В десетте години след дизеловия скандал пазарът на дизелови автомобили в Германия претърпя значителна трансформация. Според пазарно проучване на ADAC делът на дизеловите автомобили в продажбите на нови автомобили е спаднал рязко от около 50 % в началото на този век до малко над 20 % днес.
Този спад е особено очевиден в по-ниските сегменти на автомобилите. На пазара на малки и микро автомобили вече няма нито един дизелов модел. В средния клас, който някога беше крепост на дизеловите двигатели, също се наблюдава рязко намаление на наличните модели, като са останали само няколко дизелови комбита. Проучването на ADAC сочи по-стабилна, макар и все още в спад, ситуация в горния среден и горния клас. Основното изключение от тази тенденция е сегментът на микробусите, където дизеловият двигател продължава да бъде много търсен поради своята пригодност за тежкотоварни превози и висок пробег.
ADAC също така подчертава, че традиционното правило, според което дизелът е изгоден само при висок годишен пробег, вече не е приложимо. Днес решението за покупка на дизелов автомобил зависи повече от конкретния модел и индивидуалния профил на шофиране. От екологична гледна точка ADAC отбелязва, че съвременните дизелови двигатели, оборудвани с усъвършенствани системи за дообработка на отработените газове, имат емисии, които са толкова ниски, че понякога са почти неизмерими.
Спадът в продажбите на дизелови автомобили е част от по-широка промяна на германския автомобилен пазар. Последните данни показват, че през първата половина на 2025 годинапродажбите на бензинови и дизелови автомобили в Германия са отбелязали рязък спад, като регистрациите на дизелови автомобили са намалели с над 25 %. В контраст с това пазарът на електрически и хибридни автомобили отбелязва значителен растеж. Продажбите на електромобили са се увеличили, а продажбите на хибридни електромобили с възможност за зареждане от електрическата мрежа (PHEV) са отбелязали забележителен ръст, който до голяма степен компенсира спада в продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Тази тенденция се дължи на по-строгите регулации на ЕС за емисиите и на преминаването на потребителите към по-устойчиви и ефективни алтернативи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 EKCXУМАТОPA 🦴💀🦴
17:40 05.09.2025
2 Гост
17:43 05.09.2025
3 таксиджия 🚖
Вий спряхте да ги предлагате като нови, а сега "клиентите не ги купуват" рибираши 🤬
Кой че ти купи Клио, 208, Корса със 1 литър 3 цилиндъра косачка, вместо 1.5 дизел 130кс със ръчна кутия!?
Коментиран от #14
17:51 05.09.2025
4 реакистъ
Коментиран от #10, #11, #16, #38
17:58 05.09.2025
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 “По-устойчиви
18:13 05.09.2025
7 черната мъгла
18:20 05.09.2025
8 да така е
18:35 05.09.2025
9 Лопата Орешник
Коментиран от #26
18:37 05.09.2025
10 дедо..
До коментар #4 от "реакистъ":
Смехурко..имам 20 годишен бебц,дизел петица-с30,не ми дреме че три пъти сменявам съединител,а ми в кеф че има 500 нютонметра и когато го караш изпитваш удоволствие от 250-те..коня отпред..18:38 05.09.2025
11 Те щото
До коментар #4 от "реакистъ":
бензиновите нямат съединители, и един куп датчици и тъпотии за сменяне. Пък са едни евтини.18:40 05.09.2025
12 болгарин..
