Електромобилите: Зелената революция, която остави работниците на червено

28 Септември, 2025 13:00 6 973 54

  • европа-
  • автомобилна индустрия-
  • електромобили-
  • работни места

Ситуацията е най-драматична в Германия

Електромобилите: Зелената революция, която остави работниците на червено - 1

Европейският автомобилен сектор се намира в центъра на епохален преход, но "зелената революция" на електромобилността започва да хвърля дълги сенки върху пазара на труда. Нови данни от Ifo и Indeed, анализирали над 1,7 милиона обяви за работа, разкриват една разочароваща истина: производителите на електрически автомобили не бързат да наемат нов персонал, а броят на свободните места в индустрията рязко спада. Изглежда, че автомобилният свят е започнал да плаща цената за забавянето на пълното внедряване на електромобилността.

Фабриките спират, търсенето се свива

Към юни 2025 година свободните работни места в европейските компании, фокусирани върху електрическите превозни средства, са били с 20% повече, отколкото при тези с двигатели с вътрешно горене. Звучи оптимистично, но има уловка: общият брой на търсените кандидати в EV сектора е намалял наполовина спрямо края на 2023 г. С други думи, новата индустрия просто не е готова да поеме съкратените кадри от старата.

Ситуацията е най-драматична в Германия – европейският лидер. Свободните места в автомобилната индустрия там са намалели с две трети спрямо август 2023 г. В комбинация с 21% спад в производството на леки автомобили през август 2025 г. (прекъсвайки тримесечен ръст), картината е мрачна.

"Stellantis" дърпа ръчната спирачка

За да управлява запасите и да се адаптира към намаляващото търсене, гигантът Stellantis Group предприе драстични мерки. Шест от заводите ѝ в Европа – включително във Франция, Германия, Италия, Полша и Испания – спират производството за няколко седмици.

Най-показателен е примерът със завода в Поаси (Франция), където се произвеждат Opel Mokka и DS3. Първоначалното тридневно спиране е удължено на три седмици (от 13 до 31 октомври). В резултат на това, две хиляди служители ще бъдат пуснати в неплатен отпуск. Това е сигнал за тревога, че дори големите концерни се затрудняват да балансират производствения капацитет с реалното търсене на пазара.

Десетки хиляди съкращения – трайна тенденция

За доставчиците на автомобилни компоненти ситуацията е още по-тежка. Тяхната активност по наемане на персонал не се е възстановила от кризата през 2019 г., а експертите прогнозират затварянето на шест завода за компоненти в Германия до 2030 година.

Перспективите за заетост са обезсърчителни: Загубените работни места от 2019 година насам са 245 000, при това само в автомобилния сектор. А прогнозите са още по лоши - до 2035 година още 190 000 работни места. Сред най.толеми планове за съкращения са:

Volkswagen: 35 000 работни места до 2030 г.
Audi: 7500 служители до 2029 г.
ZF Friedrichshafen: 14 000 работни места.

Mercedes-Benz вече потвърди затварянето на завода си за Sprinter в Лудвигсфелде през 2030 година с преместване на електрическото производство в Полша.

Изглежда, че въпреки всички обещания, преходът към електромобилност е преструктуриране, което ще бъде осъществено не чрез наемане на нов персонал, а чрез съкращаване на стария. Индустрията и политиците трябва спешно да намерят решение за преквалификацията на тези десетки хиляди специалисти, преди зелената мечта да се превърне в социален кошмар.

Въпросът е: Кога ще започне да работи "мрежата за сигурност" за работниците, които всъщност изградиха европейската автомобилна мощ?


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 25 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Последния Софиянец

    20 7 Отговор
    Китайците измислиха йонни батерии шест пъти по мощни от литиевите.

    Коментиран от #4, #10

  • 2 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    41 8 Отговор
    Зеленото "Розовото бъдеще",
    май е доста... черно🤔
  • 3 Хм...

    43 1 Отговор
    Май не са виновни електромобилите, а намаленото търсене. Големите автомобилни концерни бяха свикнали и с големи продажби в Азия, но конкуренцията там почти ги изхвърли.

    Коментиран от #47

  • 4 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    42 7 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    А евроGEйците измислиха...
    капачка която ти бърка в носа докато пиеш🤣
  • 5 каква стана тя........

    28 2 Отговор
    геюви, ивреи и фашисти на кормилото на геюропата......
  • 6 Тесльо=идиот

    7 24 Отговор
    Тесла ще наеме освободените работници за предстоящото разширяване на завода в Германия.Тесла продава с 50% ръст и до 2030 година ще произвежда и продава по 20 милиона Тесли годишно.Статистически е доказано.

    Коментиран от #13, #41

  • 7 Светлина в тунела

    5 14 Отговор
    Тези и още много работници ще бъдат наети в десетките заводи за производство на батерии в Европа.

    Също така трябва да бъдат изградени милиони и милиони нови зарядни станции които няма да се построят сами.


    Тези зарядни станции трябва да бъдат захранени с ток и за целта трябва да бъдат инсталирани милиарди фотоволтаични панели, за които също са необходими работници.

    Производството на батерии е напълно нова индустрия, за която трябва да бъдат изградени още нови индустрии за производство на натрий например.

    Коментиран от #29

  • 8 Асен

    25 1 Отговор
    Ако ги пуснат на нормални цени ще и търсене а сега са космически!
  • 9 Светлина в тунела

    21 0 Отговор
    Ето милиони и милиони новият работни места. Но както винаги тази светлина в тунела ще се окаже, че не е края на тунела за Европа, а идващия товарен влак. Китайски.

    Политиците даже не говорят за тези нови работни места, камо ли да работят активно за тяхното осигуряване.
  • 10 Е то лития не образува ли йони

    12 2 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    тоест нищо не каза.

    Коментиран от #11, #12

  • 11 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    9 5 Отговор

    До коментар #10 от "Е то лития не образува ли йони":

    Корейски изследователи разработиха нов тип батерия – натриево-йонна с ултрабързо презареждане. Основната ѝ разлика от литиевите батерии е, че се зарежда до 100% само за няколко минути, а често и по-бързо. Основава се на суперкондензаторна технология, а освен това не избухва и гори лошо.

    Коментиран от #17, #21

  • 12 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    2 1 Отговор

    До коментар #10 от "Е то лития не образува ли йони":

    🚘Абе образува, ама може и без него🚘
  • 13 Гост=идиот

    7 3 Отговор

    До коментар #6 от "Тесльо=идиот":

    В статията

    "Собственици на най-новата Tesla се оплакват от проблем с окачването"

    200 Гост


    До коментар 189 от "Радев":

    Май Тесла ще трябва да направи още 10 нови завода с капацитет по 100 000 коли годишно, за да може да поддържа ръст 50% на година, поне в следващите 2 години. хахахахах


    15:55 10.09.2020


    201 Гост

    11Отговор
    До коментар 191 от "Да видим сегашните заводи":

    И всичко сметнато в най-добрия случай със заклинания за ЩЕ, ЩЕ, ЩЕ и пак основно ЩЕ. Когато напишат, че през 2022г, Тесла е произвела 1 350 000 автомобила, тогава ще докажат темпът си на ръст от 50% на година.
    15:58 10.09.2020
  • 14 Политкоректен

    19 3 Отговор
    Мисля, че след третия пол и неотвъртащите се капачки, Зелената революция е нещото, което ще има най-дълготрайни последици за континента. Ама наистина много дълготрайни.
  • 15 Радев=идиот

    4 3 Отговор
    210 Радев


    До коментар 202 от "Гост":

    Аз също смятам така.За да поддържа 50% ръст в производството трябва съществуващите заводи да произвеждат все повече и да се строят постоянно нови заводи.Зададох на госта числата нека сам си смята.Това е първият проблем.А втория е кой ще ги купи тези коли на тези цени?При цена 15-20 000 € за нормална кола кой ще купи кола за 40 000$ -100 000$ за Тесла?

    19:26 10.09.2020

    230 Радев


    Толкова коментара и нищо не си разбрал!Това математиката не я разбираш! Толкова писане и да не разбереш защо се съмнявам в 50% ръст на ПРОИЗВОДСТВОТО.Защото се получава геометрична прогресия!
    1.1000 коли 50% ръст 1500 коли
    ...........
    5.1 000 000 коли 50% ръст 1 500 000 коли
    ................
    10. 10 000 000 коли 50% ръст 15 000 000 коли
    Ако всяка година вдигаш производството с 50% в един момент НЯМА ДА МОЖЕШ ДА ПОСТРОИШ 100 ЗАВОДА ЗА ГОДИНА за постигнеш желания ръст.
  • 16 Електромобилите измама на века

    19 6 Отговор
    Едно от най-замърсяващите производства е на батерии и акумулатори, а най-замърсяващо е тяхната преработка.

    Коментиран от #18, #44

  • 17 Кога ще ги стигнем китайците

    7 2 Отговор

    До коментар #11 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Докато корейците разработват нови технологии с натриево-йонни батерии.

    Японците разработват отскоро твърдотелни батерии .

    Китайците ги разработиха и вече ги пуснаха в производство. А европейците спим и нищо не разработваме, а после се оплакваме, че бизнес със сглобяване на автомобили със скъпа енергия и с части произведени във всички краища на света не върви.

    Коментиран от #20

  • 18 Така е

    6 11 Отговор

    До коментар #16 от "Електромобилите измама на века":

    Хибриди те са най-чистия транспорт. Един хибрид отделя само 130 грама въглероден диоксид на километър и спокойно изкарва 300 хиляди километра живот за които се отделят само 40 тона въглероден диоксид.


    А за батерия на електромобил се отделят цели 7 тона и издържат само един милион километра, за които един хибрид би отделил само 130 т въглероден диоксид.

    Хибридите са много по-чисти както показва математиката
  • 19 Хора...

    9 2 Отговор
    ...ето и един безплатен урок по икономика ;) -> какво е това животно инфлация? Отговор за първокласници: инфлацията е това нещо, когато Държавата с главно "Д" иска да замаскира, че се е омазало в търговско отношение и не може да се снабди с досега ( отпреди изфабрикуваната корона, така наречена криза ) евтините и съответно достъпни стоки, произвордствени мощности и суровини от Китай и РФ, и печата ударно хартия ( така наречена валута -> БГ Лев ), срещу които обяче не стои нито произведена, нито хиперевтина и достъпна стока! Така, драги ученици се получава инфлацията -> няма стоки срещу престъпно напечатаната хартия! Да поясня още за неграмотните -> в мемнта и оттук нататък през следващите десетина години ( Макроикономика -> Циклите на Кондратиев!!!! ) един работещ за същият труд и прозведена стойност от него, ще получава от некадърната Държава все по-малко до смешно малко! Урок номер две: когато този работещ не е в състояние да увеличи количеството труд, то този работещ ще бъде принуден или да "напусне" парламента извън БГ или да напусне себе си извън Държавата. Приятен ден и който не е разбрал, да прочете толкова пъти отново и отново написаното, докато го проумее ииии като немецът казва, който не разбира от дума, ще му се поналожи да почувства с кожата си!

    Коментиран от #33

  • 20 демократ

    3 4 Отговор

    До коментар #17 от "Кога ще ги стигнем китайците":

    Няма течнотелна батерия освен оловните акумулатори.

    Коментиран от #22

  • 21 демократ

    8 2 Отговор

    До коментар #11 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Поредната измама със суперкондензаторите е като с реакторите за термоядреният синтез.

