31 Март, 2007 19:04 1 148 0

Aston Martin – жертвеният агнец на една губеща компания

  • aston martin-
  • ford-
  • rapide

В средата на месеца се състоя сделка за продажбата на компанията Aston Martin. Фирмата принадлежеше 13 години на концерна Ford. Със свежите пари ръководството на Ford Motor се надява да се справи с тежката финансова криза, която преживява през последните години.

Aston Martin, производителят на легендарните британски суперкари, беше собственост на Ford Motor от 1994 г. Влизаше в състава на подразделението Premier Automotive Group (PAG), обединяващо луксозните марки, сред които, освен Aston Martin, бяха Land Rover и Volvo.

Решението да се продаде марката с почти деветдесетгодишна история беше взето на 31 август 2006 г. Това събитие даде началото на глобална реконструкция в корпорацията. През септември м.г. Бил Форд, правнук на легендарния Хенри Форд, назначи за шеф на компанията бившия президент на Boeing Алан Мюлали, въпреки опасенията за липсата му на опит в автомобилостроенето. След това собственикът обяви плановете си да се отърве от непрофилните активи, да съкрати над 50 000 работни места и да закрие 16 завода. Ръководството постигна споразумение с профсъюзите предсрочно да пенсионира 75 000 сътрудници. Накрая Ford Motor реши да промени моделната гама, като намали производството на всъдеходи и пикапи, губещи своята популярност в САЩ заради високите цени на бензина.

Финансовата криза застави компанията, загубила през 2006-а над $12 млрд., да ипотекира цялото си имущество, за да получи кредит в размер над $23 млрд. С тези пари се провежда реконструкцията на фирмата. По информация на Wall Street Journal, Ford е предоставил като залог “основните производствени мощности и всички местни (северноамерикански) автомобилни активи, интелектуална собственост, недвижимо имущество и акции на дъщерните компании”. Според американските анализатори, това е бил единственият възможен изход от сложната ситуация.

Как продадоха Aston Martin

Първоначално се предполагаше, че Ford ще се отърве от Jaguar - губеща, но достатъчно голяма компания. Основен претендент за собственик на марката беше машиностроителната корпорация JCB. Консултантът на Ford Motor, бившият топ мениджър на инвестиционната банка Goldman Sachs - Кенет Лийт, реши да се откаже от сделката и да предложи на търг Aston Martin.

Лийт поясни, че дилърската част от британския производител на суперкари се отличава от другите марки, принадлежащи на Ford, по това, че Aston Martin не е така тясно интегриран в структурата на Premier Auto Group. Това значително облекчава продажбата. Бил Форд, който по това време оглавяваше Ford Motor, потвърди, че “този избор е най-логичен и финансово оправдан”. Ръководството очакваше да получи от сделката около милиард долара, с които компанията ще задиша по-свободно, въпреки че такава сума е капка в морето на фона на огромните задължения на фирмата.

Повече от половин година Ford приемаше предложения от кандидат-купувачи. Общо 30 компании дадоха своите оферти. Бъдещите собственици на Aston Martin можеха да бъдат компанията за преки инвестиции One Equity Partners, чийто съветник е създателят на PAG и бивш шеф на Ford Жак Насър и концернът LVMH. Собственик на тази група фирми, сред които са такива известни марки като Moet, Hennessy, TAG Heuer, Kenzo и Prada, е френският милиардер Бернар Арно. Състоянието му се оценява на $22 млрд. Списание Forbes го причислява към десетте най-богати хора на планетата.

Измежду многото претенденти е избран собственикът и основател на компанията Prodrive Дейвид Ричардс, който е и с огромен опит в автомобилния бизнес. Prodrive е известна с разработката и подготовката на болиди за Subaru и Aston Martin. Шефът й е известен състезател и бивш ръководител на отбора Формула 1 BAR Honda и Benetton. Към днешна дата е собственик на търговските права за телевизионна транслация на шампионата WRC.

Освен това Ричардс планира през 2008 г. да върне в “Кралските гонки” отбора Prodrive F-1. Веднага след продажбата на Aston Martin журналистите предположиха, че и тази марка ще вземе участие във Формула 1. Новият собственик обаче, опровергава тези слухове.

Ричардс не купи Aston Martin еднолично. Партньори са му известният американски банкер и колекционер Джон Синдърс и кувейтските инвестиционни компании Investment Dar и Adeem Investment Co. Общата сума на сделката възлиза на $925 милиона. Все пак Ford не се реши да продаде цялата фирма и запази за себе си осем процента в акции. Предполага се, че британската марка ще има печалба около $100 милиона за 2007 г. Заради тези финансови прогнози новите собственици платиха за Aston Martin “само” $848 милиона.

Дейвид Ричардс запазва на ръководната длъжност на компанията досегашния ръководител на Aston Martin Улрих Бец. Той от своя страна заяви: “Това е удивителна възможност за Aston Martin. Уверени сме, че притежаваме всичко, за да издигнем компанията на още по-високо равнище”.

Няколко дни след подписването на документите новите собственици на Aston Martin обявиха плановете си за по-нататъшното развитие на компанията. Според английското издание The Times, британската марка ще увеличи производството на новите си модели през следващите три години. Това ще се случи и с купето Rapide с четири врати, което ще бъде пуснато в серийно производство в най-скоро време.

Улрих Бец заяви, че с Rapide ще се увеличи годишният обем на производство от 4 500 до 6 000 автомобила. За целта в завода в неголемия град Гайдън в британското графство Уоруикшир ще се инсталират нови конвейери и ще се открият нови цехове за заваряване и боядисване.

Rapide ще стане вторият модел, пуснат в серийно производство от новото ръководство. Първият ще бъде суперкупето DBS - колата на Джеймс Бонд във филма “Казино Роял”. Aston Martin DBS се качва на конвейера в края на 2007 г., информира The Times.

Мария Минкова
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА