27 Септември, 2016 12:31 19 881 2

Ако Mini беше хечбек

  • mini-
  • хечбек-
  • ърнест марпълс

Или как един съмнителен политик се опита да оправи творението на Алек Исингонис

Ако Mini беше хечбек - 1

Оригиналният дизайн на първото Mini съвсем заслужено е считан за един от най-добрите в автомобилната история. Той се превръща в шаблон, който се използва и до ден-днешен. Но в конструкцията на първото Mini има сериозен недостатък, който един съмнителен, обичащ проститутки и мошеничества, политик се опитва да оправи.

Този политик се казва Ърнест Марпълс, заемащ поста министър на транспорта на Великобритания в периода 1959 - 1964 година. По същото време се заражда и реализира идеята за култовото автомобилче Mini. Въпреки всичките си несъвършенства, Марпълс оказва огромно влияние върху разработката на британските автомобилни закони. Още нещо любопитно за него е, че той преобръща изцяло транспортната система на Острова, като набляга на строителството на магистрали за сметка на железопътния транспорт.Ако Mini беше хечбек

Той обаче извлича страхотни финансови изгоди от редица строителни фирми, което наред със скандалите свързани с проститутки и казина му навлича една доста противоречива репутация. Но това не е най-интересното. Значително по-любопитното, свързано с автомобилите, е, че Марпълс отправя една молба към конструкторите на Mini, която е свързана с модификацията BMC Mini.

Днес всички ние възприемаме конструкцията на първото Mini като еталон и е трудно да си представим какво всъщност е искал Ърнест Марпълс.

Всъщност, става дума за типа каросерия хечбек...Ако Mini беше хечбек

След като съмнителният политик се среща с великия Джон Купър на едно изложение за спортни автомобили, Купър го убеждава, че му е необходим автомобил, точно като Mini Cooper 1071S. Марпълс се съгласява да си купи малкото возило, но при едно условие - да се изпълни молбата му, отправена по-рано към марката. А тя е: Mini-то да има пълноразмерна пета врата, тоест да бъде хечбек, за да може да си превозва стиковете за голф и касите с вино.

Както е добре известно, оригиналното Mini, дело на блестящия дизайнер Алек Исингонис, е със странна конструкция на багажното отделение. Вместо нормална за днешните разбирания пета врата, Mini има малък отвор с врата, която не включва стъклото и се отваря надолу.Ако Mini беше хечбек

Това решение може да се приеме и като гениално, защото при необходимост от поставяне на малки товари в багажното отделение и при лоши метеорологични условия, климатизацията в купето не се нарушава. От друга страна обаче конструкцията тип хечбек е значително по-функционална и би предложила значително по-голям багажен обем, без това да се отразява на пространството в салона на Mini.

За да удовлетвори молбата на Марпълс и да я превърне в реалност, Джон Купър се среща с Джордж Хариман - председател на компанията BMC и с Алек Исингонис. Дизайнерът на Mini е силно обезпокоен от идеята да превърне Mini в хечбек и поради тази причина е взето решение новата модификация да се разработи от Джон Шепърд и да се произведе в експерименталната работилница на Дик Гълимор в Лонгбридж.Ако Mini беше хечбек

И така, решението е взето и модификация става факт. Оказва се, че новата конструкция на петата врата дори подобрява якостта и здравината на автомобила. BMC правят два такива автомобила - един със стоманена пета врата, който е предназначен за Марпълс и втори, който е с врата от стъклопласт и е предназначен за собствени тестове на компанията. Това съвсем не е първият хечбек в историята, но решението, конкретно за Mini, се оказва гениално.

Впоследствие специалистите достигат до убеждението, че именно този прийом е можел да доведе до пълната реализация на потенциала на Mini, но това екстравагантно за времето си решение, така и не е вкарано в серийно производство. А днес е едно от най-използваните.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Udo

    1 1 Отговор
    Поредната уникална статийка в секцията автомобили. Благодаря :)
  • 2 Марио

    1 0 Отговор
    Харесвам mini.Автовобили с дух и история.Браво!!!