Китайската автомобилна индустрия е безспорно най-динамичната, но и най-фрагментираната в света. С множество марки и стартиращи компании, въпросът е не кои ще пробият, а кои ще оцелеят през следващото десетилетие. Подробна инфографика, съставена от индустриалния анализатор Фелипе Муньос, хвърля светлина върху сложния пазарен пейзаж и очертава потенциалните губещи.
Четирите гиганта
Анализът ясно показва, че пазарът е здраво държан от четири основни групи, които представляват 56% от всички продажби в Китай. Това са:
Geely: Най-диверсифицираната група, която включва Volvo, Lotus, Polestar, Smart, както и китайските марки Zeekr, Lynk & Co, Galaxy и др.
BYD: Групата с по-фокусирано портфолио, състоящо се от BYD, Denza, YangWang и Fan Cheng Bao.
Chery: Държавна собственост, с марки като Omoda, Jetour, Exeed, iCar и Jaecoo.
Changan: Също държавна собственост, притежаваща Avatr, Deepal, Nevo и Volga.
Тези четири групи, заедно с други големи играчи като SAIC (MG), JAC и BAIC, са силно ангажирани с държавата и получават субсидии от местните власти, което допълнително бетонира тяхната доминация и стабилност.
Пирамида на позиционирането: Кой е на ръба?
За да обясни рисковете, Муньос е подредил марките в пирамида според тяхното пазарно позициониране. На върха са ултра-премиум марки като Hongqi и YangWang, следвани от високотехнологичните претенденти – новите звезди Xiaomi, Nio, Li Auto и Xpeng. Тези компании, въпреки че са стартъпи, успяват да избегнат поглъщане досега и имат силни позиции в средния и високия клас. Истинският риск обаче е в основата на пирамидата. Ето и бюджетните марки, които едва ли ще оцелеят.
Базовото ниво се състои от по-стари бюджетни марки, които са малко известни извън Китай. В тази рискова група попадат имена като Sinogold, Hima и BAW.
Според Муньос, тези компании рискуват да изчезнат първи. Причината е проста: китайските купувачи все повече се обръщат към по-модерните, технологично напреднали и субсидирани компании, изоставяйки старите, бюджетни предложения. Макар че е напълно възможно някои от тях да бъдат погълнати от по-големите групи, самостоятелното съществуване на болшинството китайски марки е поставено под въпрос.
Ясно е, че водещите китайски производители ще играят ключова роля в глобалната индустрия. Но тази експанзия ще дойде за сметка на десетки по-малки играчи, които ще бъдат принудени да се влеят в гигантите или да напуснат пазара. Това е неизбежната консолидация в един пренаситен пазар.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Гориил
Коментиран от #5
13:32 30.09.2025
3 После чакай резервни части,
13:34 30.09.2025
4 Kaлпазанин
Коментиран от #6
13:34 30.09.2025
5 Въобще не е това
До коментар #2 от "Гориил":
Нищо не сливат. Закриват старата фирма с брандовете ѝ и отварят нова с нови брандове.13:35 30.09.2025
6 малка водка
До коментар #4 от "Kaлпазанин":
Тук-там и руски Лади се срещат, ама какво от това?Коментиран от #7, #8
13:36 30.09.2025
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 пенчо
До коментар #6 от "малка водка":
Като гледам по пътищата все повече започват да се срещат китайчетата. Този месец малко, другият още. Никой не казва че за 1 година ще са на върха.13:51 30.09.2025
9 Блогър от Москва. Крим е Руски завинаги.
Коментиран от #11
13:59 30.09.2025
10 аха
13:59 30.09.2025
11 ще ще
До коментар #9 от "Блогър от Москва. Крим е Руски завинаги.":
ще ще ще ще ще... аре първо да почнат да доминират, па после да говорим за ПАК доминиране. За сега само калпави прахосмукачки с калпави батерии.14:00 30.09.2025
12 Тоз
14:17 30.09.2025
13 До Радослав Славчев
Коментиран от #15, #23
14:17 30.09.2025
14 Техно
Коментиран от #16
14:31 30.09.2025
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Собственик
До коментар #14 от "Техно":
Вече 5 години имам такава. Купена на старо от Германия. До момента съм много доволен и сега съм поръчал още една за жена ми. Гаранции изобщо не ме интересуват14:44 30.09.2025
17 Японеца
14:54 30.09.2025
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Сигурно си прав
До коментар #15 от "Очуден":
Като гледам и “болшинството” коментиращи и начина на цензориране на коментарите…15:25 30.09.2025
20 МПС
15:30 30.09.2025
21 Нищо ново под слънцето
Коментиран от #24, #25
15:31 30.09.2025
22 Точно
До коментар #1 от "Старо като света":
Шаоми правят от миналия март коли. И сега освен тях в лига 1000+ коня са само PLAID за 130 хил. в Мобилето, TAYCAN за 500 бона и NEVERA за 1.5 млн.19:37 30.09.2025
23 По точно
До коментар #13 от "До Радослав Славчев":
Сайта е руски, а ти си се впечатлил от една дума19:59 30.09.2025
24 отворко
До коментар #21 от "Нищо ново под слънцето":
Тогава защо ги продават в Европа?21:32 30.09.2025
25 Сибирь
До коментар #21 от "Нищо ново под слънцето":
Годината е 2025 ! Да вземеш да се събудиш ,що ли?! Проблемът е ,че европейците не могат да стигнат китайското качество на материалите , сглобяването , стандартите за безопасност и екология !!! Че даже от Ауди официално си го признаха ! Особено при премиум марките .Макар и не само там , примерно всички автоблогъри в Китай , които аз следя хвалят Вулинг . И още - почти всички европейци минават на китайски платформи за електрическите си автомобили . Мазда също. Това ,че в европа са малко - на никой не му пука за мижавият пазар тук , войната е за Китай , тука -каквото изпадне .Компании като Лисян официално работят само за китай .Което не пречи в Русия всеки втори хибрид внесен 2023 г. да е техен. И има поне 10-15 модела ,които са с доживотна гаранция за първия собственик. Толкова им е зле качеството.Коментиран от #26
09:28 01.10.2025
26 Хзспзпсз
До коментар #25 от "Сибирь":
Е, щом го дават и казват по Интернет значи е вярно. Хеле, пък по китайският Интрнет.Тва младите чак па толкова да нямате критично мислене и подлагане на съмнение е направо невероятно за дъртак като мен.
10:24 01.10.2025
27 мани беги
09:08 02.10.2025
28 Индиеца
10:23 02.10.2025
29 604
11:36 03.10.2025
30 теню
11:02 04.10.2025