Last news in Fakti

15 Септември, 2019 14:11 3 782 20

Три европейски държави без бензинови пари

  • еко-
  • бензин-
  • норвегия-
  • холандия-
  • швейцария

Германия се чуди как да ограничи безкрайния поток от автомобили и замърсяването на въздуха в градовете

Три европейски държави без бензинови пари - 1
Снимка: ЕРА/БГНЕС

Норвегия и нейните електромобили

Норвегия е страната на електромобилите и то в световен мащаб! В никоя друга държава делът им сред новите автомобили не е толкова голям. През първото тримесечие на тази година почти всяка втора закупена кола е била с електрически мотор. При това в тази статистика не са отчетени колите с хибридно задвижване.

Бурният ръст се дължи на ясна политическа стратегия: Норвегия взе решение от 2025 година нататък изобщо да не регистрира нови автомобили, които имат двигатели с вътрешно горене - заради защитата на климата. В името на тази цел правителството оказва значителна подкрепа при покупката и обслужването на този вид коли.

Данъчните преференции, например, са толкова високи, че компенсират по-високата цена и електромобилите се оказват по-евтини от останалите коли. Освен това собствениците на електромобили имат редица привилегии - например да ползват бус-лентите, да плащат по-ниски такси за винетки и за паркиране в градовете.

Междувременно дори се налага известно ограничаване на тези привилегии, тъй като електромобилите станали прекалено много. Но техният брой може да бъде голям, само ако мрежата от колонки за зареждане е достатъчно гъста. Норвежката държава се е погрижила и за това - не само в градовете, а и по извънградските пътища на всеки 50 километра има колонки за бързо зареждане, което трае по-малко от час.

Швейцария и нейните влакове

Никоя друга държава не залага толкова на железниците, колкото Швейцария. И това е политика, провеждана целенасочено от десетилетия. Наред с Чехия, Швейцария има най-гъстата железопътна мрежа в света. При население, възлизащо на осем милиона, ежедневно с влаковете пътуват един милион - много висок показател.
Тайната на успеха на швейцарските железници е не само голямата точност, но и добрата координация между влаковете и автобусите. А ако случайно някой влак закъснее, с това закъснение веднага биват съобразени разписанията и на другите превозни средства. В Швейцария освен това не допускат да има конкуренция между автобусите за далечно пътуване и влаковете.

Ценовата политика също играе роля - пътуването с влак в Швейцария не е прекалено скъпо. С така наречената карта „Halbtax" (т.е. на половин цена) се пътува много изгодно за по-малко от 200 франка на година. А фактът, че близо 2,5 милиона граждани ползват тези карти абонаментно е повече от красноречив.

Холандия и нейните велосипеди

Който е ходил в Амстердам, знае кое превозно средство играе главната роля там: колоездачите са просто безчет. Това не винаги е било така: и там, както в много други страни, автомобилите първоначално почти изместват велосипедите. Това развитие трае до 1970-те години, когато петролната криза и големият брой катастрофи стават причина за триумфалното завръщане на колелото. Към това се прибавя и съзнанието, че околната среда и климатът се нуждаят от защита.
Над една четвърт от разстоянията в Холандия се изминават на две колела - следствие от последователно водената транспортна политика, залагаща на екологичното развитие. Няма да е преувеличено да се каже, че в Холандия велосипедите са с предимство пред автомобилите. Залага се и на бързината - друго ясно предимство на това превозно средство в големите градове.

Извънградските велоалеи по правило са отделени от автомобилните ленти, често са двупосочни и достатъчно широки, че да позволяват и изпреварване, и паралелно каране. В градовете велосипедистите на много места се ползват с предимство. По много улици паркингите бяха премахнати, за да се отвори място за велоалеи. А пътните табели и знаците, по които се ориентират велосипедистите, са толкова добре направени, че няма никаква нужда от карта или навигация.

Най-новият проект в Холандия е за изграждането на скоростни велоалеи. В момента те се планират и строят навсякъде - с колкото може по-малко "препятствия" от типа на светофари или кръстовища, със собствени тунели и мостове. По този начин ще могат бързо да се изминават разстояния между 10 и 30 километра. Все пак не бива да се забравя, че Холандия сама по себе си има едно много голямо предимство в очите на онези, които се движат с велосипед - страната е почти изцяло равнинна.


Поставете оценка:
Оценка 3.1 от 8 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Голям Слон

    25 6 Отговор
    Вчера тук четох една статия, че някакъв си американски институт бил "открил", че пилешкото месо е ужасно вредно :-) Той добре го е констатирал, но нямаше да бъде лошо и да каже защо... Така и с екологичните автомобили ще стане... Няма емисии, няма дявол, само чист въздух... Само остана да отворят широко затворените очи на общество за истината с батериите :-)))) Цялата истина, разбира се. Не само, че е екологично да си на ток.

    Коментиран от #2, #11

  • 2 Вярно

    13 16 Отговор

    До коментар #1 от "Голям Слон":

    Ти знаеш най-добре. Отвори очите на хората. Батериите са най-вредното нещо, особенно за нефтените производители. Мисля че България е най-големия производител на нефт и се страхува да не загуби нефтените продукти.

    Коментиран от #5

  • 3 Менгеле

    6 3 Отговор
    Ей тия хора изобщо не мислят за арабите ако всичко стане на ток след 20 год на кого ще продават петрол ? Особено пък в Суадитска арабия ще настане канибализъм нали си имат закон според който" мъжете могат да изядат жените си ако са гладни " ще изчезнат като нация горките.....
  • 4 Behemoth

    5 1 Отговор
    Ми има страни в които делът на интелигентните хора е достатъчен за да формира обществено мнение ....и има страни дето премиерите карат тави с агнешко за всеки случай....
  • 5 Голям Слон

    16 4 Отговор

    До коментар #2 от "Вярно":

    Зная точно толкова, колкото ми трябва :-) И в последната декада светът е луднал да се освободи от едно лоби, за да клекне на друго :-) Уж в името на екологията. А всъщност нищо по екологията няма да се промени. Поне не в обозримо бъдеще. И циклите на глобално затопляне и глобална зима ще продължат да се случват. Без значение дали живееш в пещера и се бориш с мамути или просто си част от едно индустриално, напредничаво и уж мислещо общество. Но като мислим за екология, какво правим с нашите марици? Или американското лоби е по-добро от руското? :-) Няма да е лошо да бъдем обективно мислещи хора, а не просто индивиди, следващи глупаво и сляпо модните тенденции: онези, които големите корпорации им диктуват.

    Коментиран от #8

  • 6 Там по Норвегия

    7 2 Отговор
    С този студ, колко ли ток отива само за затопляне на автомобила?
  • 7 Morgoth

    6 2 Отговор
    Норвешкия модел е най-приемлив.
  • 8 Голям Мамут

    9 0 Отговор

    До коментар #5 от "Голям Слон":

    Колко ли, замърсяват сега запалените рафинерии в СА или унищожаването на замърсения руски нефт или разливите или дишането на пушеците в градовете. Не, не батериите замърсяват повече. Това , че Земята навлиза в затопляща фаза , не означава че въглеродния двуокис не ускорява процеса.
  • 9 нека в София забранят моторните средства

    11 4 Отговор
    По един велосипед на всеки гражданин и ето ти ЕКО - столица. Но така няма да се амортизират пътищата и кой ще краде от ремонти.

    Коментиран от #15, #17

  • 10 Алфа Вълкът

    13 0 Отговор
    В Индия още дънят с двутактови двигатели, те тръгнали да спасяват климата! Тепърва предстои и африканската 🐵 да се качи на кола. Колкото и да спасяват климата, има много недоразвити държави, които тепърва ще откриват топлата вода!
  • 11 Borislav Popov

    4 5 Отговор

    До коментар #1 от "Голям Слон":

    Е каква е истината за батериите бе, каскет, да не искаш да кажеш, че са по вредни от милионите бензинови и дизелови пушилки, които изпотровиха тотално земната атмосфера ?? Само да те светна, че тойти руснаци вече изразиха желание да приемат и да преработват изтощените акумулаторни батерии , ще е същата работа като с отработеното ядрено гориво от атомните централи, тоест няма да има абсолютно никакъв проблем.
  • 12 Komapak

    6 2 Отговор
    При самото производство на лития се отделят достатъчно вредни емисии. Отделно производството на ток не е от най-екологичните процеси. Така както го виждам е дайте да преместим вредните емисии далеч от Европа. Пълна мимикрия. И друго се питам. Норвегия е страна производител на нефт и деривати. Как ли ще се отрази глобалното пренасочване към електромобили на бюджета на тази иначе неизвестна с производство страна? Колко ли дълго ще могат да дотират електричните? Защото като им паднат двойно приходите май друга песен ще запеят....
  • 13 Komapak

    2 3 Отговор
    P. S. Някъде бях чел че лития все пак не е безграничен. Запасите в Чили и Австралия биха били достатъчни за замяната на 7% от наличния автопарк на земята. Т. е. тук виждам още една голяма реклама и превъзходство на богатите държави защото България определено не от тях.

    Коментиран от #16

  • 14 Eee

    2 0 Отговор
    България и нейните каруци😂
  • 15 гост

    3 3 Отговор

    До коментар #9 от "нека в София забранят моторните средства":

    В София най добре да забранят селяните и тогава всичко ще е наред
  • 16 гост

    4 2 Отговор

    До коментар #13 от "Komapak":

    Тия работи в ТАСС ли ги четеш ?? Или в някой форум на петролофилчета ?? Тц , не ти се урежда мерака !! Само в Австралия има за пет пъти по колкото са сегашните автомобили !! И то без рециклиране , което ако се повиши цената ще почне моментално !!! За другите държави да не говорим , за океанската вода да не говорим !!
    есетилетия наред литият беше стандартното средство за лечение на най-обезпокоителните умствени заболявания: мания, шизофрения и дълбока депресия. А сега същият този литий – третият елемент от периодичната таблица и важна съставка в почвата, океаните и всички живи организми – е смятан от някои експерти за следващия флуорид: добавка към питейната вода, която ще има терапевтичен потенциал и ще бъде поглъщана от милиони всеки път, когато пият от чешмата. Множеството приложения на лития представляват предизвикателна перспектива, за която изследователите са убедени, че ще намали случаите на самоубийства, престъпленията, свързани с насилие, както и употребата на тежки наркотици. Идеята си проправи път още през 2009 г., когато учените установиха, че в 18 от общините на Япония, където природните нива на литий във водата са по-високи от обичайните, се отчитат значително по-малко самоубийства. В едно последвало проучване, публикувано неотдавна в „Британски журнал по психиатрия”, се твърди, че подобни са и резултатите във всички 99 области на Австрия, отчетени в продължение на пет години – там, където има повече съдържание на литий във водоизточниците,
  • 17 гост

    4 0 Отговор

    До коментар #9 от "нека в София забранят моторните средства":

    Нали някой трябва да ги върти тези педали, у нас ако повече хора се качат на велосипеди ще стане жестока черна статистика, защото е наложително да има велоалеи и то добри и то отделени от пътното платно. Две ленти боя не ти осигурява никаква сигурност, дори дупките са по-широки от начетаната лента. Излез междуградско и се пробвай да караш в разбитите пътища, обрасли с храсти и без необходимото отстояние от банкета. Бил съм в Германия и от колело и трамвай не съм слязъл, а у нас си е екстремно приключение, защото кмета има 200х.лв за нова кола, но не и за плануване на велопътища, които спестяват много време и най-вече емисии. И последно нещо: напъваш се, дробовете ти се отварят и покрай теб преминава дизелов барутник, който почерня целия път: в стремежа към екология реално ни тровят много повече. България е до никъде.

    Коментиран от #20

  • 18 незнайко

    5 0 Отговор
    Страната е почти изцяло равнинна. С този абзац трябва да се почне като става дума за велосипеди !!!
  • 19 Бате Бойко

    2 0 Отговор
    Най-добре е на джипката със сто и осемдесет км/ч и 25л/100км
  • 20 бай Даньо

    0 0 Отговор

    До коментар #17 от "гост":

    и в Холандия си е бая страшно като пешеходец ако се окажеш на пътя на велосипедите когато тръгнат ... Като стампеде на бикове са . Не се заглеждай в пъпа си и изпадаш в горест за уникалните пробеми на България ...