Норвегия и нейните електромобили
Норвегия е страната на електромобилите и то в световен мащаб! В никоя друга държава делът им сред новите автомобили не е толкова голям. През първото тримесечие на тази година почти всяка втора закупена кола е била с електрически мотор. При това в тази статистика не са отчетени колите с хибридно задвижване.
Бурният ръст се дължи на ясна политическа стратегия: Норвегия взе решение от 2025 година нататък изобщо да не регистрира нови автомобили, които имат двигатели с вътрешно горене - заради защитата на климата. В името на тази цел правителството оказва значителна подкрепа при покупката и обслужването на този вид коли.
Данъчните преференции, например, са толкова високи, че компенсират по-високата цена и електромобилите се оказват по-евтини от останалите коли. Освен това собствениците на електромобили имат редица привилегии - например да ползват бус-лентите, да плащат по-ниски такси за винетки и за паркиране в градовете.
Междувременно дори се налага известно ограничаване на тези привилегии, тъй като електромобилите станали прекалено много. Но техният брой може да бъде голям, само ако мрежата от колонки за зареждане е достатъчно гъста. Норвежката държава се е погрижила и за това - не само в градовете, а и по извънградските пътища на всеки 50 километра има колонки за бързо зареждане, което трае по-малко от час.
Швейцария и нейните влакове
Никоя друга държава не залага толкова на железниците, колкото Швейцария. И това е политика, провеждана целенасочено от десетилетия. Наред с Чехия, Швейцария има най-гъстата железопътна мрежа в света. При население, възлизащо на осем милиона, ежедневно с влаковете пътуват един милион - много висок показател.
Тайната на успеха на швейцарските железници е не само голямата точност, но и добрата координация между влаковете и автобусите. А ако случайно някой влак закъснее, с това закъснение веднага биват съобразени разписанията и на другите превозни средства. В Швейцария освен това не допускат да има конкуренция между автобусите за далечно пътуване и влаковете.
Ценовата политика също играе роля - пътуването с влак в Швейцария не е прекалено скъпо. С така наречената карта „Halbtax" (т.е. на половин цена) се пътува много изгодно за по-малко от 200 франка на година. А фактът, че близо 2,5 милиона граждани ползват тези карти абонаментно е повече от красноречив.
Холандия и нейните велосипеди
Който е ходил в Амстердам, знае кое превозно средство играе главната роля там: колоездачите са просто безчет. Това не винаги е било така: и там, както в много други страни, автомобилите първоначално почти изместват велосипедите. Това развитие трае до 1970-те години, когато петролната криза и големият брой катастрофи стават причина за триумфалното завръщане на колелото. Към това се прибавя и съзнанието, че околната среда и климатът се нуждаят от защита.
Над една четвърт от разстоянията в Холандия се изминават на две колела - следствие от последователно водената транспортна политика, залагаща на екологичното развитие. Няма да е преувеличено да се каже, че в Холандия велосипедите са с предимство пред автомобилите. Залага се и на бързината - друго ясно предимство на това превозно средство в големите градове.
Извънградските велоалеи по правило са отделени от автомобилните ленти, често са двупосочни и достатъчно широки, че да позволяват и изпреварване, и паралелно каране. В градовете велосипедистите на много места се ползват с предимство. По много улици паркингите бяха премахнати, за да се отвори място за велоалеи. А пътните табели и знаците, по които се ориентират велосипедистите, са толкова добре направени, че няма никаква нужда от карта или навигация.
Най-новият проект в Холандия е за изграждането на скоростни велоалеи. В момента те се планират и строят навсякъде - с колкото може по-малко "препятствия" от типа на светофари или кръстовища, със собствени тунели и мостове. По този начин ще могат бързо да се изминават разстояния между 10 и 30 километра. Все пак не бива да се забравя, че Холандия сама по себе си има едно много голямо предимство в очите на онези, които се движат с велосипед - страната е почти изцяло равнинна.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Голям Слон
Коментиран от #2, #11
14:14 15.09.2019
2 Вярно
До коментар #1 от "Голям Слон":
Ти знаеш най-добре. Отвори очите на хората. Батериите са най-вредното нещо, особенно за нефтените производители. Мисля че България е най-големия производител на нефт и се страхува да не загуби нефтените продукти.Коментиран от #5
14:18 15.09.2019
3 Менгеле
14:24 15.09.2019
4 Behemoth
14:35 15.09.2019
5 Голям Слон
До коментар #2 от "Вярно":
Зная точно толкова, колкото ми трябва :-) И в последната декада светът е луднал да се освободи от едно лоби, за да клекне на друго :-) Уж в името на екологията. А всъщност нищо по екологията няма да се промени. Поне не в обозримо бъдеще. И циклите на глобално затопляне и глобална зима ще продължат да се случват. Без значение дали живееш в пещера и се бориш с мамути или просто си част от едно индустриално, напредничаво и уж мислещо общество. Но като мислим за екология, какво правим с нашите марици? Или американското лоби е по-добро от руското? :-) Няма да е лошо да бъдем обективно мислещи хора, а не просто индивиди, следващи глупаво и сляпо модните тенденции: онези, които големите корпорации им диктуват.Коментиран от #8
14:43 15.09.2019
6 Там по Норвегия
14:59 15.09.2019
7 Morgoth
15:07 15.09.2019
8 Голям Мамут
До коментар #5 от "Голям Слон":
Колко ли, замърсяват сега запалените рафинерии в СА или унищожаването на замърсения руски нефт или разливите или дишането на пушеците в градовете. Не, не батериите замърсяват повече. Това , че Земята навлиза в затопляща фаза , не означава че въглеродния двуокис не ускорява процеса.15:13 15.09.2019
9 нека в София забранят моторните средства
Коментиран от #15, #17
15:42 15.09.2019
10 Алфа Вълкът
16:15 15.09.2019
11 Borislav Popov
До коментар #1 от "Голям Слон":
Е каква е истината за батериите бе, каскет, да не искаш да кажеш, че са по вредни от милионите бензинови и дизелови пушилки, които изпотровиха тотално земната атмосфера ?? Само да те светна, че тойти руснаци вече изразиха желание да приемат и да преработват изтощените акумулаторни батерии , ще е същата работа като с отработеното ядрено гориво от атомните централи, тоест няма да има абсолютно никакъв проблем.16:28 15.09.2019
12 Komapak
16:29 15.09.2019
13 Komapak
Коментиран от #16
16:36 15.09.2019
14 Eee
16:54 15.09.2019
15 гост
До коментар #9 от "нека в София забранят моторните средства":
В София най добре да забранят селяните и тогава всичко ще е наред20:17 15.09.2019
16 гост
До коментар #13 от "Komapak":
Тия работи в ТАСС ли ги четеш ?? Или в някой форум на петролофилчета ?? Тц , не ти се урежда мерака !! Само в Австралия има за пет пъти по колкото са сегашните автомобили !! И то без рециклиране , което ако се повиши цената ще почне моментално !!! За другите държави да не говорим , за океанската вода да не говорим !!есетилетия наред литият беше стандартното средство за лечение на най-обезпокоителните умствени заболявания: мания, шизофрения и дълбока депресия. А сега същият този литий – третият елемент от периодичната таблица и важна съставка в почвата, океаните и всички живи организми – е смятан от някои експерти за следващия флуорид: добавка към питейната вода, която ще има терапевтичен потенциал и ще бъде поглъщана от милиони всеки път, когато пият от чешмата. Множеството приложения на лития представляват предизвикателна перспектива, за която изследователите са убедени, че ще намали случаите на самоубийства, престъпленията, свързани с насилие, както и употребата на тежки наркотици. Идеята си проправи път още през 2009 г., когато учените установиха, че в 18 от общините на Япония, където природните нива на литий във водата са по-високи от обичайните, се отчитат значително по-малко самоубийства. В едно последвало проучване, публикувано неотдавна в „Британски журнал по психиатрия”, се твърди, че подобни са и резултатите във всички 99 области на Австрия, отчетени в продължение на пет години – там, където има повече съдържание на литий във водоизточниците,
22:55 15.09.2019
17 гост
До коментар #9 от "нека в София забранят моторните средства":
Нали някой трябва да ги върти тези педали, у нас ако повече хора се качат на велосипеди ще стане жестока черна статистика, защото е наложително да има велоалеи и то добри и то отделени от пътното платно. Две ленти боя не ти осигурява никаква сигурност, дори дупките са по-широки от начетаната лента. Излез междуградско и се пробвай да караш в разбитите пътища, обрасли с храсти и без необходимото отстояние от банкета. Бил съм в Германия и от колело и трамвай не съм слязъл, а у нас си е екстремно приключение, защото кмета има 200х.лв за нова кола, но не и за плануване на велопътища, които спестяват много време и най-вече емисии. И последно нещо: напъваш се, дробовете ти се отварят и покрай теб преминава дизелов барутник, който почерня целия път: в стремежа към екология реално ни тровят много повече. България е до никъде.Коментиран от #20
15:14 16.09.2019
18 незнайко
17:23 16.09.2019
19 Бате Бойко
17:28 17.09.2019
20 бай Даньо
До коментар #17 от "гост":
и в Холандия си е бая страшно като пешеходец ако се окажеш на пътя на велосипедите когато тръгнат ... Като стампеде на бикове са . Не се заглеждай в пъпа си и изпадаш в горест за уникалните пробеми на България ...18:34 19.09.2019