Болшинството китайски автомобилни марки няма да оцелеят през следващите десет години

30 Септември, 2025 13:25 9 193 30

  • китайски автомобили-
  • фалит

Четири гиганта ще доминират пазара

Болшинството китайски автомобилни марки няма да оцелеят през следващите десет години - 1

Китайската автомобилна индустрия е безспорно най-динамичната, но и най-фрагментираната в света. С множество марки и стартиращи компании, въпросът е не кои ще пробият, а кои ще оцелеят през следващото десетилетие. Подробна инфографика, съставена от индустриалния анализатор Фелипе Муньос, хвърля светлина върху сложния пазарен пейзаж и очертава потенциалните губещи.

Болшинството китайски автомобилни марки няма да оцелеят през следващите десет години

Четирите гиганта

Анализът ясно показва, че пазарът е здраво държан от четири основни групи, които представляват 56% от всички продажби в Китай. Това са:
Geely: Най-диверсифицираната група, която включва Volvo, Lotus, Polestar, Smart, както и китайските марки Zeekr, Lynk & Co, Galaxy и др.
BYD: Групата с по-фокусирано портфолио, състоящо се от BYD, Denza, YangWang и Fan Cheng Bao.
Chery: Държавна собственост, с марки като Omoda, Jetour, Exeed, iCar и Jaecoo.
Changan: Също държавна собственост, притежаваща Avatr, Deepal, Nevo и Volga.

Тези четири групи, заедно с други големи играчи като SAIC (MG), JAC и BAIC, са силно ангажирани с държавата и получават субсидии от местните власти, което допълнително бетонира тяхната доминация и стабилност.

Болшинството китайски автомобилни марки няма да оцелеят през следващите десет години

Пирамида на позиционирането: Кой е на ръба?

За да обясни рисковете, Муньос е подредил марките в пирамида според тяхното пазарно позициониране. На върха са ултра-премиум марки като Hongqi и YangWang, следвани от високотехнологичните претенденти – новите звезди Xiaomi, Nio, Li Auto и Xpeng. Тези компании, въпреки че са стартъпи, успяват да избегнат поглъщане досега и имат силни позиции в средния и високия клас. Истинският риск обаче е в основата на пирамидата. Ето и бюджетните марки, които едва ли ще оцелеят.

Базовото ниво се състои от по-стари бюджетни марки, които са малко известни извън Китай. В тази рискова група попадат имена като Sinogold, Hima и BAW.

Според Муньос, тези компании рискуват да изчезнат първи. Причината е проста: китайските купувачи все повече се обръщат към по-модерните, технологично напреднали и субсидирани компании, изоставяйки старите, бюджетни предложения. Макар че е напълно възможно някои от тях да бъдат погълнати от по-големите групи, самостоятелното съществуване на болшинството китайски марки е поставено под въпрос.

Ясно е, че водещите китайски производители ще играят ключова роля в глобалната индустрия. Но тази експанзия ще дойде за сметка на десетки по-малки играчи, които ще бъдат принудени да се влеят в гигантите или да напуснат пазара. Това е неизбежната консолидация в един пренаситен пазар.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 19 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Гориил

    15 2 Отговор
    Това се нарича консолидация чрез сливания и придобивания на активи.

    Коментиран от #5

  • 3 После чакай резервни части,

    24 8 Отговор
    После чакай резервни части, следгаранционна поддръжка и софтуерно обновяване. Ако на третата година не се отървеш директно отива за рециклиране.
  • 4 Kaлпазанин

    25 17 Отговор
    Няма да оцелеят в Европа защото не ги пускат ,ама докога е въпроса ???? Въпреки санкциите Made in China се появява все повече по пътищата на ЕС ,и въпреки дискриминационните мита пак са по евтини и от ден на ден по добри ,това по медиите за китайското лошо качество ,не може вече и децата да излъжете

    Коментиран от #6

  • 5 Въобще не е това

    18 3 Отговор

    До коментар #2 от "Гориил":

    Нищо не сливат. Закриват старата фирма с брандовете ѝ и отварят нова с нови брандове.
  • 6 малка водка

    14 11 Отговор

    До коментар #4 от "Kaлпазанин":

    Тук-там и руски Лади се срещат, ама какво от това?

    Коментиран от #7, #8

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 пенчо

    11 6 Отговор

    До коментар #6 от "малка водка":

    Като гледам по пътищата все повече започват да се срещат китайчетата. Този месец малко, другият още. Никой не казва че за 1 година ще са на върха.
  • 9 Блогър от Москва. Крим е Руски завинаги.

    22 9 Отговор
    Китай имат 109 автомобилни бренда.И 10% да останат,пак ще доминират

    Коментиран от #11

  • 10 аха

    8 6 Отговор
    и какво ще стане с поддръжката? Ще има ли части за тия дето са се пръкнали за 4-5 години и после изчезнали? или с тел и кълчища ще се оправят като ладите?
  • 11 ще ще

    13 12 Отговор

    До коментар #9 от "Блогър от Москва. Крим е Руски завинаги.":

    ще ще ще ще ще... аре първо да почнат да доминират, па после да говорим за ПАК доминиране. За сега само калпави прахосмукачки с калпави батерии.
  • 12 Тоз

    16 3 Отговор
    Българската дума е мнозинство. Болшинство се използва от болшевиките в Балшой театър-Рассия.
  • 13 До Радослав Славчев

    18 4 Отговор
    Г-н журналист, думата “болшинство” която използвате в заглавието си, не е българска. Те произлиза от руската дума “больше” или “болшей” както е там граматиката на руския език в основната му форма. На български спокойно бихте могли да използвате думата “мнозинство”.

    Коментиран от #15, #23

  • 14 Техно

    17 12 Отговор
    Тея ментаци се нароили като хлебарки бе... Купете си китайска пръчка и утре като изчезне производителя си потърсете гаранцията от другаря Си...

    Коментиран от #16

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Собственик

    14 9 Отговор

    До коментар #14 от "Техно":

    Вече 5 години имам такава. Купена на старо от Германия. До момента съм много доволен и сега съм поръчал още една за жена ми. Гаранции изобщо не ме интересуват
  • 17 Японеца

    18 8 Отговор
    Иска ви се, НО мерцедес, бмв, гоУфо -ваг и някои от ес са аут!
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Сигурно си прав

    4 1 Отговор

    До коментар #15 от "Очуден":

    Като гледам и “болшинството” коментиращи и начина на цензориране на коментарите…
  • 20 МПС

    16 5 Отговор
    Европейските марки и десет години няма да могат изкарат
  • 21 Нищо ново под слънцето

    10 14 Отговор
    Проблемът на китайските коли е, че не могат да покрият европейските стандарти за качество на материалите, екология и незопастност. Ако обаче го направят цените ще се изравнят с тези на традиционните марки които са градили авторитет с десетилетия , а някои и век.

    Коментиран от #24, #25

  • 22 Точно

    5 3 Отговор

    До коментар #1 от "Старо като света":

    Шаоми правят от миналия март коли. И сега освен тях в лига 1000+ коня са само PLAID за 130 хил. в Мобилето, TAYCAN за 500 бона и NEVERA за 1.5 млн.
  • 23 По точно

    3 3 Отговор

    До коментар #13 от "До Радослав Славчев":

    Сайта е руски, а ти си се впечатлил от една дума
  • 24 отворко

    4 0 Отговор

    До коментар #21 от "Нищо ново под слънцето":

    Тогава защо ги продават в Европа?
  • 25 Сибирь

    9 5 Отговор

    До коментар #21 от "Нищо ново под слънцето":

    Годината е 2025 ! Да вземеш да се събудиш ,що ли?! Проблемът е ,че европейците не могат да стигнат китайското качество на материалите , сглобяването , стандартите за безопасност и екология !!! Че даже от Ауди официално си го признаха ! Особено при премиум марките .Макар и не само там , примерно всички автоблогъри в Китай , които аз следя хвалят Вулинг . И още - почти всички европейци минават на китайски платформи за електрическите си автомобили . Мазда също. Това ,че в европа са малко - на никой не му пука за мижавият пазар тук , войната е за Китай , тука -каквото изпадне .Компании като Лисян официално работят само за китай .Което не пречи в Русия всеки втори хибрид внесен 2023 г. да е техен. И има поне 10-15 модела ,които са с доживотна гаранция за първия собственик. Толкова им е зле качеството.

    Коментиран от #26

  • 26 Хзспзпсз

    4 4 Отговор

    До коментар #25 от "Сибирь":

    Е, щом го дават и казват по Интернет значи е вярно. Хеле, пък по китайският Интрнет.

    Тва младите чак па толкова да нямате критично мислене и подлагане на съмнение е направо невероятно за дъртак като мен.
  • 27 мани беги

    5 4 Отговор
    вземете си купете гайгеров брояч и замервайте китайските и японските коли, защото си пробутват радиоактивните материали по света ... също така колите седят месеци, години по пристанища и ги лъха морски въздух и капки ... превозват ги с мотокари с големи вилици, като ги съдират отдолу и изкривяват шасито ... накрая вземате радиоактивна осукана азиатка, но пък лъщи и е нова, но евтина не е, ала са ви поробили с кредит/лизинг
  • 28 Индиеца

    6 1 Отговор
    Правилният въпрос е кои европейски марки ще оцелеят през следващите десет години?
  • 29 604

    2 1 Отговор
    Тоэ май е забравил че туй там не е капитализъм..тъка да го кажем всичко е една марка с различни брандове!
  • 30 теню

    3 2 Отговор
    Има около 437 фирми Китайски които произвеждат автомобилни части и около 40 от които произвеждат готови автомобилни кои от тях ще оцелеят ще покаже времето но едно със сигурност Немската автомобилна промишленост почти ще изчезне и ще остане в историята . Това е закономерен процес тъй като с високи енергийни затрати -- като и високи заплати и слаба ИТ индустрия не можеш да бъдеш конкурент срещу Япония , Корея или Китай.