Днес на Запад, а дори и на много места у нас, е обичайно да се подиграват на колите от бившия социалистическия блок, но за собствениците им те често са малки парченца свобода. Точно така са описани в статия на германското издание Der Spiegel, която прави рецензия на един нов документален филм. Основното внимание се обръща на забравените или малко познати автомобили на Запад.
Любопитно е, че бившият президент на САЩ Роналд Рейгън, който по онова време нарича Съветския съюз "империя на злото", се появява в документалния филм на Arte „Автомобилите на социализма: Свобода на четири колела“ като своеобразен ценител на особеностите при закупуването на коли от източния блок. В един от епизодите на филма Рейгън разказва анекдот, разпространен в СССР.
Разказва историята на мъж, решил да купи автомобил. Той идва в съответната институция, внася пари и му се казва, че след десет години може да дойде за колата си. „Преди обяд или след това?“ - пита купувачът. Авторите на филма Георги Богданов и Борис Мисирков разглеждат ролята на автомобила в източния блок. Лентата не е много информативна, но е направена с голяма любов към соц. автомобилите.
Обръща се специално внимание не само на вездесъщата Лада, която, разбира се, има основна роля във филма, а на такива модели като Вартбург и Москвич, както и на Запорожец ЗАЗ-965, който силно напомня на Фиат 600. Всичко това превръща лентата във вълнуващ филм за автомобили, въпреки че - поне от техническа гледна точка - разказва малко за самите автомобили.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Гост
Коментиран от #12, #65, #105
10:20 31.08.2020
2 Един
Коментиран от #101
10:22 31.08.2020
3 носталгично
10:25 31.08.2020
4 no face no name no number
Коментиран от #16, #59, #70
10:25 31.08.2020
5 Антикомунист
Коментиран от #10
10:31 31.08.2020
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Смях
10:33 31.08.2020
8 Натали
10:34 31.08.2020
9 пилот на Ферари
Другото което е , че не можеш отраз да залееш пазара за "0" бройки. Все пак не нужно време - дори да произвеждаш химикалки. БМВ по него време са произвеждали под хиляда броя на година .
Освен това ако сравним първия масов автомобил на БМВ - Изета , не нещо по вече от тоя на снимката горе .
Коментиран от #107
10:35 31.08.2020
10 Папуций
До коментар #5 от "Антикомунист":
То пък сега "Демокрация " звучи гордо ?!Първи клошари сме !
Коментиран от #13
10:36 31.08.2020
11 Димитров
Коментиран от #14
10:40 31.08.2020
12 Димов
До коментар #1 от "Гост":
През соца България правеше няколко марки автомобили: Пионер; ЕЛМО; Рила (Москвич); Булгар Рено; София; Хеброс и Балкан 1200, който за съжаление не влиза в серийно производство. Имахме и 4 марки телевизори: Кристал; Опера; София и Велико Търново. Не бяха върхът на техниката, но си бяха наши. Сега какво произвеждаме в тези отрасли?Коментиран от #15, #24, #56
10:41 31.08.2020
13 Смях
До коментар #10 от "Папуций":
За това ,че сте такива е виновен нискочелия номенклатурен манталитет на шуробаджанащината и липсата на морал и предприемачество,които са плодове на лелеяния комунузъм,когато всичко ставаше с връзки.Коментиран от #17, #20
10:41 31.08.2020
14 Антикомунист
До коментар #11 от "Димитров":
Ти вярваш ли си? Руската военна техника е подигравка с човешката мисъл изобщо. Колко прехвалени Панцири бяха унищожени от ТУРСКИ дронове?10:43 31.08.2020
15 Смях
До коментар #12 от "Димов":
Тези коли никога не са били вмасово производство.Какво сте произвеждали?Опити някаквиКоментиран от #18
10:43 31.08.2020
16 Димов
До коментар #4 от "no face no name no number":
И социализъм нямахме. Беше си тоталитаризъм. Чак към края почна да заприличва на социализъм. Шведите и французите имат социализъм. Нашето беше менте, като демокрацията ни сега - и тя е менте. Пробутаха ни див капитализъм, вместо демокрация. Социализъм, Комунизъм, Демокрация са почти утопични общества. Те не се правят с беден народ, който само мисли как да използва строя, вместо да допринесе за изграждането му.Коментиран от #60
10:44 31.08.2020
17 Папуций
До коментар #13 от "Смях":
Защо ние сме виновни а ти не ? И ти ли си от нискочелата номенклатура ?Коментиран от #19
10:44 31.08.2020
18 Димов
До коментар #15 от "Смях":
Не бяха масови, но се правеха. А сега и толкова не правим. Камионите ни бяха масови. Мадара, Димитровец....... Телевизорите също си бяха масови.Коментиран от #21
10:45 31.08.2020
19 Смях
До коментар #17 от "Папуций":
Защото не мисля като теб и никога не съм имал връзки ,за да ме уредят на службичка,но това ме научи да се оправям сам .Коментиран от #22, #26
10:46 31.08.2020
20 Димов
До коментар #13 от "Смях":
Комунизъм никога не е имало в България, нито някъде по света. Този вид общество противоречи на човешката природа и няма как да го бъде.Коментиран от #28, #64
10:46 31.08.2020
21 Смях
До коментар #18 от "Димов":
Икономика на изкуствено подпомагане беше тогава.Затова и без подпомагане този народ остана като сираче,защото не може цел живот някой да те надува като балон.Коментиран от #23, #25
10:48 31.08.2020
22 Димов
До коментар #19 от "Смях":
И аз не съм имал връзки. И аз съм постигнал всичко сам. Не е много, но си е мое. А дори и сега виждам връзкарите на управляващите, как постигат много, без никакъв труд. Шуробаджанащината не признава ни строй, ни партия, ни раса, ни боя. Има я навсякъде.Коментиран от #62
10:48 31.08.2020
23 Димов
До коментар #21 от "Смях":
И кой ни е подпомагал? Знаеш ли какви бяха добивите в селско стопанство и животновъдство тогава и какви са сега. Разликите бяха в пъти. Знаеш ли какви бяха добивите от другите отрасли? Сега е някаква жалка сянка. Проблемът не е в това. Проблемът е там, че сега вместо да си жънем ние нивата и да си ядем хляба, я даваме на концесия срещу 5%, а хляб внасяме.Коментиран от #32
10:50 31.08.2020
24 стар майстор
До коментар #12 от "Димов":
Не само четири марки телевизори.Вихрен ,Мургаш , Респром,Елена , Пирин , Мизия.
