Светът на автомобилите е изпълнен с постоянни иновации, но някои технологии успяват да изпъкнат със своята смелост и напредничавост. Един такъв пример е активната хидравлична система за окачване, представена за пръв път в легендарния Citroën DS през 1955 година. Тя не просто подобрява комфорта, а напълно променя начина, по който автомобилът взаимодейства с пътната настилка, превръщайки шофирането в уникално преживяване.
Citroën DS, често наричан "Богинята" заради своя футуристичен дизайн и несравним комфорт, е дом на революционна технология – хидропневматичното окачване.
Вместо традиционните пружини и амортисьори, системата е използвала хидравлична течност и газови сфери
Така осигуриява изключително плавно возене, способно да "поглъща" всякакви неравности по пътя. Тази система позволявала на водача да регулира пътния просвет на автомобила, което е било невероятно за времето си. Можел си да вдигнеш колата, за да преминеш през препятствия, или да я свалиш за по-спортно шофиране.
Нещо повече, хидропневматичното окачване не просто осигурявало комфорт. То е допринасяло и за безопасността. Системата автоматично поддържала постоянно ниво на автомобила, независимо от натоварването, и оптимизирала сцеплението на гумите с пътя. При спиране или ускорение, тя минимизирала "клякането" и "гмуркането" на каросерията, гарантирайки стабилност и предвидимо поведение на пътя. За европейските шофьори по онова време това е било наистина феноменално, особено по неравните пътища.
Въпреки че хидропневматичното окачване на Citroën DS не се е наложило директно като повсеместен стандарт в другите марки, както ESP например, то е оставило траен отпечатък върху автомобилното инженерство. Неговият принцип на активно регулиране на окачването е вдъхновил редица по-късни разработки. Днес виждаме неговите наследници в сложните адаптивни окачвания на много съвременни луксозни и спортни автомобили, които използват електронно управлявани амортисьори и въздушни възглавници, за да променят своите характеристики в реално време.
Макар и сложна за поддръжка и скъпа за производство, системата на DS демонстрира визия за бъдещето, в което автомобилът не просто реагира на пътната настилка, а активно се адаптира към нея. Тя е била толкова напредничава, че дори и днес, десетилетия по-късно, продължава да бъде еталон за комфорт и иновация в автомобилния свят. Citroën DS не е бил просто кола; той е бил технологичен манифест, който е доказал, че дори най-смелите инженерни решения могат да намерят място в серийното производство.
Тази история ни напомня, че понякога най-впечатляващите иновации не стават масов стандарт веднага, но техният дух и философия продължават да живеят и да оформят бъдещето на индустрията. Коя според вас е следващата "нестандартна" технология, която ще промени правилата на играта, споделете в коментарите под статията.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Пич
14:18 18.07.2025
2 n√Варна
ХИДРАВЛИЧНА течност значи ВОДНА течност!!!!
Интелигентните автори знаят, че тогавашната система за окачване на Citroën DS е използвала РАБОТНА течност.
Коментиран от #3, #10, #13
14:24 18.07.2025
3 Леле
До коментар #2 от "n√Варна":
Какви работи трябва да обясняваме на някой като тебе който се прави на умен, но първо ще ти се посмеем.14:29 18.07.2025
4 РИТОРИЧНО
ЗАГУБИ ВОЙНАТА СЪС СССР.......
14:33 18.07.2025
5 карчи
14:38 18.07.2025
6 Вальо
14:43 18.07.2025
7 Елхички
14:57 18.07.2025
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Съгласен
15:10 18.07.2025
10 Хахахааа
До коментар #2 от "n√Варна":
Мое ли столква тЪп.Hydractive 3+ е най-доброто даже и към момента. И с доста ниски разходи по подръжката. А и вземи се ограмоти малко:
... Първите опити за адаптивен механизъм са правени още през петдесетте години на миналия век. Тогава някои производители използват хидропневматични стойки вместо традиционните амортисьори с пружини. Като основа се използват хидроцилиндри и сферични хидроакумулатори. Принципът на работа е в промяната на параметрите на ходовата част за сметка на изменението на налягането на течността. Първият автомобил с такова окачване е Citroen от 1954 година. ...
15:15 18.07.2025
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Механика
До коментар #11 от "Гориил":
И какво му е скъпото?! Смяна на два предни хидроцилиндъра със всички джаджи покрай тях излиза 1600 лв. Вземи смени активно окачване на Мерцедец няма да ти стигнат 6К лв.Коментиран от #15
16:03 18.07.2025
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Гориил
16:17 18.07.2025
15 Не е баш така!
До коментар #12 от "Механика":
Мой колега имаше ,,Ситроен -Ксантия" ,с хидравлично окачване...!Побеля му косата от ремонти и даване на грешни пари...!
Коментиран от #16, #17, #18
16:18 18.07.2025
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Чичо
До коментар #15 от "Не е баш така!":
Глупости приказваш. Хвани някое дете от детската за слушател, поне то ще ти вярва.16:40 18.07.2025
19 Миро "френския"
16:43 18.07.2025
20 Вальо
До коментар #11 от "Гориил":
Тъй е да, то за туй го произвеждаха само 63г. Не можа да устиска повече, явно щото е ненадеждно и капризно, и затова хората не го купуваха. Дам. Иначе имат продадени няколко коли за тия 63г.DS - 1,400млн. CX- 1 млн. BX- 1млн. XM-330хил. C5 I Gen - 1млн. (Facelifta и той толкова) , C5X7- почти милион.
С6- 25хил.
Прав си да, никой не го е купувал. Даже аз такава кола не съм виждал през живота си, сигурно са някакви еднорози. Ти даже сигурен ли си че има такива коли изобщо??!?
Коментиран от #24
16:46 18.07.2025
21 Гост
16:59 18.07.2025
22 Джуджaк = джуджe , шиляк = шилe
20:44 18.07.2025
23 Ако някой знае
23:18 18.07.2025
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Вальоо
До коментар #24 от "Гориил":
Дреме ми към какво и кого имаш съмнения. Фактите са такива каквито са. Ако искаш отвори и прочети, може пък да станеш малко по-грамотен. Не би ти било излишно.00:33 19.07.2025
26 Той
18:59 20.07.2025