18:45 05.09.2025
13 Дизелът има само един проблем
Коментиран от #21, #22, #42
18:48 05.09.2025
14 Със същия двигател Сандеро е №1
До коментар #3 от "таксиджия 🚖":
В Европа. За вашето село ти кажи.Коментиран от #24, #25
18:50 05.09.2025
15 Т.е. да разбираме,
19:00 05.09.2025
16 Сър Мастър Бейтс
До коментар #4 от "реакистъ":
Басирам се, че не си притежавал дизелов автомобил. От нещата, които си изброил съм сменил само турбо, за крупната сума от 600 лева. За малко да фалирам ти казвам... Дизел се търси, но никой вече не го предлага. Затова цените на стари, запазени коли са в космоса. След Евро 4, еко бандата от Запад направи дизеловите коли проблемни. Моята е Евро 3, без ДПФ, може да се кара и градско и е по-икономична в града от доста малки, градски сапунерки. Ма ние дай да сложим ДПФи, ЕГРи, Адблу и после дизелите са проблемни. Не, технологията е чудесна с огромен въртящ там където ти трябва, а не на 6000 оборота. Но вие я направихте на нищо.19:07 05.09.2025
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 безделников
Коментиран от #20
19:29 05.09.2025
20 Батерийките
До коментар #19 от "безделников":
закопават се в хасфалта в БГГдето се гори и ЕвроБоклука в тецовете
19:53 05.09.2025
21 Кой пък
До коментар #13 от "Дизелът има само един проблем":
ти каза, че не става за газ. У София автобусите на какво вървят. Има метанови уредби за дизелови коли. Даже едната е само на метан, а другата е комбинирана метан и дизел. Колко струват, и каква е файдата, не знам.19:56 05.09.2025
22 Дизел с газ
До коментар #13 от "Дизелът има само един проблем":
От личен опит ти казвам че дизел в комбинация с газ(пропан бутан) върви адски много.20:00 05.09.2025
23 Гккхх
20:09 05.09.2025
24 Фкххйг
До коментар #14 от "Със същия двигател Сандеро е №1":
Ти явно пак не разбра, че дори и да искаш не можеш да си купиш ново дизелово Сандеро. Какъв резултат може да се очаква в състезание с един кон?20:13 05.09.2025
25 таксиджия 🚖
До коментар #14 от "Със същия двигател Сандеро е №1":
Моето село е град София, наричан още Столицата. А ти от кое село пишеш и имаш ли вода? Тока прекъсва ли? 🤭 Човекът ти обясни като на имбецил - като не се продава Сандеро дизел какъв резултат очакваш бе!? 🤭Коментиран от #47
20:15 05.09.2025
26 Коментиращ
До коментар #9 от "Лопата Орешник":
Така е, но на мисирките им се плаща за да лъжат, манипулират и подвеждат читателите си!Дизелът изчезвал, щото урсулопитеците "измислиха" "зелената сделка" (спираме тецове и отворяме панелни полета за, сметка на плодородните земи, плюс батерии дето изискват прехвърляне на стотици тонове земна маса от минна дизелова техника, надявайки се да сме конкурентни с независимите държави)?!
Дизелът ще умре, ДА, НО много след съвременните литиево-йонни автомобили, понеже последните са всичко друго, НО НЕ и екологични, надеждни, с нормален пробег и достъпни!!!
Когато фашагите, начело на ЕС, налагат политики насила над своите граждани, то няма как последните да са проспериращи, доволни и щастливи!
Но как да го обясниш това на евроатлантиците, дето ти разправят колко много излишен ток от панели имало на обяд в България (без да си дават сметка за всичко останало по веригата в енергетиката)?!
Коментиран от #29, #31, #32, #33, #35
20:20 05.09.2025
27 УСА боклук
За нищо го не давам - след 3 дни ще лузгам 1000 км за 2 дни - 6,5л/100км
20:28 05.09.2025
28 Швабен зи мамен зи
20:55 05.09.2025
29 И аз да коментирам
До коментар #26 от "Коментиращ":
Дизелът е с най-висок КПД от ДВГ...Ще умре ,кога магарето на бая ти Ганья...дедото на автора Галин чийто име е кръстен...обърне петалата
20:55 05.09.2025
30 бай Даньо
23:33 05.09.2025
31 Да, ама не
До коментар #26 от "Коментиращ":
Първо се запознай с фактологиятаКоментиран от #46
00:05 06.09.2025
32 Коментар на коментиращ
До коментар #26 от "Коментиращ":
А защо мислиш, че електромобилите, панелите и батериите ги налага Европа?Това всъщност са трите стълба на китайската икономика, които бяха лансирани от китайската комунистическа партия преди две години.
Коментиран от #44
00:32 06.09.2025
33 Площ на България
До коментар #26 от "Коментиращ":
1. Годишно потребление на горива в БългарияОбщо течни горива (дизел, бензин и др.): ≈ 4,17 млн. тона / година
Това включва почти изцяло изкопаеми горива, само малка част (1–5%) е био дизел.
2. Необходима площ за производство на биодизел от рапица
За да се замени 100% от течните горива с биодизел, е нужна ≈ 4,09 млн. ха (40,9 млн. дка), което е ≈ 37% от територията на България.
Това е чисто теоретично и невъзможно в реални условия.
Коментиран от #45
00:33 06.09.2025
34 Площ на България
Ако се премине към електромобили, които са 3–4× по-ефективни от ICE, нужната електрическа енергия е само ≈ 12–16 TWh/год.
За да се произведе тази енергия изцяло от фотоволтаици (PV yield 1 200 kWh/kWp/год, 20 m²/kWp):
Нужна инсталирана мощност: ≈ 10–13,6 GWp
Заета площ: ≈ 0,2–0,25% от България
Ако добавим реалистично национално потребление (30–40 TWh допълнително) + 15% загуби → площ ≈ 0,2–0,98%, пак под 1% от територията.
4. Фактическа площ засята с рапица в България
≈ 1,2 млн. дка (≈ 1,1% от територията на страната)
Това е два пъти повече от необходимата площ за PV, която би покрила транспорта и електропотреблението на страната, включително АЕЦ и ВЕЦ.
00:35 06.09.2025
35 Площ на България
До коментар #26 от "Коментиращ":
📌 ИзводФотоволтаиците са многократно по-ефективни по отношение на използвана площ.
Критиките, че „слънчевите панели заемат плодородна земя“, са грубо преувеличени, особено в сравнение с необходимата площ за производство на биогорива.
Дори ако добавим целия транспорт и националното електропотребление, PV ще заемат под 1% от площта на България, докато биодизелът би изисквал ≈ 37%.
Тоест ако изкореним рапицата и на нейно място засадим фотоволтаици ще имаме много по-добър резултат за екологията, но най-вече за икономиката на България. Ще си спестим вноса на горива за милиарди
Коментиран от #52
00:37 06.09.2025
36 Хеми значи бензин
Коментиран от #37
01:44 06.09.2025
37 Госта..
До коментар #36 от "Хеми значи бензин":
С кой влак на БДЖ ли пътуваш ???Коментиран от #39, #40, #41
09:25 06.09.2025
38 Госта..
До коментар #4 от "реакистъ":
Яно не си запознат /не си виждал /съвременен БЕНЗИНОВ двигател .Всичо изброено от теб го има в съвременните бензинови двгатели само че въртящия момент при "дизела " е много по-голям - обикновено около 2-2500 оборота ,а при бензиновите след 4500.Ауто Билд единствени дава сравнения м/у коли /двигатели те им/ за еластиност т.е. ускорение от 60 до 90 на 4 и сиоветно 5 скорост,а това е важно при изпреварване и т.н.Коментиран от #50
09:40 06.09.2025
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Сериозно ли има
До коментар #13 от "Дизелът има само един проблем":
шофьор, който не знае, че на дизел може да се сложи газ? Обикновена газова уредба. Примерен разход 5 на 100-дизел. След това 2 на 100 дизел и 3 на 100 газ. Като бонус колата става с една идея по-мощна.Коментиран от #48
17:06 06.09.2025
43 Пешо
21:18 06.09.2025
44 Коментиращ
До коментар #32 от "Коментар на коментиращ":
Щото борбата е за по-голяма печалба и за завладяване на съответните пазари!Трите стълба са за да има нещо ново дето да се наложи като тренд над потребителите, а НЕ щото на някой от трилионерите по света му дреме за екологията!
Не случайно Китай НЕ си затваря ТЕЦ-овете, а ги ползва максимално дълго, ИМЕННО ЗА ДА ПРОДЪЛЖИ ДА БЪДЕ КОНКУРЕНТЕН СПРЯМО ОСТАНАЛИТЕ ДЪРЖАВИ, ЗА РАЗЛИКА ОТ ОВЛАДЕНИЯ ЕС!
01:05 07.09.2025
45 Коментиращ
До коментар #33 от "Площ на България":
Къв био дизел те гони бе пич?Къде го прочете тук в моите коментари?!
Става дума за панелите и батериите на електричките, че са всичко друго, но не и екологични!
Нещо което овладените медии и псевдо политици (като урсула и макрон) ни заливат редовно, че всички двг трябвало да се заменят с ел ...гандата до 2030та?!
Не го правят за екология, а за да вържат примки около вратовете на европейците!
Не случайно влагат в електричките възможност за спиране от разстояние!
Също както не е случайно и насилственото въвеждане на дигиталното евро!
Причината е КОНТРОЛ над добитъка!
01:14 07.09.2025
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 човека е познал
До коментар #25 от "таксиджия 🚖":
че си от село ! браво на него…07:57 07.09.2025
48 Коментиращ
До коментар #42 от "Сериозно ли има":
Има и друг бонус!Слагаш си газчица на дизеляка, прегарят ти клапаните (понеже пропан бутан-ът изгаря при по-висока температура от тази на дизела) и после цифрата за ремонта ти става такава, че ти иде да хванеш газовата бутилка и да замериш с нея хората, които са ти казали само за позитивите, без нищо негативите!
Ама такава е, в България голяма част от шАфьорите са невероятни "експерти" по двг, особено газаджиите!
20:15 07.09.2025
49 Оня
12:40 08.09.2025
50 Оня
До коментар #38 от "Госта..":
Ограмоти се малко - при турбо бензиновите мотори, макс въртящ момент е от много ниски обороти- под 2000. Като ще сравняваме тубо мотори , да са турбо и бензина и дизела.12:44 08.09.2025
51 Кали Гулароф
22:28 24.11.2025
52 Коментиращ
До коментар #35 от "Площ на България":
"Ефективна" (чп за зеле не става) ти е само мозъчната дейност!В тия кръчмарски сметки, дето си ги направил без кръчмаря, защо не си посочил нуждата от съхранение на въпросната пикова слънчева енергия?!
Защо не се посочил е нуждата от редовно почистване и измиване на панелите, щото инак ефективността им пада драстично??? Това не са ли ресурси?!
Полетата от рапица, дето споменаваш СЪЩО ПРЕРАБОТВАТ С02, НАРИЧА СЕ ФОТОСИНТЕЗА (УЧИ СЕ В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ, т.е. явно нормално е да не го знаеш)!
А като поставиш масови огромни полета с панели, унищожавайки плодородната почва, която се формира десетилетия, после от нея НИЩО НЕ СТАВА (точно както и от сметките ти в горните коментари)!!!
НЕ СЛУЧАЙНО ЕЛЕКТРИЧЕСКИЯ ДВИГАТЕЛ Е ИЗМИСЛЕН ПРЕДИ ДВГ! НЕ СА ГО РАЗРАБОТИЛИ ОЩЕ ТОГАВА, ГЛАВНО ЗАЩОТО Е НЯМАЛО ПО ОНОВА ВРЕМЕ (ПЪК И СЕГА) АДЕКВАТЕН ЕНЕРГИЕН НОСИТЕЛ!!!
Но как да го обясниш това на платените урсулианци?!
23:42 24.11.2025