Когато избират нов автомобил, повечето шофьори инстинктивно се фокусират върху конските сили (к.с.), приемайки ги за единствен индикатор за мощност. Истинският герой на ежедневното шофиране и реалната производителност обаче е въртящият момент – „тяговата сила“, която определя колко уверено потегля колата, колко рязко ускорява и колко лесно преодолява препятствията. С прости думи, въртящият момент е работното конче, докато конските сили са скоростта на финала.
Какво представлява въртящият момент?
Въртящият момент (измерван в нютон метри) е силата на завъртане, която двигателят е способен да генерира и да предаде към колелата. Представете си, че затягате плътно болт с гаечен ключ: силата, която прилагате за завъртане, е аналогична на въртящия момент на мотора.Колкото по-голям е този показател, толкова по-мощно двигателят дърпа автомобила напред.
Ускорение и отзивчивост: Високият въртящ момент позволява на колата бързо да набира скорост дори от място и да изпреварва уверено без да се налага прекалено често превключване на предавките.„Сцепление“ и Теглителна Способност: Този показател е критичен за способността на превозното средство да се справя с тежки товари, да тегли ремарке или да преодолява лоши пътни условия (стръмни хълмове, кал, пясък).
За градско шофиране и ежедневно удобство, където често се налага рязко ускорение от ниски скорости, въртящият момент е безспорно по-важен. Той осигурява еластичност на двигателя, което означава, че колата дърпа добре дори при ниски обороти. Експертите съветват да се търсят двигатели с широко плато на въртящия момент, което започва още от 1500 об/мин, вместо просто висока пикова стойност при високи обороти.
От какво зависи тази „тягова сила“?
Величината на въртящия момент зависи от няколко фундаментални фактора в конструкцията на двигателя:
Работен Обем на Цилиндрите: По-големият обем означава, че във всеки цилиндър постъпва повече гориво и въздух. Това води до по-силно горене и по-голям импулс, предаван на коляновия вал.
Турбокомпресор: Двигателите с турбо или компресор постигат значително по-голям въртящ момент, тъй като турбината нагнетява въздух под налягане, позволявайки по-ефективно изгаряне на горивната смес.
Ход на Буталото: Колкото по-дълъг е ходът на буталото, толкова по-дълго действа силата на газовото налягане върху мотовилката, което пряко увеличава предаването на сила към коляновия вал.
Ефективност на Горене: Оптималното смесване и навременното запалване на гориво-въздушната смес са ключови за постигане на максимален енергиен добив във всеки работен цикъл.
Мощност vs. въртящ момент: Дилемата
Няма универсален отговор кое е по-важно, тъй като приоритетите се променят според условията на експлоатация: Мощността определя скоростта, с която може да се извърши работата, а въртящият момент определя силата, която се прилага за извършване на работата.
За градско шофиране и ежедневно удобство, където често се налага рязко ускорение от ниски скорости, въртящият момент е безспорно по-важен. Той осигурява еластичност на двигателя, което означава, че колата дърпа добре дори при ниски обороти. Експертите съветват да се търсят двигатели с широко плато на въртящия момент, което започва още от 1500 об/мин, вместо просто висока пикова стойност при високи обороти.
Кои двигатели са царе на въртящия момент?
Електродвигатели: Генерират максимален въртящ момент моментално – още от старт, което дава на електромобилите невероятен начален импулс.
Дизелови двигатели: Благодарение на високата степен на сгъстяване, те традиционно имат най-висок въртящ момент в ниския диапазон на оборотите.
Турбокомпресорни двигатели: Турбините значително увеличават силата, генерирайки мощен въртящ момент още от сравнително ниски обороти.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Механик
12:46 12.11.2025
2 Гост
Написаното за ход на буталото също не е точно така. Ходът на буталото се определя главно от конструкцията на коляновия вал или колко дълги ще са офсетите(рамената) на коляновия вал от центъра му.
12:54 12.11.2025
3 Радооо,
Коментиран от #4, #11
12:55 12.11.2025
4 Хахахаха
До коментар #3 от "Радооо,":
Мнеее! Свързани до някъде!13:00 12.11.2025
5 До колкото знам
13:07 12.11.2025
6 Др.Тодор Живков 🇧🇬
13:23 12.11.2025
7 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗
/Шелби/
13:47 12.11.2025
8 НСО - бързи и яростни
14:11 12.11.2025
9 Затова ел. двигателните
14:16 12.11.2025
10 демократ
Няма как множител да е по важен от произведение.
14:18 12.11.2025
11 Сър Мастър Бейтс
До коментар #3 от "Радооо,":
Величините са свързани, но не директно пропорционално. Конските сили са равни на въртящия момент умножен по оборотите, разделен на величината 5252. Така че, накратко - не си прав!Коментиран от #12
14:25 12.11.2025
12 А дали е така
До коментар #11 от "Сър Мастър Бейтс":
Къде ще сравняваш двигател на трактор с двигател на ferrari? Как точно им сложи знак за равенство. Знаеш ли ако умножиш въртящия момент на трактора по 10 000 оборота каква колосална мощност ще получиш?Само дето трактора посмъртно не може да вдигне тези в обороти.
Така че формулата за която говориш е вярна, но изказването ти не е. Бързооборотен двигател може да има по-голяма мощност но не задължително има по-висок въртящ момент.
Тракторът ще те издърпа от канавката, ferrari не може въпреки че има в пъти повече коне.
Коментиран от #13, #17
15:26 12.11.2025
13 Сър Мастър Бейтс
До коментар #12 от "А дали е така":
Нещо се бъркаш. Никъде не съм сравнявал двигател на трактор с такъв на Ферари!?! Дадох формулата за отношението въртящ момент/конски сили. Тази формула е валидна за всякакви двигатели. Аз също твърдя, че много коне не означава непременно висок въртящ момент - затова и писах, че величините са свързани, но не директно пропорционално.17:05 12.11.2025
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Антон
Силата, с която двигателят върши работа е въртящоя момент, а конските сили показват колко бързо/дълго може да я върши.
18:24 12.11.2025
16 ганю
иди вземи че прочети малко книжки и тогава пиши.
Т(n.m)= 9549.297 P(kW)/ n (min-1)
връзката момент, мощност и об на вала
при еднакъв обем двигатели дизел и бензин
над 2 пъти дизела има по голям въртящ момент
логично следствие степента на сгъстяване в цилиндъра.
по тежките машини са дизел
разхода е почти наполовина в сравнение с бензина.
царе няма немското си е немско
радостинчо мястото му е в освиенцим
21:34 12.11.2025
17 ганю
До коментар #12 от "А дали е така":
за да сравнявате коректно е нужноеднакъв обем двигатели и да са със или без турбо и двата
въртящият момент и при двата вида не е линеен
макс.момент е при по ниски обороти при дизела
и при по високи при бензина.
затова и приложението е различно
дизела за товарни коли а бензина за спортни
или оно козата си сака пръч
под 6 сек/100км е спортна кола
6-7 сек. е кола
7-8,5 сек е пазарска кола
над 8,5 сек таралясник
Коментиран от #20, #21, #22, #23
21:44 12.11.2025
18 от другата седмица
08:19 13.11.2025
19 Безсмислено и грешно
08:33 13.11.2025
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Този коментар е премахнат от модератор.