"Недей да купуваш нещо, което не можеш да продадеш", гласи едно от основните правила при избор на кола втора ръка. Разбира се, всеки автомобил може да си намери купувач. Ако обаче цената не е по-ниска от средното, такъв може да не се появи дълго време и дори никога.
Успехът при продажба на употребяван автомобил зависи от много фактори като състояние, марка, модел, възраст и т.н. Според "За Рульом" обаче има 8 групи коли втора ръка, които са практически непродаваеми и трябва да се избягват на всяка цена, за да не останат завинаги собственост на купувача.
1. Катастрофирали коли
Логиката е проста. Удряните автомобили са по-евтини, но на кого му е притрябвала кола, която тепърва трябва да възстановява? Всеки иска да се качи и да потегли. Колите с видими следи от сериозен ремонт често са гнездо от скрити дефекти, които не се забелязват при бегъл оглед. Здравомислещите купувачи избягват такива автомобили и затова дори леко катастрофирали екземпляри понякога се продават с месеци.
2. Бивши таксита
В обявите нерядко се появяват употребявани таксиметрови коли. Трудно може да се измисли причина защо някой би продавал нов автомобил, но дори да има такива случаи, бившите таксита обикновено са амортизирани и са навъртели огромен пробег. Освен че може да вкара купувача в сериозни разходи за ремонти, такава кола се препродава изключително трудно.
3. Завишена цена
Някои марки продават автомобилите си на по-високи цени. Повечето купувачи избират между няколко модела от един и същ клас, а това поставя скъпите коли в неизгодна позиция при препродажба.
В други случаи продавачът е платил доста за смяната на скъп възел като двигател или скоростна кутия или пък му се е наложил основен ремонт. По документи автомобилът е стар, а моторът, например, е почти нов, което принуждава собственика да обяви висока цена. Проблемът е, че хората, които разглеждат обявите, рядко вникват в такива подробности, а цената ги отблъсква.
4. Репутация на трансмисията
Модерните скоростни кутии са си създали имиджа (не без помощта на медиите) на добър вариант, докато важи гаранцията. Проблемите с тях обикновено се стоварват на главата на втория собственик, а разходите за ремонт могат да бъдат внушителни.
Като цяло вариаторите и роботизираните трансмисии плашат купувачите, въпреки че надеждността зависи в много голяма степен от производителя и начина на експлоатация. Класическите автоматици показват по-малко дефекти, макар и сред тях да има крайно неудачни модели.
5. Репутация на двигателя
Намаляването на работния обем и все по-сложната конструкция на съвременните силови агрегати се отразява на надеждността им, каквото и да говорят производителите. Турбодвигателите вече са повече от атмосферните мотори на вторичния пазар, а ако все още не е така, най-вероятно ще се случи съвсем скоро, но ще мине време, докато спечелят доверието на купувачите.
6. Отношение към марката
Освен че зависи от индивидуалния вкус и предпочитания, изборът на марка се ръководи и от логиката. По-пресметливите купувачи преценяват и по имиджа. За всеки влак си има пътници, но заслужено или не, някои производители се ползват с прекалено крехка репутация сред автомобилистите. Ако се купува кола с цел минимални разходи за ремонти и обслужване, по-добре да се избере масов модел. Тиражите на такива автомобили са големи, има много оферти и достатъчно резервни части.
7. Оборудване
Екстрите са като магнит за клиентите. Като нови някои автомобили са стрували много повече от базовите модификации (при някои марки разликата може да бъде почти двойна), но вторичният пазар бързо уравновесява този дисбаланс. При премиум автомобилите това не е проблем - техните купувачи се впечатляват трудно от богатото оборудване. В по-бюджетните сегменти обаче предпочитанията са различни. Всеки иска повече за парите си и купувачи, които са готови да се примирят с немощно моторче и липсата на климатик, са все по-малко.
8. Редки и специфични модели
В тази графа влизат не само свръхмощни комбита, суперспортни купета и тотални екзотики, а също така хибриди и електромобили. Клиентелата за колите от първата група е силно ограничена, а електрифицираните модели се обезценяват главоломно заради непознатата технология и основателния страх от неминуеми инвестиции в нови батерии.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния софиянец
Коментиран от #4
18:01 14.02.2020
2 1245678
18:06 14.02.2020
3 Да кажа
Коментиран от #15, #23, #31
18:07 14.02.2020
4 Коmapak
До коментар #1 от "Последния софиянец":
Нито една кола не съм си купил с идеята да я продам! Толкова пари вкарвам, че няма как да я продам, освен на себе си. Това е тотално сбъркана психология. И както казваш всичките стигат до вторични... 😂😂😂18:09 14.02.2020
5 Гост
18:10 14.02.2020
6 Кур
Коментиран от #7
18:22 14.02.2020
7 Ивайло Барабарски габрово
До коментар #6 от "Кур":
Е па ас така пръвя ут гудини обикалам с братчдите странъта и купуам слйед яг пасарлик кули ду 1500 лефа посли прудаам за 2999 и тъка праа пачкиКоментиран от #8, #12
18:31 14.02.2020
8 Добре
До коментар #7 от "Ивайло Барабарски габрово":
Типичен представител на гр. Габрово и околностите. А правописа направо кърти.18:51 14.02.2020
9 qwerty
Коментиран от #13
19:06 14.02.2020
10 111
Смисълът е да вземеш нещо запазено от по-висок клас с лесно намиращи се части, първите 2-3 години да вкараш повече пари за да му оправиш повечето бъгове, и след това да го имаш поне 10 години, знаейки кога и с какво си сменял, и всяка система на автомобила на какво дередже е.
