Широко разпространеното схващане в автомобилния свят, че електрическите автомобили са податливи на силни, неугасими пожари, е напълно опровергано от експерти по пожарогасене, които потвърждават, че макар пожарите в електромобилите да са различни, те не са нито по-трудни за овладяване, нито по-чести. Всъщност, според шведско проучване от 2023 година, пожарните експерти разкриват, че честотата на пожарите в електрическите автомобили е до 20 пъти по-рядка в сравнение с традиционните автомобили с двигатели с вътрешно горене, измерена спрямо изминатите километри.
Фокусът се измества към времето, а не към интензивността: Второто важно откритие е, че когато възникне пожар в електромобил, той се третира като нормална ситуация, тъй като самата батерия рядко е първопричината. Предизвикателството не е в потушаването на видимите пламъци, а в справянето с термичното изтичане – самоусилващ се процес, при който топлината, генерирана от късо съединение в една клетка, предизвиква верижна реакция в съседните клетки. За да се спре този процес, техниката е просто различна от гасенето на бензинов пожар: изисква по-дълго охлаждане.
Според Кристиан Емрих от професионалната пожарна бригада във Фрайбург, докато типичен пожар в двигател с вътрешно горене може да бъде потушен за 20 минути, електромобилът изисква непрекъснато охлаждане в продължение на един до два часа, за да се гарантира, че температурата на батерията се стабилизира под 80 градуса по Целизий. Емрих разпознава термичното изтичане по звука от избухващите клетки – бърза поредица от удари, подобни на изстрели – и отличителен сладък мирис, излъчван от органичния разтворител в електролита.
Противно на общоприетото мнение, пожарникарите не разчитат на специализирано, екзотично оборудване. Охлаждането се постига с помощта на обикновени пожарни маркучи, с които водата се насочва под превозното средство и директно върху корпуса на батерията. Експертите не препоръчват използването на много от широко рекламираните специализирани инструменти по причини, свързани с безопасността и практичността.
Пожарогасителни копия се избягват, защото пробиването на непокътнат корпус на батерията излага пожарникарите на огромни рискове от високо напрежение и причинява ненужни имуществени щети.
Въпреки че се използват от компаниите за пътна помощ, пожарните служби избягват и пожарогасителни одеяла, защото покритата кола не може да бъде охладена правилно или да се следи температурата ѝ, което е от съществено значение за спирането на термичното изтичане. Изследванията също така показват, че одеялата могат да задържат горими газове, което може да доведе до риск от експлозия при отстраняването им.
Контейнери за гасене/водни бани се считат за непрактични, защото автомобилите, потопени в продължение на часове, могат да се възпламенят отново по-късно и създават значителни логистични предизвикателства за компаниите за пътна помощ, които се опитват да се отърват безопасно от замърсената охлаждаща вода.
В крайна сметка професионалните пожарни служби са спокойни по отношение на рисковете, като подчертават, че основното предизвикателство е просто необходимата продължителност на процеса на охлаждане. Експертът обаче предупреждава, че всеобхватното обучение остава предизвикателство за голямата сила от над един милион пожарникари в Германия, тъй като обучението е децентрализирано и все още не е актуализирано еднакво навсякъде.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 честен ционист
Коментиран от #23
17:18 11.11.2025
2 Последния Софиянец
Коментиран от #6
17:20 11.11.2025
3 да да успех
Коментиран от #25
17:21 11.11.2025
4 Тити
Коментиран от #24
17:30 11.11.2025
5 Kaлпазанин
17:33 11.11.2025
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Дудуковска
Коментиран от #8
17:38 11.11.2025
8 Хм...
До коментар #7 от "Дудуковска":
"...честотата на пожарите в електрическите автомобили е до 20 пъти по-рядка в сравнение с традиционните автомобили с двигатели с вътрешно горене, измерена спрямо изминатите километри."17:40 11.11.2025
9 Опааа
17:42 11.11.2025
10 поКУРко
17:55 11.11.2025
11 Умен
17:55 11.11.2025
12 МПС
18:02 11.11.2025
13 дедо..
18:43 11.11.2025
14 Трагедия
19:35 11.11.2025
15 тъй шъй
19:42 11.11.2025
16 Ха, ха ха!!!
20:01 11.11.2025
17 Отровна вода
22:38 11.11.2025
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Слабоумни
Когато всяка кола по улиците е електромобил тогава да правят статистики
08:41 12.11.2025
20 Ппцдцдв
09:26 12.11.2025
21 стига сте ни пробутвали микровълнови
Коментиран от #22
11:48 12.11.2025
22 уффф че боли бе
До коментар #21 от "стига сте ни пробутвали микровълнови":
направо не издържаш като ти го набутват с ФАКтиКоментиран от #26
15:26 12.11.2025
23 Нечестен фашист
До коментар #1 от "честен ционист":
В статията вече са ти обяснили, че батерия на електромобил Не се гаси, а се охлажда, за да не се запали! Затова отнема повече време15:38 12.11.2025
24 Бройкаджия.
До коментар #4 от "Тити":
Какво общо имат бройките на автомобилите по пътищата, след като се сравняват по километри? Примерно на всеки милион километра общ пробег на електромобилите изгаря по един електромобил, докато автомобилите с ДВГ горят 20 пъти по-често - на всеки 50 000 км по един автомобил с ДВГ.Какво значение има бройката по пътищата?
Коментиран от #27
15:42 12.11.2025
25 Възрастно бебе
До коментар #3 от "да да успех":
Казваш възрастта е важна? До пет години автомобилите с ДВГ не се палят но след петата година започват да се палят 20 пъти повече? И защо? Какво се променя? Какво ще се промени при електромобилите? Ще им се напукат пластмасовите маркучи на горивопроводите? Ще започне да тече масло, което да ви капе по нагорещената изпускателна система на двигателя? Някой кабел ще се опре до някоя гореща част на двигателя или изолацията му ще се протрие от вибрациите на двигателя?Коментиран от #28
15:46 12.11.2025
26 от собствен опит ли говориш
До коментар #22 от "уффф че боли бе":
само пробит джендъря може да се качи в микровълнова и даже да си мисли че опазва околната среда, колко тряя да си проС15:57 12.11.2025
27 Теенменз
До коментар #24 от "Бройкаджия.":
Не е без значение какви автомобили ги навъртат тези километри и при какви условия. Както казаха, масово електричките са относително нови, а и се ползват по "главни пътища" в най-добрия случай.Полуразпаднати електрички по бедняшки махали без пътища няма, но виж ДВГ-та държащи се само на боята и ел.инсталацията има, колкото искаш, че и повече. Да се опитаме да отгатнем дали е по-вероятно да се появи запален автомобил в кв. Христо Ботев в София или на площада пред Народното Събрание?
Коментиран от #30
16:04 12.11.2025
28 ЦДпцдпц
До коментар #25 от "Възрастно бебе":
Ти верно ли не си наясно, че ел. инсталациите стареят и изолациите на проводниците например се одървят, чупят и падат? Или викаш пожар в електрическа подстанция не се е случвал, защото там няма "гориво"?Кажи честно, може ли да си толкова ...(автоцензурирано)?
Коментиран от #29
16:08 12.11.2025
29 Аз правя разлика, а ти?
До коментар #28 от "ЦДпцдпц":
Очевидно си чувал някакви неща, но нямаш идея какви ги говориш. Повечето кабели в 30 годишен автомобил са си като нови. Изолацията става твърда само там, където кабела се е нагрявал - примерно покрай крушките на фаровете. Покрай двигателя , който освен че се загрява и загрява кабелите, както казах в предишното мнение, също така и вибрира за да счупи вече твърдата изолация.И ако едно време електроинсталацията на всички автомобили беше с предпазители, а домашния майстор като се стопи предпазител "решаваше проблема" като слагаше предпазител с по-голям ампераж, то днешните инсталации са с електронна защита и спират подаването напрежение към кабела в момента в който токът стане по-голям, но и по-малък от очакваното. Ако сложиш по-мощна или по-маломощна крушка, тя отказва да работи. Да стане късо на кабел е почти невъзможно.
07:59 13.11.2025
30 Така е
До коментар #27 от "Теенменз":
Вярно е, че електромобилите още не са на 30 години, за да имаме статистика. Но и при уреди с електромотори, които работят десетилетия – перални, климатици, асансьори – пожарите са изключителна рядкост. Просто няма гориво, масло или нагорещени повърхности, които да чакат да пламнат. Така че дори старите електрички едва ли ще наваксат тази 20-кратна разлика08:28 13.11.2025