Last news in Fakti

17 Май, 2013 13:00 971 0

ЕС тества финансирането на „Свързване на Европа”

  • свързване на европа-
  • ес-
  • ек

Европейската комисия и Европейската инвестиционна банка представиха първия си анализ за „изпитателния” период на новия финансов инструмент за изграждане на европейска инфраструктура „Свързване на Европа”. Той беше представен пред бюджетната комисия на Европейския парламент. Това съобщава евродепутатът Ивайло Калфин в блога си.

„Свързване на Европа”ще започне да се прилага от 2014 г. чрез насочване на европейско финансиране, включително средства от Кохезионния фонд, за доизграждане на транспортната, енергийната и интернет инфраструктурата на съюза. Първоначално планиран за 50 млрд. евро до 2020 г., след орязването на бюджета на ЕС, за свързването на Европа останаха 36 милирада евро. Идеята е тези пари да се похарчат за проекти от първостепенна важност за ЕС, като държавите-членки се състезават за тях на общо основание помежду си с проекти. Недостигащото финансиране ще се допълва чрез емитирането от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) на проектни облигации, които ще се продават на частни инвеститори.

За да изпита интереса на инвеститорите и пазарите, Брюксел реши да тества пилотно „Свързване на Европа” като задели от бюджета на ЕС за 2012 и 2013 г. 230 милиона евро и да ги вложи в 5-10 проекта. Отделно ЕИБ ще емитира проектни облигации на стойност 9,1 милиарда евро, чрез които да привлече за недостигащите средства частни инвестиции.

Проектните облигации – ценни книжа, издавани за финансирането на определени проекти, се смятат за един от основните европейски начини за рестартирането на залинялата след кризата европейска икономика. Тъй като те са гарантирани от ЕИБ, която е собственост на държавите-членки на ЕС и от Европейската комисия, рискът от тази инвестиция е много по-нисък за частните спонсори и се смята, че те ще проявят интерес към влагането на средства в големи и скъпи проекти, за които няма достатъчно публично финансиране.

След първите шест месеца от изпитателната фаза са одобрени 6 проекта за финансиране. Строителството на три магистрали – във Великобритания, Белгия и Германия, две газови хранилища в Италия и в Испания, и свързването на вятърни централи във Великобритания в енергопреносната мрежа на страната.

В отчета на Еврокомисията и ЕИБ се казва, че са одобрени проекти, които са в напреднал етап на договаряне или вече се строят. При готовност е възможно да се добавят и допълнителни, но те трябва да представят, че след изграждането си ще допринесат за изграждането на европейската инфраструктура и че са финансово състоятелни.

България, която първоначално прояви голям интерес към фонда за „Свързване на Европа”, оттегли ентусиазма си, щом се разбра, че ще се предпочита развитието на екологични типове транспорт и енергетика. Стана ясно и че правителството не разполага с готови проекти, с които да се включи в състезанието с останалите държави.

Пилотната фаза и емитирането на облигации за финансирането на проектите получиха адмирации от финансовите пазари. Трите най-големи кредитни агенции – „Муудис”, „Стандард & Пуърс” и „Фич” заявиха, че европейското финансиране значително ще подобри кредитното качество на проектите, които ще могат да получат рейтинг от най-високия клас „А”, който ще е привлекателен за инвеститорите.

Въпреки това частният бизнес засега е предпазлив и докладът на Европейската комисия и ЕИБ препоръчва, банката да се ангажира в първоначалното сключване на договорите за облигациите, за да ги насърчи да предприемат първата стъпка.

Според регламента за пилотната фаза финансирането от европейския бюджет за одобрените проекти трябва да дойде до края на годината, а бордът на директорите на ЕИБ да одобри емитирането на проектните облигации до края на 2014 г. Следващият доклад за изпълнението на програмата се очаква в края на 2013 г.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА