Last news in Fakti

7 Октомври, 2016 12:34 113 545 45

Как се купуваше лека кола в СССР

  • автомобил-
  • ссср
Как се купуваше лека кола в СССР - 1

"Измина четвърт век, откакто автомобилите станаха достъпни за всеки гражданин на Русия. Вече сме забравили схемите, по които човек се сдобиваше с кола по времето на СССР. Съветските хора бяха готови на всичко за автомобил и показваха най-низките страни на душата си", припомня Сергей Белоусов в очерк за "АвтоВзгляд".

Как се купуваше лека кола в СССР

"Начините да се сдобиеш с лека кола в следвоенния СССР бяха много. Някои от тях остават неизвестни и до днес, но сред гражданите на могъщия Съюз имаше и популярни схеми. Да си припомним основните от тях.

За заслуга към Родината

Как се купуваше лека кола в СССР

Страната винаги е помнела героите си: понякога ги е репресирала, понякога поощрявала, включително и с коли. Генералните секретари лично раздаваха автомобили без пари на най-храбрите и смели граждани на СССР. На ветераните и носителите на ордени бе позволено веднъж в живота да си купят кола без да чакат на опашка. Един автомобил на семейство бе повече от достатъчен и всички оставаха доволни.

Години на опашка

Как се купуваше лека кола в СССР

Всички останали трябваше да чакат. Опашките продължаваха средно седем-осем години. На тях обаче не можеше да се попадне просто така - трябваше се наредиш в някое предприятие и да къташ пари. През 70-те години цената на ГАЗ-21 бе 5 500-6 000 рубли, за "Жигули" трябваха около 8 000. При месечна заплата от 100-150 рубли съветските граждани имаха тези пари. От една страна почти нямаше за какво да се харчат, а от друга през годините на очакване със заделянето на 100-ина рубли на месец от семейния бюджет от 200-300 рубли се събираше необходимата сума, а от трета който не успяваше да спести, събираше от роднини и познати.

Как се купуваше лека кола в СССР

Самият процес на покупката бе крайно унизителен. След няколкото години в очакване да дойде редът трябваше да бъдат издържани още няколко опашки в самия магазин за автомобил. Те бяха само няколко и на градове като Москва и Ленинград (Санкт Петербург, бел. ред.) се падаше само по един съветски "автосалон". Всъщност в тях дори нямаше коли! На купувача се издаваше справка-сметка, с която той отиваше в спестовна каса, където отново чакаше на опашка. После се връщаше в магазина с вносната бележка (след още една опашка) за получаване автомобила, отиваше в склада, където пак чакаше да дойде автовозът и най-накрая вземаше колата по пореден номер с какъвто цвят са я докарали. И това бе щастието.

Как се купуваше лека кола в СССР

По втория начин

Чакането на автомобил можеше да продължи много по-дълго заради граждани, които попадаха в списъците по напълно необясним начин. Да се купи място на опашката бе практически невъзможно - никой нямаше нужда от пари, но да те уредят познати от магазина или висши партийци бе лесно. Не съществуваше нищо подобно на електронен регистър и поредни номера нямаше, което правеше проследяването на движението на опашката невъзможно.

Как се купуваше лека кола в СССР

Втора ръка

През 1978 г. Алла Пугачова написа песен, в която звучаха следните редове: "С пукнат фар, стари врати и стил от миналия век. Тате купи евтина кола нейде от село". Уви, тази мечта бе на практика неизпълнима. Всички употребявани автомобили се продаваха през комисионни магазини. Те бяха създадени за борба със спекулата, но всъщност нямаше никаква борба - старите коли струваха колкото нови.

Как се купуваше лека кола в СССР


Съществуваха различни корупционни схеми, в които срещу внушителен подкуп служители на "комисионката" свързваха продавача и купувача, които се бяха договорили за всичко. За целта бяха нужни много повече пари, отколкото за покупката на автомобил след многогодишно чакане на опашка.

Пътуване до братските републики

Често за автомобил се ходеше в някоя от републиките на СССР. Грузия, например, винаги е била смятана негласно за родина на съветския бандитизъм и мошеничество. Там бъкаше от спекуланти, които с удоволствие продаваха коли на 4-5 пъти по-висока цена от държавната.

Как се купуваше лека кола в СССР

Щастлива случайност

Случваха се и напълно невероятни истории. През 1983 г. в учрежденията на Съветския съюз се появиха обяви за продажба на "москвичи" на кредит без чакане на опашка. Схемата, позната до този момент само от стария режим, втрещи работниците и селяните, но се оказа напълно реална. Оказа се, че заради сваления от руски изтребител Су-15 южнокорейски Boeing много западни страни бойкотират съветските автомобили. Тогава Москвич се продаваше дори в Ирландия и Шотландия. В резултат на бойкота износът бе блокиран и складовете се бяха препълнили. "Слободията" обаче продължи кратко.

Как се купуваше лека кола в СССР

И още няколко шанса

Кой обаче ще ти чака късмет като с "москвичите"? Да се предвиди такъв шанс просто бе невъзможно и затова хората масово купуваха билети за лотарията, в която често се разиграваха автомобили. Щастливците бяха единици, но все пак ги имаше!

Как се купуваше лека кола в СССР

Честно казано, можем да тъжим безкрайно по съветското минало, но по въпроса с автомобилите предпочитам днешните времена. Може да има санкции, може да са руска сглобка, но днес почти няма недостъпна кола", завършва Сергей Белоусов.


Поставете оценка:
Оценка 3 от 5 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 страхотно

    30 2 Отговор
    Охоо, взимам си един пакет пуканки и сядам да се наслаждавам на предстоящите лакърдии!
  • 2 Тошибиян

    18 19 Отговор
    днес почти няма недостъпна кола", завършва Сергей Белоусов.

    Идиот

    Коментиран от #3, #45

  • 3 Илиян

    42 8 Отговор

    До коментар #2 от "Тошибиян":

    Идиота си ти.........и аз,и много други......много е прав човека."ПОЧТИ" няма недостъпни коли.В цял свят хората си купуват нови коли,карат няколко години и хвърлят.Това че ние сме "скъсаняци" си е наш проблем.
  • 4 OMG WTF

    41 18 Отговор
    Четете фенчета на бай Тошо Цървула, четете. Пък може и да ви дойде акъла в главите. Статията може и да се отнася за савецкият ви союз, но важи с пълна сила и за България. Само с едно нещо не съм съгласен обаче, а именно че днес всеки можел да си купи чисто нова кола... Уж всеки може да ди купи, а по пътищата 90% от колите са 15-20 годишни кенефи. А ся де?!? Купувайте си нови коли бе другари, защо карате трошките на западноевропейците?!?

    Коментиран от #7, #8

  • 5 Хайко

    15 3 Отговор
    Хмм,.,,за нашия Траби 601S не сме чакали!

    Коментиран от #44

  • 6 ддд

    13 5 Отговор
    Публикувано във факти.бг: Щастливците бяха единици, но все пак ги имаше!
    сега де са щастливците?
    в чужбина?
  • 7 ГОСТ

    21 1 Отговор

    До коментар #4 от "OMG WTF":

    Въпрос на разбиране - преди 7 години си купих "втора ръка трошка" според теб - в гаранция към официалния дилър, на 60 000 км и две години от първа регистрация. Цената и беше колкото на базов Авенсис и беше наполовина на цената и нова!

    Да знаеш че и на запад много хора търкалят втора ръка коли без да се "срамуват". Колега немец като се забремениха с неговата мацка смени малкия Колт със Хюндай И30 комби на 4 години.

    Съвсем друг е въпроса че при нас колите са хем на по 20 години, хем се ремонтират с части втора ръка, хем се махат катализатори, DPF, затапват се EGR, карат се с летни гуми зимата и т.н.

    Коментиран от #9, #27

  • 8 Тошо

    11 4 Отговор

    До коментар #4 от "OMG WTF":

    "Савецки союз" - това нещо ново ли е или са го направили пак, но с ново име?
  • 9 всички

    19 1 Отговор

    До коментар #7 от "ГОСТ":

    държави са с различен стандарт на населението си.Дори в социална Дания 1 колежка тази година си смени 15 год. митцубиши с 10 год. тойота.Има и много последни модели всеки кара според нуждите и джобът.
  • 10 Ех свобода

    13 9 Отговор
    10-15 години за кола чакане, а сега имам пет и си ги ползвам предимно аз! СУВ от 2005, старо БМВ е46 от 2004, Пежо 106 от 2000, дизелов Меган от 2005, както и нормален Санг Йонг Рекстън пак дизел - модел 2006, купен заради приятната визия и да ходя до магазина зимата. На всичко отгоре, винаги е възможен лизинг на някое автомобилче, стига да имаш добра кредитна история, достатъчно пари и да работиш на същото място на безсрочен трудов договор, без да си в процедура по напускане или изпитателен срок. Така за малко да си купя Алфа Ромео 159 седан, дизел, 2008 година първа регистрация, но се отказах в последния момент (не по финансови причини).

    Бащата навремето обаче много искаше "Лада" и мен, тогава момченцето, ме извикаха да избера цвета. Като любим цвят на повечето момчета, избрах червен. И с учудване разбрах, че трябва да чакаме години, вместо да си тръгнем веднага с кола. Но и бащата е образ - като пътувахме съвместно с него, той знае, че съм взел книжка и почва да ме подкача - "На ти да караш, бе, на ти да караш! Ма, ти не можеш, бе! Хе-хе-хе-хе!" И чак се кефи като ме докара до ситуация, в която да ми се иска да му хвърля един хубав бой. Почне чак да ме задушава от нерви, да ме стяга сърцето... Абе, типичен комунист - много е направил и все нищо както трябва!

    Коментиран от #13, #15, #24

  • 11 така е

    25 0 Отговор
    Четейки комантара на последния горд собственик на 5 мпс-та, ми става ясно, че баща му - старият комунист, наистина не е направил нищо както трябва ...

    Коментиран от #28

  • 12 Бидона

    24 13 Отговор
    ДА ТЪЖИМ ПО РУСКИТЕ СГЛОБКИ? Деее...а и боклуците не ща и да ги чуя.Добре ,че мазните комуняги умряха,че не отговарям! И все още се намират глупаци които милеят по тези руски кочини ,че и луди пари дават да ги стягат.Трябва да ги въдворят в някоя лудница!
  • 13 Димитър Колев

    6 1 Отговор

    До коментар #10 от "Ех свобода":

    Или си много болен, или си много дрогиран, което е пак същото.....
  • 14 Васичка Атанасова

    12 4 Отговор
    защо не гледаме сега какво карат руснаците
    а се връщаме 50 г назад
    за времето си бях много добри коли за БГ

    Коментиран от #43

  • 15 tost

    10 1 Отговор

    До коментар #10 от "Ех свобода":

    Това ,че баща ти нищо не е направил както трябва,по себе си ли съдиш?
  • 16 красота

    19 1 Отговор
    добре че бяха руските коли, че станахме добри монтьори. Благодарим ви.
  • 17 Волв

    13 7 Отговор
    За съжаление има идиоти като прежде-коментиращия който са благодарни,че са ги задължавали да купуват боклуци и те се научили да ги поправят!Що за тъпо и слагаческо мислене е това?Ако не бяха ни тъпкали 45 години тия простаци от ссср щяхме всички да караме немски коли който не се чупят и нямаше да има нужда да ставаме всички механици.В момента в Русия Лада карат само кавказките граждани на РФ,всички руснаци с коефициент на интелигентност над средния карат западни автомобили.

    Коментиран от #20

  • 18 Тошибиян

    8 3 Отговор
    И сега кво е? Тол такса данък винетка еко такса зелена зона бембена зона не може да спираш тука и там паркинги нема само общините и държавата се възползва от създалата се ситуация с многото коли за да печели решение няма за да се скубе стадото ....сега па чакаш да те одобрат от банката за лизинга пак доказваш доходи данъци осигуровки части скъпи сервизи скъпи куката кат види ксенончето и подскача от щастие че ше земе пари и животът стана консуматорщина и човеците са роби на ненаситноста си към лъскавото
  • 19 атанаска васкова

    4 6 Отговор
    Публикувано във факти.бг: защо не гледаме сега какво карат руснаците
    а се връщаме 50 г назад
    за времето си бях много добри коли за БГ.... Кво карат ма, последен модел кадилак или GMC..Карат корейски кочини и цялата гама скрапове от Европа и Япония. Всъщност, кога за последно си ходила във вотколандия?

    Коментиран от #23

  • 20 кроко

    4 4 Отговор

    До коментар #17 от "Волв":

    Ужас, човек! Даже и теб яко са те тъпкали - набили са ти в главата руски думички като "прежде", дето вече 30г. не можеш си ги избиеш! Мани-мани, жив зян си станал!
  • 21 Mercedes-Benz

    13 8 Отговор
    каскети мазни това ли ви беше "рая"?! Че сега пак надавате вой да сме напуснели Европа и НАТО, за да се върнем при азиатските скотове, дето една кола не могат да сглобят! Е.ати, да чакаш 20 год. за такъв таралясник и да правиш какви ли не гимнастики, за да го имаш!

    Коментиран от #22

  • 22 Лъчо

    17 8 Отговор

    До коментар #21 от "Mercedes-Benz":

    Да когато хората са карали Мерцедеси тези тъпанари са произвеждали ЗАЗ ки които не могат да изминат и 30км без да се счупи нещо.За Волгите им да не говорим. 20 на 100 разход огромни 2500сс мотори и само 90коня и то при двигателя а не на колелата.
  • 23 Васичка Атанасова

    7 7 Отговор

    До коментар #19 от "атанаска васкова":

    а ти ми отговори
    каква кола са направили ГАНЬОВЦИТЕ ?

    ПРИСМЕХУЛНИК
  • 24 Папур Шпеков

    16 1 Отговор

    До коментар #10 от "Ех свобода":

    Rexton и приятна визия. Трябва да идеш да се прегледаш.
  • 25 мъжкар

    10 15 Отговор
    Вярно е че през соца беше така ама тогава поне се караха чисто нови коли.А сега искам да попитам реално колко хора в България могат да си позволят чисто нова кола аз ще ви отговоря колко едва 15 процентаот останалото все още тука население.Всичко останали карат втора употреба само че има втора употреба на 4 години кола която е здрава и права а има втора употреба на 25 го дини кола така че нека да направим разликата.На хората които плюят по онова време искам да им кажа че когато стане такаче всеки българин да може да си купи чисто нова кола тогава може да плюете по онова време.Все пак щастието в тоя живот не се крепи върху някаква кола.

    Коментиран от #26, #40

  • 26 стоян георгиев

    24 17 Отговор

    До коментар #25 от "мъжкар":

    нови лади през соца караха точно толкова хора колкото днес карат нови коли,обаче ладата не е кола ,а нещо средно между каруца и кола.днес в бг може много повече хора да карат нови коли ,но предпочитат ппо-стари модели.да речем вместо да дадеш 15 бона за ново малко пежо предпочиташ 8-9 годиншно бмв висок клас.тва не значи че си се прецакал просто имаш различни приоритети.през соца 15-20% от семеиствата имаха въобще кола и тя бе руска таратаика постоянно развалена и не ставаща за нищо.да речем софия бургас се вземаше за два дни ,а умората на пътуващите и каращия бе огромна .вибрации шум ,трудно управление миризми на бензин ,потрошен интриор и невъзможност да вдига повече от 80 .тва е руската кола в детаили.

    Коментиран от #29

  • 27 кара Лада

    9 5 Отговор

    До коментар #7 от "ГОСТ":

    Затова карам нова Лада и не съм чакал за нея... само дето това се случи 2016-та година...
    Уви в главите на масовия зомбиран нашенец времето е спряло нейде там преди 30-40 години.
  • 28 Ех свобода

    11 2 Отговор

    До коментар #11 от "така е":

    Одноко мне девочка сказала: "Прежде всего, надо работать!". Това по повод на "руските" заемки на Волв.

    А тези, дето ме критикуват с приказки, че старият комунист не е свършил нещата с мен както трябва - вижте, постоянният дефицит и корупция правят чудеса с хората и то нехубави, за съжаление! Аз не обвинявам баща си, а самият режим, който докара мнозина до мизерия, до едно "изперкване", до невъзможност да разпознаеш кой ти е враг. Затова и не съм го набил, въпреки че реално си го заслужаваше и все още си го заслужава! Не е нормално 50% от мъжете и жените в България да живеят с родителите си, нали? А това е действителността. И ако не са сегашните пенсионери, както и ако се разпадне свободното пътуване в ЕС, по-младите българи ще го д...хат!

    Това пък, че имам пет автомобила, го дължа на себе си, не на Дъртия, който не можа и все още не може да ми предложи решение на основните житейски потребности. Затова - пораснете!
  • 29 кроко

    5 11 Отговор

    До коментар #26 от "стоян георгиев":

    Стоянчо, вярно е това за бойката на новите лади и новите коли сега, ама така говориш сякаш на запад колите са били летящи чинии, пък виждаш ли комунистите са били е.ахти изостаналите. Да, повече модели са имали на запад, както и по-ликсозни и т.н. ама масово едва ли са карали спортни мерцедеси - карали са ръждиви щайги без особенна разлика между тях и руските. И вярно от един момент на татък руските хич не се развиват, ама чак такива глупости два дни софия бургас.... аре стегни се, вярно има много тъпаци, ама мнозинството все още са интелигентни хора.

    Коментиран от #33

  • 30 taka e brat

    10 22 Отговор
    добре че беха руските коли и камиони та са се построили всички блокове къде живеете в тях. и къщи също..... тоя матерял по строежите и по пътищата руските коли са го влачили...... не ГОЛФОВЕТЕ И БЕЕМВЕТАТА ВИ. Преди бетоновите възели навсякъде бяха пълни само с КАМАЗ-няма чупене. Чакъла се вадеше с БЕЛАЗ-няма докин . и други--КРАЗ;МАЗ;ЗИМ.....
    ТИЯ КЪДЕ ПЛЮВАТЕ ПО ТИЯ КОЛИ ---САМО ЧЕ ВИ КАЖЕМ ЧЕ ПЛЮВАТЕ СРЕЩУ ВЯТЪРА. ТОЕСТ ПЛЮВАТЕ СРЕЩУ ВАС.

    нищо не знаете смехари

    Коментиран от #34, #39

  • 31 Диди

    6 0 Отговор
    Кроко,не съм съгласна с теб,че преди мнозинството на запад са карали ръждиви коли.Всеки си взима кола според парите,на лизинг и т.н.Всички знаем че автомобилната индустрия на запад е от дълги години развита и няма как да правим сравнание със руските автомобили.
  • 32 Диди

    2 4 Отговор
    До,,Папур Шпеков,,Е,не може такова отношение да вземаш към дамата на която пишеш.
  • 33 стоян георгиев

    29 1 Отговор

    До коментар #29 от "кроко":

