Няколко сериозни причини да преосмислите покупката на китайски автомобил

14 Октомври, 2025 14:08 12 228 33

  • китайски автомобили-
  • проблеми

Проблемът, който изглежда локален, може да се превърне в сериозен риск за пазарите, включително и за европейския

Няколко сериозни причини да преосмислите покупката на китайски автомобил - 1

Китайската автомобилна индустрия, възхвалявана като световен лидер в електрификацията, е на прага на дълбока вътрешна криза. Проблемът, който изглежда локален, може да се превърне в сериозен риск за пазарите, включително и за европейския. Надигащата се вълна от фалити сред китайските авто дилъри разкрива опасна комбинация от свръхпроизводство, безмилостна „ценова война“ и неустойчиви бизнес модели, които пряко застрашават репутацията и стабилността на китайските марки, навлизащи агресивно в Европа.

Според анализът на изданието scmp, който цитира Китайската асоциация на леките автомобили (CPCA), по-малко от 30% от дилърите в страната са генерирали печалба през първата половина на 2025 година. Останалите са на загуба, притиснати от безпрецедентната „ценова война“ между самите производители. Тази война доведе до абсурдната ситуация, при която цените на дребно често са по-ниски от покупните цени за дилърите. Продажбата на нови автомобили вече не носи печалба, а генерира финансови загуби.

Кризата се корени в няколко системни слабости, които трябва да служат като сериозно предупреждение за европейските потребители и регулатори:

Свръхпроизводство и изкуствен дъмпинг: В стремежа си да завладеят пазарен дял, китайските марки надхвърлиха плановете си за производство. Сега складовете на дилърите са препълнени с непродаваеми автомобили. Този излишък, който доведе до дъмпинг на цените вътре в Китай, е същата логика, която много марки прилагат и при навлизането си в Европа. Последствието за Европа е ясна опасност от нелоялна конкуренция, при която китайските автомобили се продават на цени, които не покриват реалните производствени разходи, унищожавайки европейските конкуренти.

Прехвърляне на риска върху дилърите: Компании като Xpeng и Zeekr бързо преминават от директни продажби към дилърски мрежи, като ефективно прехвърлят целия финансов риск върху партньорите си. Дилърите са задължени да финансират инвентара, рекламата и обслужването, докато печалбата от продажбата остава минимална. Това прави дилърските мрежи изключително нестабилни.

Ерозия на следпродажбеното обслужване (Сервизът): Генералният секретар на CPCA, Цуй Донгшу, предупреждава, че дори преминаването към електрически превозни средства няма да спаси дилърите, тъй като обслужването на електромобилите изисква значително по-малко резервни части и поддръжка. Намаляването на приходите от сервизна дейност, комбинирано с фалитите на автокъщи, означава, че цялата инфраструктура за следпродажбено обслужване в Китай е застрашена от срив.

Кризата може да се пренесе в Европейския съюз

Тук се крие най-голямата опасност за Европа. Когато един китайски производител започне да фалира своите партньори в родината си, неизбежно възниква въпросът: Кой ще гарантира дългосрочната поддръжка, резервните части и гаранционното обслужване на автомобилите, продадени в Европа?

Ако държавната подкрепа, за която апелира CPCA, не дойде и масовите фалити, прогнозирани за следващите две години, се случат, европейските потребители, закупили евтини китайски автомобили, могат да се окажат с превозни средства, за които няма кой да осигури сервиз, части или да поеме гаранционните задължения. Ниската покупна цена днес може да се превърне във висок риск утре.

Цуй Донгшу призова китайското правителство да се намеси спешно, предупреждавайки, че без държавна помощ цялата система от 30 000 автокъщи рискува да се срине. Тази несигурност в самата основа на китайската автомобилна индустрия трябва да бъде разглеждана като червен флаг за всички пазари, където китайските марки се опитват да се наложат с ценова агресия.


Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 29 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Дедо ви

    35 4 Отговор
    Не разбрах нещо..... Значи по–евтиното НО със същото качество е "ценова агресия"???????

    Коментиран от #28

  • 5 дядото

    38 6 Отговор
    вместо да ни поучавате, вие внесете - и китайски и руски,от целия свят,а ние сме достатъчно грамотни и самостоятелни сами да избираме и решаваме.

    Коментиран от #8

  • 6 Герге , разбрах,

    6 3 Отговор
    Че срещу Китайски ръжен е се рита ... Тисеемооатата ..
  • 7 Европа пази своите производители

    28 7 Отговор
    Ето защо трябва да се появят такива статии, които да сплашат потребителите и да ги предпазят от взимането на решения за покупка на неевропейски, китайски автомобили. Споразумението между САЩ и ЕС предполага, че в Европа ще започнат да се доставят повече американски автомобили. Интересно, какви ли статии ще почнем да четем тогава.
  • 8 Дедо Ви

    6 20 Отговор

    До коментар #5 от "дядото":

    Прав си наборе..донякъде до "руското" щото то пак ще е китайско.................. Оня ботоксовия и на парада се изложи а виж Китай??!!
  • 9 Хаха

    35 0 Отговор
    С Тесла се случва абсолютно същото,препълнени паркинги с непродадени електрички.

    Коментиран от #22

  • 10 Име

    12 19 Отговор
    Много добър анализ, но трябва да имаш нещо между ушите за да го разбереш. Браво на факти
  • 11 ои8уйхътгрф

    24 8 Отговор
    Фалитите на ДИЛЪРИ не са никакъв проблем, а просто прочистване на пазара... Колата е стока тип телевизор, пералня, хладилник и дори магазина от който съм си купил телевизора да е фалирал все още има сервиз който да ми ремонтира телевизора...
  • 12 Джиткам си

    23 6 Отговор
    Джиткам си с китайска джонка вече доста време. Резервните части в пъти по евтини.
  • 13 Kaлпазанин

    22 1 Отговор
    Какво китайско да не купуваме ,щото то друго няма
  • 14 Най-важното за електричките

    11 5 Отговор
    ... преминаването към електрически превозни средства няма да спаси дилърите, тъй като обслужването на електромобилите изисква значително по-малко резервни части и поддръжка!!!
  • 15 Не виждам проблем

    10 15 Отговор
    Европейският потребител е имунизиран срещу такива еднодневки. Почитателите на Великата Китайска Компартия пък нямат пари и смелост да си купят тези, хм, изделия. Единствено Русия, поради безисходица, се подложи на този пазарен експеримент.

    Коментиран от #16

  • 16 ои8уйхътгрф

    8 4 Отговор

    До коментар #15 от "Не виждам проблем":

    Силно препоръчително безработните нищастници кът тебе да не се обаждат... Отивай да дебнеш баба си да задреме та да откраднеш 10лв. от пенсията и...

    Коментиран от #18

  • 17 А европейските?

    17 4 Отговор
    Скоро и европейските марки ще започнат да фалират. Така че внимавайте какви автомобили си купувате. Скоро може да няма сервизи и резервни части за тях
  • 18 Не виждам проблем

    6 4 Отговор

    До коментар #16 от "ои8уйхътгрф":

    Никак не си проницателен. Няма да навлизам в детайли. Няма да са ти от полза.
  • 19 К.Костадинов

    8 9 Отговор
    Аз китайска и още по малко руска кола няма да си купя ,но моите фенове да купуват .Слава на еврото
  • 20 Даа

    3 8 Отговор
    Нашите копеи искат ,ама пара йок
  • 21 Съвет

    4 11 Отговор
    Много внимателно проучете структурната здравина на китаеца. Може да е джиджан, но като цяло са от кашкавал. Там стандартите за здравина са други, понеже китайците са много - има да заминат, има да останат.
    Това са кадри от срутена стена в Китай. Само Игрека остава цял, всичко останало е на хармоника..

  • 22 Господин

    0 5 Отговор

    До коментар #9 от "Хаха":

    Не правиш разлика между паркинг и паркинг на завод.

  • 23 мислещ

    7 13 Отговор
    Не съм толкова богат, че да купуват евтини китайски боклуци !
  • 24 бай Даньо

    7 5 Отговор
    В Аврупата да се успокоят след 3 години и на БМБ , Ваген и Мерцедес няма да има кой да осигури гаранционна подръжка ... много от китайските марки няма да ги има но които ще останат май ще са пак китайски ...
  • 25 нормално

    6 3 Отговор
    нещата ще се наместят така. Човека с телевизора и телефона е прав. Вече колите са еднодневки не си заслужава да я поддържаш и ремонтираш, или ще изгние или ще се чупи нещо непрекъснато или пък ще светка от грешки. Свършва златната ера на личната мобилност, то и без това вече няма къде да спреш. Сега ни ограничават с EURO 1234567890 после ще е с версията на софта или ъпдейта. От сервизи също няма да има нужда, вече не може с телоподсващо оксижен тел и клещи да върнеш колата към живот. Както се казва в един виц Е.. и фръгаш.
  • 26 Циник

    5 0 Отговор
    Не разбрах само защо проблемите на китайските автодилъри значат, че в Европа не трябва да си купуваме китайски автомобили. Едното няма ама нищо общо с другото.
  • 27 Последните

    5 0 Отговор
    Последните що годе качествени европейски автомобили са произведени преди 15-20 години защото тогава ги проектираха инженери. Сега ги проектират счетоводители.
  • 28 хайграунд

    0 2 Отговор

    До коментар #4 от "Дедо ви":

    Ценовото предимство ще отпадне ако фирмата фалира, защото части - Цъ, каранция Йок

    Коментиран от #31

  • 29 ди Бейт

    1 3 Отговор
    Като цяло трябва да си малко луд да платиш за китаец и да станеш тест пилот на поднебесната империя.
  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 5джи

    0 0 Отговор

    До коментар #28 от "хайграунд":

    Що бе баце,гуми ли няма да има или болтове
  • 32 12345

    1 0 Отговор
    Нещо на пропаганда ми мирише. Това че дилърите работят на загуба уж, защо ще застраши производителя с фалит. А че се задава рецесия в целия свят логично води до спад в продажбите. На всичко и на всички.
  • 33 12345

    1 0 Отговор
    Пълни тлупости. BYD затова ли планира да строи трети завод в Европа. Унгария, Турция , а сега ще има и в Испания. Да му мислят немците.