Last news in Fakti

14 Май, 2012 17:54 23 298 40

Вместо винетки – такса за изминат път?

  • винетки-
  • пътни такси-
  • ек-
  • ес-
  • такси

Според ЕК винетките дискриминират преминаващите чуждестранни шофьори

Вместо винетки – такса за изминат път? - 1
Снимка: БГНЕС

ЕК обмисля нови изисквания към страните-членки на Общността, така че пътните такси да не дискриминират чуждестранните шофьори, които само преминават през територията на дадена държава, съобщи бТВ.

Обмисля се винетките във всички страни, в които има такива такси, да бъдат събирани на основата на изминатото разстояние, а не според досегашния принцип за срочност. Според Брюксел този вариант на пътните такси в ЕС е по-справедлив и по-ясен по отношение на цената, отколкото срочните винетки.

Еврокомисарят по транспорта Сийм Калас изтъкна на специална пресконференция, че години наред схемите за пътни такси за частните автомобили са били повод за многобройни жалби.

През 1996 г. Австрия трябваше да промени своята схема за винетки, след като ЕК постанови, че предлаганата единствено годишна такса е несправедлива спрямо чуждестранните шофьори. През 2008 г. започна и процедура за нарушение срещу Словения, която предлагаше единствено шестмесечни винетки. Тогава властите в Словения въведоха седмични такси.

 

„Французите или британците трябва да могат да пътуват през Словения или Белгия, както пътуват гражданите на тези страни. Пътните такси трябва да бъдат прозрачни и справедливи за всички”, заяви пред журналисти Калас.

Засега само 7 държави в ЕС - Австрия, България, Чехия, Унгария, Румъния, Словакия и Словения, имат времеви винетки за личните автомобили. Белгия, Холандия и Дания работят по въвеждането на подобна схема.

Комисията все пак дава избор на всяка държава от ЕС да решава дали желае да въведе пътни такси, за кои превозни средства и как да събират тези средства. Към момента някои страни са избрали да използват система за таксуване за изминато разстояние (т. нар. тол такси), а някои ползват срочни винетки. Има и страни, които не събират никакви такси, както например Германия и Белгия.

ЕК обаче настоява за "приемливо съотношение" на средни дневни цени, които преминаващите шофьори заплащат (ползвайки най-краткия възможен срок на винетките, например седмична) в сравнение с местните шофьори, които ползват най-дългосрочните винетки като годишните.

Според сега съществуващите схеми, средната дневна цена за преминаващите туристи, е между 2,5 и 8,2 пъти цената, която заплащат местните шофьори. Това според Брюксел може да се разглежда като горна допустима граница.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 velislav

    7 1 Отговор
    аз предлагам глоби и според колата. минаваш с 90 вместо със 60 в града и различна глоба в зависимост стойността на колата. примерно до 5 000, до 10 000, до 30 000, до 60 000 до 100 000 и над 100 000.
    ЗА БЪЛГАРИ НА НЕСЕБЪР КАКВА Е ЦЕНАТА НА ТАКСИТО НА КИЛОМЕТЪР И КАКВА Е ЗА ЧУЖДЕНЕЦА - ДИСКРИМИНАЦИЯ

    АЗ РАБОТЯ А РОМА СЕДИ И ИМА ПОМОЩИ - ДИСКРИМИНАЦИЯ

    ОБЯВИТЕ ЗА РАБОТА - ДО 30Г. МЪЖ/ЖЕНА - ДИСКРИМИНАЦИЯ

    СЪС СТАЖ МИН. 5Г. - ДИСКРИМИНАЦИЯ

    стига с тая дискриминация, че ми писна вече. мъчат се да ни скубят от всички страни за да ни взимат парите на всички европейци. тез дето го мислят са отдавна милионери и се чешат зад ухото
  • 2 пегасъс

    2 2 Отговор
    Трябва да се премахнат нацяло тия винетки и да се намалят годишният данък на леките автомобили 2000 кубика 115 коня 100 лева застраховка 200 лева преглед 30 лева ко стана една заплата и винетка 70 лв ... тез такси и пари за нищо ги нямат Б*..и хорта тей не се наядаха :Х
  • 3 ХХХ_

    2 1 Отговор
    Не случайно най-богатите Европейски страни са с винетки или изобщо нямат пътни такси. В Италия е с каси по магистралите, и на хората им излизат по 10 Швейцарски винетки, и то за тези които не си ползват често колата, хората които работят с колите си остват многократно повече. Това е поредната отдавна изпитана схема за ограбване на народа. С едно, две излизания на магистралата и хората ще са платили годишната винетка като такси, а какво ще стане с тези на които им се налага да пътуват често. Това ще е най голямата простотия ако го направят

    Коментиран от #10, #14

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Plimp

    2 0 Отговор
    е нищо де, както винаги нашата уникална държавица май е по-толерантна към чужденците отколкото към собствените си подъници, тези така бедни австриици, англичани и т.н., които едвам свъзват двата края и семейният им бюджетът зависи от 2,3 6-месечна .инетки :Х, купена пради екскурзиика из Европата
  • 6 JOE

    4 0 Отговор
    Тия само се чудят как да свличат пари. А като ударя в дупка и си счупя колата защо да ми платят ремонта, нали съм платил един вид такса за ползване на пътя.

    Коментиран от #15

  • 7 mitko

    2 0 Отговор
    tiq sa ludi be hora,za kakvo pla6tame tiq vinetki samo da im palnim gu6ite na tva tapo pravitelstvo,a karame po nai lo6it epati6ta v evropa
  • 8 Калпака

    0 0 Отговор
    Вместо винетки – .инетки.
  • 9 оптимиста

    3 2 Отговор
    ако найстина станат тези неща излизам на протест и който е умен и мисли с главата си и той ще се включи това неможе да бъде повече така с такива глупости видяха че няма и как и почнаха дани мачкат така по този начин ще излиза тройно ами до кога колеги така ще си мълчим

    Коментиран от #11

  • 10 ВИП АМГ

    1 1 Отговор

    До коментар #3 от "ХХХ_":

    @3 i koi bogati strani v evropa sa s vinetki che nese seshtam?

    Коментиран от #13

  • 11 ВИП АМГ

    1 1 Отговор

    До коментар #9 от "оптимиста":

    @9 i za kakvo shte protestirash be?
  • 12 Шофьорът

    1 0 Отговор
    Спокойно бе хора !Става дума за транзитно преминаващите автомобили. ТИР ове и тем подобни.
  • 13 като че ли ще ме запомниш

    2 0 Отговор

    До коментар #10 от "ВИП АМГ":

    @10 еми не знам колко се брои за богата страна но Швейцария е с винетна система!

    @12 ми не, не само.

    @9 пич ти камион ли караш, че ръсиш такива глупости бе?

    @7 човече, изобщо знаеш ли колко км. е пътната мрежа, колко пари се събират от такси и колко са необходими за ремонт? а знаеш ли, че не цялата сума от събрани средсвта отива в бюджета за поддръжка и ново строителсвто на пътища? А знаеш ли че от миналата година в Българая пътищата са с приблизително 150 км повече? а че средствата отпуснати от държавата са същите?

    изобщо не е честно камион които ще прекоси държавата 100 000 пъти да плати такса горе-долу равна на човек които 1 път в годината ще отиде на море или балкан. think before you spam.

    Коментиран от #23

  • 14 като че ли ще ме запомниш

    1 0 Отговор

    До коментар #3 от "ХХХ_":

    @3 еми пич мисли от дгугата страна бе! асфалта се износва от движението по него! 1 камион върти средно по 100 000км годишно, поне в нашата фирма. и не сме транспортна фирма. а от транспортната фирма не ми се мисли колко много разбиват пътищата. тези 20 тонни МПС-та да кръстосват пътищата ни по цял ден.
  • 15 като че ли ще ме запомниш

    1 0 Отговор

    До коментар #6 от "JOE ":

    @6 еми затова като се направи таксата по справедлива за всички на пътя /тези които ще отидят на море или балкан 1 път в годината и за тези които ще навъртят 100 000км./ ще има повече пари за поддръжка.
    но после има и друг проблем и това е че събраните такси не отиват директно в АПИ. отиват в общия бюджет и после се решава колко да се отпусне за ремонт и ново строителство.

    умръзна ми да се повтарям, но и вие нямате край.
    пс малко ме мързи на слагам големи букви. Извиняваите ако това дразни някои!
  • 16 idioti

    1 0 Отговор
    Повечето не са разбрали за какво става въпрос. Четете бре
  • 17 optimista

    1 0 Отговор
    абе 13 ти дане защитаваш властта тая държава освен да краде друго може ли парите от винетки изобщо не отиват там където трябва ами най-вероятно има такива знаячи като тебе дет пипат яко и после заблуждават хората ама има време ще им дойде часа и натакива като тебе мошеници

    Коментиран от #24

  • 18 gost

    1 0 Отговор
    Евро съюза не е това което би трябвало да бъде. Според мен, трябва за всяка категория превозно средство, да се плаща на километър, така няма да има недоразумение кой колко карал с камион, и кой колко ходел на море. Като отидете в магазина плащате за това което сте купил, в ресторанта което сте изял.
  • 19 вдянков

    1 0 Отговор
    Правителството да задължи със закон, собствениците на коли да си монтират устройства свързани с нап, и да се плаща директно за изминат километър. Примерно-1км./1лв!!!

    Коментиран от #22

  • 20 GOGO

    1 0 Отговор
    Разбира се, ако се въведе нещо ново в заплащането за ползването на пътищата, е ясно, че то няма да води към нещо по-добро /от финансова гледна точка!/ за нас – българите!
    В момента с годишната винетка заплащаме по 0,1836 лв/дн (67лв:365дни), а със седмичната – по 1,4286 лв/дн (10лв:7дни), т.е. – 7,8 пъти по-скъпо! Авторката на статията свенливо премълчава, че ние отново сме почти начело в ЕС, защото там приемат като максимална разумна разлика от 8,2 пъти! Но, за нас е ясно защо сме начело в тази класация – нали сме едни от най-богатите в ЕС!?! Защо държавата да не се възползва от това и да открадне от пробитите ни джобове някой и друг милион! Нали трябва да се раздават бонуси! Нали се строят магистрали!?! Нали се увеличават опашките пред кофите за боклук!
    По въпроса за магистралите – само чакат да въведат изцяло някоя от тях, за да пуснат и платеното преминаване! Но, не трябва да забравят, че платено ползване на магистрала или скоростен път може да има САМО ПРИ НАЛИЧИЕ на алтернативен път!!! Но, път за автомобили, а не за каруци с два коня! Алтернативен път на магистралата не може да бъде „път” като пътят между Нови хан и Вакарел!
  • 21 XXX_

    1 0 Отговор
    Нали се сещате, че таксите ги събират разни смесени дружства, тоест частни. Така че за какво каране и плащане на километър става въпрос, и повече пари за държавата и от там съответно за поддръжка на пътища? Парите ще бъдат повече единствено за този който поеме събирането на пътните такси. А за колегата който питаше - Швейцария е с винетки, и винетката е 60 франка или около 40 евро за една година. Австрия също е с винетки
  • 22 Един пиян

    1 0 Отговор

    До коментар #19 от "вдянков":

    @19 Mного готина идея.Минаваш един километър и в НАП дрънва едно звънче и предупреждава от там ти изключват двигателя.После бегаш и плащаш После процедурата се повтаря .Ха ха ха.
  • 23 ХХХ_

    0 1 Отговор

    До коментар #13 от "като че ли ще ме запомниш":

    @13, @14, колегата май никога не е купувал годишна винетка на камион, та си мисли че е 67лв като на леката кола а не 1300лв., та прави някакви коментари далеч от реалноста
  • 24 като че ли ще ме запомниш

    2 0 Отговор

    До коментар #17 от "optimista":

    @17 неграмотен си. една запетайка сложи! аз ще ти кажа, че е много лесно да обвиняваш друг за твоята немърливост. знам защото и аз съм го правил.
    @23 пич, ти познаваш ли Ирония,Сърказъм, Хипербула и Сравнение? щот ти ги сложих на едно място. гадай какво съм ти казал! но няма да го разбереш. личи си от отговора ти. и аз на моята лека кола имам годишна винетка,ама за тази година съм направил 15 000км по републиканската мрежа. камиона съм го ползвал като нещо тежащо 20 ТОНА в сравнение с нещо което тежи под 2т. може би знаеш но има и хора които за 67 лв./г въртят 100 000км. баща ми например е въртял по 150 000км на година.
    но да не забравяме, че такса на километър ще има на магистралата и най- вероятно ще се събират от фирмите които са извършвали ремонтни дейности и/или ново стройтелсвто до изплащане на държавния дълг (най- вероятно)

    а знаете ли Хитлер какво е казал? Хитлер, онзи зловещ диктатор!
    "светът е лошо място, но не заради деянията на лошите, а заради мълчанието на добрите."

    не казвам, че всички идеи на Хитлер са добри, но казвам просто, за да се замислите. Дали този форум в които само като мен, номер 17 и други такива като нас ще четат или на улицата под формата на стачка или каквито други законно съобразни мерки има.
  • 25 ХХХ_

    0 1 Отговор
    24@ В България, (най-вероятно) обаче никога не означава със сигурност, а остава почти винаги за постоянно

    Коментиран от #26

  • 26 като че ли ще ме запомниш

    1 0 Отговор

    До коментар #25 от "ХХХ_":

    @25 еми аз затова пък написах и фразата на Хитлер.
    от нас си зависи. или ще търпим смирено или ще се бием (в преносен смисъл).
  • 27 като че ли ще ме запомниш

    1 0 Отговор
    сега някои да не реши, че правя опити да вдигам въстания :D.
  • 28 бабангида

    1 0 Отговор
    ТОВА Е ВЯРНО САМО ЗА ЛЕКИТЕ АВТОМОБИЛИ!
    ТОВАРНИТЕ ПЛАЩАТ НАВСЯКЪДЕ В ЕС И ДОКАТО ПРЕДИ ВРЕМЕ БШЕ НАВСЯКЪДЕ ВИНЕТКА СЕГА ПОЧТИ НАВСЯКЪДЕ Е НА ИЗМИНАТО РАЗСТОЯНИЕ.
    ВСИЧКО ОБАЧЕ Е СВЪРЗАНО С РАЗХОДИ - НАПРИМЕР ЗА ДА СЕ ПРЕМИНЕ КЪМ ЗАПЛАЩАНЕ НА ТАКСА ЗА ИЗМИНАТО РАЗСТОЯНИЕ ТРЯБВА ДА СЕ СЛОЖАТ БАРИЕРИ НАЧОВЕК И...........ВСЯКЪДЕ ВХОД ИЗХОД И ДА СЕ ВЪВЕДЕ СИСТЕМА ЗА ЗАПЛАЩАНЕ...... ТОЗИ РАЗХОД МОЖЕ ДА НЕ СЕ ИЗПЛАТИ ДОСТА ВРЕМЕ И ПОРАДИ ТАЗИ ПРИЧИНА ТАКСИТЕ ЩЕ СА ДОСТА СОЛЕНИ ДА НЕ ГОВОРИМ ЧЕ ЩЕ ГИ КОНЦЕСИОНИРЯ НЯКОЙ НАШ
  • 29 фен

    3 0 Отговор
    Защо не кажете, че само в България когато и да си купиш годишна винетка то тя е валидна до 31 януари на следващата година а не 12 месеца от датата на закупуване?
  • 30 НИКОЛАЙ НИНОВ

    1 1 Отговор
    Винетки само за циганите!
  • 31 гггг

    1 0 Отговор
    То не бе 4 вида винетки къде ги смениха сега пък такса за изминал път , нито едното нито другото ще плащам ! чудят се вече от къде и как да смучат народа !
  • 32 Ghost Rider

    0 0 Отговор
    Кви такси за изминат пат, кви ощетяване ве ...
    ЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕИИИИИИИИИИИ
  • 33 The Bear

    1 0 Отговор
    Според мен най-справедливо е пътните такси за българите да бъдат включени в цените на горивата, а бензиностанциите да ги плащат директно в АПИ - така ще има най-справедливо разпределение на плащанията в зависимост от вредата която нанася съответното превозно средство на пътя - караш малолитражка с разход 4/100 и то два пъти в годината - плащаш малко, караш джип с разход 30/100 всеки ден по 300 км - плащаш си за гяволлъка - така няма да има възможност тези които сега не плащат да се измъкват, а и м..густяните като искат да карат ще си зареждат гориво в което е включена и пътната такса, а като ги знам кви коли карат тук по нашия край - солено ще им излиза с тея раздрънкани с нерегулиран двигател стари трошки....
    За камионите всичко ще си бъде пак по този начин - колкото повече тежи - толкова повече уврежда пътя, но и толкова повече гори, така че плаща повече. За чуждестранните превозни средства трябва да се измисли друга система на плащане, която да е по-тежка от тази за българите, тъй като те могат да преминат тразитно без да заредят на българска бензиностанция.....

    Коментиран от #35

  • 34 В тази държава няма управия

    0 0 Отговор
    Да бе само токси,застраховки,прегледи и др простотии никой не казва ще управим дупките по пътищата ! Е.аси гледат как да изсмучат народа !
  • 35 като че ли ще ме запомниш

    0 0 Отговор

    До коментар #33 от "The Bear":

    @33 добра идея. даже мога да кажа, че тази е обсъждана на една конференция. за чуждестранните автомобили може да се измисли нещо като в Косово. там има застраховка за автомодила. 30евро за 2 седмици за лека кола или нещо такова. не спомням 30 ли беше повече ли. но дали някои управник ще се сети и за транзитните :D
  • 36 без значение

    0 1 Отговор
    данаци,винетки,застраховки и все си караме по лоши пътища :D . Краино време е да се осети тая даржава да запълни поне дупките

    Коментиран от #37, #38

  • 37 като че ли ще ме запомниш

    0 1 Отговор

    До коментар #36 от "без значение":

    @36 :D сега в пловдив кърпят пътищата. може би за да се осети някакво намесване на новия кмет, общински съветници и т.н.
  • 38 asdfsdfvxca

    0 0 Отговор

    До коментар #36 от "без значение":

    @36 Абе ти преди да имаш претенции за по-добри пътища, научи български и изкарай шофьорска книжка...
  • 39 poznai

    0 0 Отговор
    ""Има и страни, които не събират никакви такси, както например Германия и Белгия."" za6to i nie da ne sme kato tiah.taka i taka samo subirat pari i ni6to ne se pravi pone da nie e bezpari kakto be6e predi godini.i togava bezpari ni6to ne se pravi6e kakto i sega :D
  • 40 xzэа ож

    0 0 Отговор
    kvito horata takava i upravata.ne se 6a6kaite tolko i v drugite strani ot EVROPSKIA SAIUS,ne e mnogo po razli4no.sno6ti udarih takava dupka na patq 4e e ravnosilno na katastrofa.i sega neznam kvo da mislq.marzelivi sme ,lakomi ,i nedisciplinirani,ako ne be6e taka nema6e da tarpime tekiva sme6nici da ni upravlqvat(ograbvat) tarpime gi 6toto sme kato teh i 6toto ni e strah .sram pozor i edno jalko mizerno sa6testvuvane.