Last news in Fakti

7 Юли, 2001 00:00 1 691 0

Х-тият воин

  • jaguar-
  • x-type

Справедливо или не, светът е устроен така, че да има непрекъснато съперничество. За повечето автомобилисти това е най-добрият сценарий. Благодарение на него до тях достигат непрекъснато подобряващи се и поевтиняващи автомобили.

Медалът обаче има и обратна страна. В сблъсъка между гигантите жертва не рядко стават малки, но особено атрактивни фирми.

Такива, които произвеждат специални в дизайна или технологията автомобили, но не могат да издържат на финансовата мощ на масовите марки.

За британската Jaguar едва ли е нужно да се пише дълго. Тя отдавна е символ за класически аристократичен автомобил, с всичките положителни страни, които един такъв трябва да има. Ограниченият кръг от купувачи обаче вкара марката под крилото на втория по големина производител в света - Ford.

Със зелената помощ на американците Jaguar започва да се възражда и дори се правят планове за рекордни продажби. За целта консервативните британци ще се престрашат, както Mercedes някога, да направят своите автомобили достъпни за повече хора - каква липса на възпитание.

На салона в София в края на юни Jaguar показа най-новия си воин, наречен X-Type. Думичката Type вече ще е задължителна за моделите на Jaguar. X трябва да говори за характера на марката - хищник. В този смисъл по-подходящ вариант вероятно би бил MX-Type, защото това е най-малкият модел на фирмата - нещо като малък хищник.

За първи път в своята история Jaguar си позволява да “падне” до нивото на автомобилите от средния клас, което обаче трябва да изстреля нагоре продажбите на марката. В крайна сметка печалбата е единственото, което гарантира оцеляване и на най-ексклузивните автомобили.

За успешно осъществяване на проект “Jaguar за народа” се е наложило синята кръв на аристократа да бъде разредена. Основен донор на техниката на X-Type е новият Ford Mondeo. За инженерите на Jaguar е останало да направят леки промени по каросерията и двигателя.
Що се отнася до първите, резултатът наистина е впечатляващ. Дизайнът на X-Type е изпълнен в най-добрите традиции на марката. Най-напред разбира се очите се впиват в мускулестия двигателен капак и типичните фарове. Погледнат отзад X-Type не може да бъде объркан с модел на друга фирма.
Спазването на традициите при оформянето на каросерията е довело и до някои слабости.

Най-дразнещата от тях е силно скосеният таван отзад. Определено тази дъга действа опияняващо на наблюдателя, но намалява чувствително свободата около главите на задните пасажери. Ако е по-висок господинът, който седи там, може би ще успее да се обърне след някоя госпожица, но няма шанс да успокои нервите на върха на черепа си - това деяние и без друго не принадлежи към добрите обноски.
По останалите показатели вътрешното пространство ни повече ни по-малко съответства на лимузина от средния клас. Макар външните габарити да предполагат друго, X-Type е толкова просторен, колкото и едно Audi A4 например.

Audi обаче напълно отстъпва на X-Type по отношение на атмосферата, на която се наслаждават пътниците. Най-малкият Jaguar притежава в пълна степен онзи трудно описуем чар, който прави британските автомобили толкова британски. Отлично подбраните дървени елементи, естествената кожа, скъпата пластмаса гарантират усещането, че се возиш в наистина скъпа лимузина.

За подобно впечатление вина има и возията. Окачването на X-Type успява да филтрира отлично всякакви неравности - тестът с граховото зърно няма да успее. Стабилността на лимузината остава на много високо ниво. Благодарение най-вече на тракшън-контрола и перманентното задвижване на четирите колела. При нормални обстоятелства 60% от задвижващата сила се предава на задния мост, а останалата на предния. При необходимост вискосъединителят разпределя въртящия момент оптимално между всички колела. За водача и пътниците този процес остава напълно незабележим.

Ефективността на спирачната система е задоволителна, точно както и вместимостта на багажника. За товаро-разтоварните работи обаче се препоръчва да си наемете по-якичък шофьор заради сравнително високия праг на багажника. Управлението на автомобила е отлично.

Прецизно и информативно във всяка ситуация - усилването зависи от скоростта. Боравенето със скоростния лост също не е никакъв проблем.

Не са имали трудности инженерите на Jaguar и при повишаване мощността на Ford-овия двигател. В X-Type 2.5-литровата машина развива 26 конски сили повече. Оказва се обаче, че те не са достатъчни за по-голямото тегло на автомобила. Въпреки че стреля с двуцевка, динамиката на британското “мини” не може да се сравни с фучащ ягуар, по-скоро с току-що нахранил се котарак.
Така или иначе, моторът работи много спокойно, безшумен е и най-главното харчи сравнително малко. Независимо от режима на движение - градско тътрене или пълна газ към аерогарата - X-Type ще ви изненада приятно когато спрете на бензиностанцията.

Никаква изненада не очаквайте при цената на автомобила. Един Jaguar никога не би могъл да бъде евтин, защото ще престане да бъде Jaguar. Дори модификацията с по-малък двигател и средно ниво на оборудване надхвърля 100 000 лв. На фона на тази сума и въпреки изгодните гаранционни и лизингови условия възниква въпросът дали не е по-добре човек да се насочи към по-големия S-Type, който е с някакви си 10 000 лв по-скъп. Той поне е по-истинският Jaguar. Както казахме, съперничеството не бива да спира.

Петър Иванов
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА