15 Юни, 2010 11:37 31 924 10

Автомобилът на старо: Toyota Celica

  • toyota celica-
  • mazda-
  • toyota

В Европа краят на 90-те години не бе особено великодушен към спортните купета от среден клас. Продажбите постоянно спадаха и много от легендарните модели в този сегмент започнаха да отпадат от продуктовите планове на производителите за сметка на по-евтини компактни возила. Последната Honda Prelude издържа на конвейера едва четири години, Mitsubishi Ecilpse престана да се продава на Стария континент през 1999-а, а опитите на Mazda приключиха с второто поколение на MX-6. Европейските марки също направиха завой - представителите на този клас като Peugeot 406 Coupe или Ford Cougar бяха по-скоро туръри, отколколкото спортисти. От големите имена само Toyota пробва да запази традициите. 29 години след появата на името Celica в каталога на компанията японците представиха седмото поколение, което за съжаление на мнозина се оказа и последно.

Кончината на този автомобил намира относително лесно обяснение в промените във вкусовете на купувачите с настъпването на новия век. Грандиозният скок в в популярността и търговските успехи на нови класове като SUV-овете нямаше как да се осъществи без "кражба" на клиенти от други сегменти. Просто колите, обещаващи силни изживявания на приемлива цена, станаха по-различни. Пазарната съдба на последната Celica илюстрира добре тенденциите - през 2005 г. в щатите са продадени малко повече от 3 000 бройки срещу 52 400 през 2000-ната.
Т23, както бе вътрешнофирменият индекс на модела, имаше и други "прегрешения". В стремежа си да запазят рентабилността на проекта инженерите на Toyota бяха опитали да спестяват откъдето бе възможно. В конструктивно отношение последната Celica се доближаваше много повече до Corolla, отколкото до по-голямата Corona/Carina.

Японците бяха прибегнали и до дребни хватки като един модул за управление на електрическите стъкла и централното заключване на централната конзола вместо два за  всяка врата, а люкът на покрива бе изработен от полимери вместо от стъкло. Самата номинална кубатура на 1.8-литровите двигатели също не вдъхваше респект сред почитателите на модела, които продължаваха да живеят със спомена за наточените версии с двойно предаване и успехите в ралишампионата от миналото. На конструкторите обаче прави чест, че не бяха допуснали компромис с най-важното и Celica си остана истинска Toyota по отношение на качеството и надеждността.

Макар да не носи героичния ореол на предшествениците си, Т23 определено има с какво да привлече вниманието на купувачите дори 11 години след дебюта си и 5 след прекратяването на производството. Освен че не изглежда остарял по никакъв начин заради изпипания дизайн, моделът се отличава с безупречна изработка, обяснение за което вероятно трябва да се търси в обстоятелството, че се сглобява само в завода на Toyota в Тахара, префектура Аичи.

Недостатъци по

каросерията
си струва да се търсят по-скоро под формата на механични наранявания, отколкото като конструктивни пропуски.

Дребно изключение е податливостта на тъмносиньото лаково покритие към лесно надраскване. Критики като високия борд на багажника, тясната задна седалка или влошената видимост назад по начало звучат нелепо по адрес на спортно купе. Освен това с товарен обем от 365 литра Celica може да се опре на почти всеки компактен хечбек, който претендира за по-голяма практичност.

Салонът
не впечатлява с изисканост, но пък е функционален и също се отличава с много високо качество на изработката. Мястото стига за четирима, но с уговорката, че отзад няма да се возят пътници с височина над 170 см. В противен случай рискуват най-малкото схващания във вратната област, а при по-невнимателно затваряне на капака на баганкика и по-сериозни травми. В оборудването не липсва нищо от стандартните съвременни блага на автомобилостроенето. Единственият сериозен пропуск е стабилизираща система, която категорично може да бъде от полза за спортна кола.

През първата година от производството Celica се оборудва само с 1.8-литров бензинов

двигател
със система за променливо газоразпределение VVT-i, която оползотворява по възможно най-ефективен начин 143-те конски сили. През 2000 г. любителите на по-сериозното въоръжение получиха частична утеха в лицето на агрегат с аналогична кубатура (1 976 срещу 1 794 см3), но с мощност 192 к.с., достигани при лудешките 7 800 об/мин. Както може да се предположи, и двата мотора са напълно безпроблемни, стига да не бъдат лишавани от елементарни грижи. Склонността на някои VVT-i двигатели да харчат повечко масло след 60 000 км не бива да притеснява. Същото важи и за отчетените случаи на течове от водната помпа и резонации от топлинния щит на по-мощния агрегат. Процентът на дефектите е пренебрежимо нисък.

Също както и предшествениците си, последната Celica възнаграждава водача с отработено и балансирано пътно поведение, което могат да влошат само някои марки гуми с фарбично препоръчван размер. Образцовата стабилност се възстановява със смяна на производителя или с монтаж на по-широки "обувки". Ресурсът на

ходовата част
защитава в пълна степен репутацията на Toyota. Окачването на модела се смята за практически неразрушимо, което, естествено, е доста разтегливо понятие в пътни условия като българските. Като цяло обаче инвестиции по шасито преди навъртането на 200 000 км са рядкост и обикновено се налагат вследствие на аварии. С образцова здравина се отличават и другите компоненти по силовото предаване. За преждевременно износен съединител и спирачки собственикът трябва да вини само стила си на шофиране.

Последната Celica няма атлетичните заложби на някои предишни представители на фамилията, но смело може да се смята за връхна точка в еволюцията на модела. Употребяваните екземпляри в добро състяние, каквито всъщност преобладават на вторичния пазар, не са евтини, но инвестицията определено си струва. Решението на Toyota да пенсионира такъв автомобил наистина буди съжаление.

СПРАВКА ЗА МОДЕЛА

Toyota Celica (T23)

ИСТОРИЯ 

Януари 1999 На автосалона в Детройт е представен XYR Concept, прототип на леко спортно купе, разработен от  дизайнерския център на Toyota CALTY в Нюпорт Бийч, Калифорния.
  
Октомври 1999


Започват продажбите на седмото поколение Celica, която практически не се различава от концепта XYR. Моделът се оборудва с 1.8-литров бензинов двигател с мощност 143 к.с.
Октомври 2000 Започва монтирането на 1.8-литровия мотор 2ZZ-GE с мощност 192 коня, разработен съвместно с Yamaha.
Октомври 2002 Celica претърпява лека модернизация. Промените са предимно по външността и интериора, но не са съществени.
Юли 2005  
Износът на модела е прекратен заради слабо търсене.
Април 2006
От конвейера слиза последната Toyota Celica.

 

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ

Двигател (без оборудване)
6 300 EUR
Скоростна кутия (механична) 3 800 EUR
Динамо 450 EUR
Стартер 400 EUR
Водна помпа 100 EUR
Ауспух (без катализатор) 450 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни) 140 EUR
Накладки (предни дискови) 75 EUR
Фар (комплект)

385 EUR

Преден калник 260 EUR

Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел  Toyota Celica /143 к. с./, произведен 1999 г.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 somebody

    16 32 Отговор
    През 2008 година мислех да си взема Селика /2001 год./, но ходих в Германия и си купих Mercedes C200 CDI /2004 год./ Много ми харесва дизайнът, но не ми се даваха 15 000 лв. за автомобил с две врати. В момента цената им падна /средно около 10 000 лв./ и определено си заслужава. Иначе Мерцедесът няма равен!
  • 2 z

    36 12 Отговор
    statiqta e za qponskata mashina, a ne za ostanalite kenefi
  • 3 mar29

    24 6 Отговор
    Аз си взех СЕЛИКА тази година и си я харесвам много.
  • 4 djsi

    5 24 Отговор
    i az karam sushtiq kenef zamina i skorostnata kutiq ...
  • 5 Balance

    2 0 Отговор
    И аз карам такава кола, имах проблема с маслото на 120 000км(решен е), за ходова част няма да говоря това което е преживяла тази кола,незнам коя ще го издържи :
  • 6 gogo

    13 2 Отговор
    Kolata e super!!!
    samo da ne ucelite motor proizveden 2000-2002g. imat prolem sas butala i segmenti. Toyota udalji specialno za tozi motor garanziyata na 120000mili ili 7 godini. / montira se i na drugi koli kato yaris, carina.../Kato se smenyat butala i segmenti motora ne harchi nikakvo maslo i darpa po-dobre. tova vaji za 20-28% ot motorite, zaradi evtini butala i segmenti pri parvonachalno vgrajdane.
    Vsichki koli sled 2003g si darjat cenata i pochti nikoi ne gi prodava. Kolichkata darpa kato yak motociklet no ima pokriv i ne te vali dajd.
    Shte vzema oshte edna za jenata.
  • 7 miro

    5 0 Отговор
    az mnogo sum go haresal tozi model i misla pri purva vuzmojnost da zema edna takava pak i kato se znam kuv sum manqk po tuninga moje i da q pipna malko interiora i eksteriora no razumno nqma da prekalqvam 4ak tolkova 4e da se naloji da stoi samo v garaja :D se pak e ma6ina za putq :P
  • 8 mm

    6 2 Отговор
    Колеги карам такава машина от 4 години и трябва да ви кажа, че колата е уникална.Много спортен дух, когато се качите в нея ще разберете, въпреки че не е особено бърза, усещането вътре е невероятно.За разходи по колата досега ми се е налагало да сменям само консумативи, а вече е на 101 000 км.Който има желание да си закупи такава машинка въобще да не се замисля. А относно коментара на номер 1, селиката и С класата са съвсем различни коли и всяка селика ще надживее грозната очилата С класа.
    Лека и безаварийна :)
  • 9 111

    2 4 Отговор
    Наистина жалко за края на спортните купета от среден клас. Просто хората, които имат средства за закупуване на чисто нов автомобил са пенсионери по дух и предпочитат да си вземат практични дръгели. Един 20 г. пич с пари няма да си вземе четириврато очилато нещо, я
  • 10 Astra Turbo

    3 0 Отговор
    Отпред е уникална, отзад става, но вътре е голямо дърво. Като цяло ми харесва, а още повече, че са доста рядко срещани. В Плевен например има една такава Селика и безброй S класи.