8 Юни, 2021 13:13 1 632

Нови модели, подобрения в ефективността и новости в задвижванията при товарните автомобили на TRUCK EXPO 2021 в Пловдив

  • truck expo-
  • товарни автомобили-
  • интервю-
  • георги загоров

Интервю с Георги Загоров

Повече от 50 фирми изложители и над 100 бранда очакват посетителите на TRUCK EXPO 2021 от 10-ти до 12-ти юни в Пловдив. Най-голямото изложение на тежката автомобилна индустрия ще отвори врати този четвъртък, на откритите площи на територията на Международния панаир. Организатор е Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП). Входът е свободен, след регистрация.

Ден преди откриването на TRUCK EXPO 2021 разговаряме с г-н Георги Загоров - заместник-председател на Управителния съвет на ААП и председател на секция „Товарни автомобили“, управител на ТУРБОТРАКС БЪЛГАРИЯ - представител на ДАФ.

Г-н Загоров, измина тежка година, но въпреки това, TRUCK EXPO ще има. Какво да очакваме от изложението в Пловдив?

През 2020 г., пандемията засегна сериозно автомобилните превози и продажбата на товарни автомобили. От началото на тази година пазарът на нови товарни автомобили се съживи, което е знак за възстановяване на икономиката. И точно заради това бе важно да покажем какво сме постигнали за тази една година, защото според мен, а и според колегите ми в Асоциацията на автомобилните производители, товарните автомобили за превоз на пътници и стоки са средство за подпомагане на фазата на икономическо възстановяване след COVID-19.

На TRUCK EXPO 2021 ще представим над 150 камиона, автобуси, лекотоварни автомобили и специализирани превозни средства от всички водещи производители. Имаме повече от 20 премиери и рекордна по обем изложбена площ – близо 12 000 кв.м., така че ще можем да осигурим безопасна среда за нашите посетители, клиенти и изложители, а от друга страна – да им доставим истинско технологично удоволствие с най-новите машини, продукти и услуги в сектора. Знаете, че по традиция в нашето изложение има тест драйв за професионалистите, демонстрации, томболи и игри на щандовете на изложителите, зони за хранене и т.н. Осигурили сме всичко необходимо за едно първокласно автомобилно изживяване.

Ще повдигнете ли малко завесата за любопитните моменти в експозицията?

Всеки от колегите е избрал своя акцент. Ще има доста премиери за България, които са много интересни. Производителите ще покажат последните модификации на моделите си, подобрения в ефективността, новости в задвижванията, системи за сигурност и безопасност. Ще споделим с нашите клиенти и колеги как виждаме близкото бъдеще на сектора, във връзка с все по-нарастващите екологични изисквания.

Иска ми се да оставим настрана проблемите и предизвикателствата пред сектора и да поговорим повече за развитието на технологиите в товарните превози, което винаги е било двигател за развитието на цялата автомобилна индустрия – и по отношение на задвижването, дигитализацията, свързаността, комфорта на кабините, улесненията при шофиране. Докъде стигна индустрията в тези свои глобални цели и кои са най-важните направления или тенденции, които ще можем да проследим на изложението в Пловдив?

Целта на целия свят е да направим автомобилите по-екологични, по-незамърсяващи и да пазим среда, в която живеем. Европейският парламент гласува редукция от 15% на емисиите на въглероден диоксид до 2025 г., спрямо 2020 г. и още 15 на сто до 2030 г. Това са изключително амбициозни цели. Индустрията, разбира се, веднага започна да търси решения. Вече са направени първите стъпки от един дълъг процес. Имаме електрически автомобили за дистрибуция, които за съжаление са много скъпи и ако няма инициативи за подкрепа от държавата, не виждам как клиент в България ще може да си позволи да ги купи скоро. Докато това не се случи, това си остава една хубава технология, която съществува (започнаха да се вграждат батерии от второ поколение – и брандът, който представлявам го има, и други колеги ги предлагат), но е скъпа за българския клиент. Да не бъдем лицемерни - ако един електрически камион струва в пъти повече от настоящото задвижване, никой няма да го купи, ако няма стимул. Това е реалността. Готови сме с електрически варианти, дву- и триосни автомобили вече са в серийно производство, доста брандове влязохме в този сегмент, но не виждам в скоро време в България реална възможност да се купуват.

По отношение на регионалния и особено на международния транспорт, скоро не виждам технология, която да замени двигателя с вътрешно горене. Има няколко бранда, които се спряха на задвижване с природен газ или с пропан бутан. Това има ефект в България, тъй като все още акцизът на газта не е толкова висок, колкото при другите горива. Имаме и сравнително добра инфраструктура от газ станции, така че тази алтернатива има приложение за национален транспорт. Някои държави в Европа стимулират този вид задвижване, но по показателите за екологичност, ефектът от този вид транспорт е ограничен.

И все пак, каква е близката алтернатива при задвижванията?

Най-близкото бъдеще за международен транспорт е в оптимизирането на аеродинамиката на моделите, базирано на новата европейска регламентация на маси и размери. Очаквам през следващата година производителите да представят такива модели. Те отново ще бъдат с двигатели с вътрешно горене, на дизел, но поради възможността да оптимизират маси и размери, ще повишат ефективността и ще свалят разхода на гориво. А щом свалиш разхода, веднага понижаваш съществено и емисията на въглеродния диоксид, което всъщност е голямата борба на ЕС. Така, че според мен това е най-реалната първа и голяма стъпка, която ще се случи всеки момент. Възможна алтернатива за бързо снижаване на вредните емисии е използването на HVO дизел. Това гориво в момента е по-скъпо, но ако стане по-масово цената ще падне.

А по отношение на другите технологии, които от години са във фокуса на автомобилната индустрия? Има ли промяна в приоритетите на производителите?

Новите автомобили ще бъдат с все повече системи за безопасност и за сигурност, което е много важно. Новите изисквания за маси и размери ще дадат възможност и за много по-голям комфорт и удобство на шофьора. В това отношение ни чакат много интересни следващи години, в които ще излязат такива модели.

Много голяма и експлоатирана тема е автономността. Има доста нива на автономност. Ние сме още в първите нива – внедряват се редица системи, които подпомагат сигурността на шофьора и безопасността на пътя, но е много рано за камиони без шофьори. Един ден първите такива може би ще бъдат в затворени пространства, а не по пътната мрежа, но това не е въпрос на 1, 2 или 3 години. Имаме да извървим изключително дълъг път, защото при напълно автономното шофиране има и много етични въпроси, които ще бъдат трудни за решаване.

Друга технология на бъдещето, която заслужава внимание, е водородът. Много производители вече експериментират с нея, но глобално предстоят съществени стъпки, за да я разработим ефективно. Има две различни технологии – едната е чрез водородни клетки, а другата – директно с двигател с вътрешно горене на водород. Важна е цената на водорода – все още е много скъп, и как го произвеждаме, защото ако е чрез използване на фосилни горива, цялостният ефект ще е много малък. За да има ефект, ни трябва зелен водород. Производството на водород изисква голяма консумация на енергия и тази енергия също трябва да дойде от зелени централи.

Имат ли капацитет и ресурс автомобилните производители за такава революционна промяна?

За мен, предизвикателството, което е поставено пред производителите на товарни автомобили, стимулира групиране на фирми и обединение на сериозен научен и развоен потенциал. Просто, защото компаниите нямат финансов ресурс и възможности да го направят сами. В момента се експериментира в различни посоки - електричество, водород, автономност, няма единно решение за бъдеща технология. Успоредно се разработват и хибридите при товарните автомобили, които са работещ вариант. Например, ако даден град забранява да се движат в него двигатели с вътрешно горене, а иска само електрически камиони с нулеви емисии, тогава може да се ползва хибрид – до града караш на дизел, там превключваш на електричество, влизаш до базата в града, разтоварваш и излизаш на електричество. След това пак включваш дизел между градовете. Това е работещ вариант и е по-близка възможна технология, но отново казвам – държавите трябва да подкрепят инвеститорите за такава технология, до момента, в който тя започне да се произвежда в голям обем и това намали цените. Първите серийни модели ще бъдат с високи цени.



Свързани новини