18 Декември, 2004 10:47 1 440 0

Datsun/Nissan

  • nissan-
  • austin a40-
  • datsun

Всяка година през декември в Nissan имат повод за празнуване. В края му преди повече от 70 години са положени основите на тази огромна и световно известна компания, чиято истария минава през толкова перипетии, възходи и падения. В началото обаче всичко е доста по-простичко. През 1911 г. група бизнесмени-ентусиасти създават малка фирма за производство на автомобили по лиценз. Инициатор за това става Масухиро Масимото, който разполага с малка фабрика в предградията на Токио. Той споделя идеята си с трима богати индустриалци с молба за помощ, като разчита на всеизвестната им страст към автомобилите. Така през 1914 г. от цеховете излиза първата лека кола. Dat Car представлява пълно копие на британските Dixi, които по-късно ще станат причина и за появата на друг автомобилен колос - BMW.Austin A40 (Nissan), 1953 г.

През 1926 г. предприятеино се обединява с Jitsuyo Jidosha, водещ производител на леки коли в Япония, доколкото такива изобщо има в наскоро отворилата се към света държава. За бизнес-отношенията в онези времена там не се помнят много подробности. Известно е обаче, че новосъздадената Dat Jitsuyo e погълната от могъщата Tobata Casting, а не след дълго - на 26 декември 1933 г., е основана компанията Jidosha Seizo. В нея е инвестирана огромната тогава сума от 10 млн. йени, заради което датата се приема за рожденна за истинския автомобилен дебют на бъдещия Nissan. Именно Jidosha Seizo внася модерно оборудване и финансира разработката на първия Datsun, а през 1934 г. построява завода Nissan Yokohama Plant. По Коледа преди точно 70 години пък компанията официално се прекръства на Nissan Motor Co.

Първият модел на Datsun слиза от конвейерите през пролетта на 1935 г. С неговото представяне е утвърдена и фирмената символика - син правоъгълник в червен кръг. Не след дълго японските автомобили започват да се изнасят за Австралия.

През 1939 г. започва производството на камиони, които са основно перо в приходите на гиганта и до днес, а четири години по-късно отваря врати заводът Yoshimara. Бизнесът се разраства бързо и през 1944 г. въпреки сложната обстановка и войната със САЩ централата на компанията официално се мести в Токио. За просперитета на Datsun помагат правителствените поръчки за двигатели за бойни самолети, обстоятелство, което по-късно ще има обратен ефект върху компанията.


Краят на Втората световна война поставя Япония на колене и в тотално разрушение. Скоро обаче икономиката на островната държава започва да се съвзема и постепенно добива невиждан напредък. Част от японското икономическо чудо става и Datsun. Заради новите условия фирмата се преименува на Nissan Heavy Industries. Старото й име поражда неприятни асоциации у окупаторите най-вече заради спомена за великолепните изтребители Datsun, с които американските пилоти имат сериозни затруднения по време на войната. В началото на 50-те NHI купува част от акциите на Minsei Diesel и подписва договор за сътрудничество с Ausin Motord, който й позволява да започне производството на британските малолитражки.

През 1951 г. се ражда легендата Patrol - първият всъдеход в света с шестцилиндров двигател. 50-те години обаче са знаменателни и с друго. NHI започва износ на автомобили в САЩ през 1958 г. Името Datsun все още се използва за част от моделите, но след десетилетие японците ще разберат, че ако държат да продават успешно, трябва да използват друга марка, която не носи неприятни асоциации у американците.През 60-те Nissan открива повече от пет нови дъщерни предприятия в Япония и зад граница. Именно тогава се появяват легендарните модели Skyline, Gloria и Cedric. Най-печелившият удар на компанията е мъникът Sunny от 1966 г., чийто успех позволява на фирмата да се насочи към по-претенциозни пазарни ниши с класиката 240Z. Към края на 1969 г. Nissan вече продава над 1 млн. автомобили годишно. Част от тези гигантски мащаби са следствие от решението марката Datsun да се използва само извън Щатите.

Стабилното развитие на Nissan продължава през 70-те и 80-те. Част от японското цунами, заляло света, се пада именно на NHI. През 1989 г. японците последват примера на Toyota и Acura и създават луксозното поделение Infiniti, за да противодействат по-ефективно на европейските лидери Mercedes-Benz и BMW. По същото време компанията разширява влиянието си извън Япония с основаването на Nissan Europe и Nissan North America.

През 90-те окрупняването на автомобилния бизнес в световен мащаб накара японската фирма да потърси сътрудничество с друг голям производител. Така през март 1999 г. Nissan и Renault подписаха алианс. Начело на новия конгломерат застана Карлос Госн, а резултатите от работата на французина виждаме всички днес.
Димитър ДИМИТРОВ


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА