Роудстер, спиидстер, драгстер... Тези наименуваниия са ни отдавна познати. Но какво е Roomster? Съдейки по названието е нещо свързано с думата стая (от англ. room - стая). Когато видите за първи път новото творение на чешката марка на преден план излизат две неща - силно изразен преден моторен отсек и купе със странни пропорции, в което весело се помещава цялото семейство. Като прибавим към това и четири колела, се получава автомобил, силно приличащ на стая на колела. Всъщност две стаи. Така спокойно двуобемният компактен ван метафорично може да бъде наречен “Двустаен автомобил”, но за по-кратко ще го наричаме с фирменото му название Roomster. Тази разновидност на т.нар. “баничарки” вече се предлага и у нас, като гамата от двигатели включва три бензинови мотора с обем съответно 1.2-, 1.4-, и 1.6-литра, както и два дизела 1.4 и 1.9 TDI. Тъй като в този сегмент цената е от определящо значение, решихме да акцентираме на версията със срединя по обем бензинов агрегат, която представлява оптимално съотношение между цена, икономичност и динамика.
Екстериор
Когато през 2003-та на автоизложението във Франкфурт за първи път видяхме концепта Roomster, ни бе трудно да повярваме, че ще се превърне в сериен автомобил. Решенията бяха доста смели за консервативна фирма като Volkswagen, при това за возило от техния трети ешелон. Но изминаха три години и вече по родните пътища срещаме серийният Roomster. Всъщност, вглеждайки се в детайла, приликите с концепта са доста малко. В подкрепа на това твърдение ще изложим най-ярките примери. Първо, предвидените ел. плъзгащи се врати в стил Peugeot 1007 вече са заменени с конвенционални. Двойният прозрачен шибедах с доста сложна система на задвижване се е превърнал в цял стъклен таван, при това се предлага само като опция. Въобще немският консерватизъм си е казал думата и Roomster не блести с авангардни решения. Освен това самият дизайн не е кой знае колко впечатляващ, като някои специалисти го определят като даста слаб. Ние ще се въздържим от собствена оценка, защото според нас външният вид е въпрос на вкус.
Интериор
Предният “кокпит” с голямо ветроупорно стъкло и силно закръглени линии образува т.нар. “driver’s room” - стая за водача и пасажера до него. Самият интериор, типично по фолксвагенски е семпъл, но с добро качество на изработка. Недостатъци в предната част на салона се явяват неудобният като местоположение скоростен лост и малкият диапазон на регулиране на предните кресла. Думата кресла е леко пресилена, защото седалките са типично по немски твърди, не са особено големи и не впечатляват с ергономия. Уредите са стандартни и се характеризират с прилична информативност, но в никакъв случай не изглеждат модерни. Всъщност може да се приеме, че тези недостатъци са за сметка на по-голямата “детска стая”. Отзад интериорните решения са далеч по интересни. Диванът е разположен по-високо от предните седалки и осигурява добра видимост на пасажерите отзад. Освен това долната линия на стъклата е доста по-ниско от тази при конкурентите, като така се създава както усещане за простор, така и за лека доза несигурност. Вече споменахме, че като допълнителна екстра може да се поръча и стъклен таван, но тогава е много вероятно да добиете чувството, че се намирате в аквариум.
Връщаме се на задната седалка, която е конструирана от три отделни една от друга секции. Системата за тяхната трансформация е наречена VarioFlex и позволява самостоятелно регулиране на трите облегалки, като и различно движение в посока напред-назад. Средната седалка е доста малка, но е с възможност да се прибира, като по-този начин крайните две могат да се доближават или раздалечават една от друга. Въпреки всички тези трансформации за трима души отзад е тясно. Двама обаче се чувстват доста комфортно. Обемът на багажния отсек е 480 литра, но може да бъде увеличен значително, което разбира се е за сметка на пасажерски места. Като обощение ще кажем, че салонът не блести с лукс и комфорт, но е сравнително функционелен, а основното му достойнство е отличното качество на материалите и на самата сглобка.
Двигател и ходови характеристики
В техническо отношение Roomster също не блести. Отпред окачването и самите основни агрегати са заимствани от Fabia, а отзад е използвано максимално опростеното окачване от старата Octavia. Единствено кормилната уредба е копирана от тази на новата Octavia, което силно се отразява на управлението, при това в положителна насока. Вече споменахме, че гамата от двигатели е много прилична - три бензинови и два дизелови. Най-слабият обаче въобще не е за този автомобил. Трицилиндровата му работна схема не позволява голяма мощ. Така изборът остава за другите четири мотора.
Този, на който ние акцентираме, се характеризира с прилична икономичност, лесен е за обслужване, тъй като е от по-старото поколение, и е доста непретенциозен. Динамиката му обаче не е от най-добрите. Останалите възли и агрегати също не впечатляват с иновации, но като цяло си вършат работата доста прилично.
Цена
Не много по различна от тази на основните конкуренти, но е трудно да се повярва, че Roomster ще успее да се намести сред доказалата се вече “френска тройка” - Kangoo, Berlingo, Partner. Освен това при Roomster допълнителното оборудване е доста скъпо, което неминуемо качва цената. Вярно, че е доста богато, като единствено при Roomster се предлагат допълнителни светлини, следващи извивката на завоя, например, а и доста други екстри. Друг е въпросът дали те ще са по джоба на клиенти, които се ориентират към подобен род возила.
Skoda Roomster 1.4 16V
|
Технически характеристики
|
|
Двигател
|
Редови четирицилиндров
четири клапана на цилиндър |
Работен обем
|
1 390 куб. см.
|
Максимална мощност
|
62 Kw/84 к.с. при 5 000 об./мин.
|
Максимален въртящ момент
|
126 Нм при 3 300 об/мин.
|
Скоростна кутия
|
механична, петстепенна
|
Степен на сгъстяване
|
10.5:1
|
Маса на единица мощност
|
13.8 кг/к.с. (18.6 кг/Kw)
|
Габарити:
дължина, мм широчина, мм височина, мм |
4 205 1 684 1 607 |
Междуосие
|
2 617
|
Маса, кг
|
1 155 |
Допустимо натоварване, кг
|
515
|
Обем на багажника,л.
|
450 - 1 780
|
Вместимост на резервоара, л
|
55
|
Разход на гориво:
|
8.9 л/100км
5.6 л/100км 6.8 л/100км |
Ускорение:
от 0 до 100 км/ч, сек |
13.0
|
Максимална скорост
|
171 км/ч.
|
Гуми
|
175/70R14
|
Спирачки:
отпред отзад |
дискови, вентилирани барабанни |
Цена на автомобила
|
|
Цена/лв. | 22 875 |
Базово оборудване
|
Два броя челни Airbag за водача и пътника до него, ABS + MSR, регулируем по височина и дължина волан с електромеханичен усилвател, оборотомер с дигитален частовник, система "Varioflex" за моделиране на задните седалки, предни и задна чистачки с регулируем интервал и пръскачки, триточкови предпазни колани с пиропатрони за донатягане, прекъсване на горивото при удар, имобилайзер вграден в ключа, таблото и двигателя, брони с цвета на купето, фарове "Clear optic", декоративно защитни лайсни на вратите, надлъжни рейки на покрива, калобрани отзад, четири високоговорителя с антена, поленов филтър и система за рециркулация на въздуха в купето, зумер за забравени светлини и незакопчан колан на водача, пепелник, запалка с осветление, лазерна маркировка на стъклата, стоманени джанти, големи декоративни тасове, Арматурно табло с тъмен цвят и възможност за избор на тапицерия с цвят синьо/светло сиво или червено/светло сиво, поставки за чаши и др.
|
Гаранция
|
Две години без ограничение на пробега
|
Цените са за България с включени мита, такси и ДДС
|
Skoda Roomster 1.4 16V
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
OPEL COMBO
|
|
Работен обем
|
1 364 см3
|
Мощност
|
66 кВт/90 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
125 Нм при об/мин 4 000
|
Габарити, мм
|
4320/1685/1800
|
Ускорение
|
14.0 сек
|
Максимална скорост
|
164 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
8.0 л/100 км 5.3 л/100 км |
Цена на модела с ДДС:
|
24 645 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
ABS
|
серийно
|
Еърбег 2 бр, |
серийно
|
Климатик
|
1 665 лв.
|
PEUGEOT PARTNER
|
|
Работен обем
|
1 360 см3
|
Мощност
|
55 кВт/75 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
120 Нм при об/мин 3 400
|
Габарити, мм
|
4137/1724/1810
|
Ускорение
|
17.5 сек
|
Максимална скорост
|
150 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
9.7 л/100 км 6.2 л/100 км |
Цена на модела с ДДС:
|
23 576 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
ABS
|
984 лв.
|
Еърбег, 2 бр. |
серийно
|
Климатик
|
не се предлага
|
RENAULT KANGOO
|
|
Работен обем
|
1 390 см3
|
Мощност
|
55 кВт/75 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
114 Нм при об/мин 2 800
|
Габарити, мм
|
4035/1672/1800
|
Ускорение
|
13.7 сек
|
Максимална скорост
|
153 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
9.5 л/100 км 6.3 л/100 км |
Цена на модела с ДДС:
|
20 590 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
ABS
|
не се предлага
|
Еърбег, 1 бр. |
серийно
|
Климатик
|
не се предлага
|
Радослав СЛАВЧЕВ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА