50 години DS

Публикувана: 15 Октомври, 2005 08:18
0 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 2118
ШРИФТ ПЕЧАТ

От 6 до 10 октомври 2005, Citroen отбеляза юбилея на шедьовъра DS, или познат още като “Богинята” (названието произлиза от съзвучието на моддела с френската дума deesse – богиня). Юбилеят се отпразнува в рамките на изложението FIAC в Парка на експозициите в Порт дьо Версай, Париж. Експозицията е наречена “DS – творение на изкуството”. Предисторията на този култов модел започва в началото на ХХ век от личност, превърнала се още приживе в автомобилна легенда. Основателят на известната френска автомобилна фирма Андре Ситроен е роден през 1878 година. Финасово симпатичният му баща го записва да учи в престижната по това време Парижка Политехника. След като я завършва през 1908 година Андре започва работа в автомобилната фирма Mors. Много скоро талантът на младия французин дава резултат и благодарение на него производството на малката компания се увеличава почти двойно.

След Първата световна война Андре започва собствено производство на автомобили.

През 1934 автомобилният гений Андре Ситроен създава едно от най-знаменитите си творения. Цяла серия леки коли се задвижват не както обикновено дотогава – чрез задните колела, а от предните. Така започва ерата на предното предаване. Моделите на Ситроен получават общото название Traction Avant (предно задвижване). Това е голям риск за изпадналата във финансова криза фирма. Самият собственик и главен конструктор не е съвсем убеден в правотата на избора си. Автомобилите обаче се оказват много успешни и Андре Ситроен става първият човек в света, внедрил предното предаване в автомобил от средния клас, който се произвежда серийно. През 1935 година Ситроен умира, но фирмата продължава своята дейност. Основни действащи лица стават две личностти, които по-късно създават и шедьовъра, наречен DS. Двамата мъже от Citroen и техните екипи са в основата на това автомобилно “произведение на изкуството” - инженер Андре Льофевр и гениалния художник и скулптор Фламинио Бертони.

Бертони всъщност е скулпторът на DS. Автомобилният дизайнер, роден във Варезе, Италия, в същото време е скулптор и художник. Назначен на работа в Citroen през 1932, по-късно той ще бъде в основата на стила на няколко от митичните модели на марката: Traction Avant, 2CV, DS и Ami. Успоредно със своите задължения към Citroen, Фламинио Бертони работи и в своето ателие, създава много скулптори и с успех участва в много изложби, където получава престижни награди. През 1961 той е обявен за кавалер на Изящните изкуства и литературата от министъра на културата на Франция Андре Малро.

През целия си живот шедьовърът DS се асоциира и с големите културни събития през годините: DS19 получава плакет “Красотата на Франция” през 1956; Автомобилът е представен на изложението “Френските форми” в Цюрих през май 1957; DS19 е на особена почит на 11-ото Триенале в Милано през 1957 г., представен като тема на сливането между изкуството и индустрията, като в крайнa сметка получава Първата награда. Моделът участва в експозицията “Престижът на изкуството в индустрията”, на Панаира в Париж през 1959; DS19 присъства и в експозицията “Графични изкуства и реклама”, представена в Лувъра през 1965, а по-късно през 1966 г. и в Музея Stedelijk в Амстердам; DS е избран в Лондон в края на 1999 от международно жури, в чийто състав е елитът в тази област, за “Най-добър предмет на световния дизайн през XX в.”.

Със своята футуристична линия, с уникалния волан, с хидравличната система под високо налягане, а по-късно и със завиващите фарове, този “космически кораб” на пътищата е истинска витрина на полезната технология, достъпна за широката публика.

Радослав СЛАВЧЕВ
rslavtchev@avto.bg

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

АПИ: актуална пътна обстановка
Ловци на бисери
Емил Димитров – Ревизоро
Депутатът Емил Димитров – Ревизоро с коментар за митниците
Сякаш нарочно се създават пречки на митницата – за да си плащаш"

Още бисери