Last news in Fakti

14 Април, 2015 09:54 22 174 22

Чували ли сте за Opel с роторен мотор?

  • gm-
  • opel-
  • gt/w-
  • geneve
В края на 60-те години роторно-буталният двигател на Феликс Ванкел изправя автоиндустрията на прага на революция. Така поне изглежда на пръв поглед. Ефективността на този агрегат обещава феноменални постижения и патентът за него е закупен от почти всички големи производители. Изключение не прави и General Motors.
 
Американците започват да експериментират ентусиазирано и през 1972 г. са готови с първия си автомобил, задвижван от роторен мотор. Chevrolet Corvette XP-882 предизвиква фурор на автосалона в Ню Йорк. Следват го още няколко наглед успешни прототипа и всички очакват следващия голям пробив на GM да бъде именно в тази сфера. Официалните планове на Chevrolet предвиждат Ванкелов двигател за Vega още през моделната 1974-та. Известно е дори, че въпросният агрегат е двуроторен, с водно охлаждане и по една свещ на ротор, а блокът е чугунен.
 
Точно тогава обаче шефът на GM Ед Коул обявява изненадващо, че проектът се замразява за неопределено време заради проблеми с вредните емисии, които не могат да бъдат преодолени на онзи етап. Роторният проект на корпорацията има и нещастието да се роди в момент, когато цените на горивата в САЩ се увеличават главоломно, а икономичността далеч не е най-силната черта на Ванкеловия двигател. Самият Ед Коул подава оставка същия месец, а роторната програма на GM остава само като любопитен факт от историята, украсен със снимките на няколко удивителни прототипа.
Днес за злополучния проект на американския концерн се знае почти всичко. Експерименталните автомобили, създадени по програмата, са унищожени още в средата на 70-те, сякаш в опит да се изтрие срама от провала. Малцина обаче помнят, че в проекта е въвлечен и европейският партньор на GM. Opel представя свой вариант на Ванкеловия Corvette през 1975 г. Краят на историята вече е предизвестен и прототипът дори не е представен с официалното си име GT/W (от Wankel). Красивото спортно купе набързо е прекръстено на Geneve по името на града, в който дебютира официално пред публика.
 
Конструктивната специфика на роторно-буталния двигател позволява драстично намаляване на моторния отсек. Компактните размери на агрегата развързват ръцете на дизайнерите, в резултат на което се появяват някои от най-елегантните и смели като силует прототипи за всички времена. Експерименталните серии на Corvette дават добра представа докъде си позволяват да стигнат стилистите в “изострянето” на предницата. Като част от GM в Opel също се втурват в радикалните модни течения.
 
GT/W става един от последните представители на тогавашната вълна от концепткари на рюселсхаймските конструктори на тема “спортно купе”. Тя започва през 1969-а с Opel CD, продължава през “Schwarze Witwe” (“Черната вдовица”) от 1973 г. и завършва две години по-късно с прототипа GT2 Concept. С него приключва цяла ера в историята на Opel, белязана от разточителството на 60-те, американското влияние и ниските цени на горивата. След Geneve експериментите на конструкторите са насочени най-вече към безопасността, икономичността, вътрешното пространство и аеродинамиката. Настъпва скуката на 80-те.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Skier

    3 2 Отговор
    Уникален автомобил. Колкото и някои да плюят по Opel, това е една, наистина качествена марка, които правят иновативни коли на прилични цени. не случайно е толкова масова в Европа и у нас.

    Коментиран от #2, #21

  • 2 Гост

    2 3 Отговор

    До коментар #1 от "Skier":

    Забравяш ръждата и грозния интериор на колата. :D

    Коментиран от #20

  • 3 Дими

    8 2 Отговор
    А ти забравяш, че от 15 години не гният, ако нямат удар. Частите са евтини, колите са здрави и икономични. Това са и основните причини да са едни от най-търсените на тези географски ширини.
  • 4 ваз

    6 1 Отговор
    Чували ли сте за ВАЗ 21018 и 21019 с роторен мотор?
    https://www.youtube.com/watch?v=oXk_pzwejUs
    ВАЗ 21018 — с роторен двигател (1 секционен) , 70 к.с.
    ВАЗ 21019 — с роторен двигател (2 секционен) , 120 к.с

    Коментиран от #6

  • 5 аман от селски хумор

    2 1 Отговор
    А ти забравяш, че не е 1990, ДЕчКО!!!!!
  • 6 Гост

    4 0 Отговор

    До коментар #4 от "ваз":

    Поредната открадната технология.
  • 7 Иво

    6 0 Отговор
    По повод Опел - имам "удоволствието" да споделя, че от всички автомобили, които съм имал и шофирал, Опел е най-калпавата. Говоря за Опел, произведен 2013 година...шум, никакъв вървеж, никакъв комфорт, една торба пари.... И който ми каже, че една Инсигния за 65 - 70 х. лева е евтин автомобил, значи не знае как се изкарват парите.....

    Коментиран от #18

  • 8 СМЯХ

    2 3 Отговор
    нали знаете защо са измислили форда ,да има по гадна кола от опела
  • 9 joro

    3 2 Отговор
    колкото и да е бърз един Опел, той никога не може да избяга от ръждата :D
  • 10 Ivan

    0 1 Отговор
    Imam opel vectra 2.0 dti 16v 101 konq chiposana opela harchi 5-6.5/100 210 gi vdiga dez problem vsichko po kolata e originalno hem si go vzeh prosto taka i sum dovolen nikakuf remont ne e vidql za 7 godini samo nafta i drane i da otbeleja NIKADE NE E IZGNIL!
  • 11 майстор

    2 2 Отговор
    Не гние така ли? И са здрави? ХАХА голям виц. И бензиновите и дизеловите двигатели на опел след 1996-7 са пълен абсурд, особено горивните помпи на дизелите (прословутата помпа BOSCH VP-44) и мн други...който е патил знае :)

    Коментиран от #12

  • 12 Shmeker

    0 0 Отговор

    До коментар #11 от "майстор":

    За 1.7 ДТИ и ЦДТИ кво се носи като фолклор? Здрави ли са? Мисля да вземам някоя астра с такъв мотор - 5/100 смесен разход, да я карам като балканче
  • 13 2dw

    0 0 Отговор
    за изложение, а на льо ман за 24 часа.
    ръждата се лекува
  • 14 John Gottin

    1 0 Отговор
    Иновативна технология изпреварила времето си с десетилетия. Двигателят е разработен през 1967 - по това време американските производители вече са начертали плана си за развитие през 70-те и току що са наляли милярди в разработки на мъсълкари с безсмислено големи двигатели, японците закупуват и развиват идеята и я набиват в RX7-цата, като късните версии на 1-во поколение са сметнати на база 1млн.км. (в БГ караха по 700-800 хил.). Червените к..лд@ци вече са изтъркали шанците на линията на Kadet 1937, бълват Фиат-и от Заз та чак до Ваз и се оглеждат през дувара (стената). От КГБ охотно открадват технологията от Mazda и се почват едни ванкелови програми - от ДЖигули със 71кс през 134кс за 2105/07 и Спутник, през 3-роторните Волги за КГБ и милицията та чак до военни машини с 4 и 6-роторни, леки хеликоптери с 2-роторни и свръхлеки самолети с 1,2-роторни двигатели. Разбира се вичко е ограничено само за домашна консумация (само за Русия).

    Коментиран от #15

  • 15 Shmeker

    0 0 Отговор

    До коментар #14 от "John Gottin":

    Всъщност Опел е собственост на американците от Първата световна война насам.. така, че тва трябва да е и шатско.
  • 16 гост

    1 0 Отговор
    Половината май карате ,,ГОУФ,,
  • 17 Колю

    2 0 Отговор
    Здравейте. Сега е момента да питам нещо ,през 70-те се появиха у нас мазди с ротационен двигател , при този двигател понятие като кб-см нямаше, като разход на гориво бяха колкото на лада . Тогава една мазда с такъв мотор, сигурно кпд-то е било доста голямо като я настъпят след 5 ск нея виждаш вече .Правеше на старт всичко за смях ,което се движеше по нашите пътища .Проблем беше че като се развали нямаше кой да ги оправи Защо такъв добър мотор по онова време не можаха да го наложат .
    Буталния по добър ли е .

    Коментиран от #19

  • 18 NO DMG

    0 0 Отговор

    До коментар #7 от "Иво":

    Кви инсигнии за по 70 бона бълнуваш бе, Ифчо :D:D:D
  • 19 Бойко

    3 0 Отговор

    До коментар #17 от "Колю":

    Проблемите на роторните мотори бяха няколко:
    1. Прекалено големият разход на гориво - моторът още беше млад, започна петролната криза, компаниите не поискаха да рискуват да го наложат масово. След време този недостатък щеше при всички положения да се преодолее. Все пак роторния двигател е с много по-голямо КПД, най-вече заради липсата на инерционни и вибрационни сили.
    2. Надеждността - по това време не е имало достатъчно добри материали за да се постигне добро уплътнение на "буталото" (вътрешния триъгълник) към стената. След под 100 х километра се е налагало смяна заради износване на уплътнението и впоследствие влошаване на компресия, цикли и т.н. Впоследствие Мазда решават този проблем, но идеята безвъзвратно си е заминала.
    3. Вредни емисии - за съжаление Мазда не успяха да решат този проблем и това е причина за спирането на РХ 8 и следващите роторни прототипи. Сигурен съм, че ако навремето и други фирми са участвали в неговото развитие сега положението щеше да е различно.
    Здраве да е - вече над 100 години принципа на буталния двигател не се е променил. Новото се приема трудно и с недоверие. Абе...
  • 20 PlimP

    0 1 Отговор

    До коментар #2 от "Гост":

    2, гоУфУ да не е по убаФ или някоя японска чекия, вземете се скрийте и айде само да не си говорим з аръжда, щото съм се нагледал на кви ли не нещо при другите марки "НЕръдясващи" автомобили
  • 21 bash maistora

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "Skier":

    karam opel signum palen bokluk ne si kupuvaite marka opel izobshto za da falira markata dano da izgori zavoda i pove4e da ne 4uvame za taizi marka triabva da gi osadiat da varnat parite na vsi4ki koito sa kupili opel samo kato spomena markata i mi se povrashta a tezi koito sa izmislili dvigatelite za opel triabva da gi osadiat na smart otivam da povarna.poemete kampaniata obiiiiii ooooopppppeeeeellllllllll.

    Коментиран от #22

  • 22 Опел

    0 0 Отговор

    До коментар #21 от "bash maistora":

    Е подари ми твоя Опел да се мъча аз и си купи свястна кола 3:)