Малко преди началото на икономическата криза на българския пазар навлязоха някои от големите световни вериги за хранителни стоки. Въпросът, който доста хора си задаваха беше „защо тези вериги търсят да купят терени, върху които да построят своите магазини и складове, а не наемат помещения?”. Те не само изградиха магазини, според политиката на дадената компания, но превърнаха близкия до София град Елин Пелин в огромна складова база. В момента там действащи логистични центрове имат почти всички от чуждестранните хранителни вериги.
Всички направени инвестиции бяха добре дошли. Но се оказва, че радостта трае кратко. Днес, само няколко години след началото на кризата се оказва, че печалбата за тези супермаркети идва не само от купувача, но и от българския производител.
„Вносът на хранителни продукти в страната през 2000 г. е бил 568 млн. лв. През 2011 г. вносът е на стойност 3.450 млрд. лв. имаме увеличение над шест пъти”, каза Кънчо Стойчев, изпълнителен директор на ББСС „Галъп Интернешънъл”. Скорошно проучване на компанията показва, че 70% от българите твърдят, че при равни други условия предпочитат да купуват български стоки. Това се отнася най-вече за хранителния сегмент. 90% предпочитат да купуват българско мляко и сирене, а 83% от тях категорично залагат на местните плодове и зеленчуци. „Т.е. българите не са загубили афинитет към българското производство, особено що се касае до хранително вкусовата промишленост”, обяснява Стойчев.
Към края на 2011 г. над 60% от търговията на дребно в страната се реализира в обекти на големите международни търговски вериги. „Тези вериги са въвели изключително интересна практика в родината ни. Става дума за видовете допълващи търговски отстъпки, които големите международни вериги са въвели като всекидневна практика с българските производители и доставчици”, обяснява Стойчев. (Списъкът с част от таксите може да видите в края на текста).
За да отидете да продавате на щанда на голяма търговска верига, вие плащате 2000 лв. първоначална такса за присъствие на продуктова група. Ако сте козметична компания имате поне 10 различни продукта, т.е. за да стъпите в магазина на секундата плащате 20 000 – 30 000 лв. „Един голям магазин работи с не по-малко от 1000 продуктови групи. Ето 2-3 милиона, с които въпросната ламарина, т.нар. инвестиция на чужденеца е платена от българския народ. След което тръгвате да се договаряте с тази верига, но правила на договаряне няма. Няма друга страна в ЕС, която да няма правила на договарянето. Връчват ви един договор, който не подлежи на обсъждане. И ако искате да попитате нещо, отговорът е „ние ще внасяме френско масло и германско масло”, обяснява Кънчев.
Логично възниква въпроса как българският инвеститор може да се противопостави на всичко това. „Първо той не може да си позволи да не е във веригата, защото 60% от оборотите са именно в хипермаркетите. Това нещо се нарича „злоупотреба с прекомерна търговска сила”. Единственото решение би следвало ако искаме да има българско производство законите веднага да се променят, не по посока на протекционизъм, а равнопоставеност”, казва Кънчев.
Списък с част от таксите, които чуждестранните хипермаркети
вземат за позициониране на продукт
1. Такса вход.
2. Такса за регистрация на доставката в системата на търговеца.
3. Такса за листване на продукта.
4. Такса при първоначално сключване на договора.
5. Такса за участие в билбордове.
6. Такса са участие в телевизионна реклама.
7. Такса брандиране.
8. Такса рожден ден.
9. Такса юбилей (има разлика между рожден ден и юбилей).
10. Такса за откриване на нов обект.
11. Такса за подкрепа за отваряне на нови магазини в България.
12. Такса за новооткрит търговски обект.
13. Такса за участие в рекламни брошури.
14. Такса „Продаване на място за допълнително извеждане на продуктите в магазина”.
15. Такса „Продажба на касова зона”.
16. Такса „Реконструкция на филиал” – ремонт.
17. Такса за логистика на веригата.
18. Такса за регистрация на артикул.
19. Такса за поддържане на асортимент.
20. Такса за мърчъндайзинг.
21. Такса за пряка реклама.
