Експертите от ADAC: Дизелът умира

5 Септември, 2025 17:39 4 649 52

  • дизел-
  • adac-
  • експерти

Все по-малко клиенти избират този тип гориво

Експертите от ADAC: Дизелът умира - 1

В десетте години след дизеловия скандал пазарът на дизелови автомобили в Германия претърпя значителна трансформация. Според пазарно проучване на ADAC делът на дизеловите автомобили в продажбите на нови автомобили е спаднал рязко от около 50 % в началото на този век до малко над 20 % днес.

Този спад е особено очевиден в по-ниските сегменти на автомобилите. На пазара на малки и микро автомобили вече няма нито един дизелов модел. В средния клас, който някога беше крепост на дизеловите двигатели, също се наблюдава рязко намаление на наличните модели, като са останали само няколко дизелови комбита. Проучването на ADAC сочи по-стабилна, макар и все още в спад, ситуация в горния среден и горния клас. Основното изключение от тази тенденция е сегментът на микробусите, където дизеловият двигател продължава да бъде много търсен поради своята пригодност за тежкотоварни превози и висок пробег.

ADAC също така подчертава, че традиционното правило, според което дизелът е изгоден само при висок годишен пробег, вече не е приложимо. Днес решението за покупка на дизелов автомобил зависи повече от конкретния модел и индивидуалния профил на шофиране. От екологична гледна точка ADAC отбелязва, че съвременните дизелови двигатели, оборудвани с усъвършенствани системи за дообработка на отработените газове, имат емисии, които са толкова ниски, че понякога са почти неизмерими.

Спадът в продажбите на дизелови автомобили е част от по-широка промяна на германския автомобилен пазар. Последните данни показват, че през първата половина на 2025 годинапродажбите на бензинови и дизелови автомобили в Германия са отбелязали рязък спад, като регистрациите на дизелови автомобили са намалели с над 25 %. В контраст с това пазарът на електрически и хибридни автомобили отбелязва значителен растеж. Продажбите на електромобили са се увеличили, а продажбите на хибридни електромобили с възможност за зареждане от електрическата мрежа (PHEV) са отбелязали забележителен ръст, който до голяма степен компенсира спада в продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Тази тенденция се дължи на по-строгите регулации на ЕС за емисиите и на преминаването на потребителите към по-устойчиви и ефективни алтернативи.


Поставете оценка:
Оценка 2.7 от 33 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 EKCXУМАТОPA 🦴💀🦴

    8 14 Отговор
    в клетка на открито ще са ви проснати разччeeкнаттите ви след аyтoпccия телццaa на вас и целиттe ви жaaлkkи cceeммейcтвa. И ще наблюдаваме процеса на ppaзлаагaнee!
  • 2 Гост

    14 8 Отговор
    Аз на моя дизел, като дам газ и изредя 1-2-3 и още не може да замери асфалта и предницата се кълчи, като масъл кар.
  • 3 таксиджия 🚖

    69 7 Отговор
    Егати лъжите и манипулацията на обществото!

    Вий спряхте да ги предлагате като нови, а сега "клиентите не ги купуват" рибираши 🤬

    Кой че ти купи Клио, 208, Корса със 1 литър 3 цилиндъра косачка, вместо 1.5 дизел 130кс със ръчна кутия!?

    Коментиран от #14

  • 4 реакистъ

    26 52 Отговор
    Дизелът е за камиони. Една смяна на дюзи, турбо или демпферен маховик изяжда парите, спестени от гориво.

    Коментиран от #10, #11, #16, #38

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 “По-устойчиви

    48 5 Отговор
    И ефективни алтернативи” - буааа, егати безсмисления словесен буламач! Следване сляпо на нечии безумни политически амбиции, струващи милиарди загуби на всички хора!
  • 7 черната мъгла

    26 15 Отговор
    Като дам газ на чипирания голф и на светофара чакат 10 секунди да се разпръсне мъглата.
  • 8 да така е

    30 8 Отговор
    ще умре но когато умре човечеството…!
  • 9 Лопата Орешник

    42 10 Отговор
    Дизеловият агрегат ще остане последния който няма да изчезне! Гарантирано!!!

    Коментиран от #26

  • 10 дедо..

    27 10 Отговор

    До коментар #4 от "реакистъ":

    Смехурко..имам 20 годишен бебц,дизел петица-с30,не ми дреме че три пъти сменявам съединител,а ми в кеф че има 500 нютонметра и когато го караш изпитваш удоволствие от 250-те..коня отпред..
  • 11 Те щото

    32 9 Отговор

    До коментар #4 от "реакистъ":

    бензиновите нямат съединители, и един куп датчици и тъпотии за сменяне. Пък са едни евтини.
  • 12 болгарин..

    36 8 Отговор
    На урсулците им требва да се събуди някой от исландските вулкани та да ги залее съссажди,сяра,пепел и да си сложат маски с надпис-юръп 1,2,3,4 и.т.н.според концетрацята на вдишаните газове-около тях
  • 13 Дизелът има само един проблем

    10 19 Отговор
    Не става на газ.

    Коментиран от #21, #22, #42

  • 14 Със същия двигател Сандеро е №1

    9 15 Отговор

    До коментар #3 от "таксиджия 🚖":

    В Европа. За вашето село ти кажи.

    Коментиран от #24, #25

  • 15 Т.е. да разбираме,

    8 3 Отговор
    че хладилниците и подобните им сериозно закъсват с продажбите.
  • 16 Сър Мастър Бейтс

    34 11 Отговор

    До коментар #4 от "реакистъ":

    Басирам се, че не си притежавал дизелов автомобил. От нещата, които си изброил съм сменил само турбо, за крупната сума от 600 лева. За малко да фалирам ти казвам... Дизел се търси, но никой вече не го предлага. Затова цените на стари, запазени коли са в космоса. След Евро 4, еко бандата от Запад направи дизеловите коли проблемни. Моята е Евро 3, без ДПФ, може да се кара и градско и е по-икономична в града от доста малки, градски сапунерки. Ма ние дай да сложим ДПФи, ЕГРи, Адблу и после дизелите са проблемни. Не, технологията е чудесна с огромен въртящ там където ти трябва, а не на 6000 оборота. Но вие я направихте на нищо.
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 безделников

    22 3 Отговор
    Спадат продажбите, защото всеки ден нови ограничения, "зелените" пречат много. Електричките няма да поевтиняват много просто на ДВГ горивата ще има много нови и високи такси. Това вдига пазара на електрички не екологията. На колко места се преработват батерии?

    Коментиран от #20

  • 20 Батерийките

    12 2 Отговор

    До коментар #19 от "безделников":

    закопават се в хасфалта в БГ
    Гдето се гори и ЕвроБоклука в тецовете
  • 21 Кой пък

    15 2 Отговор

    До коментар #13 от "Дизелът има само един проблем":

    ти каза, че не става за газ. У София автобусите на какво вървят. Има метанови уредби за дизелови коли. Даже едната е само на метан, а другата е комбинирана метан и дизел. Колко струват, и каква е файдата, не знам.
  • 22 Дизел с газ

    18 3 Отговор

    До коментар #13 от "Дизелът има само един проблем":

    От личен опит ти казвам че дизел в комбинация с газ(пропан бутан) върви адски много.
  • 23 Гккхх

    21 2 Отговор
    Отрязваш краката на хлебарка и констатираш дълбокомислено, че тя е спряла да ходи. Аферим на таквизи "специалисти"!
  • 24 Фкххйг

    20 2 Отговор

    До коментар #14 от "Със същия двигател Сандеро е №1":

    Ти явно пак не разбра, че дори и да искаш не можеш да си купиш ново дизелово Сандеро. Какъв резултат може да се очаква в състезание с един кон?
  • 25 таксиджия 🚖

    16 1 Отговор

    До коментар #14 от "Със същия двигател Сандеро е №1":

    Моето село е град София, наричан още Столицата. А ти от кое село пишеш и имаш ли вода? Тока прекъсва ли? 🤭 Човекът ти обясни като на имбецил - като не се продава Сандеро дизел какъв резултат очакваш бе!? 🤭

    Коментиран от #47

  • 26 Коментиращ

    20 5 Отговор

    До коментар #9 от "Лопата Орешник":

    Така е, но на мисирките им се плаща за да лъжат, манипулират и подвеждат читателите си!

    Дизелът изчезвал, щото урсулопитеците "измислиха" "зелената сделка" (спираме тецове и отворяме панелни полета за, сметка на плодородните земи, плюс батерии дето изискват прехвърляне на стотици тонове земна маса от минна дизелова техника, надявайки се да сме конкурентни с независимите държави)?!

    Дизелът ще умре, ДА, НО много след съвременните литиево-йонни автомобили, понеже последните са всичко друго, НО НЕ и екологични, надеждни, с нормален пробег и достъпни!!!

    Когато фашагите, начело на ЕС, налагат политики насила над своите граждани, то няма как последните да са проспериращи, доволни и щастливи!
    Но как да го обясниш това на евроатлантиците, дето ти разправят колко много излишен ток от панели имало на обяд в България (без да си дават сметка за всичко останало по веригата в енергетиката)?!

    Коментиран от #29, #31, #32, #33, #35

  • 27 УСА боклук

    12 6 Отговор
    РАВ 4 - 380 000 км, дизелче, 19 годишно. Никакви сериозни грижи, освен смяна на масло
    За нищо го не давам - след 3 дни ще лузгам 1000 км за 2 дни - 6,5л/100км
  • 28 Швабен зи мамен зи

    13 6 Отговор
    Германците са всичко друго освен умни, нормално е да проявяват овчи инстинкти.
  • 29 И аз да коментирам

    9 4 Отговор

    До коментар #26 от "Коментиращ":

    Дизелът е с най-висок КПД от ДВГ...
    Ще умре ,кога магарето на бая ти Ганья...дедото на автора Галин чийто име е кръстен...обърне петалата
  • 30 бай Даньо

    6 8 Отговор
    Ма как умира дизела бе , Ганчо ще му прави изкуствено дишане , ще му прелива кръв от собсвеници на "електрокари" ела да видиш кво става тука ...
  • 31 Да, ама не

    1 6 Отговор

    До коментар #26 от "Коментиращ":

    Първо се запознай с фактологията

    Коментиран от #46

  • 32 Коментар на коментиращ

    5 7 Отговор

    До коментар #26 от "Коментиращ":

    А защо мислиш, че електромобилите, панелите и батериите ги налага Европа?

    Това всъщност са трите стълба на китайската икономика, които бяха лансирани от китайската комунистическа партия преди две години.

    Коментиран от #44

  • 33 Площ на България

    4 7 Отговор

    До коментар #26 от "Коментиращ":

    1. Годишно потребление на горива в България

    Общо течни горива (дизел, бензин и др.): ≈ 4,17 млн. тона / година

    Това включва почти изцяло изкопаеми горива, само малка част (1–5%) е био дизел.

    2. Необходима площ за производство на биодизел от рапица

    За да се замени 100% от течните горива с биодизел, е нужна ≈ 4,09 млн. ха (40,9 млн. дка), което е ≈ 37% от територията на България.

    Това е чисто теоретично и невъзможно в реални условия.

    Коментиран от #45

  • 34 Площ на България

    4 8 Отговор
    3. Необходима площ за заместване на същите горива с електроенергия от PV

    Ако се премине към електромобили, които са 3–4× по-ефективни от ICE, нужната електрическа енергия е само ≈ 12–16 TWh/год.

    За да се произведе тази енергия изцяло от фотоволтаици (PV yield 1 200 kWh/kWp/год, 20 m²/kWp):

    Нужна инсталирана мощност: ≈ 10–13,6 GWp

    Заета площ: ≈ 0,2–0,25% от България


    Ако добавим реалистично национално потребление (30–40 TWh допълнително) + 15% загуби → площ ≈ 0,2–0,98%, пак под 1% от територията.

    4. Фактическа площ засята с рапица в България

    ≈ 1,2 млн. дка (≈ 1,1% от територията на страната)

    Това е два пъти повече от необходимата площ за PV, която би покрила транспорта и електропотреблението на страната, включително АЕЦ и ВЕЦ.
  • 35 Площ на България

    5 10 Отговор

    До коментар #26 от "Коментиращ":

    📌 Извод

    Фотоволтаиците са многократно по-ефективни по отношение на използвана площ.

    Критиките, че „слънчевите панели заемат плодородна земя“, са грубо преувеличени, особено в сравнение с необходимата площ за производство на биогорива.

    Дори ако добавим целия транспорт и националното електропотребление, PV ще заемат под 1% от площта на България, докато биодизелът би изисквал ≈ 37%.

    Тоест ако изкореним рапицата и на нейно място засадим фотоволтаици ще имаме много по-добър резултат за екологията, но най-вече за икономиката на България. Ще си спестим вноса на горива за милиарди

    Коментиран от #52

  • 36 Хеми значи бензин

    1 13 Отговор
    Естествено че умира за в града метро и електричка за извън града самолет и влак Отдавна го установиха това умните.

    Коментиран от #37

  • 37 Госта..

    13 2 Отговор

    До коментар #36 от "Хеми значи бензин":

    С кой влак на БДЖ ли пътуваш ???

    Коментиран от #39, #40, #41

  • 38 Госта..

    8 2 Отговор

    До коментар #4 от "реакистъ":

    Яно не си запознат /не си виждал /съвременен БЕНЗИНОВ двигател .Всичо изброено от теб го има в съвременните бензинови двгатели само че въртящия момент при "дизела " е много по-голям - обикновено около 2-2500 оборота ,а при бензиновите след 4500.Ауто Билд единствени дава сравнения м/у коли /двигатели те им/ за еластиност т.е. ускорение от 60 до 90 на 4 и сиоветно 5 скорост,а това е важно при изпреварване и т.н.

    Коментиран от #50

  • 39 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 42 Сериозно ли има

    5 4 Отговор

    До коментар #13 от "Дизелът има само един проблем":

    шофьор, който не знае, че на дизел може да се сложи газ? Обикновена газова уредба. Примерен разход 5 на 100-дизел. След това 2 на 100 дизел и 3 на 100 газ. Като бонус колата става с една идея по-мощна.

    Коментиран от #48

  • 43 Пешо

    6 0 Отговор
    То и орехите на коча се клатят, ама не падат. С дизела е същото.
  • 44 Коментиращ

    4 1 Отговор

    До коментар #32 от "Коментар на коментиращ":

    Щото борбата е за по-голяма печалба и за завладяване на съответните пазари!
    Трите стълба са за да има нещо ново дето да се наложи като тренд над потребителите, а НЕ щото на някой от трилионерите по света му дреме за екологията!

    Не случайно Китай НЕ си затваря ТЕЦ-овете, а ги ползва максимално дълго, ИМЕННО ЗА ДА ПРОДЪЛЖИ ДА БЪДЕ КОНКУРЕНТЕН СПРЯМО ОСТАНАЛИТЕ ДЪРЖАВИ, ЗА РАЗЛИКА ОТ ОВЛАДЕНИЯ ЕС!
  • 45 Коментиращ

    7 2 Отговор

    До коментар #33 от "Площ на България":

    Къв био дизел те гони бе пич?
    Къде го прочете тук в моите коментари?!

    Става дума за панелите и батериите на електричките, че са всичко друго, но не и екологични!
    Нещо което овладените медии и псевдо политици (като урсула и макрон) ни заливат редовно, че всички двг трябвало да се заменят с ел ...гандата до 2030та?!

    Не го правят за екология, а за да вържат примки около вратовете на европейците!
    Не случайно влагат в електричките възможност за спиране от разстояние!
    Също както не е случайно и насилственото въвеждане на дигиталното евро!
    Причината е КОНТРОЛ над добитъка!
  • 46 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 47 човека е познал

    0 1 Отговор

    До коментар #25 от "таксиджия 🚖":

    че си от село ! браво на него…
  • 48 Коментиращ

    0 3 Отговор

    До коментар #42 от "Сериозно ли има":

    Има и друг бонус!
    Слагаш си газчица на дизеляка, прегарят ти клапаните (понеже пропан бутан-ът изгаря при по-висока температура от тази на дизела) и после цифрата за ремонта ти става такава, че ти иде да хванеш газовата бутилка и да замериш с нея хората, които са ти казали само за позитивите, без нищо негативите!

    Ама такава е, в България голяма част от шАфьорите са невероятни "експерти" по двг, особено газаджиите!
  • 49 Оня

    1 0 Отговор
    Евала, най-накрая ще се отървем от тва недоразумение - дизел за лека кола. За камионите и автобусите- ОК.
  • 50 Оня

    1 0 Отговор

    До коментар #38 от "Госта..":

    Ограмоти се малко - при турбо бензиновите мотори, макс въртящ момент е от много ниски обороти- под 2000. Като ще сравняваме тубо мотори , да са турбо и бензина и дизела.
  • 51 Кали Гулароф

    2 0 Отговор
    целта е плебса да бърка в контакта с персонален идентификатор за платени задължения, а не да зарежда евтина нафта от сивия сектор ... щото за сега дизела няма алтернатива
  • 52 Коментиращ

    0 0 Отговор

    До коментар #35 от "Площ на България":

    "Ефективна" (чп за зеле не става) ти е само мозъчната дейност!
    В тия кръчмарски сметки, дето си ги направил без кръчмаря, защо не си посочил нуждата от съхранение на въпросната пикова слънчева енергия?!
    Защо не се посочил е нуждата от редовно почистване и измиване на панелите, щото инак ефективността им пада драстично??? Това не са ли ресурси?!

    Полетата от рапица, дето споменаваш СЪЩО ПРЕРАБОТВАТ С02, НАРИЧА СЕ ФОТОСИНТЕЗА (УЧИ СЕ В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ, т.е. явно нормално е да не го знаеш)!
    А като поставиш масови огромни полета с панели, унищожавайки плодородната почва, която се формира десетилетия, после от нея НИЩО НЕ СТАВА (точно както и от сметките ти в горните коментари)!!!

    НЕ СЛУЧАЙНО ЕЛЕКТРИЧЕСКИЯ ДВИГАТЕЛ Е ИЗМИСЛЕН ПРЕДИ ДВГ! НЕ СА ГО РАЗРАБОТИЛИ ОЩЕ ТОГАВА, ГЛАВНО ЗАЩОТО Е НЯМАЛО ПО ОНОВА ВРЕМЕ (ПЪК И СЕГА) АДЕКВАТЕН ЕНЕРГИЕН НОСИТЕЛ!!!

    Но как да го обясниш това на платените урсулианци?!