Коментиран от #29
19:21 14.02.2020
11 дявола
20:21 14.02.2020
12 един габровец
До коментар #7 от "Ивайло Барабарски габрово":
Нито мькането ти, нито ъ-кането ти са като от Габрово. Ти да не си от Сивлю?21:05 14.02.2020
13 Хари
До коментар #9 от "qwerty":
Ако Паджерото е 3.3 D-ID хората се плашат от помпата и не рискуват. Новият модел комънрейл държи цена и има доволно търсене.Коментиран от #16
21:14 14.02.2020
14 ТМВ
Ама не губех надежда и най накрая след половин година си намери нов собственик!!!
Така че за всеки влак си има пътници!!!
21:25 14.02.2020
15 Хахаха
До коментар #3 от "Да кажа":
Явно ти и тези които са ти лайкнали коментара си нямат грам на идея какво значи кола втора ръка.21:38 14.02.2020
16 qwerty
До коментар #13 от "Хари":
точно такъв модел е, но реално беше мое цели 6 години, сещай се дали не е оправено всичко по него през този период от време. пс. даже имаше и швейцарска винетка на стъклото - обиколих половин Европа с него без проблеми 😂22:01 14.02.2020
17 петрович
09:30 15.02.2020
18 Кола и жена
12:54 15.02.2020
19 БигАл
Коментиран от #28
15:04 15.02.2020
20 Jag фен
къде го сервизшраш - ако не е тайна? :)
/Ягуар са коли за аристократи (може и само по душа :) ) - а не за тесно-скроени еснафи по нашенски -
трябва душата да ти е голяма а не само джоба за немски премиум .../
Коментиран от #25
15:39 15.02.2020
21 123456789
Коментиран от #24, #26
15:43 15.02.2020
22 Сандокан
10:10 16.02.2020
23 Гост
До коментар #3 от "Да кажа":
И ти на това тънене в мизерия ли му викаш??? Да хвърляш 5-7хил.лв на моргата за 4-5години? Повярвай ,не знаеш какво е наистина мизерия,а само мрънкаш тук!10:43 16.02.2020
24 Петър
До коментар #21 от "123456789":
Алооу Велосипедиста като ти се налага да ставаш в 5 сутринта и да хващаш 2-3 автобуса и да ти трябва 1 час за да стигнеш до работа ще си купиш и ти автомобил. Трудно някой би си купил примерно шкода защото му е по джоба а не примерно любимата му марка (БМВ, Мерцедес или Хонда) като си купуваш кола трябва да ти хареса не теб а не да се хвърляш на най евтиното защото ти е по джоба. Колата също така изразява индивидуалността на купувача затова ако обичаш не ни давай наклон на ****.Коментиран от #27, #30
10:48 16.02.2020
25 Биг Ал
До коментар #20 от "Jag фен":
Не,XF е. Казвам че е рядък,защото има страшно малко по нашите пътища. Знам,че и трудно се продават,но в сравнение с алтврнативните в този клас е друга бира. Няма друга такава 7 годишна кола,след която всички се обръщат. Не е технически най-добрата в класа си,но определено има характер.12:00 16.02.2020
26 Биг Ал
До коментар #21 от "123456789":
Напълно не съм съгласен. Предишната ми кола беше Мондео на 3 години и 60 000км на цената на фиеста. 6 години карах само масло и филтри. Обслужване 200лв. Обезценяването на автомобилите винаги е добе дошло за мен. Важното е колата да е реална на малко км и сравнително нова. Разлика с такава от магазина няма!12:13 16.02.2020
27 Мечката играе според тоягата
До коментар #24 от "Петър":
Ще караш каквото можеш да си позволиш, Пешо и аз искам мержан, но карам Форд. Пешо то си леко глупав ми се струва.13:52 16.02.2020
28 ЛУД ВРАБЕЦ
До коментар #19 от "БигАл":
Евала маняк !!!14:40 16.02.2020
29 Ивайло
До коментар #10 от "111":
Правилно стегне се да е надежден и после си караш.16:15 16.02.2020
30 Ивайло
До коментар #24 от "Петър":
Такива като теб са глупците взема нещо което не може да поддържа разпада се ходи по морги за части все е счупено а иначе си беенвист у дупе правен.16:25 16.02.2020
31 Иво
До коментар #3 от "Да кажа":
ако се купува кола за 4-5г максимум 2 хил лв,иначе по добре нещо по ново на изплащане16:41 16.02.2020