Европейският автомобилен сектор се намира в центъра на епохален преход, но "зелената революция" на електромобилността започва да хвърля дълги сенки върху пазара на труда. Нови данни от Ifo и Indeed, анализирали над 1,7 милиона обяви за работа, разкриват една разочароваща истина: производителите на електрически автомобили не бързат да наемат нов персонал, а броят на свободните места в индустрията рязко спада. Изглежда, че автомобилният свят е започнал да плаща цената за забавянето на пълното внедряване на електромобилността.
Фабриките спират, търсенето се свива
Към юни 2025 година свободните работни места в европейските компании, фокусирани върху електрическите превозни средства, са били с 20% повече, отколкото при тези с двигатели с вътрешно горене. Звучи оптимистично, но има уловка: общият брой на търсените кандидати в EV сектора е намалял наполовина спрямо края на 2023 г. С други думи, новата индустрия просто не е готова да поеме съкратените кадри от старата.
Ситуацията е най-драматична в Германия – европейският лидер. Свободните места в автомобилната индустрия там са намалели с две трети спрямо август 2023 г. В комбинация с 21% спад в производството на леки автомобили през август 2025 г. (прекъсвайки тримесечен ръст), картината е мрачна.
"Stellantis" дърпа ръчната спирачка
За да управлява запасите и да се адаптира към намаляващото търсене, гигантът Stellantis Group предприе драстични мерки. Шест от заводите ѝ в Европа – включително във Франция, Германия, Италия, Полша и Испания – спират производството за няколко седмици.
Най-показателен е примерът със завода в Поаси (Франция), където се произвеждат Opel Mokka и DS3. Първоначалното тридневно спиране е удължено на три седмици (от 13 до 31 октомври). В резултат на това, две хиляди служители ще бъдат пуснати в неплатен отпуск. Това е сигнал за тревога, че дори големите концерни се затрудняват да балансират производствения капацитет с реалното търсене на пазара.
Десетки хиляди съкращения – трайна тенденция
За доставчиците на автомобилни компоненти ситуацията е още по-тежка. Тяхната активност по наемане на персонал не се е възстановила от кризата през 2019 г., а експертите прогнозират затварянето на шест завода за компоненти в Германия до 2030 година.
Перспективите за заетост са обезсърчителни: Загубените работни места от 2019 година насам са 245 000, при това само в автомобилния сектор. А прогнозите са още по лоши - до 2035 година още 190 000 работни места. Сред най.толеми планове за съкращения са:
Volkswagen: 35 000 работни места до 2030 г.
Audi: 7500 служители до 2029 г.
ZF Friedrichshafen: 14 000 работни места.
Mercedes-Benz вече потвърди затварянето на завода си за Sprinter в Лудвигсфелде през 2030 година с преместване на електрическото производство в Полша.
Изглежда, че въпреки всички обещания, преходът към електромобилност е преструктуриране, което ще бъде осъществено не чрез наемане на нов персонал, а чрез съкращаване на стария. Индустрията и политиците трябва спешно да намерят решение за преквалификацията на тези десетки хиляди специалисти, преди зелената мечта да се превърне в социален кошмар.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #4, #10
13:06 28.09.2025
2 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
май е доста... черно🤔
13:07 28.09.2025
3 Хм...
Коментиран от #47
13:07 28.09.2025
4 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
А евроGEйците измислиха...капачка която ти бърка в носа докато пиеш🤣
13:08 28.09.2025
5 каква стана тя........
13:16 28.09.2025
6 Тесльо=идиот
Коментиран от #13, #41
13:19 28.09.2025
7 Светлина в тунела
Също така трябва да бъдат изградени милиони и милиони нови зарядни станции които няма да се построят сами.
Тези зарядни станции трябва да бъдат захранени с ток и за целта трябва да бъдат инсталирани милиарди фотоволтаични панели, за които също са необходими работници.
Производството на батерии е напълно нова индустрия, за която трябва да бъдат изградени още нови индустрии за производство на натрий например.
Коментиран от #29
13:34 28.09.2025
8 Асен
13:34 28.09.2025
9 Светлина в тунела
Политиците даже не говорят за тези нови работни места, камо ли да работят активно за тяхното осигуряване.
13:34 28.09.2025
10 Е то лития не образува ли йони
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
тоест нищо не каза.Коментиран от #11, #12
13:35 28.09.2025
11 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #10 от "Е то лития не образува ли йони":
Корейски изследователи разработиха нов тип батерия – натриево-йонна с ултрабързо презареждане. Основната ѝ разлика от литиевите батерии е, че се зарежда до 100% само за няколко минути, а често и по-бързо. Основава се на суперкондензаторна технология, а освен това не избухва и гори лошо.Коментиран от #17, #21
13:41 28.09.2025
12 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #10 от "Е то лития не образува ли йони":
🚘Абе образува, ама може и без него🚘13:42 28.09.2025
13 Гост=идиот
До коментар #6 от "Тесльо=идиот":
В статията"Собственици на най-новата Tesla се оплакват от проблем с окачването"
200 Гост
До коментар 189 от "Радев":
Май Тесла ще трябва да направи още 10 нови завода с капацитет по 100 000 коли годишно, за да може да поддържа ръст 50% на година, поне в следващите 2 години. хахахахах
15:55 10.09.2020
201 Гост
11Отговор
До коментар 191 от "Да видим сегашните заводи":
И всичко сметнато в най-добрия случай със заклинания за ЩЕ, ЩЕ, ЩЕ и пак основно ЩЕ. Когато напишат, че през 2022г, Тесла е произвела 1 350 000 автомобила, тогава ще докажат темпът си на ръст от 50% на година.
15:58 10.09.2020
13:46 28.09.2025
14 Политкоректен
13:46 28.09.2025
15 Радев=идиот
До коментар 202 от "Гост":
Аз също смятам така.За да поддържа 50% ръст в производството трябва съществуващите заводи да произвеждат все повече и да се строят постоянно нови заводи.Зададох на госта числата нека сам си смята.Това е първият проблем.А втория е кой ще ги купи тези коли на тези цени?При цена 15-20 000 € за нормална кола кой ще купи кола за 40 000$ -100 000$ за Тесла?
19:26 10.09.2020
230 Радев
Толкова коментара и нищо не си разбрал!Това математиката не я разбираш! Толкова писане и да не разбереш защо се съмнявам в 50% ръст на ПРОИЗВОДСТВОТО.Защото се получава геометрична прогресия!
1.1000 коли 50% ръст 1500 коли
...........
5.1 000 000 коли 50% ръст 1 500 000 коли
................
10. 10 000 000 коли 50% ръст 15 000 000 коли
Ако всяка година вдигаш производството с 50% в един момент НЯМА ДА МОЖЕШ ДА ПОСТРОИШ 100 ЗАВОДА ЗА ГОДИНА за постигнеш желания ръст.
13:51 28.09.2025
16 Електромобилите измама на века
Коментиран от #18, #44
13:55 28.09.2025
17 Кога ще ги стигнем китайците
До коментар #11 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Докато корейците разработват нови технологии с натриево-йонни батерии.Японците разработват отскоро твърдотелни батерии .
Китайците ги разработиха и вече ги пуснаха в производство. А европейците спим и нищо не разработваме, а после се оплакваме, че бизнес със сглобяване на автомобили със скъпа енергия и с части произведени във всички краища на света не върви.
Коментиран от #20
13:56 28.09.2025
18 Така е
До коментар #16 от "Електромобилите измама на века":
Хибриди те са най-чистия транспорт. Един хибрид отделя само 130 грама въглероден диоксид на километър и спокойно изкарва 300 хиляди километра живот за които се отделят само 40 тона въглероден диоксид.А за батерия на електромобил се отделят цели 7 тона и издържат само един милион километра, за които един хибрид би отделил само 130 т въглероден диоксид.
Хибридите са много по-чисти както показва математиката
14:00 28.09.2025
19 Хора...
Коментиран от #33
14:00 28.09.2025
20 демократ
До коментар #17 от "Кога ще ги стигнем китайците":
Няма течнотелна батерия освен оловните акумулатори.Коментиран от #22
14:00 28.09.2025
21 демократ
До коментар #11 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Поредната измама със суперкондензаторите е като с реакторите за термоядреният синтез.Коментиран от #24
14:01 28.09.2025
22 Грешка
До коментар #20 от "демократ":
Всички съвременни литиево йонни и какви ли не батерии са с течен електролит или поне гел. С твърд електролит няма серийно производство, а само прототипи! Китайците обещават серийно производство до края на годината и ако не се лъжа mercedes ще са първите които ще ги използват от европейските производители, защото имат някакво дялово участие.Коментиран от #26
14:10 28.09.2025
23 Читател
Коментиран от #25
14:14 28.09.2025
24 Грешка
До коментар #21 от "демократ":
Едно време на батерия която се зарежда за 5-10 минути и се казваше супер кондензатор. Сега си е просто батерия и то от най-евтината химия - желязофосфатната която се произвежда от края на миналия век и доскоро се ползваше за най-долнопробните бюджетни електромобили.Китайците вместо революция с графен, наночастици, нанотраби, твърд електролит супер кондензатори, ултра кондензатори и какви ли не други революции за които четяхме всяка седмица тук, тихо направиха еволюция на добре познатото старо и зареждат лек автомобил с колосалните 1300 киловата.
14:15 28.09.2025
25 Така е
До коментар #23 от "Читател":
Зелената сделка е една огромна измама за усвояване и ограбване на парите на народа И НЯМА ВРЪЗКА С ЕКОЛОГИЯТА.Например в момента за работата на въглищните централи ги облагат с милиарди годишно които никой не знае къде отиват и за какво се харчат.
А после държавата поема тези милиарди загуби, за да продаде тока на населението на 10 пъти по-ниска цена.
Хайде познай откъде държавата ги взима тези милиарди за да е Евтим тока за населението - Ами пак от джоба на населението, но като отидат в централите тези милиарди се разпределят помежду им.
А народа е щастлив и псува по фотоволтаиците, които продават на нулева цена по обяд за да компенсират кражбите на политиците.
А защо не задължат въгличните централи с тези пари да инсталират фотоволтаици и батерии, за да си запазят производството на ток и да запазят и работните места, без да се притесняват от конкуренцията на ВЕИ?
14:22 28.09.2025
26 демократ
До коментар #22 от "Грешка":
Дай пример за течна литиево йонна батерия например в момента в производвтво щом твърдиш че всички са такива значи би било лесно да дадеш. (естестврно че Няма да даде).Коментиран от #27
14:25 28.09.2025
27 Така е
До коментар #26 от "демократ":
Ако си представяш, че ще ти дам пример за течна батерия, която купуваш на литър със сигурност няма да ти дам.Точно както е абсолютно сигурно, че не правиш разлика между течен електролит на батерията и течна батерия. Затова ти е невъзможно да разбереш за какво говоря.
Хайде сега да те помоля същото. Да ми кажеш кои батерии в производство са с твърд електролит? Естествено, че няма да отговориш.
Коментиран от #30
14:36 28.09.2025
28 Вие си ги избрахте
14:40 28.09.2025
29 Макробиолог
До коментар #7 от "Светлина в тунела":
Натрий бля.15:13 28.09.2025
30 демократ
До коментар #27 от "Така е":
Първо дай химична формула на твърд електролит и след това на течен.(естествебо че няма да даде те у станфорд са луди да учат по 20 семестара той завалията си ги знае нещата от плямпане със съседите пред блока).Коментиран от #31, #32
15:14 28.09.2025
31 Всички те лъжат
До коментар #30 от "демократ":
Значи всички те лъжат, но ти си най-начетен от целия свят И си първия който се сеща, че е невъзможно да се произвеждат твърдотелни батерии защото 100% от батериите така или иначе са с твърд електролит и само оловните акумулатори са с течен! Правилно ли те разбрах?15:27 28.09.2025
32 Химия за четвърти клас
До коментар #30 от "демократ":
Питаш за химичната формула на електролита за да се правиш на много умен, като задаваш въпроси, които ти се струват трудни защото самият ти не им знаеш отговора?Но всъщност по този начин само доказваш твоята некомпетентност като питаш за химическа формула, която да определи дали дадено вещество е твърдо или течно?
Всъщност, като говориш за твърдост, кой е най-твърдият материал на земята? Каква е химичната му формула? Въглерода, който всъщност е газ е най-твърдия естествен материал в света. Сега вече сещаш ли се колко е глупав въпросът ти за химичния състав?
Коментиран от #51
15:39 28.09.2025
33 Макробиолог
До коментар #19 от "Хора...":
Инфлация има и в Китай и Русия, държавата общо взето не произвежда, бизнеса произвежда.Та калпав ли е бизнеса по целия свят ,щот навсякъде има инфлация?Не.Беше едно време когато правителствата имаха власт над централните си банки.Сега те са независими.....т.е.много зависими но не от изборни институции ,а от кораба майка.,ФЕД и ЕЦБ.Накратко---инфлацията е основно причинена от модерната кредитно финансова система при която частици държат печатницата,измислят пари от въздуха и всички са им длъжни с лихвите барабар.15:50 28.09.2025
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Един
Европейския фашизъм ще се сблъска челно с мизерията, която политиките му докарват в Европа! Глада е най-добрия съветник! Празния джоб и празния стомах рязко повишават мисловния процес и драгите ни евро-ориентирани приятели рязко ще поумнеят когато огладнеят!
Коментиран от #37
16:24 28.09.2025
36 васко де гама
16:33 28.09.2025
37 васко де гама
До коментар #35 от "Един":
Тези колонизатори повече от 500 години грабят планетата! - никога ситният няма да разбере какво значи да си гладен особено гладен да си лягаш за това ще разберат какво значи глад си прав но мисля ,че няма да се примирят ще се въоръжат и само след няколко години ще тръгнат отново на Изток ? както го направиха преди повече от 80 години . Ако тогава не можаха защо да не опитат отново и я започнаха --(имам предвид войната срещу Русия ).Коментиран от #39, #40
16:40 28.09.2025
38 факуса
17:04 28.09.2025
39 факуса
До коментар #37 от "васко де гама":
и тоз път няма се получи а може изтока да реши да остъкли запада та да не може повече да си мисли за тях17:16 28.09.2025
40 Един
До коментар #37 от "васко де гама":
Могат да опитат... но ще им е последната грешка.Проблема на Запада е, че няма никакво желание (или способност) да разбере, че света се промени. Ако тези 500 години Запада имаше предимства пред останалия свят (основно във въоръжението, което позволяваше да краде безнаказано) днес всички предимства са изчезнали и силите са изравнени. На Изток вече не са само джунгли и изостанали племена, на изток вече има модерни високотехнологични общества и старите номера на колонизаторите вече не могат да минават.
Европа или ще гладува докато не и дойде акъла или ще започне да война, която ще е абсолютния край на Европа. Света никак не ни обича заради двойнствените политики и грабежите и ако не сме много внимателни ще платим много солена цена.
17:23 28.09.2025
41 123
До коментар #6 от "Тесльо=идиот":
Ник-а ти е добър, .. статистиката не може да докаже неща, които още не са се случили.. статисте )18:51 28.09.2025
42 Илон
Да пълните складовете?
1500 коня в момента са 50 хил. паунда.
Коментиран от #53
19:15 28.09.2025
43 Мъск
Работата на можещите оставете.
19:21 28.09.2025
44 ДВГ ФОЛКЛОРА в действие
До коментар #16 от "Електромобилите измама на века":
Басни и стихотворения, които всеки повтаря наизуст.Затова има фолклор, има и точна наука с точни цифри.
19:27 28.09.2025
45 Кое
Газов облак смог, по голям от континента!
Иди в 20-милионния Шънджън да видиш поток от коли и рейсове и нито звук, нито смрад на гърне. Всичко е Tesla от завода Гига Шанхай и BYD.
Ето това е мощ! ⚡💪🏻
Европееца има култура, има старина, има природа. Индустрия му не требва.
19:36 28.09.2025
46 демократ
Няма кво да жие двг.
20:09 28.09.2025
47 мхм
До коментар #3 от "Хм...":
Търсенето намаля защото цените скочиха двойно. Да не говорим, че една електричка има много по малко компоненти от ДВГ и много по-малко хора са необходими за производството на частите и сглабянетонна колата.20:31 28.09.2025
48 123=00
20:33 28.09.2025
49 Eлементарно
09:07 29.09.2025
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Гост
До коментар #32 от "Химия за четвърти клас":
Голям специалист си Теслю,химик,физик, математик,абе гений.Въглерода не е газ,а твърдо вещество под две форми графит и диамант.11:38 29.09.2025
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Коментиращ
До коментар #42 от "Илон":
С чужда пита нали знаеш, че помен не се прави!Когато всичко ти е на кредит, и когато регулирания ток ти го направят левче киловата, тогава ще търчиш към TDI, че краката ще си счупиш!
15:14 29.09.2025
54 Айде честито 🎉
🥳
00:10 30.09.2025