Last news in Fakti

11 Май, 2002 00:00 1 867 0

Златният век

  • toyota-
  • toyota century

В миналия брой на АВТО пазар ви срещнахме с някои доста фрапантни, но и интересни лимузини, като се разбрахме, че в това понятие не се вписват само американските седемметрови таратайки, дето ги мачкат по филмите. Представихме ви много лимузини и от други държави и континенти, а днес ще разкажем за едно чудовище, което идва от Страната на изгряващото слънце. Този автомобил не е с допълнително удължавана база, а навярно ще се съгласите, че това не е и нужно, след като ви разкрия дължината му от 5.27 м. Става въпрос за втората генерация на

Toyota Century.

Тя е представена през 1997-а, 30 год. след първата, но за тези 3 десетилетия промените са почти незначителни.
Toyota Century се появява на бял свят през 1967 г., за да ознаменува 100-годишнината от раждането на Сакиши Тойота, който е основател на фирмата. Този автомобил обаче, или по-точно неговият предшественик, не е просто най-голямата To­yota, а своеобразна корона на главата на настоящия трети най-голям производител на автомобили в света. Тази кола, както и Nissan Pre­si­dent, са шедьоврите на японското автомобилостроене и са предназначени за силно ограничен кръг от хора, предимно за бизнесмени, политици и дипломати от най-висок ранг. Бройките са ограничени, а само 812 автомобила, произведени през 2000 г., са предназначени за износ. В дизайна майсторите от Хирошима са заложили на на консерватизма. Втората генерация на модела е още по-голяма от първата. Забелязват се детайли типични за американското автомобилостроене, както и за Mercedes (радиаторната решетка) и Rollse-Royce (широката упо­треба на хром). Тази кола не е помирисвала въздушен тунел, като в резултат на това за аеродинамика просто не може да става дума. Лошата обтекаемост обикновено води до силни шумове в купето при висока скорост, както и до висок разход на гориво. Последният в този случай е неизбежен, но неприятните свистения от недобре уплътнени врати и прозорци просто не съществуват.

Комфортът

е на възможно най-високо ниво. Всички седалки са електрически, включително и задната, която се регулира на височина и дълбочина. Повечето и от най-дребните глезотийки са серийни. Може да се изненадате като ви спомена, че коженият салон не е, но и това си има своето логично обяснение. В Япония за разлика от тук кожата не е на особена почит и хората, които карат или по-скоро ги возят в такива коли, най-често предпочитат висококачествен плюш. Предните и задни седалки са така проектирани, че могат да образуват удобно и анатомично легло. В конзолата на задната седалка са изнесени копчета за контрол на “креслата”, климатик, стерео, та дори и уокмен са сложили хората. Въпреки че това е автомобил, при чието проектиране е заложено предимно на комфорта на пътника, да си шофьор в тази кола си е също цяла мечта. Уредите за управление са разположени максимално удобно, а километражът и оборотомерът са дигитални. За задвижването на това двутонно чудо на колела инженерите в Хирошима са разработили изцяло нов революционен за японското автомобилосторене двигател.

Моторът

е V12-цилиндров, с работен обем 4996 куб. см. и четири разпределителни вала. Максималната мощност е ограничена на 280 к.с., а с този агрегат Toyota Cen­tury развива 210 км/ч. всъщ­ност приоритетите при конструирането на мотора, който е пър­вата 12-цилиндрова машина в историята на японското автомобилостроене са два. Първият е да се намали до минимум шумът, издаван от двигателя, което не е коствало особени усилия. Второто нещо, над което са се съсредоточили в Toyota, е да постигнат възможно най-пълно прилагане на въртящия момент (максималната му стойност е 481 Nm при 4000 об./мин.) при ниските обороти. Това също се е отдало на най-блестящите умове сред японските инженери, а резултатът е изключително плавно ускорение, допълнително допринасящо за и без това уникалния комфорт. Задвижващи са задните колела, а скоростната кутия е четиристепенна автоматична.
Окачването е приспособено за голямото тегло на лимузината. То е независимо на всички колела, отпред- въздушно, със стабилизатори на предния и заден мост, а в резултат на това наклонът в завой е спомен от детството на Лили Иванова. За заинтересувалите се от този автомобил ще спомена, че цената му в Европа е 86 000 Евро, а в резултат на тесласките данъци и мита за внос на нови автомобили у нас (особено за такива, които не са произведени е ЕС) в България тя ще е значително по-висока.

Със сигурност вложените в създаването на този шедьовър средства никога няма да бъдат възвърнати и шефовете на Toyota са наясно с това, но идеята на този шедьовър е да докаже на света и най-вече на самите японци, че тяхното автомобилостроене отдавна е на нивото на европейското и американското.

Светослав НАУМОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА