потенциал-икономически,политически,ресурсен и човешки- и това спасение е вече към края си.Затова вече вектора на действие на главният капиталист САЩ се променя напълно.Схемата е същата-войни,но целите са други-не са само идеологически цели но и промени в ценностите и мирогледа и възприятието на утвърдените морални виждания и представи.Коментиран от #48
19:02 08.08.2018
46 ОбаМама
19:18 08.08.2018
47 ОбаМама
До коментар #42 от "На шурея шуролинката":
А колко се обезценяват парите за тези 50 години? Сравнете Източна и Западна Германия, Северна и Южна Корея, Хонконг, Тайван и Сингапур с Китайската народна република, и ще ви стане ясно каква черна дупка е социализма.19:25 08.08.2018
48 На шурея шуролинката
До коментар #45 от "Жоро":
А ми вярно, е че пропагандата е жестока. Не разбирам как може да продължаваш да се оправдаваш с онези след 44 година. А истината разбира се е съвсем- съвсем друга. Само, че пропагандата особено последните 20 години е повсеместна. Съдя по племенниците ми които сега са на по 30 години и като стане на въпрос за онова време, за което те нямат идея дрънкат мантрите за лошите комунисти. Само дето никой не си задава въпроса как се появиха тежките индустриални предприятия които и сега работят, пътищата, мостовете, язовирите, болниците и т.н. Добре, че поне ме слушат и като им разкажа за някои неща и им покажа икономическите показатели от преди това и разбират, че май са били лъгани. Хубавото, че наистина има цифри и всеки, който иска да докаже тезата или лъжата може да се възползва от тях. Аз наистина бях изненадан, че има данни още от 1870 година до сега! Случайно попаднах на тях ровейки се в сайта на НСИ. - Разбира се това не е много интересно занимание за обикновеният човек, но пък статистиката разказва история, ако предварително някой те е научил как да четеш числата. Хубавото, е че истината винаги излиза наяве! - Може да е по- късно, но винаги излиза! :-))19:31 08.08.2018
49 ОбаМама
До коментар #42 от "На шурея шуролинката":
Много шуруликане и свободни съчинения. Не ти умръзва да драскотиш безсмислици. БВП на глава от населението в БГ е най-висок за 2017 година=$8311.93. Рекордно нисък е за 1980 година=$3223.81 (http://trading economics.com>bulgaria). Ти сериозно ли смяташ, че през 1988, когато пролетарията бичеше на смени по струговете за 180 лева на месец, БВП на глава от населението е бил, колко си ги написал? $56903?! Точно такива като тебе взеха властта през 1944та, и не са я изпуснали и до ден днешен. Затова БГ е територия със затихващи функции. Социалистите са най-големите врагове на обикновения почтен човек. Два свята, беше написал Вапцаров, единият излишен.Коментиран от #51
20:03 08.08.2018
50 стоян георгиев
До коментар #22 от "Социализмът":
тая мантра сме я слушали и чели многократно от комунистите за социализма.сега ти я разви9ваш в нови висини.имало социализъм в скандинавските държави!!!!смях!!!!социалния модел в европа и пос-пециално в скандинавеито не е социализъм убавецо,макар европеиския пазарен модел има социална философия за разлика от американския които е с либерална.глупостите дето си писал натруфени с чуждици и тъпотии нямат нищо общо с реалността.и с кво непрекосновенноста на частната собственност е против капитализъма?кви изрази а?капитализъм!!!!и ти ще ми викаш да чета!!!!смях!Коментиран от #56
21:47 08.08.2018
51 На шурея шуролинката
До коментар #49 от "ОбаМама":
Там в предходното си изказване написах източникът на информация. Изследването е по проектът Maddison, A. (2003). The World Economy: Historical Statistics. Paris: OECD. Публикацията както споделих я има в НСИ. Има и още едно изследване, което можеш да видиш в същата таблица, която се предлага за изследване в екселски вариянт. Отново е по проектът Maddison Project (2018) . Апропо линкът, който си дал не води до никъде! Иначе както споменах отвори http://www.nsi.bg/biblioteka/. Там избери файлът БВП преглед за 1870-2016. И после чети... - Друго няма какво да говорим! Числата са онова, което ти трябва! - ПС. По времето за което имаш съмнения аз имах стипендия от 270 лв. а котировките ЩД/ ЛЕВ бяха различни и в полза на лева.23:50 08.08.2018
52 Чичо Кольо
До коментар #9 от "Така де":
Това е най-точното определение за капитализъм и демокрация. Браво. Смятам, че България след няколко години трябва да навлезе в период на Трета Република. Тя трябва да е смес между предните две: многопартийна система и управление с твърда ръка. Това е начина.Коментиран от #58, #61
10:44 09.08.2018
53 Чавдар
До коментар #41 от "На шурея шуролинката":
Ами за разлика от нашите родители бабите и дядовците ни за щастие не видяха от грабежа и раздаванията на милиони и милиарди от държавната хазна. Те за радост не видяха и Финансовата криза, Ислямска държава и тъй нататък.Коментиран от #55
10:49 09.08.2018
54 Бате Борко
До коментар #43 от "Ттттттттттт":
Много си прав. Дядо ми почина според мен рано през 1993г. Той също ми е разправял, че навремето е било голяма сиромашия и много мръсно е било след войната по селата и градовете. Той ми казваше, че през комунизма държавата се поддържаше и се почистваше редовно. Баба ми живя до 2015г. Тя също беше от онова поколение което видя от всичко и не съжалява за нищо. Това бяха велики хора всичките родени между 1908г до 1926г. Лека им пръст на всички починали родени тогава.10:55 09.08.2018
55 На шурея шуролинката
До коментар #53 от "Чавдар":
Тук си абсолютно прав!13:30 09.08.2018
56 Любен
До коментар #50 от "стоян георгиев":
В Скандинавските държави е силна социалната политика. Това е така. Тези държави изобщо не са социалистически. Те са си капиталистически, но с ясно утвърдена социална политика.14:59 09.08.2018
57 Янко партизанина
Коментиран от #60
15:00 09.08.2018
58 Луд Коч
До коментар #52 от "Чичо Кольо":
Нали се сещаш, че ако има Трета Република президент ще бъде или Бойко Борисов или Делян Пеевски. Няма да е тъй както го казваш. Не забравяй, че това е все пак България, а не Швейцария.Коментиран от #59
15:02 09.08.2018
59 Дон Сесар
До коментар #58 от "Луд Коч":
Тук си прав. Но пропускаш, че при Третата Република след това няма да има Четвърта. А ще има присъединяване към бъдещият ни агресор и тиранин, наш бъдещ завоевател и поробител.15:04 09.08.2018
60 Крум
До коментар #57 от "Янко партизанина":
Относно заглавието. Това е неизбежно за тази свръх агресорска псевдодемократична и варварска държава.15:05 09.08.2018
61 Комшията Иван
До коментар #52 от "Чичо Кольо":
Прекрасна идея, но няма да стане.15:06 09.08.2018