Пожарите в електромобили са много по-рядко срещани от тези при коли с ДВГ. Какво още разкриват експертите?

11 Ноември, 2025 17:17 1 331 30

  • електромобил-
  • пожар-
  • пожари-
  • двг
Пожарите в електромобили са много по-рядко срещани от тези при коли с ДВГ. Какво още разкриват експертите? - 1

Широко разпространеното схващане в автомобилния свят, че електрическите автомобили са податливи на силни, неугасими пожари, е напълно опровергано от експерти по пожарогасене, които потвърждават, че макар пожарите в електромобилите да са различни, те не са нито по-трудни за овладяване, нито по-чести. Всъщност, според шведско проучване от 2023 година, пожарните експерти разкриват, че честотата на пожарите в електрическите автомобили е до 20 пъти по-рядка в сравнение с традиционните автомобили с двигатели с вътрешно горене, измерена спрямо изминатите километри.

Фокусът се измества към времето, а не към интензивността: Второто важно откритие е, че когато възникне пожар в електромобил, той се третира като нормална ситуация, тъй като самата батерия рядко е първопричината. Предизвикателството не е в потушаването на видимите пламъци, а в справянето с термичното изтичане – самоусилващ се процес, при който топлината, генерирана от късо съединение в една клетка, предизвиква верижна реакция в съседните клетки. За да се спре този процес, техниката е просто различна от гасенето на бензинов пожар: изисква по-дълго охлаждане.

Според Кристиан Емрих от професионалната пожарна бригада във Фрайбург, докато типичен пожар в двигател с вътрешно горене може да бъде потушен за 20 минути, електромобилът изисква непрекъснато охлаждане в продължение на един до два часа, за да се гарантира, че температурата на батерията се стабилизира под 80 градуса по Целизий. Емрих разпознава термичното изтичане по звука от избухващите клетки – бърза поредица от удари, подобни на изстрели – и отличителен сладък мирис, излъчван от органичния разтворител в електролита.

Противно на общоприетото мнение, пожарникарите не разчитат на специализирано, екзотично оборудване. Охлаждането се постига с помощта на обикновени пожарни маркучи, с които водата се насочва под превозното средство и директно върху корпуса на батерията. Експертите не препоръчват използването на много от широко рекламираните специализирани инструменти по причини, свързани с безопасността и практичността.

Пожарогасителни копия се избягват, защото пробиването на непокътнат корпус на батерията излага пожарникарите на огромни рискове от високо напрежение и причинява ненужни имуществени щети.

Въпреки че се използват от компаниите за пътна помощ, пожарните служби избягват и пожарогасителни одеяла, защото покритата кола не може да бъде охладена правилно или да се следи температурата ѝ, което е от съществено значение за спирането на термичното изтичане. Изследванията също така показват, че одеялата могат да задържат горими газове, което може да доведе до риск от експлозия при отстраняването им.

Контейнери за гасене/водни бани се считат за непрактични, защото автомобилите, потопени в продължение на часове, могат да се възпламенят отново по-късно и създават значителни логистични предизвикателства за компаниите за пътна помощ, които се опитват да се отърват безопасно от замърсената охлаждаща вода.

В крайна сметка професионалните пожарни служби са спокойни по отношение на рисковете, като подчертават, че основното предизвикателство е просто необходимата продължителност на процеса на охлаждане. Експертът обаче предупреждава, че всеобхватното обучение остава предизвикателство за голямата сила от над един милион пожарникари в Германия, тъй като обучението е децентрализирано и все още не е актуализирано еднакво навсякъде.


Поставете оценка:
Оценка 2.5 от 13 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 честен ционист

    26 4 Отговор
    Сигурно, но пък запали ли се електричката са ти нужни няколко пожарни, за да загасиш пожара.

    Коментиран от #23

  • 2 Последния Софиянец

    15 7 Отговор
    Хазарите имат секретно оръжие с което могат да взривят всяка батерия.Видя се в Ливан.

    Коментиран от #6

  • 3 да да успех

    20 4 Отговор
    Ами, не е много коректно това изследване. Вместо изминати километри, трябва да се сравняват по възраст. Материалите не стареят само от употреба и износване. Ако някой ден по пътищата се движат 10 или 20 годишни електрички, тогава пак да направят едно сравнение. Не коментирам и какъв е шанса дапсе загаси запалена електричка и какъв е шанса да се загаси кола с ДВГ

    Коментиран от #25

  • 4 Тити

    19 5 Отговор
    Съвсем естествено бройката на електричните е по малка по пътищата.

    Коментиран от #24

  • 5 Kaлпазанин

    10 5 Отговор
    А аз да кажа на експертите че автомобилите с агу са по пожароопасни от дизеловите
  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Дудуковска

    14 5 Отговор
    Норманлно, колко електрически има и колко с двг?

    Коментиран от #8

  • 8 Хм...

    6 8 Отговор

    До коментар #7 от "Дудуковска":

    "...честотата на пожарите в електрическите автомобили е до 20 пъти по-рядка в сравнение с традиционните автомобили с двигатели с вътрешно горене, измерена спрямо изминатите километри."
  • 9 Опааа

    7 4 Отговор
    Ганев защо пишеш глупости?
  • 10 поКУРко

    14 4 Отговор
    Емрихчо ко каза?!? Я попитай първо застрахователите и корабните компании превозващи ел. таблетите! Не няколко пожарни ами само стоят и чакат 20 - 30 часа, че и повече за да изгасне сама! Това не е гасене, а чакане сама да си изгори батерията! Да не говорим колко е канцерогенна!
  • 11 Умен

    7 6 Отговор
    Е това е ясно! То и телефоните могат да се запалят, ама аз не съм виждал още!
  • 12 МПС

    12 3 Отговор
    Горят като факли, експертите са платени
  • 13 дедо..

    13 4 Отговор
    Тия що пишат глупости.. двг на рудолф дизел е един от най безопасните-те за това се натискат да го махнат,ама дано някой исландски вулкан да им затисне филтърите на урсулците
  • 14 Трагедия

    6 3 Отговор
    Скоро беше се запазила една електричка, две пожарни утидоха вода и цяла вечер я пазеха да не пламне пак.
  • 15 тъй шъй

    10 5 Отговор
    Свят пълен с неистини. Всякак, всякой може да извърти всичко и да изкара черното бяло. Само че големите беди сега започват- ще има молове, тунели, сгради разрушени и тогава забраната ще бъде разширена не само на кораби и фериботи.
  • 16 Ха, ха ха!!!

    4 4 Отговор
    Ами то средната възраст на електричките на пътя е около 5 г а на тези с бензин и дизел 12 г…. Ако колите с леки масла на пътя бяха на средна възраст 5 г не съм сигурен, че сметката щеше да се същата!
  • 17 Отровна вода

    4 2 Отговор
    Относно параграфа за Контейнери за гасене/водни бани - не ги ползвали, че после проблем къде да изхвърлят замърсената вода. Иначе като поливат с маркуча 1-2 часа водата си остава чиста и отива в земята.
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Слабоумни

    2 2 Отговор
    По редки са защото и електромобилите са малко.

    Когато всяка кола по улиците е електромобил тогава да правят статистики
  • 20 Ппцдцдв

    3 1 Отговор
    Те и самолетните катастрофи и авариите в АЕЦ са редки, обаче като се случат....
  • 21 стига сте ни пробутвали микровълнови

    2 0 Отговор
    голямо лоби джендъря е около тея електрички

    Коментиран от #22

  • 22 уффф че боли бе

    0 0 Отговор

    До коментар #21 от "стига сте ни пробутвали микровълнови":

    направо не издържаш като ти го набутват с ФАКти

    Коментиран от #26

  • 23 Нечестен фашист

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "честен ционист":

    В статията вече са ти обяснили, че батерия на електромобил Не се гаси, а се охлажда, за да не се запали! Затова отнема повече време
  • 24 Бройкаджия.

    2 0 Отговор

    До коментар #4 от "Тити":

    Какво общо имат бройките на автомобилите по пътищата, след като се сравняват по километри? Примерно на всеки милион километра общ пробег на електромобилите изгаря по един електромобил, докато автомобилите с ДВГ горят 20 пъти по-често - на всеки 50 000 км по един автомобил с ДВГ.

    Какво значение има бройката по пътищата?

    Коментиран от #27

  • 25 Възрастно бебе

    2 1 Отговор

    До коментар #3 от "да да успех":

    Казваш възрастта е важна? До пет години автомобилите с ДВГ не се палят но след петата година започват да се палят 20 пъти повече? И защо? Какво се променя? Какво ще се промени при електромобилите? Ще им се напукат пластмасовите маркучи на горивопроводите? Ще започне да тече масло, което да ви капе по нагорещената изпускателна система на двигателя? Някой кабел ще се опре до някоя гореща част на двигателя или изолацията му ще се протрие от вибрациите на двигателя?

    Коментиран от #28

  • 26 от собствен опит ли говориш

    1 2 Отговор

    До коментар #22 от "уффф че боли бе":

    само пробит джендъря може да се качи в микровълнова и даже да си мисли че опазва околната среда, колко тряя да си проС
  • 27 Теенменз

    0 0 Отговор

    До коментар #24 от "Бройкаджия.":

    Не е без значение какви автомобили ги навъртат тези километри и при какви условия. Както казаха, масово електричките са относително нови, а и се ползват по "главни пътища" в най-добрия случай.

    Полуразпаднати електрички по бедняшки махали без пътища няма, но виж ДВГ-та държащи се само на боята и ел.инсталацията има, колкото искаш, че и повече. Да се опитаме да отгатнем дали е по-вероятно да се появи запален автомобил в кв. Христо Ботев в София или на площада пред Народното Събрание?

    Коментиран от #30

  • 28 ЦДпцдпц

    0 0 Отговор

    До коментар #25 от "Възрастно бебе":

    Ти верно ли не си наясно, че ел. инсталациите стареят и изолациите на проводниците например се одървят, чупят и падат? Или викаш пожар в електрическа подстанция не се е случвал, защото там няма "гориво"?

    Кажи честно, може ли да си толкова ...(автоцензурирано)?

    Коментиран от #29

  • 29 Аз правя разлика, а ти?

    0 0 Отговор

    До коментар #28 от "ЦДпцдпц":

    Очевидно си чувал някакви неща, но нямаш идея какви ги говориш. Повечето кабели в 30 годишен автомобил са си като нови. Изолацията става твърда само там, където кабела се е нагрявал - примерно покрай крушките на фаровете. Покрай двигателя , който освен че се загрява и загрява кабелите, както казах в предишното мнение, също така и вибрира за да счупи вече твърдата изолация.

    И ако едно време електроинсталацията на всички автомобили беше с предпазители, а домашния майстор като се стопи предпазител "решаваше проблема" като слагаше предпазител с по-голям ампераж, то днешните инсталации са с електронна защита и спират подаването напрежение към кабела в момента в който токът стане по-голям, но и по-малък от очакваното. Ако сложиш по-мощна или по-маломощна крушка, тя отказва да работи. Да стане късо на кабел е почти невъзможно.
  • 30 Така е

    0 0 Отговор

    До коментар #27 от "Теенменз":

    Вярно е, че електромобилите още не са на 30 години, за да имаме статистика. Но и при уреди с електромотори, които работят десетилетия – перални, климатици, асансьори – пожарите са изключителна рядкост. Просто няма гориво, масло или нагорещени повърхности, които да чакат да пламнат. Така че дори старите електрички едва ли ще наваксат тази 20-кратна разлика