София посрещна една от най-големите световни знаменитости в моторните спортове – петкратният победител в рали „Дакар“, неукротимият Насер Ал-Атия. За нашия екип бе привилегия да присъстваме на срещата с този титан на пустинните надпревари, който не само радва феновете у нас с присъствието си, но и повдигна завесата за своя нов професионален път и екипа, с който ще преследва поредната си титла. Излъчването му е на победител, а ентусиазмът – заразителен.
Пилотът

Катарецът, който е известен с невероятния си талант да покорява най-трудните трасета, разкри в детайли предизвикателствата пред Dacia Sandrider – новият му автомобил, сформиран около амбициозния проект на румънската марка. Той говори със страст за новата си машина, чудовището Sandrider, с която ще атакува легендарното Рали Дакар и Световния рали-рейд шампионат. Още с първите си думи Ал-Атия даде да се разбере, че очакванията са огромни, а целта е само една – победа.

В очите му се четеше непоколебима решимост, докато описваше как екипът работи неуморно за постигане на максимална ефективност. По думите му, преминаването към Dacia е естествена стъпка в кариерата му, отразяваща стремежа към нови хоризонти и състезателен глад. Новата машина, изградена с подкрепата на инженерите от Prodrive, е истински шедьовър на офроуд технологията, създаден да преодолява безмилостните пясъчни дюни и каменисти терени. Прототип на Sandrider е изложен в столичния The Mall, където всеки любител на моторните спортове може да го види в следващите няколко дни.
Автомобилът

Този автомобил, представляващ на практика най-бързата Dacia, окончателно преобръща представите за румънската марка и още от пръв поглед вдъхва огромен респект. Sandrider е разработен конкретно за най-високия клас в рали-рейда, FIA Ultimate T1+, и е резултат от безкомпромисно инженерство. Шасито е тръбна конструкция, осигуряваща изключителна здравина и структурна цялост, докато каросерията е изработена от леки и устойчиви карбонови влакна, което допринася за намаляване на общото тегло.

Сърцето на тази пустинна ракета е 3.0-литров V6 двигател от Nissan, снабден с двоен турбокомпресор и система за директно впръскване на горивото. Този агрегат генерира максимална мощност от 265 kW (360 конски сили) при 5 000 оборота в минута, а внушителният максимален въртящ момент достига 539 Нм при 4 250 об./мин. За да бъде екологично отговорна, машината се задвижва със специално синтетично гориво, произведено от Aramco.

Двигателят е позициониран надлъжно в предната част, което е оптимално за баланса и разпределението на тежестта. Мощността се предава към четирите колела посредством 6-степенна секвенциална скоростна кутия, доказала своята надеждност в най-тежките състезателни условия., а системата за задвижване 4х4 гарантира максимално сцепление върху всякакви настилки.

Окачването е критичен елемент при рали-рейда и Sandrider не прави компромис тук. И отпред, и отзад са използвани двойни носачи, което позволява изключителен ход на окачването от 350 мм. Тази конструкция е ключова за абсорбиране на тежките удари и неравности по трасето. Колата стъпва на 17-цолови алуминиеви джанти, обути с огромните 37-цолови гуми BF Goodrich, специално разработени за екстремни офроуд предизвикателства.

Размерите на Dacia Sandrider не са толкова внушителни, но колата определено респектира. Габаритите отговарят на изискванията на клас T1+: дължината е 4 140 мм, широчината достига 2 290 мм, а височината е 1 810 мм. Междуосието е прецизно изчислено на 3 000 мм за постигане на стабилност при висока скорост и маневреност в тесни и неравни участъци. Всички тези характеристики са подчинени на една цел – да се създаде най-бързата и издръжлива Dacia, способна да надделее над всякакви природни стихии.

