През 1994 г. гордостта на чехословашката автоиндустрия Favorit, който така и не успя да заслужи името си въпреки дизайна на Bertone и далеч по-съвременната си в сравнение с допотопните соцлегенди 105/120 конструкция, бе изпратен в пенсия, за да даде път на първородното отроче от брака между Skoda и Volkswagen. След почти 20 млн. километра тестове и немалко наляти средства на пазара се появи Felicia, която се превърна в първата стъпка по пътя на завръщането на именитата марка от Млада Болеслав в света на големите.
Днес моделът, който наследи името си от един от най-известните кабриолети на Skoda от 50-те, с право се смята за най-евтината европейска кола, заслужаваща внимание. Felicia печели симпатии с приличното качество на изработката, простотата на конструкцията и умерените експлоатационни разходи.
"Чешкият полуфолскваген", както често наричат приемника на Favorit, обаче наследи не само положителните черти от прочутите си родители, а и някои характерни недостатъци, които изкушенията от изгодната покупка не е зле да знае преди да се раздели с наглед смешните за 5-годишна кола 3-4-хиляди евро.
Felicia се произвежда в два варианта - хечбек с пет врати и комби. Един поглед върху европейската прайслиста на Skoda показва многобройни опции, включващи хидравлика на волана, климатик и ABS. На пазара на употребявани возила обаче се среща предимно базовата модификация с най-слабия мотор и крайно бедно оборудване. Гамата от двигатели включва 1.3- литровия чешки агрегат с карбуратор (55 к.с.), немски със същия работен обем, но с инжекцион (68 к.с.) и 1.6-литров VW (75 к.с.). От 1996 г. Felicia се комплектова и с 1.9-литров германски дизел с мощност 64 коня.
Каросерията е проектирана и изработена грамотно, за което заслуга безспорно има опитът на Volkswagen. Сглобката няма нищо общо със соцвремената - панелите на купето са добре напаснати, вратите се затварят меко, а качеството на лаковото покритие не търпи никаква критика. Ако колата не е претърпявала сериозна авария, проблеми с каросерията са почти изключени. Увисналите врати и поскърцващите облицовки в салона също са рядкост, стига да не сте попаднали на бивше такси. Висока оценка заслужава и антикорозионната защита, макар че при някои от най-старите екземпляри ръждиви следи могат да се открият по дъното на купето или задната част на калниците - все места, където защитното покритие е паднало зарада механическо нараняване. Ръждясва също поставката на акумулатора. За кола с такава цена обаче, каросерията е направо великолепна.
Най-разпространеният 1.3-литров карбураторен двигател на Felicia е разработен от чехите още по времената, когато бяха принудени да строят развития социализъм. Конструкцията му е доста архаична, дори разпределителният вал е с долно разположение. Мощностните му характеристики са повече от скромни (някои мотоциклети имат по-висок въртящ момент) и затова кандидат-купувачът трябва добре да изясни изискванията си по отношение на динамиката. Въпреки ограничения си ресурс обаче този двигател има съществено преимущество пред останалите - непретенциозен е към качеството на бензина. Характерният дрънкащ метален звук на разхлабена ангренажна верига не бива да притеснява особено при покупка. Газоразпределителният механизъм няма обтегач и веригата се разтяга на 50-60 хил. км. Новата струва към 20 евро. Не е зле при замяната є да се монтира и нова лоена набивка на коляновия вал, защото рано или късно старата ще протече. Карбураторът на 1.3-литровия двигател е известен с доста капризния си нрав. Мъчат го толкова много болести, че изброяването им може да отнеме цяла страница. Новият струва към 150 евро, но може да се купи и втора-ръка за двойно по-малко. Праисторическата конструкция на газоразпределителния механизъм понякога изисква регулировка на клапаните на 10 000 км. Операцията е евтина, но досадна. Подобно на шофьорите на Лада Самара, няма да е зле бъдещият собственик на Felicia винаги да има под ръка платка за електронното запалване. Тя има навика да се поврежда внезапно и безвъзвратно.
Да се избегне покупката на модификация с най-слабия мотор е трудно начинание, колкото и препоръчителен да е опитът за това. Струва си обаче да се потърси по-търпеливо и не е изключено да попаднете на 1.3- или 1.6-литровите мотори на Volkswagen. Освен че с тях Felicia върви значително по-добре, конструкцията им е несравнимо по-съвременна, а експлоатационният им ресурс не може изобщо да се сравнява с този на чешкия агрегат. Специалните грижи за германските мотори се изчерпват със своевременна замяна на ангренажния ремък и повишено внимание към охладителната система, чиито маркучи стареят с времето.
За характерни дефекти при дизеловите модификации е пресилено да се говори. Тези варианти са доста слабо разпространени, а и повечето са прекалено нови, за да са показали типични неизправности. Ако се съди по германските им аналози, покупката на дизелова Felicia определено си заслужава.
При нормална експлоатация скоростните кутии служат дълго и безпроблемно. След две-три години по мръсотията на родните пътища не е изключено механизмът за смяна на предавките да напомни за себе си. Смазването му ще върне предишната лекота, с която се превключват скоростите.В българските условия всички модификации на модела страдат от ниската си каросерия. Клиренсът е едва 12 см и затова огледът на долната част на купето при покупка е задължителен. Твърде възможно е по картера на скоростната кутия да сълзи масло, което свидетелства за силен удар и потенциална солидна инвестиция. Трябва да се внимава и за нарушено антикорозионно покритие. Заради малкото разстояние до пътя и липсата на защита често се късат жилата на ръчната спирачка. Внимание изискват и лагерите на задните колела, които имат навика да се "разхлабват". Натягането им е рутинна операция, с която собственикът трябва да свикне.Окачването на Felicia е пределно опростено. В никакъв случай не е рекордно здраво, но затова пък е поне двойно по-евтино за поддръжка от западноевропейските аналози. Амортисьорите служат 50-60 хил. км, като оригиналният струва около 60 евро. На 50 000 км обикновено сe налага смяна на носещите шарнири. Цената на единия е приблизително 30 евро.
Ако по време на движение се чуват звуци от кормилната система, не бива да се бърза със замяна на рейката. В много случаи шумовете се дължат на износени носещи шарнири на кормилните щанги, които издържат 60-80 хил. км. Замяната им излиза към 50 евро. Ако пък рейката все пак дрънчи, не се колебайте да искате от продавача отстъпка от 100 евро, колкото струва новата.Статистиките сочат, че други капризни детайли в конструкцията на Felicia са горивната помпа, кабелите на свещите и генераторите. Добре би било на индикаторите за температурата в коли, произведени през 1995 г., да не се вярва безрезервно. Случва се да дават грешни показания, а гарнитурата на главата вече да е започнала да "прогаря".
Обективната оценка за качествата и недостатъците на модела изисква да се признае, че въпреки огромния прогрес инженерите на Skoda са можели да се справят и по-добре. Макар да е далеч от германските си роднини по рафинираност на конструкцията, комфорт и оборудване обаче, Felicia притежава множество позитивни черти, най-силната от които е цената. Освен че е едно от най-евтините предложения на пазара, компактната Skoda печели пред конкуренцията с евтината поддръжка и сравнително слабото обезценяване.
През 1994 г. гордостта на чехословашката автоиндустрия Favorit, който така и не успя да заслужи името си въпреки дизайна на Bertone и далеч по-съвременната си в сравнение с допотопните соцлегенди 105/120 конструкция, бе изпратен в пенсия, за да даде път на първородното отроче от брака между Skoda и Volkswagen. След почти 20 млн. километра тестове и немалко наляти средства на пазара се появи Felicia, която се превърна в първата стъпка по пътя на завръщането на именитата марка от Млада Болеслав в света на големите.
Днес моделът, който наследи името си от един от най-известните кабриолети на Skoda от 50-те, с право се смята за най-евтината европейска кола, заслужаваща внимание. Felicia печели симпатии с приличното качество на изработката, простотата на конструкцията и умерените експлоатационни разходи.
"Чешкият полуфолскваген", както често наричат приемника на Favorit, обаче наследи не само положителните черти от прочутите си родители, а и някои характерни недостатъци, които изкушенията от изгодната покупка не е зле да знае преди да се раздели с наглед смешните за 5-годишна кола 3-4-хиляди евро.
Felicia се произвежда в два варианта - хечбек с пет врати и комби. Един поглед върху европейската прайслиста на Skoda показва многобройни опции, включващи хидравлика на волана, климатик и ABS. На пазара на употребявани возила обаче се среща предимно базовата модификация с най-слабия мотор и крайно бедно оборудване. Гамата от двигатели включва 1.3- литровия чешки агрегат с карбуратор (55 к.с.), немски със същия работен обем, но с инжекцион (68 к.с.) и 1.6-литров VW (75 к.с.). От 1996 г. Felicia се комплектова и с 1.9-литров германски дизел с мощност 64 коня.
Каросерията е проектирана и изработена грамотно, за което заслуга безспорно има опитът на Volkswagen. Сглобката няма нищо общо със соцвремената - панелите на купето са добре напаснати, вратите се затварят меко, а качеството на лаковото покритие не търпи никаква критика. Ако колата не е претърпявала сериозна авария, проблеми с каросерията са почти изключени. Увисналите врати и поскърцващите облицовки в салона също са рядкост, стига да не сте попаднали на бивше такси. Висока оценка заслужава и антикорозионната защита, макар че при някои от най-старите екземпляри ръждиви следи могат да се открият по дъното на купето или задната част на калниците - все места, където защитното покритие е паднало зарада механическо нараняване. Ръждясва също поставката на акумулатора. За кола с такава цена обаче, каросерията е направо великолепна.
Най-разпространеният 1.3-литров карбураторен двигател на Felicia е разработен от чехите още по времената, когато бяха принудени да строят развития социализъм. Конструкцията му е доста архаична, дори разпределителният вал е с долно разположение. Мощностните му характеристики са повече от скромни (някои мотоциклети имат по-висок въртящ момент) и затова кандидат-купувачът трябва добре да изясни изискванията си по отношение на динамиката. Въпреки ограничения си ресурс обаче този двигател има съществено преимущество пред останалите - непретенциозен е към качеството на бензина. Характерният дрънкащ метален звук на разхлабена ангренажна верига не бива да притеснява особено при покупка. Газоразпределителният механизъм няма обтегач и веригата се разтяга на 50-60 хил. км. Новата струва към 20 евро. Не е зле при замяната є да се монтира и нова лоена набивка на коляновия вал, защото рано или късно старата ще протече. Карбураторът на 1.3-литровия двигател е известен с доста капризния си нрав. Мъчат го толкова много болести, че изброяването им може да отнеме цяла страница. Новият струва към 150 евро, но може да се купи и втора-ръка за двойно по-малко. Праисторическата конструкция на газоразпределителния механизъм понякога изисква регулировка на клапаните на 10 000 км. Операцията е евтина, но досадна. Подобно на шофьорите на Лада Самара, няма да е зле бъдещият собственик на Felicia винаги да има под ръка платка за електронното запалване. Тя има навика да се поврежда внезапно и безвъзвратно.
Да се избегне покупката на модификация с най-слабия мотор е трудно начинание, колкото и препоръчителен да е опитът за това. Струва си обаче да се потърси по-търпеливо и не е изключено да попаднете на 1.3- или 1.6-литровите мотори на Volkswagen. Освен че с тях Felicia върви значително по-добре, конструкцията им е несравнимо по-съвременна, а експлоатационният им ресурс не може изобщо да се сравнява с този на чешкия агрегат. Специалните грижи за германските мотори се изчерпват със своевременна замяна на ангренажния ремък и повишено внимание към охладителната система, чиито маркучи стареят с времето.
За характерни дефекти при дизеловите модификации е пресилено да се говори. Тези варианти са доста слабо разпространени, а и повечето са прекалено нови, за да са показали типични неизправности. Ако се съди по германските им аналози, покупката на дизелова Felicia определено си заслужава.
