Въртящ момент: Какво е това и кога е по-важен от конските сили?

12 Ноември, 2025 12:32 4 279 23

  • въртящ момент-
  • мощност-
  • автомобили

Въртящият момент (измерван в нютон метри) е силата на завъртане, която двигателят е способен да генерира и да предаде към колелата

Въртящ момент: Какво е това и кога е по-важен от конските сили? - 1

Когато избират нов автомобил, повечето шофьори инстинктивно се фокусират върху конските сили (к.с.), приемайки ги за единствен индикатор за мощност. Истинският герой на ежедневното шофиране и реалната производителност обаче е въртящият момент – „тяговата сила“, която определя колко уверено потегля колата, колко рязко ускорява и колко лесно преодолява препятствията. С прости думи, въртящият момент е работното конче, докато конските сили са скоростта на финала.

Какво представлява въртящият момент?

Въртящият момент (измерван в нютон метри) е силата на завъртане, която двигателят е способен да генерира и да предаде към колелата. Представете си, че затягате плътно болт с гаечен ключ: силата, която прилагате за завъртане, е аналогична на въртящия момент на мотора.Колкото по-голям е този показател, толкова по-мощно двигателят дърпа автомобила напред.

Ускорение и отзивчивост: Високият въртящ момент позволява на колата бързо да набира скорост дори от място и да изпреварва уверено без да се налага прекалено често превключване на предавките.„Сцепление“ и Теглителна Способност: Този показател е критичен за способността на превозното средство да се справя с тежки товари, да тегли ремарке или да преодолява лоши пътни условия (стръмни хълмове, кал, пясък).

За градско шофиране и ежедневно удобство, където често се налага рязко ускорение от ниски скорости, въртящият момент е безспорно по-важен. Той осигурява еластичност на двигателя, което означава, че колата дърпа добре дори при ниски обороти. Експертите съветват да се търсят двигатели с широко плато на въртящия момент, което започва още от 1500 об/мин, вместо просто висока пикова стойност при високи обороти.

От какво зависи тази „тягова сила“?

Величината на въртящия момент зависи от няколко фундаментални фактора в конструкцията на двигателя:

Работен Обем на Цилиндрите: По-големият обем означава, че във всеки цилиндър постъпва повече гориво и въздух. Това води до по-силно горене и по-голям импулс, предаван на коляновия вал.

Турбокомпресор: Двигателите с турбо или компресор постигат значително по-голям въртящ момент, тъй като турбината нагнетява въздух под налягане, позволявайки по-ефективно изгаряне на горивната смес.

Ход на Буталото: Колкото по-дълъг е ходът на буталото, толкова по-дълго действа силата на газовото налягане върху мотовилката, което пряко увеличава предаването на сила към коляновия вал.

Ефективност на Горене: Оптималното смесване и навременното запалване на гориво-въздушната смес са ключови за постигане на максимален енергиен добив във всеки работен цикъл.

Мощност vs. въртящ момент: Дилемата

Няма универсален отговор кое е по-важно, тъй като приоритетите се променят според условията на експлоатация: Мощността определя скоростта, с която може да се извърши работата, а въртящият момент определя силата, която се прилага за извършване на работата.

За градско шофиране и ежедневно удобство, където често се налага рязко ускорение от ниски скорости, въртящият момент е безспорно по-важен. Той осигурява еластичност на двигателя, което означава, че колата дърпа добре дори при ниски обороти. Експертите съветват да се търсят двигатели с широко плато на въртящия момент, което започва още от 1500 об/мин, вместо просто висока пикова стойност при високи обороти.

Кои двигатели са царе на въртящия момент?

Електродвигатели: Генерират максимален въртящ момент моментално – още от старт, което дава на електромобилите невероятен начален импулс.

Дизелови двигатели: Благодарение на високата степен на сгъстяване, те традиционно имат най-висок въртящ момент в ниския диапазон на оборотите.

Турбокомпресорни двигатели: Турбините значително увеличават силата, генерирайки мощен въртящ момент още от сравнително ниски обороти.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 23 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Механик

    25 1 Отговор
    Има някои неоспорими истини в написаното, ама има и такива тотални дивотии, че могат да бъдат написани само от човек който, ама хич не в час с материята.
  • 2 Гост

    24 1 Отговор
    "Работен Обем на Цилиндрите". Това не е напълно правилно само по себе си. Отношението на диаметъра на буталото към неговия ход определя дали един двигател е конфигуриран за по-висок въртящ момент или за възможността за достигане на по-високи обороти. Т.е при един и същ работен обем на цилиндрите може да имаме два коренно различни по характеристики двигатели. Като пример може да се даде 1000см3 двигател за мотоциклет и същия обем, но конструиран за автомобил.
    Написаното за ход на буталото също не е точно така. Ходът на буталото се определя главно от конструкцията на коляновия вал или колко дълги ще са офсетите(рамената) на коляновия вал от центъра му.
  • 3 Радооо,

    5 31 Отговор
    много писане за нищо!Само в едно изречение може да се каже всичко-колкото повече са конските сили,толкова по голям е въртящият момент! Тези две величини са свързани!

    Коментиран от #4, #11

  • 4 Хахахаха

    25 0 Отговор

    До коментар #3 от "Радооо,":

    Мнеее! Свързани до някъде!
  • 5 До колкото знам

    22 3 Отговор
    Въртящия момент определя ускорението, а мощноста (конските сили) определят максималната скорост.
  • 6 Др.Тодор Живков 🇧🇬

    6 2 Отговор
    Разрезът на ДВГ е добър .Трябвало и поне едно бутало с мотовилката да бъдат срязани за по добра нагледност.
  • 7 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗

    33 1 Отговор
    "Конските сили продават коли, а въртящият момент печели състезания".
    /Шелби/
  • 8 НСО - бързи и яростни

    21 0 Отговор
    Имо много други параметри, които определят динамичните характеристики на автомобилите, освен въртящия момент и конските сили(мощността). Примерно съотношение тегло/мощност или коефициент на челно съпротивление, както и настройките на предавките.
  • 9 Затова ел. двигателните

    8 2 Отговор
    се "рязкат" повече от ДВГ -тата.
  • 10 демократ

    11 1 Отговор
    Абсолютно никога не е по важен тъй като формулата е кс. са равни на въртящия момент по оборотите по коефициент 1/5252.
    Няма как множител да е по важен от произведение.
  • 11 Сър Мастър Бейтс

    9 0 Отговор

    До коментар #3 от "Радооо,":

    Величините са свързани, но не директно пропорционално. Конските сили са равни на въртящия момент умножен по оборотите, разделен на величината 5252. Така че, накратко - не си прав!

    Коментиран от #12

  • 12 А дали е така

    14 0 Отговор

    До коментар #11 от "Сър Мастър Бейтс":

    Къде ще сравняваш двигател на трактор с двигател на ferrari? Как точно им сложи знак за равенство. Знаеш ли ако умножиш въртящия момент на трактора по 10 000 оборота каква колосална мощност ще получиш?


    Само дето трактора посмъртно не може да вдигне тези в обороти.

    Така че формулата за която говориш е вярна, но изказването ти не е. Бързооборотен двигател може да има по-голяма мощност но не задължително има по-висок въртящ момент.

    Тракторът ще те издърпа от канавката, ferrari не може въпреки че има в пъти повече коне.

    Коментиран от #13, #17

  • 13 Сър Мастър Бейтс

    5 2 Отговор

    До коментар #12 от "А дали е така":

    Нещо се бъркаш. Никъде не съм сравнявал двигател на трактор с такъв на Ферари!?! Дадох формулата за отношението въртящ момент/конски сили. Тази формула е валидна за всякакви двигатели. Аз също твърдя, че много коне не означава непременно висок въртящ момент - затова и писах, че величините са свързани, но не директно пропорционално.
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Антон

    6 0 Отговор
    Най-общо без да влизаме в подробностите на физиката
    Силата, с която двигателят върши работа е въртящоя момент, а конските сили показват колко бързо/дълго може да я върши.
  • 16 ганю

    3 5 Отговор
    този Радослав Славчев е един абсолютен овен
    иди вземи че прочети малко книжки и тогава пиши.
    Т(n.m)= 9549.297 P(kW)/ n (min-1)
    връзката момент, мощност и об на вала
    при еднакъв обем двигатели дизел и бензин
    над 2 пъти дизела има по голям въртящ момент
    логично следствие степента на сгъстяване в цилиндъра.
    по тежките машини са дизел
    разхода е почти наполовина в сравнение с бензина.
    царе няма немското си е немско
    радостинчо мястото му е в освиенцим
  • 17 ганю

    2 3 Отговор

    До коментар #12 от "А дали е така":

    за да сравнявате коректно е нужно
    еднакъв обем двигатели и да са със или без турбо и двата
    въртящият момент и при двата вида не е линеен
    макс.момент е при по ниски обороти при дизела
    и при по високи при бензина.
    затова и приложението е различно
    дизела за товарни коли а бензина за спортни
    или оно козата си сака пръч
    под 6 сек/100км е спортна кола
    6-7 сек. е кола
    7-8,5 сек е пазарска кола
    над 8,5 сек таралясник

    Коментиран от #20, #21, #22, #23

  • 18 от другата седмица

    4 1 Отговор
    след 21.11 това няма да е от значение за много вадячи на автомобили
  • 19 Безсмислено и грешно

    5 1 Отговор
    Най напред в статията автора трябваше на обясни, че въртящия момент е произведение от сила по рамо - нютони по метри. А най добре беше хич да не я пише статията, като не е машинен инжинер. Пък ако беше-също нямаше да я напише или поне не тук,зашото това е широка тема и тук никой няма да я дочете,пък и мако хора ще разберат всичко. Возейки се в колата човек усеша само теглителната сила на автомобила.
  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.