    91 година се качих на средния клас ауди 80 достъпен за всеки среден немец и изпаднах в културен шок.колата имаше серво на волана и педалите, имаше пета скорост имаше големи огледала ,от двигателя не капеше масло представяш ли си!!!!после карах един фиат ритмо демек долен клас и пак се чудих на маневреност пъргавина на колата и т.н.,после едно типо и т.н. и т.н.да караш среден клас западна кола 80 те и лада са несъвместими работи .ладата е модел на фиат от ранните 60 и то с много лошо изпълнение от руска страна.няма да пиша за заски ,москвичи или волги щото те бяха още по-голям смях.
  • 34 стоян георгиев

    17 1 Отговор

    До коментар #30 от "taka e brat":

    те едни блокове ...грозни ,гадни за събаряне.ех ако можеше да не са построили нищо тези камази и белази ама на построили са та и чак има дето им се радват!
  • 35 Виц

    21 2 Отговор
    Защо ЗАЗ прилича на публичен дом?
    Защото като влизаш и излизаш от него те е срам.
  • 36 Виц 2

    30 1 Отговор
    Срещат се Запорожец и танк. Танкът попитал с ирония:
    - Абе, ЗАЗ, на тебе защо двигателя ти е в г*за?
    А Запорожец-ът невъзмутимо отговорил:
    - Тебе пита ли те някой защо х*я ти е на челото?
  • 37 Лаф

    16 2 Отговор
    ЗАЗ = Завод за Автомобилни Зверове

    Коментиран от #41

  • 38 Лч'Б3098

    5 0 Отговор
    Сега с две средни заплати си взимаш(без опашки и чакане)що годе читава кола еднодневка и не ти пука винаги може да я шитнеш и да вземеш друга.
    ЗАЗ=Заплаха за Автомобилите на Запад
  • 39 Частен

    15 0 Отговор

    До коментар #30 от "taka e brat":

    Строеше през соца, изживял съм го! Няма желязо, няма тухли, няма цимент, няма инертни материали, няма готов бетонов разтвор, няма транспорт! Всичко с подкупи и връзки. Товарните таксита се записваха на пл. Лъвов мост.
  • 40 хахахах

    8 5 Отговор

    До коментар #25 от "мъжкар":

    Абе плюят ама всички живеят в панелката от соца.да не говориме колко дават под наем същите тези панелки дето тате и мама са купили за децата да има хаха айде де знаеме се стига сте се правили на ущипани моми тия имоти дето ги продавате от къде са бе вие сами ли ги купихте та все сте ми едни умни такива всичко е от дедо,баба ,мама и тате вили ,земи,апартаменти всичко ви е от соца и ат партиините книжки на горе изброените след още 30г искам да ми покажете колко хора ще имат собственно жилище ЕДНО не повече и пак да си говориме защото следващото и по следващото поколение са обречени да живеят под наем както е в демокрацията
  • 41 НИВА

    3 0 Отговор

    До коментар #37 от "Лаф":

    ЗаЗ=Заплаха за автомобилите на Запад
  • 42 ПИЧ

    2 0 Отговор
    Каката с Москвето - колко хляб е имало в нея...
  • 43 АЗЛК Ах Защо ли те Купих

    4 0 Отговор

    До коментар #14 от "Васичка Атанасова":

    добри коли-и-и .С 1000 вградени дефекта като нови. Съседът над нас се запозна лично с представителя на АЗЛК и трябваше постоянно да го кани на маса за да може да смени 3 москвича през 70-те. Единия му блокира двигателя .другия беше с дефектен диференциал. Още на 3 тия месец се започваше едно лежане под колите през събота и неделя.
  • 44 pepo

    1 0 Отговор

    До коментар #5 от "Хайко":

    Не е вярно!1989г. си купих TRAB след 12 години чакане.Ако се бях позабавил малко, и него нямаше да мога да взема.
  • 45 оченик

    0 1 Отговор

    До коментар #2 от "Тошибиян":

    а купи си бентли де,не всеки може