Китайското пристанище Нингбо се готви да пусне на вода товарен кораб, който ще тества нов морски маршрут през Северния морски път, съобщава Politico.
Планирано е корабът да отплава на 20 септември. Въпреки че китайските компании вече са извършвали пробни превози през Северния морски път, предстоящият маршрут ще бъде по-сложен. „Те вече са извършвали превози от точка до точка, например от китайско пристанище до Хамбург или Санкт Петербург. Това пътуване е различно. Корабът ще акостира в четири пристанища в Китай, след което ще пътува през Арктика и след това ще посети Обединеното кралство, Ротердам, Хамбург и Гданск. „Това наистина прилича повече на редовен морски корабен маршрут“, каза пред изданието Малте Хумперт, основател на Американския арктически институт.
Той отбеляза, че само преди 5 до 10 години всички са смятали, че корабоплаването по Северния морски път ще бъде малко вероятно преди 2040-2050 г. „Сега е 2025 г. и китайците вече го правят. Дали е печелившо за тях? Няма значение; става въпрос за натрупване на знания, за разбиране как да се прави. „Това правят китайците – натрупват опит и обучават екипажи“, каза експертът.
Хъмпърт обясни, че развитието на Северния морски път е станало възможно благодарение на изменението на климата, тъй като тези промени се случват по-бързо в Арктическия регион, отколкото в други части на планетата. Въпреки това той смята, че световната търговия ще продължи да протича предимно по традиционния маршрут през Суецкия канал.
„Ако превъртим напред с 30-40 години и дотогава ледената покривка ще е намаляла с още 30-50%, ще имаме половин година без лед по Северния морски път, тогава Арктика ще се превърне в много привлекателен вариант. Арктика няма да замени Суецкия канал скоро. Не е това въпросът. И Суецкият канал, и Панамският канал все още са тук. Но Арктика ще бъде допълнителен маршрут“, заключи експертът.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Някой
Ама защо на картинката сте отрязали маршрута и информацията за дължината на морския път от Китай до Ротердам през Суецкия канал?
Коментиран от #10, #14
17:00 18.09.2025
2 Сатана Z
Първият транзитен товарен полет от Китай до Европа през Арктика започна на 15 септември. По този начин Северният морски път се превръща в нова граница за икономическо партньорство между Москва и Пекин.
17:08 18.09.2025
3 Добър ден
17:11 18.09.2025
4 Не че нещо
Коментиран от #19
17:38 18.09.2025
5 ахахаха
17:40 18.09.2025
6 си дзън
пристанище на новия път.
21:04 18.09.2025
7 Хаха
Климатични промени
21:22 18.09.2025
8 Спецназ
да си пушиш лулата на капитанския мостик и да го следваш??
Даже след като платиш на руснаците за танка отпред
заради 1/3 по-късия път
си с 30-40% по-малко разходи за всичко. ФАКТ!
21:29 18.09.2025
9 az СВО Победа80
1. Не го "правят" китайците, както ни обяснява пишман "експертът", а го правят, т.е. всичко става благодарение на руснаците! СМП минава през техните териториални води и те пробиват пътя през леда, благодарение на флота си от ледоразбивачи /най-многобройният в света/.
2. СМП ще бъде основният морски търговски маршрут до 5-10 години.
21:46 18.09.2025
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Оти да се лажеме?
Нали затова изкупиха големи, а някъде даже и мажоритарни дялове от емблематични гръцки пристанища? Сега ще ги разщирят и може дори да построят нови за още по голям капацитет. Вместо да ходят чак до Ротердам разтоварват в Гърция и по новия шенгенски коридор, без митнически проверки, през България, Румъния и Унгария имат достъп до целия ЕС. Така пестят доста разходи и време, вместо да пътуват още няколко дни до Ротердам, а от там стоките да се транспортират на шлепове и малки речни корабчета по каналите до Виена откъдето поемат за европейски държави без излаз на море. Австрийците и нидерландците нали затова отдавна ни спъваха приемането в Шенген?
21:59 18.09.2025
12 Да обЙясня на ΕβροΜин ΔиΛяците
е с около 40000 километра
по-кратък от този
през Суетския канал.
Не напразно Русия пусна на вода
цяла флотилия с атомни ледоразбивачи 😉
Коментиран от #13
22:10 18.09.2025
13 Чонев
До коментар #12 от "Да обЙясня на ΕβροΜин ΔиΛяците":
Объркал си една 0. Този маршрут е бавен през зимата, ледоколите се движат бавно. Не могат широки контейнеровози да минават. Нови кораби ще трябва да направят. Няма да стане бързо и ще е скъпо. Но нека се плашат фашистите.Коментиран от #15, #17
22:36 18.09.2025
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Благодаря за поправката
До коментар #13 от "Чонев":
Изтървал съм една нулано това е без значение.
Те и без това ΕβροΜин ΔиΛилаците
не могат да броят 😁
23:31 18.09.2025
16 В В.П.
13:12 19.09.2025
17 Хм...
До коментар #13 от "Чонев":
Освен вече съществуващата флотилия атомни ледоразбивачи, руснаците строят още четири броя като в общи линии всеки следващ е по голям от предишните. Та в рамките на 4-5 години може да видим и големи контейнеровози на СМП.15:35 19.09.2025
18 Тук сметките са
А те и американците се замислят за алтернативен път от Китай през Северния ледовит до Северния Атлантик. Това като алтернатива за преминаване през Панамският канал. Но им трябват ледоразбивачи като на Руснаците който те нямат към момента.
09:59 21.09.2025
19 Серсемин
До коментар #4 от "Не че нещо":
Нерде Аляска, нерде северния морски път? Отвори един атлас или най- малко гугъл мапс.Коментиран от #20
19:22 21.09.2025
20 Отварял съм го много пъти
До коментар #19 от "Серсемин":
И мисля, че не сте ме разбрали добре. Статията е посветена на алтернативен път които минава от Китай през Беринговият проток и после в посока запад през Северният ледовит океан достига Атлантика и се спуска на Юг към Скандинавия.Това за което говоря е друг алтернативен път от Китай през Беринговият проток но на Изток над Аляска който се спуска на Юг към Атлантика между Канада и Гренландия.
Разбира се и при двата алтернативни пътя движението е в двете посоки.
00:57 22.09.2025