Освен това изнасяме телевизори за Куба под марките Siera Grande и Siera Maesta .
Изнасяме телевизори и за Пакистан.
Коментиран от #27, #55
10:50 31.08.2020
25 кажи нещо по въпроса
До коментар #21 от "Смях":
Та кой викаш я подпомагал тая икономика ?10:51 31.08.2020
26 Папуций
До коментар #19 от "Смях":
Правилно си се кръстил. Пълен смешник си. Да не говорим кой какво сам е постигнал.Коментиран от #30
10:52 31.08.2020
27 Димов
До коментар #24 от "стар майстор":
Тези ги бях забравил. Чувал съм ги, но не съм ги виждал. Абе, целият народ беше впрегнат на работа. Безработица 0%. Сега половината са на борсата и на 60/40, ама стъкмистиката отчита 7%. Цъфтим и вържем.10:53 31.08.2020
28 Смях
До коментар #20 от "Димов":
Наричай го както искаш,това е несъществен спор и безмислен.Резултатите говорят,а носталгията я оставете.Били сте млади,било ви е добре,а и жените бяха евтини.Аз бях дете тогава и като чист и недеформиран от режима,виждах всичките му недостатъци.Всички крадяха яко,даже си крадяха чистачките.Хората бяха наивни и простовати.Такъв им беше етапа на развитие.Няма как да те държат затворен в тази малка държава и да не се деформираш,ама то се свиква с всичко.За мен сега най-хубавото нещо е,че няма граници и мога да се срещам с различни народи,което тогава беше немислимо-това е някаква свобода.А през времето на Бай Тошо свобода нямаше никаква,а тя е важна за човека повече от шпековия салам.Коментиран от #33, #38
10:54 31.08.2020
29 Факт!
10:56 31.08.2020
30 Смях
До коментар #26 от "Папуций":
Е така е,за този манталитет говорех.Като няма аргументи започваш да обиждаш.Просто времето ви свърши и се примирете.Гуд Бай стари,за мен ти не си смешник,жалък си ми.Коментиран от #31
10:56 31.08.2020
31 Папуций
До коментар #30 от "Смях":
Смешко , внимавай какво си пожелаваш. На тоя свят нищо ново няма. Само добре забравено старо.Коментиран от #34, #35
10:58 31.08.2020
32 Смях
До коментар #23 от "Димов":
Ако беше малко по-умен щеше да знаеш,че точно селското стопанство е отрасъл,който не може без подпомагане.Как кой?Този който ви наливаше петрол за без пари,а после държавата го препродаваше за трети страни.Този,койтови позволи да търгувате с оръжие и наркотици за арабския свят.Няма смисъл да спорим.Времето ви свърши и това е.Гледай си внуците и не умувай,песента ви е изпята.Коментиран от #36, #45
11:00 31.08.2020
33 Папуций
До коментар #28 от "Смях":
Ма ти наистина си много наблюдателен и наивен. Видял как крадат чистачките , пък не видял как крадат милионите сега.Оооооо...... ма то сега кражби няма !!!
Викат му - усвояване !
Коментиран от #37
11:00 31.08.2020
34 Смях
До коментар #31 от "Папуций":
Бе не ми давай наклон.Коментиран от #39
11:01 31.08.2020
35 Смях
До коментар #31 от "Папуций":
Не виждам къде съм си написал желанията.Като християнин, не съм подчинен на желания.Хубав ден ти желая.11:02 31.08.2020
36 мушмул
До коментар #32 от "Смях":
Песента е изпята , ама на крадливия ви вожд и неговия антураж. Явно и ти си топнал пръстчетата ? Или си на някоя топла службичка и трепериш да не те изритат ?Коментиран от #40
11:03 31.08.2020
37 Смях
До коментар #33 от "Папуций":
Добре,че тогава не ги крадяха.Бе кво ме вкарваш в някакви злободневни спорове.На мен не ми е проблем, че крадят.И ти да си,и ти ще крадеш,това ви еманталитета от татово време.Коментиран от #42
11:04 31.08.2020
38 Димов
До коментар #28 от "Смях":
Прав си - бяхме млади. Прав си - бяхме в силата си и се чувствахме добре. Но за останалото няма как да си прав. Жените тогава имаха морал. Днешните са родени на пилона и там си остават. За пътуването зад граница също си прав. Строят имаше много недостатъци. Но ти си бил дете, както сам каза, и няма как да си се сблъскал много от недостатъците му. За кражбите също бъркаш. Държахме си къщите отключени и не ни беше страх. Решетките по прозорците и блиндираните врати се появиха след 1989г. Електората не издевателстваше над пенсионерите, нито беше покровителстван от правителствата. Сега сме разграден двор. И преди имаше недостатъци, както и сега има. Различни са. Всеки сам избира кое е по-малкото зло. Само че ние сме живяли и при двете и можем да ги претеглим, докато ти си бил едва дете при едното управление.Коментиран от #43
11:04 31.08.2020
39 Папуций
До коментар #34 от "Смях":
Никакъв наклон не ти давам - ти отдавна си пуснат по пързалката.Коментиран от #41
11:04 31.08.2020
40 Смях
До коментар #36 от "мушмул":
Нямам вожд и никога не съм гласувал.11:05 31.08.2020
41 Смях
До коментар #39 от "Папуций":
Аха....е ти нали не си.11:06 31.08.2020
42 Чиста и свята Република ?
До коментар #37 от "Смях":
А на тия с новия морал и сините "чисти" знамена - какъв им е морала ? 30 Години не можете да откраднете още построеното по онова време.А и сигурно още живееш в жилище построено тогава.
Коментиран от #44
11:07 31.08.2020
43 Смях
До коментар #38 от "Димов":
Вече ви е минало времето, чиче.Сега други дърпат ластиците.Времената се менят,след 20г хората ще са роботи ,приемете го.Всичко е с времето си-еволюция.Коментиран от #47
11:09 31.08.2020
44 Смях
До коментар #42 от "Чиста и свята Република ?":
Не съм откраднал нищо и не се причислявам към никои.11:10 31.08.2020
45 Димов
До коментар #32 от "Смях":
Били сме житница на Балканите. А ония, за които говориш, че ни подпомагали, ни даваха самолети, тнкове и автомати за зърното, което им пращахме. България може да изхрани 5 пъти по-голямо население от сегашното си. Но вие не знаете каква златна мина ви оставихме. Седите на нея и ви мързи да извадите златото й. Затова сте я харизали на чужденците. Всъщност, вашето време свърши. Хората, живяли през соца си отгледаха децата и внуците. Оставиха им имоти, апартаменти, вили, къщи с дворове из селата..... Вие няма какво да оставите, че всичко ви е на кредит и банката ще ви го вземе. Вие бягате по чужбините и не знаете вече, българи ли сте, германци ли сте, каталунци ли......? Децата ви едвам сричат по две-три думички на български. Едно стихче за сурваки не са научили. Скоро западните ви господари съвсем ще ви промият. Поколението след вас няма да знае нито за Левски, нито за Ботев. Затова ти казвам, че вашето време е свършено. На социалистическите чеда си беше и си го изживяха. Тяхне ги мисли. Мисли твоите деца, на кого ще целуват ръка. На Меркел ли, на Тръмп ли, Да Ердо ли.....Коментиран от #46, #49
11:11 31.08.2020
46 Смях
До коментар #45 от "Димов":
По-спокойно,чиче.Проблема ви е,че вече сте аут.Ти не бъди толкова загрижен за нас.Иди на църква да запалиш една свещичка и се смири.Коментиран от #48, #51
11:13 31.08.2020
47 Димов
До коментар #43 от "Смях":
Това, на което ти му викаш еволюция, си е чиста деградация. Еволюцията е за живите организми. Да немяш предвид прогрес? То, не че и той не е регрес, ама......11:14 31.08.2020
48 Димов
До коментар #46 от "Смях":
Аз съм смирен, синко. Твоят нос едва стърчи от клозета на Европа.Коментиран от #50
11:15 31.08.2020
49 Смях
До коментар #45 от "Димов":
Не съм от тия ,на които са оставили вили или каквото и да е и затова не ми тежи,стари.Стеброто и златото си няма да отнесеш там.Без нищо си дошъл на този свят и нищо няма да занесеш на другия.Коментиран от #52
11:16 31.08.2020
50 Смях
До коментар #48 от "Димов":
Хаха ок.Хайде приятен денКоментиран от #53
11:16 31.08.2020
51 Димов
До коментар #46 от "Смях":
Соца наследи една държава, след 3 национални катастрофи, след няколко войни, които я направиха длъжник на целия западен свят. Бяхме загубили територия на Бяло море, Северна Добруджа, над половината си добиви дължахме на чужденците, като репарации от войните, за години напред. Децата са нямали дрехи и обувки. Сваляли са ботушите на мърсти войници да не ходят боси и са изкарвали така до женене. Масло, мляко, салам са били продукти за богаташи. Сградите са били порутени от бомбите през войните. Да си живял насело е било по-добре, отколкото в града. Там поне имаш двор да насадиш нещо. И само за 45 години строим градове, многоетажни жилищни комплекси, детски градини и училища. Развиваме образование на световно ниво. Строим висши институти, електроцентрали, развиваме енергетика. Събираме обратно армия, ама АРМИЯ! Не като сегашните ни скаути. Строим пътища до всеки град и до най-малкото село. Развиваме икономика, износ, индутрия, туризъм, наука, образование, култура и медицина....... Сега, колко електроцентрали се построиха? Колко пътища се направиха? Колко училища? Къде е армията? Самолетите къде са? Как сме с образованието, медицината, културата.......? Чувал си ти за социализма - пиянските брътвежи на татю си.Коментиран от #54, #57, #61, #66, #73, #76
11:23 31.08.2020
52 Димов
До коментар #49 от "Смях":
Не е за нас. Ние нищо не трупаме заникъде. Човек иска да остави нещо на децата си, като си отиде. Това, че не ме разбираш означава, че самият ти не си дорасъл за деца. Няма какво да споря с малчугани. Цъкай смартфона и гледай новини на турски език.11:25 31.08.2020
53 Димов
До коментар #50 от "Смях":
Жив и здрав!11:25 31.08.2020
54 Демократ
До коментар #51 от "Димов":
Димов защо не вземеш да заплачеш. Това загубено за България време което ти възхваляваш е причината сега да сме най бедни в Европа, точно това време ни върна сто години назад. Не пишеш нищо за боклуците които се произвеждаха един цветен телевизор не можеше да си купиш без връзки да не говорим пък какви руски боклуци бяха и постоянно се чупеха, ако не бяха телените огради по границите на България хората още тогава щяха да избягат на запад. Комунистите доведоха селата до това състояние сега, принудиха хората да избягат от селото и да заживеят в паянтовите панелки, абе какво ми го хвалиш този диктаторски строй през който имаше недостиг на всичко. Хубавото е че никога няма да се върне.Коментиран от #78, #79, #80
12:20 31.08.2020
55 стоян
До коментар #24 от "стар майстор":
Тия марки телевизори всички бяха грешка на техниката с конструктивни дефекти и ги продадоха на половин цена-дядо ми си купи тогава Мургаш за 150 лв =затова после останаха само Респром за 460лвКоментиран от #69
12:28 31.08.2020
56 qqvbvbn
До коментар #12 от "Димов":
По-яки вечери от тези ня режим на тока и тате да върже респрома за акумулатора и студио Х да започне съм нямал. Щастлива мизерия беше.12:28 31.08.2020
57 Партиен секретар
До коментар #51 от "Димов":
Димов ти да не си от комиците, защо разсмиваш комсомолците.12:51 31.08.2020
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 анти комунист
До коментар #4 от "no face no name no number":
Все си мислех ,че комунетата не може да сте толкова пpocти и ограничени ,ама ти потвърждаваш тезата постоянно.12:55 31.08.2020
60 маркс
До коментар #16 от "Димов":
Не само народа изгражда строя. Успоредно върви и обратния процес. Строя също "изгражда" народа. Винаги когато не се отчита диалектиката на тези два процеса се получават уродщини и батаци. Половината истина понякога е по-лъжлива и от най-откровената лъжа, защото приспива вродената подозрителност на интелигентните същества. Затова този трик е любим на апологетите на капитализма.13:02 31.08.2020
61 Джулия
До коментар #51 от "Димов":
Така ли бе Димов, ами тогава Германия как се възроди за тези години и ни изпревариха с още 200 напред без фалшивия ти социализъм, само ограничен човек може да мечтае за този срамен период от историята на България.Коментиран от #83
13:03 31.08.2020
62 Дълбоко Виждащ
До коментар #22 от "Димов":
Най голямата заблуда на Човек е,АЗ Имам нещо Мое....Всичко включително и Деца ,Внуците ни са Собственност на-държавата,когато поиска,тя може да влезе във владение на нашата...Свобода!Само ,ако разрушите държавата ще бъдете -свободни!13:39 31.08.2020
63 Hellraiser
Проблемът е е липсата ня избор - докато тук е можело да избираш между 4/5 модела от всички марки, на Запад хлтаржда имали избор измежду стотици марки и модели, и то много по-лусксозни и качествени...
Както се казва, докато тук хората чакаха по 5/10 г за Москвич или Жигула, там хората караха много по-мощни и качествени Мерцедеди, БМВ-та и Кадилаци..
Коментиран от #71, #86
13:51 31.08.2020
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 стоян
До коментар #51 от "Димов":
До 51 ком -Другарю като е било толкова хубаво защо го разрушихте -ние партизани не сме ставали, или си забравил да кажеш че този вашия недоразвит измислен социализъм три пъти го фалирахте и на третия път се отказахте като свършиха паритеКоментиран от #89
14:26 31.08.2020
67 ПЕНКО
Коментиран от #68
14:28 31.08.2020
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 стар майстор
До коментар #55 от "стоян":
Всички тия марки които съм изброил са създадени за да задоволят прохождащата телевизия в България и да задоволят пазара по най бързия начин. И не са грешка , а такава е било нивото на техниката тогава.Телевизорът Респром се създава по късно и не е лампов телевизор .
14:39 31.08.2020
70 Този коментар е премахнат от модератор.
71 Боримиров
До коментар #63 от "Hellraiser":
Изборът опира до парите в джоба. За нас масовият избор са таралясници на 18-20 години.14:44 31.08.2020
72 Този коментар е премахнат от модератор.
