Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) обяви последните данни, които, въпреки временния оптимизъм от август, рисуват картина на умерена стагнация. През първите осем месеца на 2025 година пазарът на нови автомобили в ЕС отбелязва незначителен спад от 0.1% спрямо миналата година. Това е почти никакъв растеж и сигнал, че потребителите продължават да бъдат предпазливи.
Регистрирани са общо 7 168 848 нови автомобила, което може да изглежда внушително, но липсата на осезаем ръст на пазара е факт, който не може да бъде пренебрегнат. Дори август, който е вторият пореден месец на растеж (+5.3%), не успява да компенсира общото вяло представяне.
Електрическата мобилност е недостатъчно бърза
Най-притеснителната новина идва от електрическите автомобили. Въпреки че продажбите им растат (достигайки 15.8% пазарен дял), ACEA категорично заявява, че този темп е значително по-нисък от необходимото на настоящия етап от "зеления" преход.
С други думи, гръмките призиви за електрификация и амбициозните регулации явно не са достатъчни да убедят масовия потребител. Хибридите продължават да бъдат "най-популярният избор" с 34.7% дял, което показва предпочитание към компромисно решение, а комбинираният дял на бензиновите и дизеловите автомобили, тоест тези само с ДВГ все още държи най-висок процент от 37.5%. Изглежда, че скъпите електрически модели и все още неоптимизираната инфраструктура задържат така желаната от упровниците на ЕС, революция.
Дори големите пазари дават смесени сигнали. Докато Германия (+39,2%) и Белгия (+14,4%) показват силен ръст, Франция регистрира спад от 2%, което е сериозен негативен знак за един от ключовите пазари в ЕС.
Статуквото в Топ 10: малко изненади
В челната десетка цари предвидимост, което също не е знак за динамичност. Volkswagen продължава да доминира с над 814 000 регистрации, следван от Toyota и Skoda. Класацията е силно зависима от големите европейски концерни, които имат добре изградена мрежа.
Въпреки че е добре, че големите марки като BMW и Mercedes са в челната десетка, това до голяма степен показва липса на промяна във вкусовете на потребителите и забавено навлизане на нови играчи на пазара. Hyundai е на последно място в Топ 10, което подчертава все още скромното присъствие на азиатските брандове извън Toyota. Ето и топ 10 на най-продаваните марки за първите осем месеца от годината:
В крайна сметка, осемте месеца на 2025 година показват твърде малък напредък за европейския автомобилен пазар. Липсата на реален общ ръст и твърде бавното навлизане на чистите електромобили поставят сериозни въпросителни пред амбициозните „зелени“ цели на континента.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 провинциалист
10:26 30.09.2025
2 дядо поп
Коментиран от #6
10:30 30.09.2025
3 Антиелектрика
1/ Електрическите не са конкурентни по показатели на колите с ДВГ
2/ Електрическите са по-скъпи от колите с ДВГ
3/ Клиента не може да се манипулира с подвеждащи реклами и лъжлива пропаганда
Накратко както Народа е казал "На сила хубост не става", ако въобще на този етап от развитието на електромобилите може да се говори за "хубост".
10:36 30.09.2025
4 Kaлпазанин
10:37 30.09.2025
5 Гост
Коментиран от #7
10:38 30.09.2025
6 Хм...
До коментар #2 от "дядо поп":
Неспирен е потокът от русофили, които мигрират към Русия.Коментиран от #14
10:38 30.09.2025
7 БайБоцимир
До коментар #5 от "Гост":
Хората май не искат коли, търсенето намалява. Дали заради високите цени или отпадане на необходимост от МПС, но не се купуват коли.Коментиран от #12
10:42 30.09.2025
8 Селянин
10:43 30.09.2025
9 Някой
10:45 30.09.2025
10 Офанзивен дефанзиф
Няма да си купя електрокар, съжалявам!
Коментиран от #13
10:48 30.09.2025
11 Анджо
10:54 30.09.2025
12 Някой
До коментар #7 от "БайБоцимир":
Няма отпадане на необходимостта от кола. Просто се продават трицилиндрови бракми, дето интериора им е направен от нискокачествена пластмаса, а бутоните са заменени от един не особено качествен дисплей. И това за голяма сума пари.Хората са прагматични - купуват това, което ще им върши добра работа на разумна цена. Затова можеш да видиш все повече китайски автомобили по улиците.
Европейските производители са изправени на ръба на пропсатта. Изправени са от ЕС и нейните небивали напъни за "зелен" преход".
11:01 30.09.2025
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Офанзивен дефанзиф
До коментар #13 от "Ще си купиш, ще си купиш":
Ще си купя, ама друг път... Бавните станции зареждат по няколко часа - ако всички карат електрически автомобили няма да чакам цял ден за скапаните 400 км заряд. А цената за киловат на бързите станции излиза по-скъпо от цената на бензина. И това при положение, че зарядните станции все още са рядкост. Така че електрокара си го карай ти, аз ще си карам новата кола на бензин-газ...А за всички проблеми с батериите, отровите при производството им и рециклирането им, липсата на сервизи и квалифициран персонал, скъпите ремонти - за това изобщо няма да споменавам.
Само гледай предаванията в youtube на американските блогъри за проблемите с електромобилите и ще започнеш да мисли по друг начин. И тогава ще разбереш защо там никой не ремонтира, а купува нова кола. И в повечето случаи новата покупка не е пак електромобил...
Коментиран от #17, #44
11:11 30.09.2025
16 Баба Гошка
Коментиран от #18
11:16 30.09.2025
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Прадядо Гошо
До коментар #16 от "Баба Гошка":
Каква е разликата дали си шаран който кълве на бензин или на ток?И в двата случая крайният резултат е един и същ точно както си го описала, Гошке.
И електрическите и бензиновите ламарини са на космическа цена.
На едните им свършва батерията, на другите двигателите и се надпреварват кое да се счупи първо.
И като тръгнеш нанякъде, не си сигурен дали ще стигнеш, преди да е светнала лампата че някой датчик е сдал багажа и трябва да ходиш да се отчетеш на дилъра.
11:31 30.09.2025
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Хаха
До коментар #17 от "Акото цапа гащи и мирише":
Тесльо пак зарежда на гигаватови зарядни в Китай.Кога каза,че ще си купиш електричка Дон ЕлектронКихоте?Коментиран от #23, #24, #25, #27
11:55 30.09.2025
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Модел У
По най-нови отчети (2025), Фолксваген има 221.77 милиарда долара дългове, остарели заводи, произвеждащи 1 ID.3 за 30 часа.
TESLA има 13.13 милиарда инвестиции и гигазаводи в сърцето на Европа и Китай - Гига Берлин и Гига Шанхай, които произвеждат кола от-до за под 10 часа.
На 19 януари 2025, най-големият сервиз на петролни, хибридни и електромобили - ЕВ Клиник Загреб (пише се на латиница) изнесе информация за цените на частите и сервизирането на повечето марки и модели коли на пазара, включително новите китайки. Статията е на английски и в превод заглавието е: Развенчаване на митовете. Сравнение на цените на електрически, двигатели с вътрешно горене и хибридни задвижвания.
Прилагат сравнителна таблица, която може да се свали.
Извод: TESLA е най-надеждната, най-кадърно направената, най-лесната за ремонт и поддръжка с най-евтини части кола на пазара в момента.
Тя има най-опростеното устройство: 1 модул (MCU) - сигналът стига до всички изпълнителни механизми в колата. Спестени десетки модули и километри кабели.
в TESLA няма демокрация, няма чиновници, има най-добрата "вертикална интеграция" на производство от суровина до краен продукт; нямат много доставчици, правят си основните компоненти сами.
12:04 30.09.2025
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Гост
До коментар #25 от "Не е нужно да ходиш до Китай":
До тук добре,но ти Теслю нямаш електрокар,само джафкаш като разгонен пинчер.Коментиран от #29
12:26 30.09.2025
27 Накратко
До коментар #20 от "Хаха":
"Междувременно архитектурата му позволява интелигентно да разпределя обща мощност до 1000 kW между няколко зарядни точки едновременно. Според Mercedes това може да добави до 325 км пробег към CLA само за десет минути.В момента компанията разполага с около 80 зарядни станции в експлоатация и планира да има повече от 10 000 точки за бързо зареждане в целия свят до края на десетилетието."
Края на десетилетието е през 2030, А аз ти говоря за 2035 до 2045.
Сега следва логичния въпрос който винаги задаваш, на кой адрес днес да отидеш да ги видиш тези 10000 зарядни станции И какъв модел петгодишен автомобил за моделната година 2040 година да си купиш втора ръка.
Бих се учудил ако питаш нещо с различно естество.
Коментиран от #30
12:27 30.09.2025
28 Гост
До коментар #25 от "Не е нужно да ходиш до Китай":
За десет минути колко бензин мога да налея, тротинетка?Коментиран от #31
12:28 30.09.2025
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Хаха
До коментар #27 от "Накратко":
Дон ЕлектронКихот пътешественика във времето, вече зарежда на гигаватови зарядни през 2035 година.Коментиран от #32
12:33 30.09.2025
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Гост
До коментар #31 от "Много бензин":
А ти електричко математичко не правиш разлика между ЖЕЛАНИЕ и ВЪЗМОЖНОСТ.Аз мога да заредя бързо толкова бензин, колкото желая и имам възможност да го направя.Мога да заредя за 30 лева,мога и да надумкам резервоара до горе за 5 минути. Електрокара не можеш да го заредиш по твое желание, защото толкова са му възможностите.Коментиран от #34
12:40 30.09.2025
34 Така е
До коментар #33 от "Гост":
Също както твърдеше че можеш да изминеш повече от 5500 км колкото е изминал този mercedes за 24 часа, ама няма да го направиш.Даже вярваш че 15-годишната ти Toyota може да поддържа над 200 км в час средна скорост 24 часа, за да го постигнеш.
А не се замисляш че и за електромобилите същото.
НЕ могат да заредят като тебе 1000 километра за пет минути, НО И НЕ ИМ СЕ НАЛАГА.
Тоест и в двата случая говорим за теория и възможности, КОИТО НЕ СА НЕОБХОДИМИ В 99% ОТ СЛУЧАИТЕ.
Въпросът дали да си купиш електромобил или не е дали си склонен да направиш компромис с този 1% от зареждането един два три пъти в годината да прекараш 10-15 минути повече на зарядната?
След като ти го правиш по желание всяка седмица, вместо да си спестиш 25 минути и да заредиш за шест седмици напред, защо критикуваш избора на хората?
Някой критикува ли твоя? Така си решил, така ти харесва, правиш го и не се съобразяваш с мнението на хората. Защо пък някой друг трябва да се съобразява с твоето при избора на личен автомобил? Аз и ти не бихме си купили, Но защо трябва да ги критикуваме че са направили различен избор?
12:46 30.09.2025
35 Не забавен, а
Коментиран от #36
13:00 30.09.2025
36 Дефинирай успех?
До коментар #35 от "Не забавен, а":
Щом за тебе 28% годишен ръст на електромобилите е неуспех, кажи какво считаш за успех?И ти ли вярваш в мантрите на антиелектриците, че всичко различно от това утре като се събудим, в България да има 3 милиона електромобила, се счита за неуспех?
А най-интересното е, че не виждат никакъв проблем това да се случи с магическа пръчица, но било абсолютно невъзможно магическата пръчица да изгради зарядна инфраструктура за тези 3 милиона електромобила, затова и този опит го пишат неуспешен, защото ще се срине трансформатора в квартала Още първата вечер като започнат да ги зареждат на не съществуващата зарядна инфраструктура.
Коментиран от #38
13:07 30.09.2025
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Димов
До коментар #36 от "Дефинирай успех?":
Много си свалил мизата,от 50% на 28%, догодина по малко.Проглуши ни ушите с предсказания за 50% ръст в едни таблици,за които антиелектриците още те подиграват.Коментиран от #42
14:06 30.09.2025
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Зеленото !
Означава Зелено !
И Зеленото !
Не са Само !
Автомобилите !
Но !
Чие Мозъче !
Не може да Схване !
Това ?
05:52 01.10.2025
42 28% са повече от 50%
До коментар #38 от "Димов":
Правиш ти разлика между 50% ръст на Тесла от половин милион броя за цял свят и 28% ръст на целия европейски пазар от няколко милиона?Но пропускаш и друг момент. Това е кошмар за антиелектриците, защото ръста се засилва, а не пада. През 2024 заради спирането на субсидиите в Европа, на практика нямаше никакъв и тези 28% ръст са на практика от летящ старт.
А кошмарът е, защото ръста е въпреки премахването на субсидиите на повечето пазари. А основната ви опорна точка беше, че там където спрат субсидиите продажбите на електромобили спират напълно и единствено субсидиите движат продажбите.
Другият кошмар е, че само при запазването на този 28% ръст то днешният 15% пазарен дял ще е над 50% през 2030 и електромобилите ще станат масовия избор. "За съжаление" няма как този ръст да се запази до 2035 година.
07:38 01.10.2025
43 Този
08:44 01.10.2025
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Българин
21:59 02.10.2025