За 4-та поредна година продажбите на 100-те най-големи оръжейни компании в света са се понижили. Данните са от проучване на Стокхолмския интернационален институт за изследване на мира (SIPRI).
Анализирани са 100-те най-големи компании за производство на оръжие в класацията на SIPRI. В периода между 2013 и 2014 г. е регистрирано намаление в реално изражение от 1.5%, но въпреки това, общите продажби остават умерени.
Спадът през 2014 г. се дължи на по-ниските продажби на компаниите, които са базирани в Северна Америка и Западна Европа. Интересното е, че останалите компании в Топ 100, които се намират в други части на света, са отбелязали колективен ръст в продажбите на оръжие.
Компаниите, които са базирани в САЩ продължават да доминират световния пазар, с 54.4% общ дял. Продажбите на американските компании между 2013 и 2014 г. обаче са се намалили с 4.1%. Намаляването е подобно на това в периода между 2012 и 2013 г. Компанията Lockheed Martin, която оглавява Топ 10 през последните 6 години е преодоляла низходящия тренд, като през 2014 г. е отбелязала ръст с 3.9% през 2014 г. до $37.5 млрд. Втората компания в класацията - Boeing, също е регистрирала приходи от $ 28.3млрд., което е ръст с $ 4.4 млрд. за 2014 г.
„С придобиването на производителите на хеликоптери Sikorsky Aircraft Corp. през 2015 г. разликата между Lockheed Martin и останалите производители ще продължи да се увеличава и през следващата година“, заяви Аудре Флюрант, който е директор в SIPRI.
Продажбите на компаниите от Западна Европа са паднали със 7.4% през 2014 г. Единствено продажбите на германските компании (+9.4%) и швейцарските компании (+11.2%) са отбелязали ръст на международния пазар. Ръстът в Германия се дължи на разширяването на корабостроителницата ThyssenKrupp, която е отбелязала ръст от 29.5%. Швейцария пък разчита на производителя на самолети Pilatus Aircraft и нарастващото търсене на неговите продукти. Компаниите, които представляват 7 други държави в Западна Европа отчитат спад в продажбите.
Въпреки проблемите пред местната национална икономика, продажбите на оръжие от руски компании продължават да растат и през 2014 г. Броят на руските компании в Топ 100 е скочил от 9 на 11, формирайки 10.2% от продажбите на всички компании в стотицата. Най-новите членове в Топ 100 са High Precision Systems на 39-то място и RTI на 91-во място. Новосъздадената United Instrument Manufacturing Corporation влиза в класацията на 24-то място, заменяйки Созвездие, която се сля с други компании, за да образува UIMC. Руската компания с най-значителен ръст в продажбите е Уралвагонзавод, която отбелязала ръст от 72.5%. Алмаз – Антей, която има ръст от 23% на продажбите, в момента е на 11-то място.
„Руските компании яхнаха вълната на увеличаващите се национални харчове за военни нужди и експорт. В момента в Топ 100 присъстват 11 руски компании, като общият им ръст в периода 2013-14 е достигнал 48.3%“, заяви водещият анализатор на SIPRI Сиймон Веземан.
В същото време продажбите на украинските компании са се намалили значително. През 2013 г. UkrOboronProm е паднала от 53-то място до 90-то място. Motor Sich пък е изпаднала от стотицата.
„Забележителният спад в продажбите на украинските компании се дължи на конфликта в Източна Украйна и загубата на руските пазари. В това число влиза и спадът в стойността на местната валута.“, заяви Сиймон Веземан.
През 2013 г. SIPRI въведе категорията за нововъзникващи производители. Така по-добре може да бъде проследено развитието на компаниите от държави, които са заявили свои цели за постигане в оръжейната индустрия. За 2014 г. категорията обхваща Бразилия, Индия, Южна Корея и Турция. Общите продажби на компаниите от тези държави формират 3.7% от продажбите на Топ 100. Те са отчели скок от 5.1% между 2013 и 2014 г.
Има две турски компании, които са попаднали в Топ 100. ASELSAN, които са отчели ръст от 5.6% през 2014 г., но е паднала от 66-то място до 73-то. В топ 100 на 89-та позиция влиза
Turkish Aerospace Industry , която е отчела ръст от 15.1%.
„Турция се стреми към самодостатъчност в своите доставки на оръжие, което съчетано с агресивен износ, е допринесло за бързото разрастване на ASELSAN и TAI”, заяви Пийтер Веземан.
Компаниите от Южна Корея също са повишили своите продажби през 2014 г. 15 азиатски компании са влезли в Топ 100, без в това число да се включват тези от Китай.
„Много от азиатските компании са постигнали стабилни нива на продажби. Компаниите от Южна Корея са повишили ръста на продажбите през 2014 г. с 10.5% в сравнение с 2013 г. „, заяви Веземан.
Най-новата компания от Южна Корея в Топ 100 е Hyundai Rotem. Общо продажбите на най-големите оръжейни компании според SIPRI през 2014 г. възлизат на $ 401 млрд.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 пурко
19:20 15.12.2015