    Коментиран от #24

  • 22 Грешка

    6 2 Отговор

    До коментар #20 от "демократ":

    Всички съвременни литиево йонни и какви ли не батерии са с течен електролит или поне гел. С твърд електролит няма серийно производство, а само прототипи! Китайците обещават серийно производство до края на годината и ако не се лъжа mercedes ще са първите които ще ги използват от европейските производители, защото имат някакво дялово участие.

    Коментиран от #26

  • 23 Читател

    10 3 Отговор
    Всичко е една огромна измама и с зелената сделка.

    Коментиран от #25

  • 24 Грешка

    6 2 Отговор

    До коментар #21 от "демократ":

    Едно време на батерия която се зарежда за 5-10 минути и се казваше супер кондензатор. Сега си е просто батерия и то от най-евтината химия - желязофосфатната която се произвежда от края на миналия век и доскоро се ползваше за най-долнопробните бюджетни електромобили.

    Китайците вместо революция с графен, наночастици, нанотраби, твърд електролит супер кондензатори, ултра кондензатори и какви ли не други революции за които четяхме всяка седмица тук, тихо направиха еволюция на добре познатото старо и зареждат лек автомобил с колосалните 1300 киловата.
  • 25 Така е

    8 1 Отговор

    До коментар #23 от "Читател":

    Зелената сделка е една огромна измама за усвояване и ограбване на парите на народа И НЯМА ВРЪЗКА С ЕКОЛОГИЯТА.

    Например в момента за работата на въглищните централи ги облагат с милиарди годишно които никой не знае къде отиват и за какво се харчат.

    А после държавата поема тези милиарди загуби, за да продаде тока на населението на 10 пъти по-ниска цена.

    Хайде познай откъде държавата ги взима тези милиарди за да е Евтим тока за населението - Ами пак от джоба на населението, но като отидат в централите тези милиарди се разпределят помежду им.

    А народа е щастлив и псува по фотоволтаиците, които продават на нулева цена по обяд за да компенсират кражбите на политиците.

    А защо не задължат въгличните централи с тези пари да инсталират фотоволтаици и батерии, за да си запазят производството на ток и да запазят и работните места, без да се притесняват от конкуренцията на ВЕИ?
  • 26 демократ

    1 3 Отговор

    До коментар #22 от "Грешка":

    Дай пример за течна литиево йонна батерия например в момента в производвтво щом твърдиш че всички са такива значи би било лесно да дадеш. (естестврно че Няма да даде).

    Коментиран от #27

  • 27 Така е

    4 1 Отговор

    До коментар #26 от "демократ":

    Ако си представяш, че ще ти дам пример за течна батерия, която купуваш на литър със сигурност няма да ти дам.

    Точно както е абсолютно сигурно, че не правиш разлика между течен електролит на батерията и течна батерия. Затова ти е невъзможно да разбереш за какво говоря.

    Хайде сега да те помоля същото. Да ми кажеш кои батерии в производство са с твърд електролит? Естествено, че няма да отговориш.

    Коментиран от #30

  • 28 Вие си ги избрахте

    10 1 Отговор
    Скапания ЕС е колония на САЩ, които направиха всичко възможно, а умните германци и французи се съгласиха, да обърнат гръб на Русия и целия изток. когато нариташ пазар със 150 млн и безгранични ресурси или си глупак или си роб. В европейския случай западняците са и двете, уникална комбинация
  • 29 Макробиолог

    1 0 Отговор

    До коментар #7 от "Светлина в тунела":

    Натрий бля.
  • 30 демократ

    1 1 Отговор

    До коментар #27 от "Така е":

    Първо дай химична формула на твърд електролит и след това на течен.(естествебо че няма да даде те у станфорд са луди да учат по 20 семестара той завалията си ги знае нещата от плямпане със съседите пред блока).

    Коментиран от #31, #32

  • 31 Всички те лъжат

    1 1 Отговор

    До коментар #30 от "демократ":

    Значи всички те лъжат, но ти си най-начетен от целия свят И си първия който се сеща, че е невъзможно да се произвеждат твърдотелни батерии защото 100% от батериите така или иначе са с твърд електролит и само оловните акумулатори са с течен! Правилно ли те разбрах?
  • 32 Химия за четвърти клас

    1 1 Отговор

    До коментар #30 от "демократ":

    Питаш за химичната формула на електролита за да се правиш на много умен, като задаваш въпроси, които ти се струват трудни защото самият ти не им знаеш отговора?

    Но всъщност по този начин само доказваш твоята некомпетентност като питаш за химическа формула, която да определи дали дадено вещество е твърдо или течно?

    Всъщност, като говориш за твърдост, кой е най-твърдият материал на земята? Каква е химичната му формула? Въглерода, който всъщност е газ е най-твърдия естествен материал в света. Сега вече сещаш ли се колко е глупав въпросът ти за химичния състав?

    Коментиран от #51

  • 33 Макробиолог

    4 2 Отговор

    До коментар #19 от "Хора...":

    Инфлация има и в Китай и Русия, държавата общо взето не произвежда, бизнеса произвежда.Та калпав ли е бизнеса по целия свят ,щот навсякъде има инфлация?Не.Беше едно време когато правителствата имаха власт над централните си банки.Сега те са независими.....т.е.много зависими но не от изборни институции ,а от кораба майка.,ФЕД и ЕЦБ.Накратко---инфлацията е основно причинена от модерната кредитно финансова система при която частици държат печатницата,измислят пари от въздуха и всички са им длъжни с лихвите барабар.
  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 Един

    10 1 Отговор
    Браво! Браво!
    Европейския фашизъм ще се сблъска челно с мизерията, която политиките му докарват в Европа! Глада е най-добрия съветник! Празния джоб и празния стомах рязко повишават мисловния процес и драгите ни евро-ориентирани приятели рязко ще поумнеят когато огладнеят!

    Коментиран от #37

  • 36 васко де гама

    8 0 Отговор
    "Stellantis" дърпа ръчната спирачка"" Сега ръчната само след 2-3 години ще натисне и крачната и ще я отпуска много по малко по малко след което ще остане в историята . Когато преди години казвах ,че ерата на доmиращите Западни автомобилни фирми е към своя края "" или ще се качат на Китайският поезд или ще бъдат смачкани"" . Оценяваха мнението ми все с отрицателно което няма никакво значение истината винаги възтържествува . Защото те цивилизованите преди 25-30 години когато изнасяха милиарди и инвестираха в Китай не от обич или хуманност а от евтината работна ръка , евтини енергийни ресурси и огромен ненаситен пазар и си мислеха ?--- така ще е с години -- Защото никога колониите не могат да имат собствени технологии и винаги са нуждаят и са зависими от Западните . Но това е вече история Китай в някои високотехнологични и военни отрасли като чиповете имат и се нуждаят но имат собствени чипове с 8 Nм вече ( от 6 Nм ще минават на 2 Nм ) МБР както и ядрените ракетните технологии но това е само въпрос на време и само след няколко години ще притежават и тези високи технологии. (бил съм в Китай и съм останал известно време )
  • 37 васко де гама

    8 0 Отговор

    До коментар #35 от "Един":

    Тези колонизатори повече от 500 години грабят планетата! - никога ситният няма да разбере какво значи да си гладен особено гладен да си лягаш за това ще разберат какво значи глад си прав но мисля ,че няма да се примирят ще се въоръжат и само след няколко години ще тръгнат отново на Изток ? както го направиха преди повече от 80 години . Ако тогава не можаха защо да не опитат отново и я започнаха --(имам предвид войната срещу Русия ).

    Коментиран от #39, #40

  • 38 факуса

    3 0 Отговор
    ха ха с тез скъпи изгъзици по тях и тез цени само богати могат си ги позволят а повечето работещи все по не могат с позволят скъпи нетрайни и капризни коли,та положението ще става и по зле
  • 39 факуса

    3 0 Отговор

    До коментар #37 от "васко де гама":

    и тоз път няма се получи а може изтока да реши да остъкли запада та да не може повече да си мисли за тях
  • 40 Един

    6 0 Отговор

    До коментар #37 от "васко де гама":

    Могат да опитат... но ще им е последната грешка.
    Проблема на Запада е, че няма никакво желание (или способност) да разбере, че света се промени. Ако тези 500 години Запада имаше предимства пред останалия свят (основно във въоръжението, което позволяваше да краде безнаказано) днес всички предимства са изчезнали и силите са изравнени. На Изток вече не са само джунгли и изостанали племена, на изток вече има модерни високотехнологични общества и старите номера на колонизаторите вече не могат да минават.

    Европа или ще гладува докато не и дойде акъла или ще започне да война, която ще е абсолютния край на Европа. Света никак не ни обича заради двойнствените политики и грабежите и ако не сме много внимателни ще платим много солена цена.
  • 41 123

    2 0 Отговор

    До коментар #6 от "Тесльо=идиот":

    Ник-а ти е добър, .. статистиката не може да докаже неща, които още не са се случили.. статисте )
  • 42 Илон

    2 3 Отговор
    За какво да отчитате дейност, работници?
    Да пълните складовете?
    1500 коня в момента са 50 хил. паунда.

    Коментиран от #53

  • 43 Мъск

    1 1 Отговор
    Не го мъчете, на плажа идете 🏖️
    Работата на можещите оставете.

  • 44 ДВГ ФОЛКЛОРА в действие

    2 1 Отговор

    До коментар #16 от "Електромобилите измама на века":

    Басни и стихотворения, които всеки повтаря наизуст.
    Затова има фолклор, има и точна наука с точни цифри.

  • 45 Кое

    8 1 Отговор
    Европейската автомобилна мощ?
    Газов облак смог, по голям от континента!

    Иди в 20-милионния Шънджън да видиш поток от коли и рейсове и нито звук, нито смрад на гърне. Всичко е Tesla от завода Гига Шанхай и BYD.
    Ето това е мощ! ⚡💪🏻

    Европееца има култура, има старина, има природа. Индустрия му не требва.
  • 46 демократ

    1 1 Отговор
    Китайските рекорди са нищо. Просто сменят батериите в бокса или дори колите както във формула Е. А бг баламурбика се радва и комвнтира неграмотно.
    Няма кво да жие двг.
  • 47 мхм

    7 0 Отговор

    До коментар #3 от "Хм...":

    Търсенето намаля защото цените скочиха двойно. Да не говорим, че една електричка има много по малко компоненти от ДВГ и много по-малко хора са необходими за производството на частите и сглабянетонна колата.
  • 48 123=00

    1 0 Отговор
    Е как няма да е добър Ника, след като самият ти си го измислил, за да се заяждаш!
  • 49 Eлементарно

    2 0 Отговор
    Не са виновни електромобилите , пичове - РУСКИЯ ПАЗАР ГО НЯМА !!!
  • 50 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 51 Гост

    1 0 Отговор

    До коментар #32 от "Химия за четвърти клас":

    Голям специалист си Теслю,химик,физик, математик,абе гений.Въглерода не е газ,а твърдо вещество под две форми графит и диамант.
  • 52 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 53 Коментиращ

    0 0 Отговор

    До коментар #42 от "Илон":

    С чужда пита нали знаеш, че помен не се прави!
    Когато всичко ти е на кредит, и когато регулирания ток ти го направят левче киловата, тогава ще търчиш към TDI, че краката ще си счупиш!
  • 54 Айде честито 🎉

    0 0 Отговор
    Едно от най-големите находища на литий току-що открито в Германия: 43 милиона тона литий, достатъчни за 808 МИЛИОНА ЕЛЕКТРОМОБИЛА
    🥳