73 И после дойде комунизма и бай Тошо
До коментар #51 от "Димов":
Асен Виденов:През 1914 г. нидерландецът Николас ван Вейк пише следната статия, след пътуване до България:
„Японците на Европа“
- така чух многократно галисийци, румънци и хървати да наричат българите, и когато по пътя за София прекарах няколко дена в Румъния, там ми разправяха големи неща за тези „японци“. Някои румънци откровено признаха, че оценявали българите високо над своите сънародници по образование, трудолюбие и скромност. Колко много тези добри качества били резултатни, щял съм да видя, казаха ми, щом стигна в тази чудна страна. Не дойдох, значи, неподготвен, но все пак ми се случваше отново и отново да се учудвам на огромните постижения на този млад народ. Трудно ми беше да повярвам, че се е освободил от турското иго само преди тридесет и шест години.
Бих могъл да разкажа още много за София. Съобщеното досега обаче може да е достатъчно читателят да има представа за бързото развитие на българската култура. Разбира се, че още не всичко е толкова хубаво, колкото у нас — да посоча например куцащите хигиенни мерки през войната и недостига от хубави книжарници, който лично на мене ми направи впечатление. Но това, което не е, може да бъде — и който познава българите, спокойно може да каже: ще бъде.
Каква може да е причината на този учудващо бърз напредък? Главната причина без съмнение трябва да се търси в характера на народа: българинът е работлив, лишен от страстта към пиенето и играта, приятел на ред и редовност. Как се е получило това?
Коментиран от #74, #82, #84, #91
15:09 31.08.2020
74 И после дойде комунизма и бай Тошо
До коментар #73 от "И после дойде комунизма и бай Тошо":
Асен Виденов:Как се е получило това? Защо има съвсем друг характер от руснака или — да вземем един по-близък съсед — от сърбина? Кой ще каже?Най-важният фактор в просъществуването на българския народ е училището. Който познава българското училище, познава и народа; в никоя друга страна училището не заема такова почетно място. Който смята народната култура като едно от най-високите блага на нацията, той трябва да направи салют в чест на българите, които с дела показваха, че едно здраво училище е най-добрата гаранция за силата и величието на народа. Бодрата народна психика като основно обстоятелство, и училището като допълнителна причина, превърнаха младата България в многообещаващата държава, която е в момента.“
И това пак ще го бъде..
Коментиран от #92
15:12 31.08.2020
75 Който
15:15 31.08.2020
76 Българин в чужбина
До коментар #51 от "Димов":
Браво Димов, не си представях че някой може толкова правилно да опише всичко. Най лошото е че културата се заличи и това е видно от доста от коментарите. Трудно се изгражда но лесно се руши. Още по лошо и за мен е че разрушиха държавата и принудиха доста хора да я напуснат. ЛекаКоментиран от #77, #102
15:31 31.08.2020
77 Този коментар е премахнат от модератор.
78 Димов
До коментар #54 от "Демократ":
Оф, и ти си един демократ...... Строят си имаше лоши страни и ти си ги изброил. Съгласен съм, че имаше недостиг на стоки по магазините. Но, това в никакъв случай не беше от намалено производство, или пък от малки добиви. Напротив, произвеждахме и добивахме много, но всичкото отиваше за износ. А парите от износа някой хора ги прибираха, докато нас ни омайваха с приказки за светло бъдеще. Крадяха си така, както и сегашните крадат и ни омайват. Само че, онези ни обещаваха комунизъм, а тези ни обещават демокрация. И от демокрация ще вкусим толкова, колкото вкусихме от комунизма. А причината, сега да сме най-бедни в европа не е предишният строй. Доказва го фактът, че повечето жилища, които българите имат днес, са от него време. Че токът, който ти свети и ти захранва компа, на който пишеш, идва от ТЕЦове, построени с руски генератори и съветска помощ. Причината да сме бедни сега, е че вместо да си разработим потенциала, който, повярвай ми е огрмен, ние го отдаваме на концесия, срещу 5%. Тези 5% няма как да стигнат за всички българи, но пък стигат за точните хора. Останалите си берем гайлето и се спасяваме поединично. А причината да "строим комунизъм" (всъщност - тоталитарен строй), се крие в грешното решение, да застанем срещу Русия и Антантата в ПСВ, както и на страната на Хитлер във ВСВ. Ето тези две пагубни решения, които взима измисленият ни княз от Европа, ни отнемат ключови земи, половината ресурси и добиви, както и ти оглозгаха бъдещето, че и това на внуц15:37 31.08.2020
79 Димов
До коментар #54 от "Демократ":
....., че и това на внуците ти. След три национални катастрофи ние щяхме да умрем от глад, че и дължахме половината от нищото, което ни остана, за десетилетия напред. Нямаше как да се просъществуваме с политика за частна собственост. При нея, по-голямата част от добивите остава в частни ръце, а по-малка част отива за държавна издръжка на отделните звена. Това не изплаща наложените нечовешки репарации. Няма как. Наложило се е тоталитарно управление, при което почти всички ресурси ще отиват за държавата, за да изплаща репарациите, а трохите ще се подхвърлят на населението. За да не възроптаят хората срещу това, трябваше да им се промие мозъка с идеологията за светло комунистическо бъдеще, че да ги надъхат да бачкат. И те бачкаха. Който се опъваше, отиваше в лагер, превъзпитаваха го и излизаше нов-новеничък пролетариат. Или изобщо не излизаше. За селата не си прав, защото през соца селата просперираха и произвеждаха. Градините бяха пълни с плодове и зеленчуци, а фермите не можеха да поберат добитъка. Добивите бяха рекордни с всяка следваща година. А сега няма градини, няма ферми, няма нищо. Само едни голи поля, засяни с ГМО, по някоя европейска програма за поскане на субсидии. То, няма и села вече. Кой живее сега насело? Едно време в селата гъмжеше от деца. Знаеш ли какво беше? Колко детска глъч се чуваше по цял ден? Сега къде са децата на селото? Няма ги. На студенстки бригади в Англия са. А селото опустя и го полази електората, като напаст. Нищо не произвеж15:39 31.08.2020
80 Димов
До коментар #54 от "Демократ":
Нищо не произвеждат, а само чакат на помощи. Комунистите хич не бяха цвете за мирисане, но изобщо не са изкарвали хора от селата, че да ги тикат в панелки. Точно обратното. Софийско жителство се добиваше много трудно. А първият ни демократично избран президент го премахна, още през 1991г, и сега София се пръска по шевовете от всякакви селяци и тъмни избиратели, дошли да дирят мекото на хляба. А ти си тръгнал да виниш комунистите?! Комунистите ги държаха тия настрани, моето момче. Комунистите държаха хората по селата, че да изкарват. Комунистите знаеха, откъде идва мамбото. И все пак, и аз не го ща онзи строй (имам си причини), но няма как да отречем полезните неща през него. Не му беше всичко за изхвърляне. А на сегашното, кое не му е?Коментиран от #81
15:39 31.08.2020
81 Демократ
До коментар #80 от "Димов":
При Тато беше по-добре" - биха казали поне половината българи, особено от по-възрастните поколения. Всички факти и статистики доказват обратното, но въпросното жилаво убеждение произхожда не от фактите, а от чувствата.Коментар на Александър Андреев:
Голяма част от хората в България се чувстват излъгани и огорчени, но най-вече - ограбени. Не че някой им е ограбил телевизора "Опера" или нарязаните вестници във външния нужник /все битови маркери на Татовото време/ - ограбили са им усещането за равенство и справедливост /РиС/. Така е. Но обърнете внимание - ограбили са им усещането, а не самите равенство и справедливост. Защото в НРБ също нямаше РиС.
Без да навлизам в подробности, ще припомня само привилегиите, корекомите, специалното снабдяване и западните автомобили на партийно-държавните елити /изброяването е дълго/, както и факта, че чак до 1975 година два милиона българи живеят в истинска бедност - без водопровод, канализация, баня и тоалетна, без електроуреди, с печка на въглища и минимално количество мебели. Тази картина, която добросъвестно възстановяват изследователите на социализма в България, не прилича на общество, където царят РиС. Тогавашната идеология обаче по генетичен код беше длъжна да твори РиС, тъй че на фактически празното им място просто издигаше лозунги, трибуни и потьомкински села. Но хората са забравили всичко това, а критичността им към НРБ обикновено се изчерпва с благодушното "бедничко беше, ама за всички". И никой не се сещ
Коментиран от #85, #95
15:43 31.08.2020
82 Ачо от Бусманци
До коментар #73 от "И после дойде комунизма и бай Тошо":
Ти имаш ли представа за Япония 1914 година и дали сравнението ни ласкае ?15:43 31.08.2020
83 Димов
До коментар #61 от "Джулия":
За кой път вече: НЕ МЕЧТАЯ ДА СЕ ВЪРНЕ СОЦА!!!! Германия не е България. Първо, че онези са с друг манталитет. Второ, ние сме дърпани от 4 страни. На чеверме ни въртят, оглозгват ни, разделят ни, владеят ни...... ту насам, ту натам...... не виждам как ще се отървем от тази въртележка.15:45 31.08.2020
84 истината си е истина
До коментар #73 от "И после дойде комунизма и бай Тошо":
И какво става с японците на балканите ? Няколко национални катастрофи и загуба на територии !Смазване на войнишкото въстание и Деветоюнския преврат.
Хората гладни като въшки и две национални катастрофи.
Това е България до 9 Септември 1944 година !
Коментиран от #88, #90
15:46 31.08.2020
85 ох на дяда
До коментар #81 от "Демократ":
А сега къде е чувството за справедливост ? Къде е законът ? И не само чувството че сме ограбени , а действително ни грабят вече 30 години !Това ли е демокрацията ?
15:49 31.08.2020
86 Димов
До коментар #63 от "Hellraiser":
Пиша ти + защото това, което си писал е вярно. Но, между правото ми да избирам измежду повече марки коли, и правото ми да получа качествено здравеопазване, аз ще жертвам колите, за да не ме е страх, като ходя на лекар. Дали да имам луксозна къща и да я опаша с аларми и железни врати, или да си живея в селската ми виличка, но да знам, че никой няма да ми прескочи оградата? Аз избирам второто. Ще правя бизнес и ще трупам пари, докато се съмнявам във всеки познат, дали не ми крои нещо зад гърба, или да свързвам двата края със заплатката от предприятието, да тичам до супера, че са пуснали камби, но всяка вечер да се събирам с рода ми до 9-о коляно, и кой каквото донесе на масата? Аз избирам второто. Дали да живеем 3 поколения под един покрив, или децата ми да емигрират, внуците ми да не ме познават, а и да не могат да ми говорят на роден език? По-добре да сме заедно, макар и с малко, отколкото разделени заради печалба. Всеки сам си прави избора и си решава, кой вариант му изнася повече. Ама после да не плачете! Парите, имотите, колите, къщите, бизнеса, екскурзиите........ всичките взети заедно на света, не струват и половината от една вечер с децата ми. Изборът си е мой и за мен.15:54 31.08.2020
87 Димов
До коментар #64 от "Nornad":
Не е комунизъм, а е извержение. Не ти я ща Норвегията. Барневерн, деца собственост на държавата, отнети и дадени на обратни родители..... Няма толкова пари и имот на света, да се навия на такова нещо.15:57 31.08.2020
88 Гост
До коментар #84 от "истината си е истина":
Чл. 1. (1) Българската комунистическа партия (тогава именуваща се Българска работническа партия /комунисти/) идва на власт на 9 септември 1944 г. с помощта на чужда сила, обявила война на България, и в нарушение на действащата Търновска конституция. (2) Българската комунистическа партия е отговорна за управлението на държавата във времето от 9 септември 1944 г. до 10 ноември 1989 г., довело страната до национална катастрофа”…Чл. 3. (1) Посочените в чл. 1 и 2 обстоятелства дават основание да се обяви комунистическият режим в България от 9 септември 1944 г. до 10 ноември 1989 г. за престъпен.
(2) Българската комунистическа партия е била престъпна организация, подобно на други организации, основаващи се на нейната идеология, които в дейността си са били насочени към потъпкване на човешките права и демократичната система
16:04 31.08.2020
89 Димов
До коментар #66 от "стоян":
Стуене, аз не съм рушил нищо, другарче. Веднъж разруших една мивка, но тя си беше моя. Разрушиха го синовете на тези, които ни караха да го строим. Нямаше как да прокопса този строй. Това беше химера. Заблуда за масите. Общи собствености.... от всекиму според способностите, на всекиму според потребностите...... целта оправдавала средствата......... Пъли глупости! Идеологии, несъвместими с човешката природа. За човека общо означава ничие. Човек е така направен, че иска да си има собственост. Затова се зароди часпрома, през соца. А и все повече хора успяваха да се докоснат до живота на запад и по едно време разбрахме, че май капитализма не загнива, и не чака на нас да го храним. Почнаха да се показват подобни дупчици, пропуски в идеологията и системата все повече издишаше. Театърът беше разкрит. Актьорите просто свалиха маските и скалъпиха преврат. А и не само тук. Не съм нито социалист, нито комунист, нито седесар, гербер, цербер или какъвто там щеш. Яд ме е , че тогава имаше ред, образование, здравеопазване, работа, производство, добиви и пазари, а сега на вас ви обясняват, че нямало как да стане. ИМА, ама няма кой да повярва, че е възможно. Седите на злато, човек! На планина от злато седите и ви я дърпат изпод Д-то.Коментиран от #93
16:07 31.08.2020
90 Демократ
До коментар #84 от "истината си е истина":
Още в първите три месеца след 9 септември 1944 в България са избити близо 30 000 представители на дотогавашния елит. Целта: да се разчисти пътят към властта на безпросветни и безскрупулни поддръжници на съветския режим.Да бъдат унищожени или поне изцяло изолирани най-образованите, предприемчиви, можещи и успели представители на българския елит до 9 септември 1944 - това е една от първите и най-важни цели на така наречената „класова борба", провеждана от комунистическия режим. А България е страна, в която червеният терор на Ленин и Сталин се прилага особено настървено. Книгата "Погубената България" на изследователите проф. Вили Лилков и Христо Христов илюстрира чрез разказите на жертви и извършители репресиите, извършени след преврата на 9 септември 1944.
Ужасите след 9 септември
Още през първите три месеца на съветската окупация без съд и присъда в България са избити между 27 хиляди и 30 хиляди интелектуалци, духовници, учители, държавни служители, офицери, полицаи, общественици, индустриалци, търговци, лекари. За да оправдае тяхното унищожаване, комунистическата пропаганда раздува многократно броя на убитите комунисти, ремсисти и земеделци преди идването си на власт. Следват така нареченият „народен съд", концлагерите, съдебните процеси по сталински срещу минни инженери, електроинженери, строителни инженери, пожарни командири, оръжейни специалисти и други представители на елита, обявени за чужди шпиони, само защото са завършили европейски универ
16:09 31.08.2020
91 Димов
До коментар #73 от "И после дойде комунизма и бай Тошо":
Абсолютно вярно. Само че, това е писано 1914г, а на следващата влизаме в ПСВ, после във ВСВ, и едва като следствие от тях идва Бай Тошо.Коментиран от #94
16:12 31.08.2020
92 Димов
До коментар #74 от "И после дойде комунизма и бай Тошо":
Амин!16:13 31.08.2020
93 Гост
До коментар #89 от "Димов":
Заблуждаваш се Димов, просто след падането на режима се отвориха пазарите и тези боклуци които се произвеждаха през соца никой не иска да ги купи, западните не са прости да си хвърлят парите на вятъра.Коментиран от #96
16:14 31.08.2020
94 Демократ
До коментар #91 от "Димов":
И всичко приключи, България се превърна в един голям концлагер.Коментиран от #97
16:23 31.08.2020
95 Димов
До коментар #81 от "Демократ":
От казаното дотук си правя извода, че за теб РиС се крие в материалните блага. Типично капиталистическа черта - издига материалното (трупането на пари) над духовното. Какво РиС имаш сега, когато се скъсваш от работа, плащаш си чинно всеки данък, образовал си се до висшист, а гласът ти не струва дори колкото на едно 18 годишно пишлеме от маалата, сдобило се с 50лв, по знаеш кой начин? Какво РиС имаш, когато лекарят те посреща с "На частно или през касата?"? Каква справедливост, като на улицата може ей сега да те смачка един "избирател", пред децата ти, а до месец ще е на свобода, защото БХК са се застъпили за човешките му права, погазвайки твоите? Какво говорим изобщо?16:29 31.08.2020
