Съществува сериозна опасност от загуба на стотици хиляди работни места в европейската автомобилна индустрия, ако не се предприемат своевременни мерки за подпомагане на сектора да постигне целите си за намаляване на емисиите на CO2 до 2030 г. Това е прогнозата на Кристиан Левин, главен изпълнителен директор на Scania и Traton Group, и настоящ председател на Съвета за търговски превозни средства на ACEA (Европейска асоциация на производителите на автомобили). Според него европейските производители на камиони няма да могат да издържат на астрономическите глоби в размер на милиарди евро, които ги заплашват при неспазване на изискванията.
Неизбежни последици и амбициозни цели
Последиците от тази ситуация ще се усетят далеч извън фабриките, както подчертава Trailer.se в интервю с ръководителя на Шведската асоциация на производителите на автомобили. Проблемът едва сега се очертава, но неговите последици вече започват да стават видими. Съгласно действащото законодателство, производителите на камиони трябва да намалят средните емисии на CO2 от своите автопаркове с 45% до края на десетилетието спрямо нивата от 2020 г.
Непостигането на тази цел ще доведе до глоба от €4250 за всеки грам CO2, отделен на превозно средство. Простата аритметика показва, че това може да доведе до глоби до €1 милиард на производител. "Ние сме основата на обществото. Транспортът е причината Европа да е толкова ефективна. Ако загубим конкурентоспособността си като индустрия, ще загубим работни места, логистичен капацитет и позицията си на световен лидер на пазара", казва Кристиан Левин, който ръководи секцията на ACEA, обединяваща производителите на тежки камиони.
Предизвикателства пред електрификацията
Към момента, настоящият парк от електрически превозни средства с батерии представлява едва 3.5% от общия пазар на тежкотоварни камиони в ЕС. Този дял трябва да се увеличи десетократно, като електрическите превозни средства с батерии следва да достигнат 35% само в рамките на четири години и половина. Останалите около 10% от общата цел от 45% ще бъдат постигнати чрез подобрения в силовите агрегати и аеродинамиката. Въпреки че някои страни от ЕС, като Швеция и Холандия, са лидери в електрификацията, други, като Полша и Испания, значително изостават.
Инфраструктурни бариери
Според Кристиан Левин, в момента в ЕС има по-малко от 1000 места, където тежкотоварни камиони могат да се зареждат, и повечето от тях не разполагат с мегаватовите зарядни станции, необходими за транспорт на дълги разстояния. Истинската пречка обаче е връзката с електрическата мрежа. "Дори в моята родина, Швеция, полагането на кабел под земята може да отнеме десет години. Не става въпрос само за изграждане на зарядни устройства, но и за довеждане на електричество до тях, а процесът на издаване на разрешителни не работи", добавя Левин.
Икономически предизвикателства и призив за преговори
За транспортните компании преходът към електрически превозни средства е оправдан само ако икономическата ситуация го обосновава, което често не е така в момента. В отговор на тези предизвикателства, ACEA вече изпрати официално писмо до председателя на Европейската комисия, Урсула фон дер Лайен, с искане за спешни преговори и преглед на целта за 2030 г. възможно най-скоро.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Студент
Ум ряли са от радост като са ги прочели.
Един пилот на Ефка отишъл на 7-то небе от вълнение.
Коментиран от #4, #11
12:32 29.06.2025
2 Хеми значи бензин
Коментиран от #37
12:32 29.06.2025
3 А не бе
12:38 29.06.2025
4 Българин
До коментар #1 от "Студент":
Българите винаги сме знаели, че по-добре да се подчним на по-смелите и по-силни и така да запазим живота си! Ако много се бяхме репчили на великите народи, никой от нас нямаше да оцелее!12:40 29.06.2025
5 Студент
А българските многополови и наведени, още не усещат накъде духа вятъра.
12:44 29.06.2025
6 Сега Остава Да Чакаме !
Електрическите Самолети !
12:45 29.06.2025
7 Ъъъъъъъъ
12:46 29.06.2025
8 Корумпираната у.....р.....успия
12:49 29.06.2025
9 Иван
12:50 29.06.2025
10 Разтуряне на г....ейсъюза
12:52 29.06.2025
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Възрожденец
До коментар #11 от "Иван":
Иване Иване, да те..... кой те фане!12:55 29.06.2025
13 Урсулиците:
Имаме много Амбициозна Програма:
Чрез Зелената сделка и
Нулевата емисия да
Унищожим ЕС, с което ще накажем Русия и Путин,
Защото няма да има на кого да продава горива!
Коментиран от #16
12:55 29.06.2025
14 А50
12:58 29.06.2025
15 Спете спокойно деца
А защо пък не и китайска scania, Ако продължават да търсят причината извън scania? Китайците са с радост ще ги купят, за да ги ползват като Троянски кон да си продават китайските камиони в Европа.
13:02 29.06.2025
16 Спете спокойно деца
До коментар #13 от "Урсулиците:":
Не се притеснявай, китайците ще помогнат и на Урсула да съсипе техните братя руснаците пък и техните врагове арабите, като освен камиони, Китай изгради и зарядни станции, захранване с китайски батерии, които се зареждат от китайски панели. Така ще се пестят трилиони годишно които се изсипват в касите на руснаците и арабите за горива.13:05 29.06.2025
17 Санкциите работят
Коментиран от #18
13:24 29.06.2025
18 Именно
До коментар #17 от "Санкциите работят":
А електрическите камиони са решение на тези скъпи енергийни източници, защото ползват най-евтината възможна енергия - слънчевата, която е в излишък и понякога дори няма цена, защото е отрицателна..
14:12 29.06.2025
19 Ифффф
14:33 29.06.2025
20 13675
14:35 29.06.2025
21 В линкедин имаше статия че Скания е
Тоя кво се жалва
Коментиран от #24
14:47 29.06.2025
22 Тесльо=идиот
Коментиран от #23
14:55 29.06.2025
23 Идиота си остава идиот
До коментар #22 от "Тесльо=идиот":
Няма да са Тесла семи, а ще са електрическите камиони независимо от марката. А марката няма да е една мрънкачи като scania, а Тесла, BYD или други технологични играчи. Защо не и apple, Samsung и xiaomiКоментиран от #25
14:58 29.06.2025
24 Атеист
До коментар #21 от "В линкедин имаше статия че Скания е":
ХА ХА ХА ХА ХА ХА14:59 29.06.2025
25 Тесльо=идиот
До коментар #23 от "Идиота си остава идиот":
Тесла ще произвежда по 20 милиона електромобила през 2030 година.Статистически е доказано.15:00 29.06.2025
26 ЕСССР
Коментиран от #27
15:20 29.06.2025
27 СССР
До коментар #26 от "ЕСССР":
Там е проблема ,че са ЕДНОПОЛЮСНИ...Ако бяха ДВУПОЛЮСНИ ( + и -) щеше да има някаква полезна работа...
15:26 29.06.2025
28 некаф селяк
16:13 29.06.2025
29 Айзомби
18:49 29.06.2025
30 веско
20:20 29.06.2025
31 СОМАТ Вили Бец
- 800 км (500 мили) доказан пробег с пълен товар 36.7 тона.
- 30 мин. заряд на Tesla Megacharger
- 900 kWh на 1000 волта (клетки тип 4680 в 9 модула)
- Ускорение до 100: 5 секунди (моторите са от Model S PLAID - демек една подмяна трае 2 часа и се прави навсякъде.
- Работи автономно 24/7 (Tesla FSD Europe).
- По станциите се закача от Optimus bot трета генерация. Имаме цялостно решение и цялостна интеграция - камион, шофьор, заряд - всичко.
Драми няма, разходи и поддръжка няма, ТИР паркинги WС-та няма, тахографи и почивки няма, отпуски няма, болнични няма, цена на км - никаква.
- При субсидията за камиони на ток в Германия, TESLA SEMI излиза под цената на един Actros дизел, който е 150 хил. евра.
- Оперативни разходи на км (всичко включено):
влекач TESLA SEMI: 24 - 30 евроцента на км
влекач Mercedes Actros Diesel: 53 - 71 евроцента на км, изчислено при гориво 1.50 евро на литър (обаче петролът е геополитика и ръста в цената на горивото в Европа е неизбежен)
- На 160 хил. км годишна база, с камиона на TESLA имаш едни 29 - 47 хил. евро предница само от машината. Още толкова от заплати, данъци и ставки за изгорели газове.
При заводска гаранция 1.5 млн., това са 280 хил. евра в канала ако вземеш дизела; И тука не са включени нито ремонти, нито поддръжка и консумативи, нито заплати. Нито драмите с некоректни работници.
- Semi идва с Full Self Driving (Tesla FSD Europe) - пълна автономия,
Коментиран от #34, #35
21:24 29.06.2025
32 СОМАТ Вили Бец
Е, кой точно собственик на транспортна фирма ще вземе дизела да губи време и пари, вместо да му се върши работа 24/7 и да прибира? В Европа складовете и заводите масово работят на 3 смени по 8 часа - денонощно. Тясното място по веригата са камионите и почивките и TESLA го отстранява.
Вие може да любите дизела, обаче математиката от любов не разбира. Там сметките са сухи и ясни. Европа ток има, петрол - никс.
21:56 29.06.2025
33 Урсула
00:37 30.06.2025
34 Коментиращ
До коментар #31 от "СОМАТ Вили Бец":
Толкова много безсмислени факти за нещо, което НЯМА как да се ползва нормално и масово в съвременния свят!!!А като тръгнеш на път, дали ще има гига зарядното на Теслъ?! А ако на зарядните станции чакат още 100на твои колеги тираджии, кога мислиш ще дойде твоя ред?!
И не на последно място, понеже сме в България, посочи ми такава инфраструктура у нас, която да зарежда в МВт и да работи безпроблемно ежедневно и за стотици автомобили???!!!
Силно се съмнявам, че ще намериш такава зарядна станция в нашата страна! Да не говорим, че ако спрат тецовете, ток за домакинствата няма да има, камоли за теслЪ камион!!!
Казвал съм го и пак ще ви го кажа (на вас заблудените), ел двигателя е изобретен много преди двг! Единствената причина да не навлезе масово е поради липсата на адекватен енергоносител!!!
14:33 30.06.2025
35 И нищо
До коментар #31 от "СОМАТ Вили Бец":
от това на практика не е истина и не е доказано... единици са фирмите в Европа, които карат ел. камиони и то само за регионални доставки... достатъчно... а СО МАТ и Вили Бетз си виждал и чувал само на картинки....Толкова за тока....
15:29 01.07.2025
36 Рударския
21:20 01.07.2025
37 Жабата
До коментар #2 от "Хеми значи бензин":
Къде са ?Покажи ми един по пътищата на ЕС .
08:02 02.07.2025
38 Куна
22:12 03.07.2025
39 Колкото
Интересна е графиката на използването на еврото в световен мащаб. До едно време настига долара, а от няколко години на сам рязко спада. Долара не търпи конкуренти. Дори партньори и съюзници.
Това е една от многото причини да ни вкарат в еврозоната. Трябват им ползвате на тази валута и територии, на която да се ползва.
09:49 04.07.2025