При нормална експлоатация скоростните кутии служат дълго и безпроблемно. След две-три години по мръсотията на родните пътища не е изключено механизмът за смяна на предавките да напомни за себе си. Смазването му ще върне предишната лекота, с която се превключват скоростите.В българските условия всички модификации на модела страдат от ниската си каросерия. Клиренсът е едва 12 см и затова огледът на долната част на купето при покупка е задължителен. Твърде възможно е по картера на скоростната кутия да сълзи масло, което свидетелства за силен удар и потенциална солидна инвестиция. Трябва да се внимава и за нарушено антикорозионно покритие. Заради малкото разстояние до пътя и липсата на защита често се късат жилата на ръчната спирачка. Внимание изискват и лагерите на задните колела, които имат навика да се "разхлабват". Натягането им е рутинна операция, с която собственикът трябва да свикне.Окачването на Felicia е пределно опростено. В никакъв случай не е рекордно здраво, но затова пък е поне двойно по-евтино за поддръжка от западноевропейските аналози. Амортисьорите служат 50-60 хил. км, като оригиналният струва около 60 евро. На 50 000 км обикновено сe налага смяна на носещите шарнири. Цената на единия е приблизително 30 евро.
Ако по време на движение се чуват звуци от кормилната система, не бива да се бърза със замяна на рейката. В много случаи шумовете се дължат на износени носещи шарнири на кормилните щанги, които издържат 60-80 хил. км. Замяната им излиза към 50 евро. Ако пък рейката все пак дрънчи, не се колебайте да искате от продавача отстъпка от 100 евро, колкото струва новата.Статистиките сочат, че други капризни детайли в конструкцията на Felicia са горивната помпа, кабелите на свещите и генераторите. Добре би било на индикаторите за температурата в коли, произведени през 1995 г., да не се вярва безрезервно. Случва се да дават грешни показания, а гарнитурата на главата вече да е започнала да "прогаря".
Обективната оценка за качествата и недостатъците на модела изисква да се признае, че въпреки огромния прогрес инженерите на Skoda са можели да се справят и по-добре. Макар да е далеч от германските си роднини по рафинираност на конструкцията, комфорт и оборудване обаче, Felicia притежава множество позитивни черти, най-силната от които е цената. Освен че е едно от най-евтините предложения на пазара, компактната Skoda печели пред конкуренцията с евтината поддръжка и сравнително слабото обезценяване.
Справка за модела
|
|
Skoda Felicia (791, 795)
|
|
История
|
|
Януари 1994 | Дебют на Skoda Felicia - наследник на Favorit. Моделният ред включва хечбек с пет врати и два бензинови двигателя с работен обем 1.3 л. с мощност 40 кВт/55 к.с. и 50 кВт/68 к.с. |
Септември 1995 | Започват продажбите на модификация с 1.6-литров двигател на Volkswagen с мощност 55 кВт/75 к.с. |
Август 1996 | Моторната гама се обогатява с дизелов агрегат с работен обем 1.9 литра и мощност 47 кВт/64 к.с. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател (без оборудване)
|
4 011 EUR
|
Скоростна кутия (механична)
|
1 140 EUR
|
Динамо
|
227 EUR
|
Стартер
|
232 EUR
|
Водна помпа
|
89 EUR
|
Ауспух (без катализатор)
|
235 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
62 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
40 EUR
|
Фар (комплект)
|
87 EUR
|
Преден калник
|
83 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Skoda Felicia 1.3 LXi /68 к. с./, произведен 1995 г.. |
Skoda Felicia (791, 795)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
Skoda Felicia
|
|
Работен обем
|
1 289-1 896 куб. см
|
Мощност
|
55-75 к. с. |
Максимална скорост
|
145-170 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
17.0-13.0 сек.
|
Renault Clio
|
|
Работен обем
|
1 149-1 870 куб. см
|
Мощност
|
55-107 к. с. |
Максимална скорост
|
155-195 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
14.8-8.9 сек.
|
Seat Ibiza
|
|
Работен обем
|
998-1 984 куб. см
|
Мощност
|
50-150 к. с.
|
Максимална скорост
|
145-215 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
19.4-8.3 сек.
|
FIAT Punto
|
|
Работен обем
|
1 108-1 698 куб. см
|
Мощност
|
55-133 к. с. |
Максимална скорост
|
150-205 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
17.5-7.9 сек.
|
Димитър Димитров
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 mango5
Половината работи от тез писания не съвпадат изобщо с истината ... карбуратора изобщо не е капризен и се влияе единствено от глупостта на собственика да кара без филтър , комутатора е доста надежден ако не е произведен в Китай , скоростните кутий страдат единствено и механизма на скоростния лост страдат най - често от един елемент изобретен от великия концерн , а до сега скъсано жило на ръчната спирачка не съм срещнал .
15:42 08.09.2011