Last news in Fakti

12 Ноември, 2019 18:40 4 412 16

Чужди компании искат да строят магистрала Русе-Маказа

  • русе-маказа-
  • магистрала-
  • инвеститори

Дължината на АМ "Дунав - Егея" е 367,285 км, от които 327,865 км в България и стойност на изграждане около 1 860 520 853 евро

Чужди компании искат да строят магистрала Русе-Маказа - 1
Снимка: БГНЕС/Илюстративна

За шест години може да бъде построена нова автомагистрала, която да свърже Дунав с Егейско море. Германски, испански, френски, италиански и гръцки компании са сред потенциалните концесионери за строителство на новия аутобан "Дунав - Егея", който е част от проекта ABC+De за връзка между Егейско море и Балтийско море, както и за река Дунав, съобщи инж. Румен Марков, цитиран от „Монитор“.

Сред изискванията към евентуалния концесионер е да е изградил поне 50 километра магистрала и след това да ги е експлоатирал, което автоматично изключва български компании. Пред „Монитор“ инж. Марков коментира, че са проведени са разговори с Европейската инвестиционна банка, Европейската банка за възстановяване и развитие и Световната банка, които имат интерес за финансиране на проекта. Български проект е представен за разглеждане от новата Политика на ЕС за Транс-Европейската транспортна мрежа (TEN-T) до 2023 г.

Преди да се премине към строителство на магистралата се предвиждат няколко стъпки. Създаване на ново дружество, което ще участва в търга за магистралата, решения на правителствата на България и Гърция и подписване на меморандум по проекта до март 2020 г. До септември 2021 г. трябва да се приключи с проектирането и провеждането на процедурите по екологията, по ЗУТ, придобиването на правата върху имотите, през които ще минава магистралата, да бъдат получени всички разрешения за строителство по цялото трасе на магистралата. Едва след това ще започне строителството на обекта, което ще отнеме три години. Началото на експлоатацията на магистралата е планирано за 2025 г. с концесионен срок до 2067 г.

Инж. Румен Марков съобщи, че проектът на нова магистрала е представен на вицепремиерите Томислав Дончев и Марияна Николова, както и в Министерството на регионалното развитие и благоустройство.

Дължината на АМ "Дунав - Егея" е 367,285 км, от които 327,865 км в България и стойност на изграждане около 1 860 520 853 евро, а в Гърция дължината на трасето е 39,420 км, като стойността за изграждането ще бъде близо 356 357 148 евро без ДДС. Магистралата е проектирана по новата ресорна наредба за скорост 140 км в час, като само през Света гора предвидената скорост е 120 км в час.

По думите му по-добре е да се откажем от скоростния път Русе - Велико Търново, защото загубата на похарчените досега около 600 000 лева ще бъде компенсирана от ползите на новата магистрала за икономиката на страна и за хората. Програмата на дружеството до 2025 г. , която предвижда изграждането на магистрали и пътища по направлението Север - Юг на страната: магистрала "Дунав - Егея", магистрала "Черно море", изграждането на три моста над Дунав при Оряхово, Свищов и при Силистра и скоростни пътища, които да свързват новите мостове с магистрала "Хемус", с магистралата от Видин до Ботевград, възлиза на 5,6 млрд. лева без ДДС.

От тази сума 3,6 млрд. лева ще бъдат осигурени от концесионера на магистрала "Дунав - Егея", а останалите 1,9 млрд. лева - от публични средства. По новата магистрала също ще има изградена тол система, като базата за техния размер е съпоставима със сегашните в Сърбия, а таксите ще влязат в сила през 2025 г., когато се очаква да е първата ефективна експлоатационна година на новата магистрала. Освен това се очаква към тази година българите да са с по-голямо благосъстояние и да могат да си плащат.

Предвижда се за екологичните автомобили тол таксите да бъдат намалени. Тол тарифата предвижда за километър таксата за леки коли да е 3,5 евроцента, 5 евроцента - за лекотоварните, 12,5 евроцента - за товарни и автобуси, и 20 евроцента за товарни с ремаркета. Цените са с ДДС и са обявени в евро, защото тогава вече би трябвало страната да е в Еврозоната. Финансовият анализ показва, че при очакваните потоци от превозни средства и при тези тол такси проектът би трябвало да е интересен за концесионерите. Очаква се концесията да бъде в максималния, позволен от закона срок, след което магистралата ще бъде предадена на държавата.

Главният проектант на новата магистрала инж. Ванчо Тошев напомни на пресконференцията, че всички български магистрали са строени основно да осигурят връзка между Изтока и Запада, а новата магистрала ще е единствената, която да ще свързва Севера с Юга. Той изтъкна, че е голямо предизвикателство проектирането на трасето на новата магистрала, която на българска територия свързва Русе с Маказа, защото преминава през реките Русенски Лом, Янтра, Тунджа, Марица, Арда, по трасето ще бъдат изградени тунели, виадукти, мостове, както и около 40 пътни връзки с магистралите "Хемус", "Марица" и "Тракия", както и с първокласни и второкласни пътища на страната.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 6 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ЕИБ

    11 2 Отговор
    Няма да има интерес да се свърши нещо, понеже банките обичат да държат финансите изкъсо и да не ги крадат.
  • 2 Димов

    13 5 Отговор
    0.35 Евро/км = 7ст/км = 7лв/100км. Все едно, разходът на дизелова, газова и метанова кола да скача двойно, щом се движи по тази магистрала.

    Коментиран от #15

  • 3 Рошко

    11 9 Отговор
    "Чуждите компаний" са от боковите ошфорки
  • 4 Голем смях

    21 0 Отговор
    Какви ли не глупости измислят само и само да стопират изграждането на магистрала Русе -В Търново.То не бяха проекти,избор на трасета,жалби ,съдилища,раздаване на пари на наши фирми,ОВОС и всякакви тъпни за забавяне и отлагане на строителството.От магистрала стана скоростен път.От скоростен път отново става пътя на СМЪРТТА.
  • 5 Is 200

    15 2 Отговор
    Едва ли ще стане.
    Само говорят.
  • 6 Тираджия

    8 3 Отговор
    Пичове молете се да не я дадат да я строят германски фирми защото строителството ще приключи 2168година и още същия ден ще почнат да я ремонтират. Ако искаме да имаме магистрали построени бързо и качествено Франция и Испания са нашите хора
  • 7 червени боклуци

    4 3 Отговор
    Тя Коледа е все още далече,а подаръците захвърчаха вече.Ако някой вярва в Дядо Коледа е длъжен да повярва и в днешната смешка.По -скоро Дунав ще потече към Германия,отколкото да се случи подобна небивалица.
  • 8 Джи Пи Груп

    6 1 Отговор
    Може и да искат...ама няма да стане
  • 9 хотелиер

    6 2 Отговор
    Като я построят даже и румънците няма да идват на родното лайноморие
  • 10 Митю

    4 1 Отговор
    а как да разбираме: Да забравим онези 600 000 лв." м'чи съм прост,нали ще сме в еврозоната.
  • 11 Нафърфорий

    4 0 Отговор
    Честито балъците...точно магистралата МУ и тунелът МУ мама да станат до 2025 но "тол таксите" за "блгосъстоятелните" тогава уж вече българи ще ги има много по рано ...и да не се надявате да няма винетки - дрането ви е гарантирано от ГЕРБ....столичните балъци да са готови скоро за два кинта екобилетче...ги хи
  • 12 инж. Марко Росенов

    5 1 Отговор
    И кой е този корифей: инж. Росен Марков, който се изказва така компетентно, чии интереси представлява. При условие, че вече има одобрено трасе за скоростен път от Русе, до В. Търново, защо не се работи по продължение, от В. Търново, до Маказа, а трябва да отпишем направения до тук разход. А новото трасе няма ли да мине през процедури по ОВОС. Ново бавене и вероятно жалби...

    Коментиран от #13

  • 13 Димов

    4 1 Отговор

    До коментар #12 от "инж. Марко Росенов":

    Най-вероятно не са намерили начин да "усвоят" средствата от проекта Русе-Търново. Сега търсят начин за паралелен проект, който да представят като аналогичен, обаче да го контролират изцяло те, и да им донесе мечтаните рушвети.
  • 14 Васил

    1 2 Отговор
    Под милиард на километър да не се захващат у нас скъпото е на почит.
  • 15 ядосан

    1 0 Отговор

    До коментар #2 от "Димов":

    0.035 евро Димов!!!
  • 16 Viva le France

    1 0 Отговор
    Ни германци,ни испанци ,ощк по-малко италианци или гърци! Само франсетата са тия,дето ще могат да я направят в срок и с качество! Германците като изпратят инжинерът Мустафа Чауш и гледай какво става,почва се турскииподизпълнител и тн,италианците също,ще сё чудят как да откраднат да може да са всяка вечер викомпанията на елитни проститутки,гърчулята ще протакат до безкрай и накрая ще се окаже,че парите са недостатъчни. Испанци,за работа,викат -маняна,маняна! Само Viva le France!