Няма изградена инфраструктура за реекспорт на зърно от Украйна през пристанището във Варна. Това заяви пред БНР председателят на Националната асоциация на зърнопроизводителите Костадин Костадинов.
Той определи като "много трудна задача" износа на украинско зърно през Варна. По думите му жп линията през Молдова стига до Констанца и е в окаяно състояние, тоест от Констанца до Варна "всичко трябва да е на камиони".
"Няма изградена инфраструктура първо за превоза на зърното по суша от Украйна до Варна. Преди Варна е Констанца – десет пъти по-голямо пристанище с инфраструктура, която отговаря на изискванията. Ние нямаме изградена инфраструктура за реекспорт. Това зърно трябва да се съхрани за известно време тук, да се сложи в бази, след това да се товари. Пристанище Констанца има такава инфраструктура за около 3 милиона тона. Пристанище Варна е за около 200 хиляди тона, което не достига и при износа на нашата произведена продукция", поясни Костадинов в предаването "Преди всички".
Опашките на пристанището през лятото са километрични, наредени с камиони, описа ситуацията той, като я нарече "трудна борба".
Ако пристанището се натовари допълнително с реекпорт, това ще е пагубно за нашия износ, подчерта Костадин Костадинов.
"Отделно може да срази и нашата цена, българската, която няма да отговаря на тези изисквания, понеже оттам ще дойде евентуално по-евтина пшеница."
Нашето пристанище е изградено за износ, а не за реекспорт, уточни той.
"Представете си 1000 камиона да пътуват от Украйна до Варна и да се наредят на опашка пред пристанището."
Няма технически препятствия зърното, което идва от Украйна, да се товари на Пристанище Варна. Въпросът е дали е рентабилно, коментира пред БНР инж. Дойчин Ников, Клъстер "Черноморска икономическа зона".
Като основен проблем той открои наземната логистика до България. Железопътният транспорт би преминавал през 13 гранични пункта, европейската инфраструктура не е подготвена за такива мащабни превози, допълни Ников.
За количество от 1 милион тона например ще бъдат необходими около 19-20 хиляди жп вагона. Откъде ще дойдат тези вагони, попита Ников и уточни, че европейските пристанища използват основно контейнери.
По думите му преди войната Украйна е изнасяла 6 милиона тона зърно през пристанища, а сега всичко е блокирано.
"Опитите за интервенция, превоз към Варна, за мен са малко абстрактни", отбеляза Дойчив Ников.
В Констанца има изградени оперативни и високоефективни мощности, ние нямаме модерни такива, подчерта Дойчин Ников.
"За мен възможностите за реален експорт на жито са държави, които имат пряка граница с Украйна – Полша и Румъния, които имат високоефективни жп логистични коридори, имат изградени пристанищни мощности за бързо товарене и силози по пристанищата."
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 честен ционист
Коментиран от #4, #14
11:48 05.05.2022
2 Последния Софиянец
11:48 05.05.2022
3 свидетел
11:57 05.05.2022
4 Гръб
До коментар #1 от "честен ционист":
Ваш Кирчо като построй тунела под Шипка, 3-те моста на Дунава ще опатка и Варненското пристанище.Зеленият и Кирчо нещо не се разбраха - товарим в Одеса и разтоварваме във Варна и !?
11:57 05.05.2022
5 @9999
11:59 05.05.2022
6 пенсионер
11:59 05.05.2022
7 Бай село
Коментиран от #21
12:03 05.05.2022
8 Рошко
Коментиран от #16
12:06 05.05.2022
9 Рошко
12:12 05.05.2022
10 психо
12:30 05.05.2022
11 УЖАС
12:34 05.05.2022
12 BOB
12:37 05.05.2022
13 Моряка
Коментиран от #17
12:38 05.05.2022
14 Моряка
До коментар #1 от "честен ционист":
Е,не е в полза на Костанца,а на нашите големи ресторантски вериги.Костанца така и така си е огромно пристанище.12:44 05.05.2022
15 Самуил
12:49 05.05.2022
16 Моряка
До коментар #8 от "Рошко":
Така е,бе Рошко,не си ли чул за американския план Ран/Ът,за свиване на България до слугинажна колония и Американски военен полигон с 5 милиона население,по голямата част- неетнически,мургави българи.Нашите подлоги само изпълняват горепосочения план.Успешно.12:51 05.05.2022
17 Моряка,продължение.
До коментар #13 от "Моряка":
Бе то тъпо.........ята на Кирчо май е безпределна .Нали през два три стола до него стои транспортния министър,завършил е авторитетното Военноморско училище със специалност за търговския флот.Разбира от пристанища.Поне него да беше питал.Да ама не.Само да се хареса на Зеленото.И на общия им господар.И от балъците в Парламента един не се замисли,че Варненското пристанище не става за реекспорт на Украинско зърно.Даже и Гуцана,уж е морски.13:04 05.05.2022
18 реалистично
13:23 05.05.2022
19 Лорд Мингълтън
13:25 05.05.2022
20 МИНИСТЪР ЕКОНТ
14:06 05.05.2022
21 121
До коментар #7 от "Бай село":
Ти си ,като онези българи,дето нито феса им пречеше,нито това,че вярата и името си сменяли.По оноеа време дето му викат сега османско присъствие.Изведнъж и с Украински знамена се завиха.Не забравяй,има още от другите българи,дето да се борели и умирали за род и родина!16:05 05.05.2022
22 Циник
16:15 05.05.2022
23 Павел пенев
22:41 07.05.2022
24 asa
22:44 07.05.2022
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 СНиколов
До коментар #25 от "СНиколов":
Ето и аз в бързината съм допуснал не една и две печатни грешки.Никога не вреди един поглед преди публикуването :)
23:51 07.05.2022