10 Юли, 2022 10:30 2 264 7

Осем мита, свързани с автономното шофиране

  • audi-
  • автономно шофиране
Осем мита, свързани с автономното шофиране - 1

Ще станe ли скоро автономното шофиране реалност? И как трябва да се промени отношението на хората, за да се гарантира, че автономното шофиране ще бъде широко прието? Проучването е на Audi "SocAIty", изготвено с помощта на известни експерти и разглежда тези въпроси, наред с други. Проучването осветлява някои от широко разпространените митове по темата. Кое е вярно? И какво не е?

Мит № 1:

Самоуправляващите се автомобили ще бъдат като нормалните автомобили, само че без шофьори

Аеродинамиката е ключов фактор, когато става въпрос за пробега на електромобилите, поради което е важен елемент от дизайна. Начинът, по който изглеждат автомобилите и другите автоматизирани транспортни средства, няма да се промени радикално в това отношение. Това, което е ясно обаче, е, че в бъдеще дизайнът ще се съсредоточи върху интериора. Комфортът на пътниците ще бъде приоритет, поради което в някои случаи седалките вече няма да са задължително обърнати по посока на движението. Тази свобода на интериорния дизайн ще предложи на пътуващите широк набор от възможности за персонализирани преживявания: комуникация или почивка, работа или уединение. Пространството за пътниците ще бъде максимално увеличено, като всичко, което вече е ненужно - педалите, скоростният лост и воланът - ще може временно да се прибира.

"Дигитализацията ни позволява да направим мобилността още по-безопасна, по-персонална и най-вече по-интелигентна. Целта е нашите автомобили да се интегрират безпроблемно в ежедневието на нашите клиенти. По този начин създаваме истинска добавена стойност - като им връщаме времето за важните за тях неща." Оливер Хофман, член на борда на директорите на Audi за техническо развитие


Мит № 2:

След като софтуерът бъде разработен и наличен, автономните автомобили ще могат да се движат навсякъде

Пускането на самоуправляващи се автомобили на пътя ще изисква напълно надежден и всестранно безопасен софтуер не само за автомобила, но и за цялата околна среда. Това ще промени постепенно начина, по който изглеждат нашите градове: За тази цел инфраструктурата трябва да бъде разширена, така че да включва интелигентни светофари и пътни сензори. Градовете ще станат по-дигитални, осигурявайки подходяща екосистема за все по-голям брой автоматизирани автомобили. Това ще направи градовете по-безопасни и по-спокойни, където в идеалния случай движението ще може да протича без прекъсвания и задръствания.

"В случая не става въпрос за революция, а по-скоро за еволюция. Стъпка по стъпка в посока, която вече става ясна." Ерик Хилгендорф, експерт "SocAIty".


Мит № 3:

Самоуправляващите се автомобили ще направят шофирането по-малко забавно

Този мит е очевиден източник на безпокойство за любителите на автомобили: да бъдат обречени на ролята на пасивен пътник. Някои се страхуват, че автомобилът им ще им попречи да пътуват из страната и да се наслаждават на удоволствието да усещат крака си върху педала и ръцете си върху волана. Но обратното е вярно: самоуправляващите се автомобили няма да сложат край на забавлението, което изпитваме зад волана. Нито един производител няма да попречи на клиентите си да управляват собствените си автомобили, ако те желаят да го правят. И в бъдеще собствениците на автомобили ще имат възможност да избират дали да управляват автомобила сами, или да предадат управлението на автомобила по време на неприятни ситуации, като например движение на магистралата в режим "stop & go".

"Трябва да придвижваме хора, но не и автомобили." Торстен Голевски, експерт "SocAIty"

Осем мита, свързани с автономното шофиране


Мит № 4:

Самоуправляващите се автомобили са благоприятна възможност за хакерите

Не е вярно. Самоуправляващите се автомобили няма да бъдат по-уязвими от управляваните автомобили. При все това въздействието на хакерска атака върху системите, свързани с безопасността на самоуправляващ се автомобил, може да бъде по-сериозно. Поради тази причина производителите непрекъснато разработват мерки за защита срещу кибератаки и подобряват защитните механизми, както вътре в автомобила, така и извън него в задната част. Тъй като автомобилите стават все по-свързани в мрежа със заобикалящата ги среда, усилията, необходими за осигуряване на надеждна и винаги актуална киберсигурност, също се увеличават. В същото време автоматизираните превозни средства ще повишат безопасността по пътищата - в допълнение към по-добрата ефективност и по-големия комфорт, което е от полза за обществото като цяло.

"Индустрията вече наистина се отнася сериозно към този въпрос, но за нея е важно да включи сигурността от началната фаза на проектиране през целия процес и във всички аспекти на дейността." Сам Абуелсамид, експерт "SocAIty"

Мит № 5:

Самоуправляващите се автомобили ще изискват по-малко места за паркиране

Самоуправляващите се автомобили няма да изискват по-малко места за паркиране. Но те ще използват много по-ефективно пространството. Освен това численноста на автомобилите в метрополните райониЩе станат ли скоро самоуправляващите се автомобили реалност? И как трябва да се промени отношението на хората, за да се гарантира, че автономното шофиране ще бъде широко прието? Проучването на &Audi "SocAIty", изготвено с помощта на известни експерти, разглежда тези въпроси, наред с други. То също така разяснява някои от широко разпространените митове, свързани с темата. Кое е вярно? И какво не е?

Мит № 6:

Технологията вече е разработена, но все още липсват закони за автономното шофиране

Вярно е, че технологичното развитие в страни като САЩ или Китай изглежда напредва по-бързо, отколкото в Германия и Европа. Вярно е обаче също така, че германските законодатели много рано създадоха правна рамка, която поставя безопасността на първо място при разработването и въвеждането на технологията за самостоятелно шофиране. В това отношение Германия дори се счита за пионер по международните стандарти. Още от 2017 г. на системите за автономно управление е разрешено при определени обстоятелства да поемат действия, които преди това са били изключително отговорност на хората (SAE Level 3). През юни 2021 г. беше създадена правна рамка, която позволява на автономните превозни средства, от ниво 4 нагоре, да се движат редовно в обществения трафик, макар и само в определени зони (например совалки от А до В и автобуси "people mover" по определени маршрути). Този закон е първа стъпка към по-всеобхватно регулиране, по което в момента се работи интензивно. Така че законодателните органи, не пречат на развитието, те просто следват законово установения принцип, че безопасността е на първо място.

"Германските законодатели са водещи в световен мащаб, когато става въпрос за регулиране на функциите на автоматизираното шофиране, като по този начин създават първоначална правна рамка за производителите да развиват тези технологии." Ута Клавитер, ръководител на отдел "Правни услуги", Audi AG.

Осем мита, свързани с автономното шофиране

Мит № 7:

В екстремни случаи автономните автомобили ще трябва да вземат решения на живот и смърт

По отношение на автономното шофиране, решаващият фактор от днешна гледна точка е: не самият автомобил взема решенията, а хората, които програмират автомобила. Автомобилът може да отразява само това, което софтуерът определя. И всички предишни изследвания показват: Автомобилите са значително по-малко податливи на човешки грешки от хората - например поради имунитета им срещу умора дори по време на дълги пътувания.

Много хора се притесняват от въпроса дали една машина може да направи правилния избор в опасна ситуация. Автономното шофиране не е първият случай, в който възниква този въпрос. Всъщност той е предмет на обсъждане в етиката от десетилетия, както показва "Дилемата сд влака" или „Стрелочника“. Този мисловен експеримент ни кара да си представим ситуация, в която човек би могъл да отклони влак в различен коловоз, където се намират по-малко хора отколкото на коловоза, през който е трябвало да мине първоначално и така ще причини по-малко щети. Би ли било това престъпно деяние? Трябва ли лицето да не действа изобщо? Или пък човекът е разсъждавал правилно и е действал така, че да причини възможно най-малка вреда?

С автономното шофиране тази дискусия се възражда: Но в проучването експертите казват, че централната точка на дебата е, че самоуправляващият се автомобил не би взел собствено решение в опасна ситуация проучването, а вместо това само отразява софтуерните избори, с които са го снабдили създателите му. Той може и ще приеме само етичните решения и ценности на хората, които го проектират - и ще ги прилага без собствена интерпретация.

"Трябва да преминем от ситуацията на по-теоретична дилема към разглеждане на действителните проблеми, които засягат компаниите, като например въпросите за отговорността и оценката на риска." Кристоф Лютге, експерт "SocAIty"

Мит № 8:

Като технология самоуправляващите се автомобили ще бъдат толкова скъпи, че малко хора ще могат да си ги позволят

Разработването на автономни автомобили е начинание, изискващо големи инвестиции. В краткосрочен и средносрочен план това, разбира се, се отразява на стойността на продукта. Но в дългосрочен план - т.е. когато те са готови за серийно производство и разходите за разработка са съответно амортизирани - цените отново ще паднат. Освен това прогнозираното повишаване на пътната безопасност ще намали значително щетите, които претърпява самоуправляващият се автомобил. Това от своя страна вероятно ще доведе до допълнително намаляване на разходите за ремонт и застраховка. Друг важен фактор е очакваната промяна в използването на мобилността: В метрополисите някои автономни превозни средства ще принадлежат на доставчици на услуги за мобилност, а не на частни лица. Или пък те ще бъдат споделяни от множество хора чрез концепции за споделяне. Това увеличава ефективността на използване и ще има положително въздействие върху разходите.

Пийт Бигелоу, експерт "SocAIty" казва: "Мисля, че в бъдеще ще има повече възможности за избор. То ще бъде по-разчупено, отколкото е днес. И очевидно има по-голямо разнообразие от налични видове транспорт, които сякаш тепърва излизат на преден план."

Деветнадесет известни експерти от цял свят допринесоха за създаването през 2021 г. на проучването на &Audi, озаглавено "SocAIty - Автономното шофиране по пътя към социалното приемане", което обхваща теми като право, етика и данни.


