11 Юни, 2024 11:29 1 080 0

Учени: Зелените зеленчуци стабилизират нивата на кръвната захар

• зеленчуци-
  • зелени зеленчуци-
  • листни зеленчуци-
  • глюкоза-
  • кръвна захар-
  • диабет

Зелените листни зеленчуци подобряват инсулиновата чувствителност, установиха изследователи

Учени: Зелените зеленчуци стабилизират нивата на кръвната захар - 1

Изследователи от университета "Едит Кауан", Австралия, са установили, че консумацията на зелени листни зеленчуци и кръстоцветни такива нормализира нивата на кръвната захар и подобрява инсулиновата чувствителност, съобщава сайтът на учебното заведение.

Анализът на австралийските учени е обхванал повече от 8000 души над 25-годишна възраст. По време на първия етап те са попълнили специални въпросници за оценка на качеството на храненето. Учените са се фокусирали върху оценяването на количеството зелени листни зеленчуци - маруля, спанак, рукола, кориандър, копър, и зеленчуци от семейство Кръстоцветни като броколи, брюкселско, карфиол и бяло зеле, консумирани от участниците, пише БТА.

Изследователите след това са взели кръвни проби от доброволците, за да определят нивата на захарта, серумните нива на инсулина, инсулиновата чувствителност и функцията на бета-клетките на панкреаса. Тези клетки играят основна роля в хомеостазата на глюкозата и производството на инсулин за нуждите на организма.

Резултатите от изследването са показали, че повишената консумация на зеленчуци като цяло е свързана с по-ниски нива на глюкоза в кръвта, докато увеличеният дял на зеленолистните и кръстоцветните зеленчуци корелира с подобрена инсулинова чувствителност и нормализиране на нивата на този хормон.

Когато инсулиновата чувствителност е намалена, глюкозата от храната не може да навлезе в клетките и нивото ѝ в кръвта се повишава. Това нарушение на въглехидратната обмяна увеличава риска от развитие на диабет тип 2, патологии на сърцето, кръвоносните съдове и някои други заболявания. Ако клетките са чувствителни към инсулина, разпределението му в организма протича нормално. Неизползваната глюкоза не се складира в организма.

Резултатите от изследването са публикувани в Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism (JCEM).