Last news in Fakti

25 Септември, 2019 19:41 22 890 75

Кой печели най-много от електромобилите?

  • електромобил-
  • батерия-
  • акумулатор-
  • суровина

Пазарът на електромобили расте стремително. Все повече автопроизводители съкращават инвестициите в разработка на двигатели с вътрешно горене и се преориентират към силовите установки на ток.

Главоломното развитие на тази нова индустрия се оказва особено печелившо за някои държави. Печалбите им обаче не са от разработка на високи технологии или подобряване на екологичната картина, а от добив на полезни изкопаеми, сочи статистиката на щатското Министерство на енергетиката.

Добивът на литий - един от най-важните елементи в съвременните акумулаторни батерии за електромобили - например, се контролира от едва три държави. В Австралия, Чили и Аржентина се добиват 91% от лития в световен мащаб, като 44% се падат само на Страната на кенгурата.

Още по-ограничен в географско отношение е добивът на друга суровина, без която производството на електромобили в сегашния им вид би било невъзможно - кобалтът. 59% от него се добиват в Демократична република Конго. За сравнение - на второ място се подрежда Русия с пазарен дял от едва 5%.

През март миналата година цената на кобалта достигна рекордните $90 000 за тон, но в момента е едва $36 000. Инвеститори обаче прогнозират, че ценният метал ще започне да поскъпва и отново да доближи психологическата граница от $100 000, тъй като търсенето може само да расте.

Подобна е ситуацията и с естествения графит. Пазарът на този минерал на практика се контролира от една-единствена държава в света. Китай добива 67% от графита, следван от Индия (13%) и Бразилия (8%).


Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 29 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Гарантирано от ГЕПИ

    101 67 Отговор
    Пропуснали сте да напишете кой не спечели нищо - Балкански Герберистан!
    Произвеждаме цели 0% от лития, 0% от кобалта, 0% от никела, както и 0% от графита, използвани в батериите за електромобили.

    Коментиран от #2, #3, #15, #17, #41, #75

  • 2 Кико

    106 7 Отговор

    До коментар #1 от "Гарантирано от ГЕПИ":

    Би ли обяснил, как се произежда нещо, което по принцип е природен ресурс и се добива ? Веднага започвам да произвждам кобалт, само кажи как ?

    Коментиран от #5, #67

  • 3 Радослав Калинов

    61 12 Отговор

    До коментар #1 от "Гарантирано от ГЕПИ":

    А ти пропусна, пишейки популистки глупости извън темата, какво нанася на околната среда добивът на тези метали... Както и факта, че в България няма техни находища.

    Коментиран от #50, #74

  • 4 Kolulio

    17 7 Отговор
    Ама я си карайте кулилиото
  • 5 Borislav Popov

    64 21 Отговор

    До коментар #2 от "Кико":

    За тролокаскета, съвсем не е важно, дали се прозвежда или дали се добива, за него е важно да каже нещо лошо по адрес на България, пъъълно тук с такива мекерета.
  • 6 Даммммм

    47 27 Отговор
    Всички печелят от електричките-само който я е купил не печели...Дава торба с пари за още неутвардена технология,която тепьрва ще се развива.Да не говорим,че самата експлоатация на автомобила има много вьпросителни-и най-вече срока на батериите.Има доста случаи,в които собственици на Тесла след 5-6 години сменят батериите.Според мен са нужни поне още 20 г.за да се направят ел автомобилите наистина добри.
  • 7 Аз карам електъичка

    55 43 Отговор
    Електричката ми спестява 0,39 лв на километър само от гориво, разликата в цената е 18000 лева. За около 50000 км съм избил разликата в цената и то само от гориво. Нямам данък,сервизирането на година ми е 70лв и не плащам за зона само зоната ми е около 80 лева на месец. За 18 месеца съм навъртял 45000 км. Колко ли съм загубил ....

    Коментиран от #8, #9, #20, #40, #69, #71, #73

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 onq s konq

    44 45 Отговор

    До коментар #7 от "Аз карам електъичка":

    Е тва сега прави ли те Щастлив?А имал ли си някога БМВ С МНОГО КОНЕ?Аман от електричари- сметкаджии...Че и питат "какво са загубили"?:)

    Коментиран от #10, #11, #42

  • 10 Или спортна дачия

    13 4 Отговор

    До коментар #9 от "onq s konq":

    Като на сектата хаха
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Антиелектрика

    51 9 Отговор
    Мерси на модератора, че ме изтри, без нито една обидна дума. Просто дадох линк към Закона за местните данъци и такси, където излових в лъжа коментар 7, че електричките не плащали данък. Плащат като евро 6, но ако решите да изтриете и това мнение, вече ще ми стане напълно ясно какъв сайт сте.
  • 13 ghost

    33 2 Отговор
    И защо не напишете кой е собственик на мините в Конго?

    Коментиран от #63

  • 14 Баткоу

    10 3 Отговор
    Ами който произвежда нещо качествено, той печели, но малко ще почака за електричките...!!!!
  • 15 митьо

    4 8 Отговор

    До коментар #1 от "Гарантирано от ГЕПИ":

    Много произвеждаме бре.
  • 16 гост

    12 16 Отговор
    И аз печеля много от тролене и реклами на Тесла и затова си живея като принц в Норвегия. Да, веган съм.

    Коментиран от #21, #23, #27

  • 17 Калоян

    16 8 Отговор

    До коментар #1 от "Гарантирано от ГЕПИ":

    За жалост има много глупави хора като теб в България.
  • 18 ДА АМА НЕЕЕ

    26 12 Отговор
    ЗА ТОЗ ДЕТО КАРАЛ "ЕЛЕКТРИЧКА" АКО НА 100 КИЛОМЕТРА ТИ СПЕСТЯВА ПО 39 ЛЕВА ТО Е ПО ИКОНОМОЧНА АМА ОТ ТАНК.СМЕТНИ ПАК ДА НЕ БЪРКАШ ЛЕВОВЕТЕ СЪС СТОТИНИ И МОЖЕ БИ СЛЕД 1 000 000 КМ /ИЛИ ОКОЛО 50/ ГОДИНИ ЩЕ СИ НА ПЕЧАЛБА...
  • 19 Трябва да си като Аргирови

    9 5 Отговор
    За да живееш като принц в Норвегия...!

    Коментиран от #22

  • 20 Язе

    35 6 Отговор

    До коментар #7 от "Аз карам електъичка":

    Сега малко по сериозно.80лв на месец за зона са около 10дни в зелена и 5 в синя.Кога я караш?18000лв са към 20000л lpg.Аз карам на газ. Среден разход 10/100 и отивам на скромните....200 000км.Нямам обслужване освен някой ремонт но моята кола не е скъпа и съответно и ремонтите са евтини.Данък-15лв.В момента си ремонтирам апартамента и познай-цимент,плочки и всякакви материали с какво ги карам?Спрямо моята кола имаш да минеш още само 155 000км за да излезнеш на нула.До тогава се моли да върви без проблеми,че започнат ли ще е голямо изваждане.Ако зареждаш през електромера на комшията може и хептем да ти е безплатно.Имам и друга кола но там нещата са други.По-скъпа е за каране но комфорта и удоволствието да се возиш в нея е на друго ниво.Все пак браво,че след теб няма пушеци,миризми и останалата смрад от изтърбушените премиуми.
  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Антиелектрика

    6 9 Отговор

    До коментар #23 от "Хей Антиелектриката":

    А защо ли имам чувството, че си неуравновесен многоников трол?! То под такава статия, която казва всичко, какво остава освен да се разводни с тролене и писане с чужди никове?
  • 26 Алчната...!

    7 3 Отговор
    Боже в Конго е по добре да се живее..!

    Коментиран от #65

  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Ето ти ми

    5 3 Отговор

    До коментар #22 от "Че и сам си отговаряш":

    Отговори...! Кажи ти с какво си по сложен от мен...!?Нещо невярно ли казах и съм жена...!
  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 Заблудата е същата като с термопомпите

    27 7 Отговор
    Ужким плащаш 1 единица енергия и получаваш 4 , само че тъкмо си изплатил скъпата инвестиция и всичко се е потрошило и е за смяна. Капитализма печели единствено и само единствено от простотията на хората.
  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 Антиелектрика

    6 6 Отговор

    До коментар #33 от "Аз нямам ник":

    Нямаш ник и не си писал до сега, но си сигурен, че аз пиша с различни никове - кажи честно, сам ли измисли тази тъпотия? Аз си стоя зад ника, а ти даже не искаш да имаш един ник, защото си смешно тролче, което не може да осъзнае, че не всички са елементарни като теб и не пишем с различни никове. Хайде спри да тролиш в темата, защото целта е ясна - оспамване на темата, която не изнася.
  • 36 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 37 Псевдогост

    13 0 Отговор

    До коментар #36 от "Не е нужно да го уточнява":

    Пернишко е, карам Голф, ходя с анцуг и нося винкел
  • 38 Коня коня

    8 1 Отговор
    Еко возило коня ! Нама данък няма вредни емисии ( само био фъшкии т.е тор ) нама нужда от гориво защото във всяка синю зелена зона бол треволяци . Само където ще трабват нови сервизи за копита че занаята умра .
  • 39 Коня коня

    5 3 Отговор
    Еко возило коня ! Нама данък няма вредни емисии ( само био фъшкии т.е тор ) нама нужда от гориво защото във всяка синю зелена зона бол треволяци . Само където ще трабват нови сервизи за копита че занаята умра .
  • 40 3823

    8 2 Отговор

    До коментар #7 от "Аз карам електъичка":

    Кой пък е този модел, който има електрически и бензинов/дизелов вариант и разликата между тях е само 18 хил. лева?
  • 41 Русуфил

    7 5 Отговор

    До коментар #1 от "Гарантирано от ГЕПИ":

    Четейки мнението ти обаче си проличава, че сме доста напред в производството на идиоти.
  • 42 Коmapak

    4 1 Отговор

    До коментар #9 от "onq s konq":

    Всъщност понеже не знаят как се правят коли си купиха Ролс ройс и бентли. 1 година след придобиването продадоха бентли на Ваг. Усрана работа е цялото немско така наречено производство, но всъщност некадърно управление на тъмни балкански субекти.
  • 43 МиГ 23

    11 3 Отговор
    Най- много печели едрата монополистична олигархична колкониална империалистическа буржоазия.
  • 44 Усмивката

    7 1 Отговор
    А кои държави печелят от петрол.....има ли такова ,,проучване"....тия ракети от къде идват.От картофи и телешко ли.?
  • 45 Kолю куция

    4 0 Отговор
    2028 ГОДИНА ВСИЧКОще им секне с новото гориво
  • 46 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 47 kjl

    12 1 Отговор
    Което означава, че природните ресурси за производство на батерии са още по-ограничени и от нефта. В такъв случай това не никаква алтернатива за света. По-скоро още едно основание за война.

    Коментиран от #49

  • 48 Зомби с квадратно чело

    11 1 Отговор
    Аз съм за електричките, но някои неща ме дразнят. Не може бедният който кара сандеро за 15 бона да плаща субсидията и данакът на богатият който кара Тесла за 100 бона. Все едно Пешо да яде само хляб и сол а Иван черен хайвер и здравната за Пешо да е 20 лева а за Иван 1 лев щото Пешо с този вреден хляб ще боледува много повече. Има нещо сбъркано в този модел, свободният пазар е най добрият модел който да се следва!!!!!

