Last news in Fakti

6 Януари, 2007 20:00 1 259 1

Еколог

  • toyota-
  • prius-
  • toyota prius

Основна задача на еколозите е запазването на естествените взаимоотношения между организмите и околната среда. Това се нарича екологично равновесие. Тези нормални процеси обаче много лесно се нарушават под влияние на разнообразната и огромна по мащаби човешка дейност. Автомобилите са една основна част от “нарушителите” на екологичното равновесие. Един от тях обаче е на път да опровергае тази зависимост, стига да успее да се наложи на европейския пазар. Колата, за която ще си говорим сега, е дело на японците от Toyota, носи наименованието Prius и разполага с хибриден двигател, който е доста икономичен, прилично мощен и не на последно място - природосъобразен. Поради факта, че този хибрид вече се продава и у нас, присъствието му в тази рубрика става задължително.

Екстериор

Prius едва ли ще впечатли някого с дизайн. Модерни форми, заоблени линии, но нищо повече. Понятия като екстравагантност и авангард, що се касае до външния вид, почти липсват. На пръв поглед японският хибрид изглежда като напълно конвенционално возило от среден клас. Но преди две години именно този автомобил бе избран за кола на годината в Европа и бе предпочетен пред хитове в дизайна като Citroёn C4, например. Отзад светлините са наполовина прозрачни и са снабдени с модерната LED-технология. Спойлерът, който е разположен в долната част на задното стъкло, също е ефектен. Отпред нещата са далеч по-спокойни. Плавни линии, фарове с неправилна форма и доста тясна радиаторна решетка. Отстрани силуетът наподобява донякъде този на миниван, но с лека спортна насоченост. С други думи, както вече стана ясно - няма революционни решения.

Интериор

Вътре в салона обаче авангардните идеи се набиват на очи. Както в повечето японски автомобили уредите са нестандартни. Хубавото е, че са сравнително информативни, въпреки че и това е спорен въпрос. Те основно са електронни, като аналогови дисплеи, присъщи за европейските коли, липсват. Арматурното табло е от типа “двуетажно”, като в горната му част са разположени основните прибори. Интерес предизвиква и лостчето за скорости, разположено директно на таблото. Умишлено използваме умалителна форма, защото размерът му е почти джобен. Превключването на предавките не е от най-удобните действия, но благодарение на факта, че трансмисията е автоматична, това действие се извършва рядко. Седалките са големи и удобни, а мястото за краката е на необходимото ниво. Дисплей с меко пипане, разположен в средната конзола, показва доста обстойно работата на хибридната система. В заключение ще кажем, че салонът е функционален, с прилична доза авангардизъм.

Двигател и ходови характеристики

Новата хибридна система, която прави своя дебют в модела Prius, е разработена в съответствие с концепция, наречена Hybrid Synergy Drive. Новият Prius разчита на бензинов двигател за постигане на отлична динамика, като към него има помощен електромотор. По този начин се съчетават високи работни характеристики, нисък разход на гориво и върхови норми по отношение на опазване на околната среда. 1.5-литровият бензинов двигател работи заедно с по-малкия, но с по-висок коефициент на полезно действие електромотор, за осигуряване на работни норми, които позиционират модела като сериозен съперник на далеч по-големи агрегати. И наистина, електромоторът към момента е по-мощен от повечето еднолитрови двигатели с вътрешно горене, а благодарение на неговия въртящ момент от 400 Нм в обхвата от 0 до 1 200 об./мин. числените стойности на цялостния въртящ момент надвишават тези на дизелови двигатели V6. В резултат на всичко това ускорението от 0 до 100 км/ч става за по-малко от 11 секунди, което е с почти три секунди по-бързо от ускоряването на досегашния модел, и това време е сравнимо с времето на много от автомобилите с 2,0-литров двигател. Тъй като усъвършенстваната система за управление на хибридния модел използва електромотора като главен източник на мощност, при него се постига изключителна плавност на работата. Ускоряването е отлично, но линейно, особено в обхвата от 50 до 80 км/ч, като шумът и вибрациите са сведени до минимум. Когато колата е на място бензиновият агрекат е с възможност за самоизключване. При високи обороти двата агрегата работят заедно, като по-този начин мощността достига до 110 к.с. С други думи, иновацията Hybrid Synergy Drive е перфектна, но друг е въпросът колко е надеждна. Това ще покаже само времето. Засега качествата на този мотор са вече признати. В подкрепа на това твърдение ще припомним, че за трета поредна година 1.5-литровият агрегат, с внедрената система на Toyota за хибридно задвижване, печели в категорията “от 1.4 до 1.8 литрови двигатели”.

Цена

Аналогът у нас е само един. Той е по-евтин, но и по-ненадежден. Prius e качествен продукт, който освен, че се грижи за околната среда се грижи и за джоба ви. Първоначалното капиталовложение обаче не е малко.

Toyota Prius
Технически характеристики
Двигател
Редови четирицилиндров четири клапана на цилиндър
Работен обем
1 497 куб. см.
Максимална мощност
с електромотор
57 Kw/78 к.с. при 5 000 об./мин.
82 Kw/110 к.с. при над 85 км/ч
Максимален въртящ момент
115 Нм при 4 000 об/мин.
Скоростна кутия
автоматична
Степен на сгъстяване
13.0:1
Маса на единица мощност
17.6 кг/к.с. (24.1 кг/Kw)
Маса на единица мощност с електромотор
12.5 кг/к.с. (16.8 кг/Kw)
Габарити:
дължина, мм
широчина, мм
височина, мм

4 450
1 725
1 490
Междуосие
2 700
Маса, кг

1 375

Обем на багажника,л.
408
Вместимост на резервоара, л
45

Разход на гориво:
градско
извънграско

комбиниран

5.0 л/100км
4.2 л/100км
4.3 л/100км
Ускорение:
от 0 до 100 км/ч, сек
10.9
Максимална скорост
170 км/ч.
Гуми
195/55R16
Спирачки:
отпред/ отзад

дискови, вентилирани / дискови

 

Цена на автомобила
Цена/лв. 49 990

 

Базово оборудване
Цифрово информационно табло с регулиране на осветеността, Електронен лост за режим на движение, Превключване и движение в режим "електрически автомобил", Система за подпомагане тръгването по наклон, Подгряване на челното и на задното стъкло, Двустепенни въздушни възглавници за водача и пътника, Чистачка на задното стъкло (с пръскалка), Странични въздушни възглавници за предните седалки, Трета стоп-светлина, Странични въздушни завеси за предните и задните седалки, Падаща и делима облегалка на задните седалки, Допълнителна ниша в багажното отделение, Осветление на предните седалки (отделно за водача и пътника), Триточкови колани на задните седалки, Осветление на задните седалки, Отделение за вещи в централната конзола, Допълнителна жабка и разнообразни джобове/отделения за предмети, Регулируеми във височина подглавници на всички седалки, Мултирефлекторни фарове, Isofix система за закрепване на детски седалки, Сенници с огледала и осветление (на предните седалки), Регулируеми във височина предни фарове, Устойчива на удар и усукване конструкция на автомобила, Атермични тонирани стъкла с UV-филтър, Зони, поемащи енергията при удар, Лети джанти, Предпазни греди във вратите, Спойлер, Задни светлини LED-технология, Прекъсване на ел.захранването при злополука, Електрически автоматичен климатик, CD с 6 високоговорителя, Централно заключване с дистанционно в ключа, Електрически и отопляеми странични огледала, Предни и задни електрически стъкла, Имобилайзер, Регулируем във височина волан, Регулиране във височина на седалката на водача, Брони странични огледала и дръжки на вратите в цвета на купето, Двоен чашодържател за задните седалки, Триточкови пиротехнически колани с автоматични дообтегачи, контролиране на натягането и регулиране по височина (за предните седалки), Предни седалки със система за намаляване на възможността от травми при камшичен удар, Подлакътник между двете външни места на задните седалки (прибиращ се в в облегалката на средното място), Антиблокираща спирачна система с електронно разпределение на спирачното усилие и спирачен асистент (ABS+EBD+ВА), Система за управление на динамичната устойчивост на автомобила, взаимодействаща с електро-механичното сервоусилване на волана (VSC+), Система за контрол на сцеплението на колелата с електронно регулиране,
7-инчов EMV "touch screen" дисплей, илюстриращ работата на хибридната система, Кожен волан с управление на аудио, климатик, погряване на челно и задно стъкло, Подлакътник между седалките на водача и пътника, допълнителен извод 12V/120W, и др.
Гаранция
Обща - 3 години или 100 000 километра пробег
На хибридната система - 8 години или 180 000 километра пробег
Срещу корозия - 12 години
Цените са за България с включени мита, такси и ДДС

 

Toyota Prius
АЛТЕРНАТИВАТА
HONDA CIVIC HYBRID
Работен обем
1 339 см3
Мощност

70 кВт/95 к.с.
при об/мин 6 000

Максимален въртящ момент
123 Нм
при об/мин 4 500
Габарити, мм
4545/1750/1430
Ускорение
11.5 сек
Максимална скорост
180 км/ч
Разход на гориво:
Градско
Извънградско

4.8 л/100 км
4.6 л/100 км
Цена на модела с ДДС:
46 267 лв.
Цени на някои екстри:


ABS
серийно

Еърбег, 6 бр.

серийно
Климатроник
серийно


Радослав СЛАВЧЕВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 иии

    1 2 Отговор
    карикатура - това е всяка японска бракма !