В края на 60-те години роторно-буталният двигател на Феликс Ванкел изправя автоиндустрията на прага на революция. Така поне изглежда на пръв поглед. Ефективността на този агрегат обещава феноменални постижения и патентът за него е закупен от почти всички големи производители. Изключение не прави и General Motors.
Американците започват да експериментират ентусиазирано и през 1972 г. са готови с първия си автомобил, задвижван от роторен мотор. Chevrolet Corvette XP-882 предизвиква фурор на автосалона в Ню Йорк. Следват го още няколко наглед успешни прототипа и всички очакват следващия голям пробив на GM да бъде именно в тази сфера. Официалните планове на Chevrolet предвиждат Ванкелов двигател за Vega още през моделната 1974-та. Известно е дори, че въпросният агрегат е двуроторен, с водно охлаждане и по една свещ на ротор, а блокът е чугунен.
Точно тогава обаче шефът на GM Ед Коул обявява изненадващо, че проектът се замразява за неопределено време заради проблеми с вредните емисии, които не могат да бъдат преодолени на онзи етап. Роторният проект на корпорацията има и нещастието да се роди в момент, когато цените на горивата в САЩ се увеличават главоломно, а икономичността далеч не е най-силната черта на Ванкеловия двигател. Самият Ед Коул подава оставка същия месец, а роторната програма на GM остава само като любопитен факт от историята, украсен със снимките на няколко удивителни прототипа.
Днес за злополучния проект на американския концерн се знае почти всичко. Експерименталните автомобили, създадени по програмата, са унищожени още в средата на 70-те, сякаш в опит да се изтрие срама от провала. Малцина обаче помнят, че в проекта е въвлечен и европейският партньор на GM. Opel представя свой вариант на Ванкеловия Corvette през 1975 г. Краят на историята вече е предизвестен и прототипът дори не е представен с официалното си име GT/W (от Wankel). Красивото спортно купе набързо е прекръстено на Geneve по името на града, в който дебютира официално пред публика.
Конструктивната специфика на роторно-буталния двигател позволява драстично намаляване на моторния отсек. Компактните размери на агрегата развързват ръцете на дизайнерите, в резултат на което се появяват някои от най-елегантните и смели като силует прототипи за всички времена. Експерименталните серии на Corvette дават добра представа докъде си позволяват да стигнат стилистите в “изострянето” на предницата. Като част от GM в Opel също се втурват в радикалните модни течения.
GT/W става един от последните представители на тогавашната вълна от концепткари на рюселсхаймските конструктори на тема “спортно купе”. Тя започва през 1969-а с Opel CD, продължава през “Schwarze Witwe” (“Черната вдовица”) от 1973 г. и завършва две години по-късно с прототипа GT2 Concept. С него приключва цяла ера в историята на Opel, белязана от разточителството на 60-те, американското влияние и ниските цени на горивата. След Geneve експериментите на конструкторите са насочени най-вече към безопасността, икономичността, вътрешното пространство и аеродинамиката. Настъпва скуката на 80-те.
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Skier
Коментиран от #2, #21
10:08 14.04.2015
2 Гост
До коментар #1 от "Skier":
Забравяш ръждата и грозния интериор на колата. :DКоментиран от #20
10:18 14.04.2015
3 Дими
10:58 14.04.2015
4 ваз
https://www.youtube.com/watch?v=oXk_pzwejUs
ВАЗ 21018 — с роторен двигател (1 секционен) , 70 к.с.
ВАЗ 21019 — с роторен двигател (2 секционен) , 120 к.с
Коментиран от #6
11:34 14.04.2015
5 аман от селски хумор
12:18 14.04.2015
6 Гост
До коментар #4 от "ваз":
Поредната открадната технология.14:11 14.04.2015
7 Иво
Коментиран от #18
14:29 14.04.2015
8 СМЯХ
15:59 14.04.2015
9 joro
17:24 14.04.2015
10 Ivan
18:26 14.04.2015
11 майстор
Коментиран от #12
18:53 14.04.2015
12 Shmeker
До коментар #11 от "майстор":
За 1.7 ДТИ и ЦДТИ кво се носи като фолклор? Здрави ли са? Мисля да вземам някоя астра с такъв мотор - 5/100 смесен разход, да я карам като балканче20:12 14.04.2015
13 2dw
ръждата се лекува
20:32 14.04.2015
14 John Gottin
Коментиран от #15
20:53 14.04.2015
15 Shmeker
До коментар #14 от "John Gottin":
Всъщност Опел е собственост на американците от Първата световна война насам.. така, че тва трябва да е и шатско.21:31 14.04.2015
16 гост
21:31 14.04.2015
17 Колю
Буталния по добър ли е .
Коментиран от #19
21:43 14.04.2015
18 NO DMG
До коментар #7 от "Иво":
Кви инсигнии за по 70 бона бълнуваш бе, Ифчо :D:D:D22:11 14.04.2015
19 Бойко
До коментар #17 от "Колю":
Проблемите на роторните мотори бяха няколко:1. Прекалено големият разход на гориво - моторът още беше млад, започна петролната криза, компаниите не поискаха да рискуват да го наложат масово. След време този недостатък щеше при всички положения да се преодолее. Все пак роторния двигател е с много по-голямо КПД, най-вече заради липсата на инерционни и вибрационни сили.
2. Надеждността - по това време не е имало достатъчно добри материали за да се постигне добро уплътнение на "буталото" (вътрешния триъгълник) към стената. След под 100 х километра се е налагало смяна заради износване на уплътнението и впоследствие влошаване на компресия, цикли и т.н. Впоследствие Мазда решават този проблем, но идеята безвъзвратно си е заминала.
3. Вредни емисии - за съжаление Мазда не успяха да решат този проблем и това е причина за спирането на РХ 8 и следващите роторни прототипи. Сигурен съм, че ако навремето и други фирми са участвали в неговото развитие сега положението щеше да е различно.
Здраве да е - вече над 100 години принципа на буталния двигател не се е променил. Новото се приема трудно и с недоверие. Абе...
22:31 14.04.2015
20 PlimP
До коментар #2 от "Гост":
2, гоУфУ да не е по убаФ или някоя японска чекия, вземете се скрийте и айде само да не си говорим з аръжда, щото съм се нагледал на кви ли не нещо при другите марки "НЕръдясващи" автомобили22:33 14.04.2015
21 bash maistora
До коментар #1 от "Skier":
karam opel signum palen bokluk ne si kupuvaite marka opel izobshto za da falira markata dano da izgori zavoda i pove4e da ne 4uvame za taizi marka triabva da gi osadiat da varnat parite na vsi4ki koito sa kupili opel samo kato spomena markata i mi se povrashta a tezi koito sa izmislili dvigatelite za opel triabva da gi osadiat na smart otivam da povarna.poemete kampaniata obiiiiii ooooopppppeeeeellllllllll.Коментиран от #22
14:09 17.12.2015
22 Опел
До коментар #21 от "bash maistora":
Е подари ми твоя Опел да се мъча аз и си купи свястна кола 3:)16:25 16.04.2018