    Коментиран от #51, #53

  • 49 Диктатура

    8 1 Отговор

    До коментар #47 от "kjl":

    ХаХа скоро Конго ще го обявят за диктатура и седва "освобождение"!!!!
  • 50 Кондор

    8 5 Отговор

    До коментар #3 от "Радослав Калинов":

    А добива на нефт и газ, какво причинява на околната среда, тук виждам всякакви нелепи изказвания относно електромобилите и че замърсявали повече от обикновените автомобили, това са пълни глупости... Понеже видите ли използвали ток от Тецове и били,, мръсни,, ок, но тогава и хладилника и телевизора и конпютъра ви би трябвало да,, замърсяват, въздуха понеже и те ползват ток от Тецове... ето това е пълен абсурд и разумните хора по света вече се ориентират към екотранспорт, само тук в България сме скептици към всичко ново, затова сме и на последно место в Европа по иновации и технологии.
  • 51 Кондор

    7 5 Отговор

    До коментар #48 от "Зомби с квадратно чело":

    Има и бензинови коли за по сто, че и за по 200000 долара, както има и електрички за по 30,40000$ но освен ползите за екологията, една електричка е много по евтина за поддръжка, цената за 100км.ти излиза 3,4 пъти по евтина от коли с ДВГ за същите 100км.да не говорим че електричката можеш да си я зареждаш и в къщи от контакта, предимствата са много....

    Коментиран от #52, #58

  • 52 Антиелектрика

    13 4 Отговор

    До коментар #51 от "Кондор":

    Ползи? Най-големия разход в една кола у нас са ремонтите по ходовата част, не по двигателя. Ти колко пъти си правил ремонт на двигател, защото аз никога не съм, но редовно има нещо по ходовата част за правене. А не забравяй, че акциза на горивата е този, който вдига цената им. Като станат масови електричките, хазната от къде ще се пълни според теб, след като и токът е акцизна стока? Хайде стига евтини лъжи.
  • 53 екоджендър

    3 8 Отговор

    До коментар #48 от "Зомби с квадратно чело":

    Свободен пазар за дизеляка ти ще има само ако си прекараш един маркуч в купето и сам си дишаш канцерогенните отровни шитни дето бълваш. Ако искаш аз и децата ми да ги дишаме ще има бой по канчето свидливо, докато не ти се откъснат от сърцето пари за истински автомобил.

    Коментиран от #56

  • 54 Реални данни

    6 1 Отговор
    Здравейте, може ли истински собственик и ползвател на ел. автомобил да сподели някои конкретни данни. Интересува ме за колко време зареждате и къде, каква е разликата от примерно домашен цикъл на зареждане и обществен в мощността и времето? Със споменатото зареждане колко пълните батерията и колко изминавате? Моля да споделят само хора ползватели, а не такива четящи брошури, благодаря!

    Коментиран от #55

  • 55 Анонимен

    13 1 Отговор

    До коментар #54 от "Реални данни":

    Няма такива защото всички пишещи за тази технология са скъсани тролове с 5 лв в джоба.

    Коментиран от #57

  • 56 Зомби с квадратно чело

    3 0 Отговор

    До коментар #53 от "екоджендър":

    Браво браво че и агресивни. Знаеш ли колко съм виждал като тебе излизат на ринга като крале и после миризмата на страх е неописуема. Защо е тази агресия, като си мислиш че можеш да пребиеш някого по добре ли ти става?
  • 57 Дани

    2 0 Отговор

    До коментар #55 от "Анонимен":

    Прав си ,от прошляк нагоре е по тия коментари.
  • 58 Зомби с квадратно чело

    3 1 Отговор

    До коментар #51 от "Кондор":

    Нищо не си разбрал от коментара ми!!! В името на народа са се случвали много престъпления, и най вече богатите са ограбвали именно този народ в името на който правят глупостите си. Има бизнесмени които правят бизнес, няма нужда да вземат на бедните парите за да може техният бизнес да върви.

