Възхваляваните plug-in хибридни електромобили, често определяни като идеалните преходни превозни средства, са подложени на интензивен контрол, след като критично проучване на Transport & Environment разкри огромна разлика между резултатите от лабораторните тестове и реалното въздействие на автомобилите върху околната среда. Цялостният анализ на T&E на 800 000 PHEV, движещи се по европейските пътища, установи, че тези автомобили изхвърлят почти пет пъти повече CO2, отколкото сочат официалните регулаторни данни, което на практика разрушава целия компромис с PHEV.
Цифрите разкриват една дълбоко тревожна тенденция: докато производителите сега твърдят, че средното ниво на емисиите е само 28 грама CO2 на километър, данните от реалните тестове на T&E показват много по-високо ниво на емисии – 139 г/км. Това е значително влошаване в сравнение с проучването на T&E от 2021 година, в което реалните емисии бяха „само“ 3,5 пъти по-високи от официалните данни, което показва, че въпреки подобренията в електрическия пробег, разликата в реалните емисии се увеличава, а не намалява.
Този недостатък в представянето е резултат от комбинацията между поведението на шофьорите и инженерните ограничения. Много собственици пренебрегват или просто забравят да включат автомобилите си в електрическата мрежа, което води до това, че двигателят с вътрешно горене поема по-голямата част от натоварването. Освен това, дори когато батерията е заредена, електрическата задвижваща система често се оказва недостатъчна, което води до включване на бензиновия двигател при умерено ускорение, каране по наклон или при студено време, което означава, че електрическата система поема по-малко от товара, отколкото предполагат регулаторните органи.
Последиците от тази неточност в емисиите са както финансови, така и регулаторни. Потребителите, които са закупили PHEV с обещанието за ниски емисии и по-ниски експлоатационни разходи, могат да се окажат с значително по-високи сметки за гориво, като T&E оценява, че някои семейства могат да плащат с около 500 евро повече годишно. В по-голям мащаб тази пропусната възможност е позволила на автомобилните производители да избегнат потенциално милиарди корпоративни глоби, като се опират на прекалено оптимистични емисии на PHEV, за да постигнат целите за CO2 на автомобилния парк.
В отговор на предишни проучвания регулаторните органи вече въвеждат по-строги правила, като коригират „фактора на полезност“, който представлява предполагаемия процент от времето, през което PHEV прекарва в режим EV. Настоящото, силно оптимистично правило предполага, че PHEV с пробег от 60 километра се движи в електрически режим над 80 % от времето, но това ще спадне до 54 % за 2025/26 година и след това до едва 34 % за 2027/28 година. Въпреки тези коригиращи мерки, анализът на T&E предупреждава, че дори и при рамката за 2027/28 година ще продължи да съществува 18-процентна разлика между декларираните и постигнатите емисии на CO2.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 бай Бай
Хибридгейт.
10:16 27.10.2025
2 Автоексперта
Коментиран от #18, #26
10:26 27.10.2025
3 Най после
Коментиран от #7
10:40 27.10.2025
4 аве
10:43 27.10.2025
5 никой не отчита
10:49 27.10.2025
6 Механик
10:50 27.10.2025
7 тъй шъй
До коментар #3 от "Най после":
Щом от АМС са го казали, значи е съмнително. Още по-съмнително е защото в магазина за Тойоти, Аурис хибрид струва точно колкото Аурис бензин автоматик. А в статията се говори за плъгин. Четвърт век се продават и още не може да разберете кое как е при хибридите, но давате мнения.Всъщност точно германският автопром напъваше да прави плъгин. Казваха им, че са екологично проблемни, но те си знаеха същото като с дизела. Сега и там ще ги ударят.
Коментиран от #10
10:54 27.10.2025
8 Главната джамия и центъра
10:59 27.10.2025
9 Главната джамия и центъра
11:02 27.10.2025
10 ои8уйхътгрф
До коментар #7 от "тъй шъй":
Много искам да ми обясниш къде е проблема на плъг-ин хибридите... Щото аз вече почти 100 000км. карам такъв и проблем НЕ ВИЖДАМ...- имам ли батерия за 150км. РЕАЛЕН пробег? ИМАМ...
- стига ли ми тая батерия за 2 дни в града? СТИГА...
- зареждам ли вкъщи от контакта? ЗАРЕЖДАМ...
- при дълги пътувания колко ми е разхода на бензин? Около 6/100 което е супер за голяма джипка с близо 500 коня и тежаща към 2,5 тона с пътниците и багаж...
Та така- КЪДЕ Е ПРОБЛЕМА? В града не цапам, извън града съм икономичен- идеално пасва на идеята стояща зад плъг-ин хибридите...
Единственият проблем е когато плъг-ин бъде закупен от човек който НЕ МОЖЕ да зарежда вкъщи- да зареждаш от обществените зарядни струва колкото да си караш колата на бензин и хората НЕ зареждат батериите... И ползват плъг-ин хибрида като обикновен хибрид...
Коментиран от #12, #14
11:25 27.10.2025
11 Ами да
11:31 27.10.2025
12 Ами да
До коментар #10 от "ои8уйхътгрф":
Сам си отговаряш на въпроса който задаваш! А и в статията е обяснено!11:36 27.10.2025
13 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
"Совите не са това което са!"
Плъг-ин хибридите и хибридите ИЗГАРЯТ по-малко гориво за определен период време от чисти ДВГ, така че няма как да не отделят по-малко вредни емисии.
А това, че има значение шофирането важи за всички двигатели- аз като млад тръгвах с въртене на гуми и когато караше баща ми колата гореше по два-три литра по-малко на 100км❗
А защо не се пише за ЯКО -ЕКО измамата с електрокарите е ясно на всеки който разбира ‼️
Коментиран от #16
11:39 27.10.2025
14 тъй шъй
До коментар #10 от "ои8уйхътгрф":
Щом настоявате ще обясня. Някои неща сам ги обяснявате. А 150 км плъгин, не знам да има, но някой китайски може.Нещата са комплексни и така трябва да се анализират. Оказва се, че целия цикъл-производство, експлоатация, утилизация при плъгин е не по-добре от пълен хибрид. Танто за кукуриго е работата в екоплан. А за тази работа се плаща колкото един малък автомобил още. Друг е въпросът за смяна на много по-големи батерии, ремонт на усложнена техника. Иначе ако е от правилния производител, поне технически проблеми не биха се очаквали. Ама да купиш плъгин от новите екпериментатори, си е направо съмнение за ментални дефицити.
Коментиран от #21
11:43 27.10.2025
15 Някой
Плугин хибридите са глупост, по-добри хибридити на Тойота и Нисан.
11:51 27.10.2025
16 Някой
До коментар #13 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Чети по-внимателно, статията е само за плъг-ин хибридите, не за е хибридите. Причината плъг-ин хибридите да харчят колкото ДВГ автомоби е, че собствениците не икат да ги зареждат, карат ги само на нефтено гориво. Освен ДВГ имат допълнително тегло елетроднигател, батерия, електроника, кабели ... На всичко отгоре заради по-голямата батерия са по-скъпи и тежки от обикновените хибриди.Като разход на гориво/замърсяване с СО2 хибпидите на Тойота са много по-добри от плъг-ин хибридите. Чета, че и хибридите на BYD също били добри.
Коментиран от #22
12:00 27.10.2025
17 Насакото Яката
12:09 27.10.2025
18 Георги
До коментар #2 от "Автоексперта":
нека станат на по 10 години и дойде време за смяна на батериите. Тогава ще се чудят дали да я продадат без пари на някой, или да платят няколко десетки хилядит евра (в зависимост от колата) за да си карат старата кола.Коментиран от #20, #28
12:13 27.10.2025
19 Утилизация, смяна на батерии
12:31 27.10.2025
20 Карай нови коли, Гоше!
До коментар #18 от "Георги":
Стига с това соц мислене "една кола -един живот".Коментиран от #24, #36
12:34 27.10.2025
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #16 от "Някой":
Чета ❗ Но проблемът НЕ е във автомобилите, а във собствениците❗ Все едно да обвиняват електромобилите, че водачите им зареждат от ТЕЦ-а на Ковачки ❗Дано ме разбра😉12:45 27.10.2025
23 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
Изрично съм наблегнал, че проблемът не идва от колата, а от начина на нейното използване❕
12:50 27.10.2025
24 Георги
До коментар #20 от "Карай нови коли, Гоше!":
коментарът ми беше за обикновените хора, които не си изхвърлят колите на 10 години, а ги продават. Иначе такива милионери като тебе не ви мисля изобщо.12:57 27.10.2025
25 Е да
Коментиран от #35
13:21 27.10.2025
26 Оня с коня
До коментар #2 от "Автоексперта":
Аз като пиша че 2 в 1 не винаги е най-добрата комбинация много хора ми слагат - . Хибрида си е инженерно недоразумение, два двигателя в една кола и смисъла е ... да сме екологични. Да, ама не.Коментиран от #29, #30
13:37 27.10.2025
27 Пзпрцрцд
Коментиран от #31
13:48 27.10.2025
28 ои8уйхътгрф
До коментар #18 от "Георги":
Преди 3-4 месеца сменяхме батерия на една от колите ни, скромни 75квт... Доставка, смяна и гаранция 2 години за ремонта + 300 000км. гаранция за батерията ни струваше общо €4370... Батерията беше буквално произведена 2 дни след като сме я поръчали...Защо я сменихме ще питаш- поради физическа повреда (слизане от висок тротоар и съответно вдлъбнат корпус), не ни кефеше риска туй нящу да се запали...
Коментиран от #32
13:52 27.10.2025
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Георги
До коментар #26 от "Оня с коня":
хибрида е електричка в града и двг извън. А това, че повечето хора ги паркират пред блока и на практика няма как да ги зареждат нощем не е проблем на технологията, а на начина по който се ползва.14:03 27.10.2025
31 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #27 от "Пзпрцрцд":
Темата с разхода е разтеглива като локум❗Накратко
Лете ДВГ на 100км Русе- Търново може да 6/100.
Същият автомобил на 100 км - 20 курса
дом-работа-дом ( разст. 3+3 км) ще се окаже
НАД 15/100❗
Зиме нормата ще достигне по 1.5 , че и по 2❗
Подобно е с обикновен и плъг- ин хибридите❗
Коментиран от #33
14:05 27.10.2025
32 тъй шъй
До коментар #28 от "ои8уйхътгрф":
Ето още един голям минус на плъгина- скъпа батерия по корема на СУВ ли е, седан ли е, все тая. Много пъти съм го казвал-плъгин СУВ да трепериш, че някое камъче ще вдлъбне батерия-не, благодаря.14:24 27.10.2025
33 Тоз
До коментар #31 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Бай този, тук бъркаш за хибридите. Това показва, че нямаш опит с тази техника. Не е същото като с другите задвижвания. Разбира се след продължително каране. Такива фокуси правят, че логичното не е вярно. Но, има едно голямо НО. Идва ден след 12-15 години да се смени батерията. И тогава бая голяма част от икономията отива на вятъра. Също както при нафтовите-дпф,дюзи, турбо,съединител и файдата почти никаква.Коментиран от #34
14:33 27.10.2025
34 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #33 от "Тоз":
Тоз , аз съм наясно, но ти бъркаш темата❗НЕ коментираме кое е по-изгидно за собственика ползващ години различни видове МПС❗
Коментираме замърсяването което отделят с оглед начина на използването им ❗
15:18 27.10.2025
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 ои8уйхътгрф
До коментар #20 от "Карай нови коли, Гоше!":
Мисленето не е "една кола цял живот", а е съвсем правилно...Аз вадя колата от магазина, след 4-5г. я продавам и взимам следващата от магазина- логично, нали...
Само дето и този който я купува от мен тази 4-5 годишна кола иска след 4-5 години да я смени и да си купи следващата кола която аз продавам- логично, нали...
И тук трябва да намерим 3-ти купувач който да поеме риска да сменя батерия която може да струва $5000, но може да струва и $15 000... Дали ще има много желаещи, а? Едва ли...
Ти примерно търсиш кола от ниският клас... Но искаш хем да е евтина, хем да гори малко, хем да е по-големичка (за бурканите от село) и т.н.... И да кажем ти пасва дачия джогър... На газ разбира се... Туй нящу сега струва 40 бона- след 10 години когато е вече на поне 300 000км. ще платиш ли 10 бона за тая кола? НЕ... Значи и онзи дето я е взел на 5г. и 150 000км. няма да плати 25 бона, а пряко сили ще даде 20 бона... По-скоро- 18...
Коментиран от #38
17:56 27.10.2025
37 Всеки да си кара
Коментиран от #39, #41
15:45 28.10.2025
38 бай Даньо
До коментар #36 от "ои8уйхътгрф":
В тоя ред на мисли ще стигнеш до идета че цените на старо определят цената на нова кола ... Малко авангардна икономическа идея и когато съм се опитвал да обяснавам на Ганчо реакцията е Ко? Не! За пример някой днес иска ли да си купи нов Сайбъртрук на Мъск мошеника след като цената му отива надолу с $50к още първата година ? Или цената на новата кола пада за да е по малко болката при препродажба или цените на старо се качват и така се стига до някакво равновесие ...По темата, смятам плъг ин за глупост. Обикновените хибриди харчат по малко докато плъг ин за да с еизпозват правилн о трябва да са зареждат , но тук идваме до неудобството на електрическите коли ( нъл тъй дизеларите!? ) . Другото е че плъгин са с литиеви батерии тоест можеш да разчиташ на 1000 цикъла заряд разряд , но обикновнно с по 50-100 км електрически пробег имаш 50 до 100 000 км ако ги минеш на електриество си изхарчил батерията , докато обикновн хибрид кара поне 300 000 км с оригинлна батерия имам лично такъв Лексъс СТ200 на 380 000км с оригинална батерия.
Коментиран от #40
16:10 28.10.2025
39 бай Даньо
До коментар #37 от "Всеки да си кара":
А ти искаш ли да знаеш колко е температурата на Венера заради тоя СО2? Ами колко къде 500 градуса и налягането 50 атмосфери ... чудесни планети се прави с това затопляне дето не го вярвате ... по топло е от Хавай .16:14 28.10.2025
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 кй87ъ6трхуй
До коментар #37 от "Всеки да си кара":
Късокорчев, ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ВАЖНО Е кой какво кара... Карай си пушещия дизел на село- няма проблем... В градовете трябва да стане задължително да се шофират коли САМО НА ТОК... Или чист електрокар, или плъг-ин хибрид движещ се само на ток... Отнася за ВСИЧКИ мпс-та движещи се в града...Трябва такива некъпани мишоци като теб да отидат в Китай в някой от мегаполисите и ще изпаднете в шок- колите почти не се чуват, гадната миризма на изгорели газове я няма... Що? Щото таксита, автобуси и т.н. обществен транспорт е масово на ток, частните коли на пътя поне 40% са на ток...
Коментиран от #42, #43
17:54 28.10.2025
42 тъй шъй
До коментар #41 от "кй87ъ6трхуй":
Където и да отидеш в нормална Европа е така поне от 40 години-алпииски въздух по кръстовищата.Откакто въведоха катализатора. И всички станции за измерване показват перфектен въздух. Смешни сте с този Китай.Коментиран от #44
19:18 28.10.2025
43 бай Даньо
До коментар #41 от "кй87ъ6трхуй":
Така е в Китай днес, но те си научиха урока . Преди 15 години в Шанхай от едния бряг до другия на Жълтата река не се виждаше , шараните се носеха с коремите нагоре по течението ... Днес Китай най големия производител и разработчик на соларни панели и електриечски коли . Америка върви дирекно назад интересно можем ли да видим пак смога в Лос Анжелос от 70-те с политиката на тоя рижия буфон ...Коментиран от #45
22:03 28.10.2025
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 кй87ъ6трхуй
До коментар #43 от "бай Даньо":
Смог у ЛА да видиш надали, виж гражданска война е много по-вероятно да започне...09:02 29.10.2025