96 Димов
До коментар #93 от "Гост":
И китайците правиха боклуци преди време, ама правеха и станаха сила. При нас техниката изостана последните 7-8 години, преди прехода. Появиха се нови отрасли с които не бяхме в час. Но имахме и печеливши отрасли в селското стопанство. Ненадминати бяхме на качествена продукция в зеленчуци и плодове. Ама пречеха на нечии внос и затова съсипаха всичко. Много по-лесно е да внасяш и продаваш, отколкото да ръководиш производство. Мързеливите синчета бързо напипаха лесната формула с търговията и вноса, и унищожиха конкурентната им производствена политика на страната. Хоп - ето ти турски стоки през 90-е. Хоп - китайски боклуци в новия век. Хоп - ГМО царевица и домати. Край с българското производство. Няма да пречи на ничии внос.16:34 31.08.2020
97 Димов
До коментар #94 от "Демократ":
Нямало е как иначе. Като дължиш пари трябва да минеш на хляб и сол, и да бачкаш от зори до здрач. Или някой стяга раята да изкарва за да си плати борча на великите сили, или вече е нямало да има България. Соца е следствие на предишни грешки. Те пък са на по-предишни.16:38 31.08.2020
98 КОМУНИСТ И ТРУД
18:49 31.08.2020
99 ЧЕ КВО НИ БЕШЕ
19:02 31.08.2020
100 НЕ СЕ ЯДОСВАЙТЕ
19:26 31.08.2020
101 Алфа Ромео
До коментар #2 от "Един":
Ха-хааа, как да не са доволни, развивали са 100км/ч за 35 сек. и макс 130 след 5 минути.21:24 31.08.2020
102 Димов
До коментар #76 от "Българин в чужбина":
2 млн емигранти. Токкова хора сме загубили за 30г. И във всеки от тези 2млн души, България е вложила около 20 000лв за да ги образова. Това са 40млрд лв вложени в образованието на тези емигранти. И когато те завършват, дипломират се, и трябва да започнат да изкарват БВП на страната, държавниците ни ги репресират с мизерен живот, и ги принуждават да емигрират. България губи: Веднъж, от 40млрд лв, вложени в образованието на тези хора; И втори път, от пропуснатите ползи, от БВП, които са можели да изкарват (грубо, към 15млрд лв за 30г). А чуждите страни само печелят от нашите емигранти, като не са влагали и стотинка в образованието им, а само добиват БВП. Жесток кръвен данък, който продължаваме да плащаме и днес.Коментиран от #103
10:58 01.09.2020
103 Демократ
До коментар #102 от "Димов":
За всичко това е виновен комунизма другарю комсомолски секретар.Коментиран от #109
14:58 01.09.2020
104 Чърчил
15:09 01.09.2020
105 някой си
До коментар #1 от "Гост":
чета коментарите и гледам хора които сигурно дори не са се качвали да се повозят в соц. автомобил и дават акъл ... по здрави машини от тях няма и няма и да има23:49 01.09.2020
106 Този коментар е премахнат от модератор.
107 Йо Несбьо
До коментар #9 от "пилот на Ферари":
Абе, това, по принцип, е вярно, но не само с възстановяването на заводите, а на цялата икономика в Европа и покупателната способност на населението. България не е в това число. Някъде 50-те години фалираме скришно, а е проведена а парична реформа, т.е. смяна на парите. Но СССР ако бяха капиталисти, с парите, заводите, машините, златото, което задигат от цяла Източна Европа, можеха да произвеждат поне по милион автомобили годишно. Тъй като социализмът беше обаче икономика на дефицита, хората не се интересуват от празни глупости като "клиентът е бог", наводняване на пазара и печалба,, когато ти направят автомобила - тогава! И така чакаш си едно 10 години пияните мужици да си барат онази работа, пият водка и врътнат някое винтче, зер хубавите работи бавно стават.08:15 02.09.2020
108 Йо Несбьо
08:23 02.09.2020
109 Димов
До коментар #103 от "Демократ":
Грешка! Българите емигрираха при дивият капитализъм, който ги разочарова. И продължават да емигрират и днес, защото и днешните правителства продължават да ги разочароват. Комунистите поне не се оправдаваха с предишния строй, дори и след 3 национални катастрофи. А вие, докога ще се оправдавате? 30г минаха вече. Досега трябваше поне малко да сме поели напред. И престани да ми викаш другар, секретар и незнамси още какъв. Обясних ти вече, че не съм привърженик на онзи строй. Обяснявам ти, че щом те накараха цял народ да произвежда и да строи за 4 десетилетия, значи и сега можем да произвеждаме и да строим. Но непрестанно ви пълнят главите с глупавите промивки, че земята ни била бедна, че сме били слаби и не сме можели да произведем, че ако не е ЕС ще умрем от глад...... А вие сте толкова заслепени, че им вярвате на приказките и им подарявате съкровищата ни.11:22 02.09.2020
110 Marinov
23:51 02.09.2020