    Коментиран от #59

  • 59 Прав си

    4 2 Отговор

    До коментар #58 от "Зомби с квадратно чело":

    А ВАГ обираха парите на хората, трупаха печалбата и им продаваха дефектни коли, с лъжливи еко. Продължават да ги лъжат в сервизите и да обират парите за дефектите си коли които са направили. А не е само ВАГ. Наистина си прав.

    Коментиран от #61

  • 60 Грую

    6 1 Отговор
    То добре че няма в България ни литий, ни кобалт, че Бо'ко щеше да да даде на Дънди находищата на концесия за по 5 лева, както направи с крумовградските мини и по примера на Челопеч прди около две десетилетия!
  • 61 Зомби с квадратно чело

    6 3 Отговор

    До коментар #59 от "Прав си":

    Не ги купувай ВАГ, аз така правя!!! Единственият шанс да си купя ВАГ е да построят завод тука, но май и този шанс отлетя.
  • 62 baysando

    5 0 Отговор
    никой няма още визия, какво би станало, ако всички коли са на ток. как ще зареждат всички едновременно, какво се прави със старите батерии, как ще се отрази това на цената на тока, включително и като допълнителни данъци. Дори и тези които вече смело забраняват ДВР от едикоя си година.
  • 63 goni

    1 0 Отговор

    До коментар #13 от "ghost":

    Щото това е тайна, майна!:)
  • 64 факт

    3 0 Отговор
    а колко ел централи ще трябва да се построят, и как се гаси литий

    Коментиран от #66

  • 65 Иво

    2 0 Отговор

    До коментар #26 от "Алчната...!":

    ми отивай да живееш там
  • 66 goni

    0 1 Отговор

    До коментар #64 от "факт":

    Не се гаси. Чака се да изгасне.
  • 67 123

    0 1 Отговор

    До коментар #2 от "Кико":

    тате пали марсолета и отива до марс за кобалт от време на време с кача и до юпитер за вибранйи хаххахахахаха
  • 68 Сибирски анадолец

    2 3 Отговор
    Въглеродните емисии, електромобилността и екологията, ще секнат кранчето на петролните държави... Най-вече на Русия и някои арабски емирства...
  • 69 Димов

    1 0 Отговор

    До коментар #7 от "Аз карам електъичка":

    Полът си.
  • 70 георги

    0 0 Отговор
    е и ний кви батерии ще прайм сега,кат нямаме и матриал,и конго далеч,китай,....най са близки мечтите нечии
  • 71 KRR

    0 0 Отговор

    До коментар #7 от "Аз карам електъичка":

    По сметките на онзи АЗ КАРАМ ЕЛЕКТРИЧКА . ако приемем че сега му харчи 0/100 ток значи е карал кола която му дава разход 39 лева /100 е карал нещо с добър разход :D 400 лева София Бургас София.
    И за митовете за тока. Разликата е около 2-3 пъти по ниска в полза на тока не е както някои пишат по 10-20
  • 72 Не съм с всичкия си!

    2 1 Отговор
    Ако не си караме таралясниците а караме са тесли,какво става с Гошо крика, Тони аспуха и много други които хранят децата си заради това че караме стари коли.и запомнете..Плащайки с крадитна или дебитна карта,част от платената сума,отива у всички които тайно мразим и заради които уж живеем лошо.Плати в брой,не тегли кредит и се радвай на бавната смърт на банките!7627
  • 73 Той

    1 0 Отговор

    До коментар #7 от "Аз карам електъичка":

    А така обясни на тези, който не се и опитват да помислят малко и също така да си направят сметката ахах.
  • 74 кобалт

    0 0 Отговор

    До коментар #3 от "Радослав Калинов":

    то и да имаме находища наще герберасти ще ги дадът на концесия и нийпакще лапаме голия
  • 75 Боко

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "Гарантирано от ГЕПИ":

    Като пишите нещо,поне малко от малко мислете!!!