У нас името Mitsubishi се асоциира предимно с всъдеходите и понякога с "галантния" среден клас на японската марка. В противовес на всякаква търговска логика компактните возила на "Трите диаманта" са най-слабо представени на родния пазар. Още по-любопитно е, че същият парадокс съществува и в Западна Европа. Подобно на предшествениците си четвъртото познато на Стария континент поколение на Colt и триобемния му събрат Lancer събужда интереса на купувачите на употребявани автомобили много по-рядко от останалата японска продукция. За сравнение с популярността на европейските марки пък и дума не може да става. Продажбите останаха слаби дори след феноменалните успехи на азиатеца на рали-фронта.
Незавидната пазарна позиция на модела противоречи не само на общоприетата представа за продажбите в отделните сегменти, а и на качествата, с които Colt/Lancer може да се похвали. Всички налични статистики говорят еднозначно в полза на надеждността и доброто съотношение между цена и преимущества на компактния японец. Повече от всякога тази констатация важи именно за четвъртото поколение.
Макар и не така широко спрягани, имената Colt и Lancer не са съвсем непознати за българските автомобилисти. По улиците могат да се видят дори екземпляри от най-ранната генерация от 1978 г., а повечето коли от второто (С10) и третото (С50) поколение (1987-1992) все още служат вярно на собствениците си. Colt/Lancer (CAO) е наследил от тях най-привлекателните им черти и същевременно с това е преодолял някои основни недостатъци. Купувачът все така получава удивително надежден автомобил на сравнително ниска цена, а от някогашните проблеми с корозията при някои представители на семейството няма и помен. Моделът постарому се предлага с
каросерия
хечбек, седан и комби. Последното съществува и във вариант с повишена проходимост. Ако не се броят лимитираните състезателни серии, универсалът се среща най-рядко. Купето не може да се похвали с особено оригинален дизайн, но пък е изработено много качествено. Недостатъците му се изчерпват с ниския преден спойлер, който понякога закача бордюрите.
Colt/Lancer се смята за един от "най-скокливите" представители на компактния клас. Монтираните
двигатели
наистина разполагат с предостатъчно мощност, макар най-малкият 1.3-литров бензинов мотор и неговите 75 к.с. да не се вместват напълно в общата картина. Същото важи за дизела с 68 коня, който може да задоволи само най-флегматичните водачи. Оптимален баланс между експлоатационни характеристики и икономичност предлага 1.6-литровият бензинов агрегат със 113 к.с., който изстрелва хечбека от 0 до 100 км/ч за около 10 секунди. Модификациите с този двигател (4G92) се срещат най-често на пазара и са за предпочитане пред останалите. Въпреки това добрият избор не се ограничава с тях. Всички мотори са сходни както в конструктивен план, така и по отношение на надеждността. Притежават типичния за японски агрегати ресурс и при полагане на елементарни грижи са в състояние да навъртят 300-400 хил. км без ремонт. Подобно на двигателите от предишното поколение обаче (през първите година-две от производството на четвъртата генерация те все още се монтират) имат особено чувствителен газоразпределителен механизъм. Освен с баналния съвет за задължителната смяна на ангренажния ремък веднага след покупка, собственикът трябва да се съобрази с препоръката да го заменя на всеки 50-60 хил. км - значително по-кратък пробег от този, който производителят предвижда в указанията за експлоатация. Добре би било също състоянието му да се проверява на двайсетина хиляди, за да се избегнат крупни инвестиции.
Специално внимание трябва да се отделя на колите с климатик. Съветът е особено актуален ако предишният собственик не прилича на човек, който има навика да следи за температурата на охладителната течност. Двата радиатора - на охладителната система и климатикът - са разположени много плътно и изпълват изцяло постранството в "носа" на колата. В случай че не са били почиствани периодично, полепналата по питите мръсотия лесно може да доведе до прегряваяне.От планомерна смяна се нуждаят свещите на Colt/Lancer IV. Според заводските инструкции тя трябва да се извършва на 30 хил. Много водачи не се съобразяват с тях, което няма кой знае какви последствия, но води до неравномерна работа на двигателя и загуба на мощност.Сред недостатъците на всички мотори следва да се споменат течовете на масло от гарнитурата на клапаните при някои коли с по-голям пробег и пропускащият датчик за измервране на налягането на смазочната течност. Фатални проблеми от конструктивно естество обаче не са известни. Главоболията обикновено се дължат на неправилна експлоатация от страна на самия собственик.
Да се открие Colt/Lancer IV с автоматична скоростна кутия не е лесно. Болшинството коли от модела са комплектовани с петстепенна механична
трансмисия
която е образец за прецизна японска изработка. Хронични болести не са известни и при автомата, но този тип скоростни кутии по принцип не са фаворити на българския пазар.
В сравнение с предшествениците си Colt/Lancer от генерацията САО притежават доста по-съвременен
интериор
Качеството му е на типичното за Mitsubishi равнище, но по отношение на ергономията напредъкът не е така осезаем. Пространството отзад е достатъчно само за двама възрастни, а на задната седалка на хечбека могат да пътуват комфортно единствено деца. Подобно на по-старото поколение Colt достъпът до нея изисква немалко гимнастически умения. Багажникът също не е сред най-силните страни на модела. Според статистиките дефектите по вътрешното обзавеждане не са никак много. Най-често срещания от тях са "уморените" възвратни пружини на предпазните колани.
Изобилието от мощност под предния капак на Colt/Lancer IV безспорно доставя удоволствие на водача и дава сигурност на пътя. "Потентността" на моторите обаче има и тъмна страна. Бързото каране по родните улици нерядко експлоатира окачването до границите на възможностите му.
Ходовата част
на модела притежава значителен ресурс, но заради състезателни изпълнения може да се превърне в най-напористия кандидат за съдържанието на портфейла на собственика. Препоръчително е при покупка да не се икономисват средства за професионална оценка на състоянието на шасито, които със сигурност ще излязат по-евтино от евентуални бъдещи ремонти. Съветът важи с двойна сила за мераклиите да притежават комби с повишена проходимост, което между другото представлява съвсем нелоша алтернатива на паркетните джипове от първата половина на 90-те.
Ангренажният ремък трябва да се сменя по-чест от предвиденото в инструкциите
Както при всеки друг японски автомобил, консумативите по окачването не са евтини. Използването на неоригинални резервни части обаче не е най-удачното решение заради по-малкия им ресурс и понякога съмнително качество. Собственикът ще загуби също ако се скъпи за спирачни накладки. Оригиналните имат поне два пъти по-дълъг живот и освен това щадят дисковете.
За разлика от третото поколение на Colt/Lancer, чиято електрическа система показваше някои дребни дефекти, при четвъртата генерация тя е почти безупречна. Множеството екстри, с които са оборудвани дори най-евтините модификации, не бива да притесняват кандидат-купувача. Маниаците на допълнителни електрически аксесоари обаче трябва да имат предвид, че прецизната инсталация не е особено търпима към "чужди тела". Добре би било монтажът им да се извърши от специалист.
Справка за модела
|
|
Mitsubishi Colt/Lancer (CAO)
|
|
История
|
|
Февруари 1992 | Mitsubishi представя четвъртото поред поколение Colt (CAO), продавано в Европа Моделът се оборудва със старите двигатели на третата генерация (C50) с мощност от 75 до 140 к.с. |
Октомври 1992 | На пазара дебютира седанът Lancer и комбивариантът му. Започва монтирането на ново поколение бензинови и дизелови двигатели с мощност от 68 до 113 коня. Универсалната версия се предлага и с четири задвижващи колела Mitsubishi представя състезателния Lancer GSR Evolution с двулитрови турбодвигател с мощност 250 к.с. |
Януари 1994 | Представен е Lancer GSR Evolution II с мощност 260 коня |
Януари 1995 | Модификацията Malibu се оборудва серийно с еърбегове за водача и пътника |
Февруари 1995 | Дебютира Lancer GSR Evolution III |
Март 1996 | Основна модернизация на Colt/Lancer и дебют на новото, пето поколение на модела |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател (без оборудване)
|
1 865 EUR
|
Скоростна кутия (5-степенна механична)
|
1 608 EUR
|
Динамо
|
575 EUR
|
Стартер
|
307 EUR
|
Водна помпа
|
83 EUR
|
Ауспух (пълен комплект, без катализатор)
|
465 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
158 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
58 EUR
|
Фар (комплект)
|
124 EUR
|
Преден калник
|
122 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Mitsubishi Colt 1600 /113 к. с./, произведен 1992 г. |
Цени на старо на Mitsubishi Colt/Lancer (N15)
|
Модел
|
Вр.
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
1996
|
1995
|
1994
|
1993
|
1992
|
Mitsubishi Colt 1300 GLi
|
3
|
55/75
|
12 010
|
4 050
|
3 650
|
3 050
|
2 650
|
2 200
|
Mitsubishi Colt Eli
|
3
|
55/75
|
10 221
|
3 450
|
3 100
|
-
|
-
|
-
|
Mitsubishi Colt Malibu
|
3
|
55/75
|
11 755
|
4 100
|
3 700
|
-
|
-
|
-
|
Mitsubishi Colt Trend
|
3
|
55/75
|
13 268
|
4 600
|
4 200
|
-
|
-
|
-
|
Mitsubishi Colt 1600 GLXi
|
3
|
83/113
|
14 107
|
4 550
|
4 050
|
3 200
|
2 800
|
2 350
|
Mitsubishi Colt 16V Malibu
|
3
|
83/113
|
14 291
|
4 600
|
4 100
|
-
|
-
|
-
|
Mitsubishi Colt 1800 16V GTi
|
3
|
103/140
|
17 732
|
-
|
-
|
4 050
|
3 450
|
2 800
|
Mitsubishi Colt 1800 GL
|
3
|
44/60
|
10 681
|
-
|
-
|
-
|
-
|
1 150
|
Mitsubishi Lancer 1300 GLi
|
4
|
55/75
|
13 186
|
4 150
|
3 700
|
3 100
|
2 650
|
2 200
|
Mitsubishi Lancer 1300 GLXi
|
4
|
55/75
|
14 311
|
4 600
|
4 050
|
-
|
-
|
-
|
Mitsubishi Lancer 1300 GLX
|
4
|
55/75
|
14 337
|
5 100
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Mitsubishi Lancer 1600 GLXi
|
4
|
83/113
|
14 822
|
4 650
|
4 100
|
3 600
|
3 050
|
2 500
|
Mitsubishi Lancer 2000 GLX
|
4
|
50/68
|
15 385
|
4 200
|
3 700
|
3 050
|
2 500
|
2 000
|
Mitsubishi Lancer 1600 GLi Combi
|
5
|
83/113
|
14 311
|
4 500
|
4 000
|
3 350
|
2 850
|
-
|
Mitsubishi Lancer 1600 GLXi Combi
|
5
|
83/113
|
16 663
|
5 200
|
4 400
|
3 700
|
3 100
|
-
|
Mitsubishi Lancer 1600 4WD GLXi Combi
|
5
|
83/113
|
18 550
|
-
|
5 000
|
4 200
|
3 550
|
-
|
Mitsubishi Lancer Combi Tango
|
5
|
83/113
|
14 546
|
4 650
|
4 200
|
-
|
-
|
-
|
Mitsubishi Lancer 2000 GLX Combi
|
5
|
50/68
|
17 277
|
4 750
|
3 850
|
3 250
|
2 650
|
-
|
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
|
Mitsubishi Colt/Lancer (CAO
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
Mitsubishi Lancer
|
|
Работен обем
|
1 298-1 998 куб. см
|
Мощност
|
68-140 к. с. |
Максимална скорост
|
160-205 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
16.2-8.3 сек.
|
Toyota Corolla
|
|
Работен обем
|
1 332-1 975 куб. см
|
Мощност
|
72-114 к. с.
|
Максимална скорост
|
165-195 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
14.4-10.2 сек.
|
Honda Civic
|
|
Работен обем
|
1 343-1 590 куб. см
|
Мощност
|
75-160 к. с. |
Максимална скорост
|
170-207 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
13.3-8.0 сек.
|
Mazda 323
|
|
Работен обем
|
1 324-1 840 куб. см
|
Мощност
|
73-103 к. с. |
Максимална скорост
|
164-191 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
13.4-10.0 сек.
|
Димитър Димитров
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 DIDO
16:29 04.03.2010