22. Такса за непряка реклама.
23. Такса за листване на нов продукт.
24. Такса „Свеж сервиз”.
25. Такса за излагане на асортимента на регала.
26. Такса „Информационно обслужване”
27. Такса „Поддръжка на пазара”
28. Такса „Присъствие в списъка на доставчиците”
29. Такса за електронен обмен на документи.
30. Такса за експанзия на пазара.
31. Такса за вътрешен билборд.
32. Такса за външен билборд.
33. Логистична такса.
34. Такса „Баркод”.
35. Такса „фиксирана палетна зона”
36. Такса „Участие в промоции”.
Таксите са публикувани в доклад на Центъра за оценка на въздействието „Рия”, изготвен по поръчка на Министерство на икономиката.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ицо
Коментиран от #10
15:52 08.05.2012
2 ИВАНЧО ГЛУПАКА
15:58 08.05.2012
3 The Bear
16:19 08.05.2012
4 тони сито
16:22 08.05.2012
5 калата
16:33 08.05.2012
6 Цветомир Попов
16:40 08.05.2012
7 Николай
16:43 08.05.2012
8 georgi
17:42 08.05.2012
9 Елена
17:49 08.05.2012
10 ььь
До коментар #1 от "Ицо":
1. Нашата икономика = европейската икономика. След като ми харесва повече френското масло, ще си купувам от него.2. Никой не ви пречи да се сдружите и да си построите собствени "ламарини" и да продавате там ако щете и без печалба.
3. Човека под мене е прав - всички са пред фалит и всички карат я Q7, я G500, хайде холан...
18:02 08.05.2012
11 Дамянова
18:10 08.05.2012
12 кас
18:20 08.05.2012
13 кик
слава на боко велики
18:32 08.05.2012
14 Дамянова
18:32 08.05.2012
15 софиянец
18:43 08.05.2012
16 Мусавей
19:19 08.05.2012
17 limona
19:33 08.05.2012
18 eskimos
20:37 08.05.2012
19 Марков
21:38 08.05.2012
20 Уау
22:19 08.05.2012
21 Георги Георгиев
За етикирани на стоките с цени и срок на годност никой не ги контролира.А някои вносни храни имат толкова консерванти, че не могат да се развалят.
Нека нашите политици да знаят, че всички войни са се водили за пазари и суровини.
22:24 08.05.2012
22 Уау
22:28 08.05.2012
23 Явор Кръстев
23:00 08.05.2012
24 Уау
23:10 08.05.2012
25 Маргарит Цветков
00:05 09.05.2012
26 анонимен
03:50 09.05.2012
27 Сисо
05:03 09.05.2012
28 Бай кауфландчо
06:56 09.05.2012
29 haha
В кварталните магазини често се опитват да ми пробутват мухлясал хляб, газирана боза, меришещо пилешко и доста други неща с изтекъл срок!
Е в нито един хипермаркет не ми се е случвала такава гадост.
Имам познати работещи в хипермаркет, които са ми казвали, че изхвърлят храните с изтичащ срок!!!
Какво мрънкат разни против хипермаркетите!?!
За мен и за повечето хора е по-изгодно там!
Щом има недоволни да си направят те хипермаркет!
Като нямаме държава, собствено конкурентно и качествено производство и контрол така ще бъде - чужди фирми ще играят на пазара!
Не може бай Ганьо да печели от некачествени скъпи боклуци!
И не на последно място в хипермаркета ме изпращат с усмивка, а в хейтърските бакалии ни здрасти, ни чао!!!!!!!!
10:40 09.05.2012
30 kaiza
Това би го казал само човек, който въобще не е запознат с положението в хипермаркетите. Мога да ти кажа, че в тях се продават най-големите боклуци и всичко онова, което уж е по-евтино си има причина да е с такава цена. Качествената част от стоката е на по-висока цена от тази в кварталните магазинчета. Въобще използват се всякакви трикове само и само да се създаде подобно на твоето убеждение в клиентите, което ти гарантирам, че няма нищо общо с истината.
12:19 09.05.2012
31 пройчо
13:15 09.05.2012
32 haha
Ами аз от хипермаркета не купувам нещо по-различно от магазинчетата!
Нека да сравним едни и същи неща дето се купуват най-често!
Безалкохолно и бира, месни и млечни продукти, тестени и сладки изделия.
Е тези неща са еднакви и в магазинчетата и в хипермаркета, но в хипермаркета са по-евтини!
А ако са на промоция са още по-изгодни!
Е какво му е лошото тогава ? :)))))))))))))))))))))))))))))))
13:22 09.05.2012
33 пройчо
13:23 09.05.2012
34 пройчо
ами точно за това говорим , навсякъде едно и също защото на нашите производители им е по евтино да си изхвърлят стоката отколкото да я дават на веригите, да не говорим, че повечето производители и производства са вече унищожени от това че нямат адекватен пазар и са смазани от години кнтрабанден внос, субсидирани европейски производители, мутри прекупвачи и държавни рекетьори, ами производителите просто вече ги няма . Разходете се по селата и ще разберете за какво става дума.
13:29 09.05.2012
35 haha
Кофти е, че все повече ядем нещо нереално.
Даже доматите в градината ни нямат онзи силен вкус от детството.
Но виновник за всичко това е развитието на човечеството :)
В по-напредналите европейски страни е още по-зле по отношение с плодовете и зеленчуците.
Добре, че тук там са останали някакви дребни производители, които още произвеждат и аз не знам как нещо почти истинско...
13:31 09.05.2012
36 haha
Всеки собственик на магазинче предпочита по-евтин продукт, който след това продава с доста печалба!
Е и преди да имаме хипермаркет имаше изкуствени боклуци, но поне сега хипермаркетите донякъде регулират алчността на дребния търговец :)))))))
13:37 09.05.2012
37 пройчо
ами то е нормална пазарна конкуренция , като има няколко собственика на малки магазинчета ти естествено почваш да ходиш при който е по-добра стоката и цените и съответно оцелява читавия, но при веригите конкуренцията се изкривява до всевъзможни простотии. Въпроса е да се намери баланса, но той със сигурност няма да се намери при монополизиран пазар.
13:42 09.05.2012
38 haha
Следните едни и същи марки храни са по-евтини в хипермаркета отколкото в магазинчето:
Хляб - от 5 до 10ст. по-евтин в хипермаркета
Бира - от 50 до 100ст. по-евтина в хипи :)
Сирене - в магазинчето няма истинско, а само боклук по 4лв.
Изкуствено мляко :) - от 20 до 100ст. по-евтино в хипи
Месни изделия - от 50 до 300ст. по-евтини в хипи
Сладки изделия - от 10 до 80ст. по-евтини в хипи
Говоря за една и съща марка!
Цените варират в зависимост и от промоция в хипи...
13:44 09.05.2012
39 пройчо
13:48 09.05.2012
40 haha
Проблема на мрънкащите българи не е чуждия хипермаркет!
Проблема е в безинтереса на държавата ни да си направи производство модерно, но базирано на селското стопанство...
13:56 09.05.2012
41 пройчо
14:03 09.05.2012
42 цветан ганеков
21:25 09.05.2012
43 proizvoditelia
22:23 09.05.2012
44 бакалина
23:32 09.05.2012
45 Ancho
Само ще ти кажа умнико, че от парите които си дал в тия вериги 0,01лв. не е останал в държавата, а ти си изял най-голямата пумия на Европа, мисли си че си велик и ядеш здравословно...
03:15 10.05.2012
46 Адолф Хитлер
07:12 10.05.2012
47 хана
10:37 10.05.2012
48 EU CITIZEN
14:34 10.05.2012
49 Мими
бера Десперадо 5.90лв. - френско 1.50-1.65Е
серене President - 7-8лв - френско 1.40 - 1.80Е
14:55 10.05.2012
50 Мими
бира Десперадо 5.90лв. - френско 1.50-1.65Е
сирене President - 7-8лв - френско 1.40 - 1.80Е
14:56 10.05.2012
51 Fiki
01:14 11.05.2012