6 Май, 2025 03:13 3 297 17

6 май 1937 г. Краят на "Хинденбург"

  • хинденбург-
  • дирижабъл-
  • трагедия-
  • катастрофа

Светът преживя една от големите трагедии във въздухоплаването

6 май 1937 г. Краят на "Хинденбург" - 1
Снимка: Shutterstock

Преди 80 години на тази дата при опит за кацане край Ню Йорк дирижабълът "Хинденбург" избухва в пламъци. При инцидента загиват 36 души.

"Дирижабълът, който е бил наречен на името на германския президент Паул фон Хинденбург, първоначално е разполагал с 50 легла, които в началото на 1937 са увеличени на 72. Конструкторите на летателния уред са създали един луксозен летящ хотел в напълно модерен дизайн. За столовете и креслата са използвани алуминиеви профили, облечени в червена или оранжева дамаска. Масите също са били от алуминий.

Превърнато в днешни пари, един билет за презокеански полет с "Хинденбург" е струвал между 10 000 и 25 000 евро. Но полетът си е струвал парите, защото въздушният гигант е предлагал невиждан за онова време лукс: двуместни каюти с душ-кабина, ресторант с 10 маси, салон (с олекотен алуминиев роял), специално помещение за пушачи, панорамен етаж за наблюдение и т.н.

Творение на архитекти

Цялата мебелировка на борда на дирижабъла е дело на дизайнерското бюро на Фриц Аугуст Бройхаус, който твърдо се противопоставя на идеята, обзавеждането да е издържано в бомбастичния стил на двамата водещи архитекти на Хитлер - Паул-Лудвиг Трост и Алберт Шпеер. Тънките стени на летателния съд били украсени с картини от известния берлински професор график Ото Арпке, използвал за целта техника за рисуване върху коприна. Мотивите си той заимствал от околосветското пътуване на предшественика на "Хинденбург", цепелина LZ-127, които показвали изгледи от Китай, Аляска както и карта на света с маршрутите на цепелините.

"Хинденбург" започва редовни пътнически полети през май 1936 г. и за 12 месеца извършва 37 рейса над Атлантическия океан. Обикновено пътуването траело два дни и половина, в зависимост от посоката на вятъра. При попътен вятър максималната скорост е достигала 150 км/ч, а най-краткото прелитане е отнело 43 часа. В западна посока - от Франкфурт на Майн до Ню Йорк - средно пътуването е отнемало 60 часа, и около 50 часа на връщане. За пътниците това означава две нощувки в кабини с двуетажни легла. Стълбата за горното легло е била изработена също от олекотен алуминий по технология, която е изпреварвала времето си.

Революционни нововъведения

Сгъваемата табуретка, която е била единствената мебел в кабината освен стълбата, е била издържана в модерен класически стил. В салона за пушачи Ото Арпке е бил подредил изложба за съвременното въздухоплаване - от нереализирания проект на Франческо де Лана-Терзи за летателно устройство от сфери с вакуум, през първите образци на въздушни балони с нагорещен въздух на братята Монголфие до различните Цепелини.

Тъй като резервоарите на "Хинденбург" били пълнени с водород, а не както първоначално било предвидено с хелий, на борда важели строги противопожарни правила. Пушенето било позволено само в специалното двойно изолирано помещение за пушачи, при качване в дирижабъла от пътниците са били изземани всички цигари, кибрити и всякакви устройства, които можели да предизвикат искра. Всички членове на екипажа са били задължени да носят специални антистатични дрехи и обувки с изолирани подметки.

Строги мерки за сигурност

Кухнята била оборудвана с електрически уреди, имало е изрична забрана за всякакви открити източници на топлина и светлина. На електрически принцип работели и запалките в помещението за пушачи. Пътниците имали право на максимум 20 кг. багаж, огромните куфари-гардероби не били приемани на борда. Ограничения имало също и за въздушната поща - пратки с размери, по-големи от 50х50х100 см, не били качвани на цепелините.

По времето на катастрофата с "Хинденбург" в строеж се е намирал неговият събрат и точно негово копие "Граф Цепелин". Той обаче никога не полита с пътници, защото междувременно използването на водород за пълнене на дирижабли е било забранено, а заместването му с хелий се оказва икономически неизгодно.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 25 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 факти

    18 2 Отговор
    И 30 години по-късно се ражда един друг Цепелин - Оловния !
    Джими, Робърт, Джон и Бонзо.
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 гост

    26 0 Отговор
    Венци, оправи сметките! От 1937 г до сега са 86 години, а не 80!

    Коментиран от #6, #15, #16

  • 6 Амиии

    40 0 Отговор

    До коментар #5 от "гост":

    статията е публикувана първоначално преди 6 години и сега е просто копи-пействана без грам мислъл...

    Коментиран от #9

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Лост

    16 0 Отговор

    До коментар #4 от "Механик":

    И защо преписвачите се наричат автори?
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Наблюдател

    12 1 Отговор
    Дирижабъл "Граф Цепелин" над София. 16 октомври 1929 г.

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Истината

    8 1 Отговор

    До коментар #11 от "оня с коня":

    През 1917 година от Ямбол за Судан тръгва германският Цепелин L59 за да помогне на германските войски там. Дължината е 227 в, балона е 68 хил кубика и може да пренася 50 тона. Преди да стигне англичаните пускат слух, че германският гарнизон в Мозамбик се е предал и кораба се връща отново в Ямбол преодолял 6500 километра за 95 часа. Продължава да води бойни мисии срещу флотата на Антантата в Средиземно море. Има изложба в НИМ.
  • 15 демокра

    8 0 Отговор

    До коментар #5 от "гост":

    88 са бе т ъп .

    Коментиран от #17

  • 16 домакин

    5 1 Отговор

    До коментар #5 от "гост":

    Карай да върви бре...
    Той е преписал след петата водка...как да оправи сметката?
  • 17 Бай Ху (By Who)

    3 0 Отговор

    До коментар #15 от "демокра":

    Вие сте такъв господине. Човекът го е писал 2023 година.