Поставете оценка:
Оценка 2.8 от 11 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 име

    10 1 Отговор
    Радо, баце, защо се напъваш да превеждаш разни малоумни статиийки, писани от кравари за кравари?! Скоро такива гивотни у нас няма да видим. Тук нямаме една елементарна осева линия по пътищата ни, ти приказваш за автиномни автомобили. Иначе съм за, компютъра не е идеалното решение, ама е по-добре от мнозинството бльонове, които незнайно как взимат книжка.

    Коментиран от #2

  • 2 Подкрепям

    11 1 Отговор

    До коментар #1 от "име":

    Все едно четох статия за светлото бъдеще на комунизма. Много думи и нищо конкретно.
  • 3 Реалността

    5 4 Отговор
    Към момента един от най-напредналите проекти за автономно шофиране е на Тесла. Вярно е че още сега може да стигне от точка А до точка Б без човешка намеса.

    Но ако го сравним с човек е на етапа на бебе, което току-що се е научило да ходи и прави първите си стъпки. Може да стигне без да падне от дивана до вратата, но може и да не стигне. По пътя му не трябва да има опасни предмети и ситуации, защото със сигурност ще се нарани. Дори да стигне до вратата, няма да може да си я отвори, заради физически ограничения. Тоест има доста път да извърви, докато се научи да тича по стълби и да избягва всякакви опасности в живота.

    Въпреки че Илон Мъск казва, че това ще стане до края на годината, лично аз смятам че ще минат още години, преди това да се случи.

    А за напълно автономно управление без педали и волан ще минат десетилетия.

    Коментиран от #5

  • 4 радвам

    3 1 Отговор
    Че живея на г..а на географията и такива шетни няма да има тука скоро. Поне не докато умра.
    Трябва да се различават три етапа:
    1. Човекът и технологията
    2. Компютърът и човека
    3. Компа срещу тъпака

    Зелените така и не узряха. Ами тези, кога?
  • 5 Гост

    0 2 Отговор

    До коментар #3 от "Реалността":

    Пак ли хвалиш Тесла?Падат ли стинки?

    Коментиран от #6

  • 6 Тцъ, ни пузна!

    4 0 Отговор

    До коментар #5 от "Гост":

    Ако вложиш поне малко критично мислене, като четеш нещо, ще видиш, че всъщност плюя Тесла за самонадеяността.

    Знаеш ли че този автопилот трябваше да е завършен още през 2017 година, обещават това да стане до края на тази година, а аз ти говоря че им трябват още години?

    А знаеше ли, че Илон Мъск е изхвърлил един от главните инженери проектирали Tesla model У, защото си бил позволил да му сложи педали и волан е Илон Мъск твърдял, че няма да са необходими защото до излизането му автопилота вече ще е готов и няма да има нужда от тях?

    Хайде по-полека с предразсъдъците и не си мисли, че всяко споменаване на Тесла е за да я хваля!

    Я ми кажи освен за:

    - бързото зареждане, при положение, че никога Не съм отричал че porsche и audi се зареждат по-бързо

    - ефективността, въпреки че наскоро похвалих Mercedes, че са постигнали по-добра ефективност и от Тесла

    - ускорението, което не е толкова важно, но просто ви затварям устите, че видиш ли всеки гаражен майстор може да направи по-бърз автомобил с ДВГ.

    За какво друго съм свалил Тесла като автомобил?

    По-скоро хваля компанията Тесла, като стратегия за изместване на автомобилите с ДВГ от пазара, като почнеш от собствена зарядна инфраструктура, минеш през вертикалната интеграция за производство на автомобили от сурови материали до личното предаване на автомобила на крайния клиент без посредници, та стигнеш до основното - бързият строеж на производствени мощности, за да изпълнят плана си създаден
  • 7 Тцъ, ни пузна!

    3 0 Отговор
    За какво друго съм хвалил Тесла като автомобил?

    По-скоро хваля компанията Тесла, като стратегия за изместване на автомобилите с ДВГ от пазара, като почнеш от собствена зарядна инфраструктура, минеш през вертикалната интеграция за производство на автомобили от сурови материали до личното предаване на автомобила на крайния клиент без посредници, та стигнеш до основното - бързият строеж на производствени мощности, за да изпълнят плана си създаден през 2014 година за 50% годишен ръст на продажбите до 2030 година или до 20 милиона електромобила годишно с междинна цел половин милион през 2020 година.

    Не съм ли аз този който я съсипва от критики за качеството? Някога да съм защитавал падащите брони, отвратителната боя, която се люпи с намигване, човешките грешки при производството или отвратителните неравномерни фуги на вратите и панелите?

    Ама за тебе всичко е черно-бяло - веднъж похвалил Тесла винаги хвали Тесла. А тебе те е страх дори да кажеш нещо хубаво за марката дори да знаеш, че е истина. На кой ли е по-вероятно да плащат?

    Кажи една хубава, дума която да си казал за Тесла с който и да е от никовете си, да не ги изброявам?