Срещата с Насер Ал-Атия в България несъмнено бе едно от най-вълнуващите събития за местната автомобилна общност. Представянето на Dacia Sandrider с техническите му характеристики доказва, че марката влиза в елита на моторните спортове с пълна сила и амбиция. Очакваме с нетърпение да видим как този "пясъчен ездач" ще се представи под майсторското управление на петкратния шампион в следващото издание на Рали Дакар.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Име
Коментиран от #11, #22
12:30 14.11.2025
2 ои8уйхътгрф
Коментиран от #16
12:31 14.11.2025
3 Селянин
Реално Дачия дават парите на Продрайв, за да си сложат логото на машината. Нищо от реална Дачия няма в тази машина.
Коментиран от #7
12:36 14.11.2025
4 зевзек
12:38 14.11.2025
5 сектант
Коментиран от #6
12:40 14.11.2025
6 Шишо Бакшишо
До коментар #5 от "сектант":
Той за това е в БГ. Да се срещне с теб.12:45 14.11.2025
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Паисий е жив
Коментиран от #9
13:00 14.11.2025
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Опааа
Коментиран от #20
13:09 14.11.2025
11 Опааа
До коментар #1 от "Име":
😆 Я па тоя!13:09 14.11.2025
12 Марто
До коментар #7 от "ои8уйхътгрф":
Не се излагайте, човекът е легенда и въобще не се унижава а приема нови предизвикателства, малко след нова година като спечели Дакар с Дачия ще ви видя какво ще говорите. Колата е унакална, а Дачия не случайно са номер едно по продажби и у нас, и в Европа.Коментиран от #13, #15
13:14 14.11.2025
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Един
13:28 14.11.2025
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 инж. Минчев
До коментар #2 от "ои8уйхътгрф":
Въобще не си прав. Дачиите с 1,6 бензин и 1,5 дизел на Рено се доказаха, като евтини, надеждни и икономични автомобили, които спокойно карат до над 300 хил. км пробег.Но Бай Ганю все лети на VW, БМВ, Ауди и Мерцедес и се чуди защо все не му стигат парите за ремонти.
Коментиран от #21, #26
13:56 14.11.2025
17 сеянинь..
Коментиран от #19
13:58 14.11.2025
18 стоян
Коментиран от #27
14:07 14.11.2025
19 Ще си говорим
До коментар #17 от "сеянинь..":
След състезанието и като видиш дачията с катарецо на първо място, пак ела и се изкажи14:13 14.11.2025
20 СЗО
До коментар #10 от "Опааа":
То на това само надписа му е Дачия.14:26 14.11.2025
21 ои8уйхътгрф
До коментар #16 от "инж. Минчев":
"Дачиите с 1,6 бензин и 1,5 дизел на Рено се доказаха, като евтини, надеждни и икономични "Това дотук е вярно и се съгласих... Има 2 проблема:
- тези двигатели отдавна ги няма вече
- това НЕ СА "автомобили", а гнусни коптори
Сегашните неудачийки като изключим дизайна (въпрос на вкус) и евтините материали дето те е гнус да ги пипнеш силно се доближават до нормален автомобил с нужното ниво на безопасност... Единствено 3-цилиндровите сешоари прецакват нещата... А, да- и грешната цена дето е с едни €5000 завишена...
Коментиран от #23
15:00 14.11.2025
22 Кирил
До коментар #1 от "Име":
иДжи Иджи той мола на софията само лечовците чака да им продава ментетата.15:25 14.11.2025
23 инж. Минчев
До коментар #21 от "ои8уйхътгрф":
Съгласен съм, защото реално си прав, но защо толкова гневно?Коментиран от #24
17:20 14.11.2025
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Балканкар е преди 70 години
21:39 14.11.2025
26 Така си е
До коментар #16 от "инж. Минчев":
Доказаха се и като нискобюджетни, дървени, не особено приятни за шофиране и т.н всичко което го има в един по-скъп автомобил е спестено в Дачията, за да е бюджетна. Вярно е, че водят в класациите за най-продавани автомобили, но това не е защото са много добри, а защото са постигнали идеален баланс между нисък бюджет и “абе и така става”. Показателен е вторичния пазар. Що така става, че Дачия Логан на 8г. под 100х км струва 9000лв, а VW Jetta на 10г. под 100х км (може би :-)) струва 19000 лв.22:18 14.11.2025
27 Скапаното рено
До коментар #18 от "стоян":
не притежава 51% от Нисан07:50 15.11.2025
28 Бръм
Ето, това е чудесен пример. Ако на някоя Дачия турят един 2.0 доказан японски бензинов двигател, отивам на опашката пред дилара им. В момента, като цяло са интригуващи, но задвижването им е отблъскващо.
Коментиран от #29, #30
13:42 15.11.2025
29 ои8уйхътгрф
До коментар #28 от "Бръм":
Гъзоръков, записвай си:"Марката" на мамалигите се състои от една емблема и 5 имена на модели и съществува саму у вашия есср... АБСОЛЮТНО ВСИЧКО се решава у Франция според желанието и нуждите на Рено под чието име и лого се продават тези коли навсякъде по света...
18:37 15.11.2025
30 Дфен
До коментар #28 от "Бръм":
Точно на Нисан всички мотори са леш22:50 15.11.2025
31 Ироничен
Тенекето било с тръбна конструкция и двигател от Нисан, но било Дачия. Така преди 40 години някои чопваха емблема от мерцедес, слагаха я на висквича и той "тръгваше".
19:30 17.11.2025