Българските изтребители F-16 Block 70 ще започнат да охраняват въздушното пространство на страната, когато пилотите са напълно подготвени и пристигне цялото необходимо оборудване по договора от 2019 година. Това заяви командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Николай Русев в интервю за БТА по повод празника на авиацията и ВВС, който се отбелязва днес – 16 октомври.
"Включването на изтребителите F-16 в охраната на въздушното пространство не зависи изцяло от нас. Това ще се случи, когато получим всичко необходимо по договора, подписан през 2019 година, и когато пилотите ни са готови да поемат дежурството," обясни генерал-майор Русев. Той уточни, че докато не пристигне цялото оборудване, не може да гарантира точна дата за започване на бойните дежурства с F-16.
До момента България е получила четири самолета F-16 Block 70 – два двуместни и два едноместни. Командирът на ВВС очаква в близко време да бъдат доставени още два, а до края на годината общо осем самолета. Така първият договор за доставка ще бъде изпълнен изцяло до края на 2025 година.
От четирите вече пристигнали самолета само един е официално приет. Останалите два са в процес на приемане, който включва и задължително летателно изпитване с поне по един полет на всеки самолет.
България разполага със шест пилоти, обучени да летят на F-16, но само двама от тях могат да управляват българския вариант на самолета – F-16 Block 70. Останалите четирима са летяли в САЩ на по-стар вариант на изтребителя и се нуждаят от допълнителни полети на учебно-бойните двуместни машини, за да се приучат към особеностите на новия модел.
Най-голям е недостигът на офицери във Военновъздушните сили – около 20 процента, сподели генерал-майор Русев. Въпреки това, желанието на младите хора да служат в армията нараства, особено след подобряването на заплащането. От началото на тази година военните заплати се изчисляват въз основа на средната работна заплата за страната.
"Войнишката професия изглежда доста атрактивна, но в същото време много хора, които не преценяват реално собствените си възможности, кандидатстват за кадрови войници и биват късани на приемните изпити. Имаме стандарти, които смятаме да поддържаме, и по никакъв начин няма да допуснем снижаване на критериите за прием," категоричен е командирът на ВВС.
Генерал-майор Русев заяви категорично, че през последната година не е имало нарушения на въздушното пространство на България. Имало е загуба на радиовръзка с цивилни самолети, летящи във въздушното пространство на страната, но във всички случаи връзката е била възстановявана или самолетът е бил прехващан от български изтребители и е напускал територията без проблеми.
В началото на октомври командирът на ВВС участва в ежегодната среща на командирите на военновъздушните сили на страните членки на НАТО. Там беше обсъдена цялостната система за командване и управление, правилата за действие при нарушаване на въздушното пространство от безпилотни летателни апарати и мерките за улесняване на презграничните операции.
"Това е сериозен проблем и в момента се правят анализи. Няма изградена система, която да защитава на 100 процента от бойни дронове," каза генерал-майор Русев. Той уточни, че за комерсиалните дронове има фирми, които разработват защитни системи, но това не решава проблема с военните безпилотни апарати.
България разполага със зенитно-ракетни комплекси, изтребителна авиация и вертолетна авиация, която се оборудва за борба с дронове. "Въпросът е дали ще отговорим по адекватен начин, тъй като едно е да изстреляш ракета за милион и половина долара срещу дрон, който струва две-три хиляди долара," обясни командирът на ВВС. В системата на НАТО се работи активно по този въпрос и скоро се очаква да бъде намерен балансът.
ВВС разполагат с вертолети Ми-17 и Cougar, оборудвани с техника за гасене на пожари. Вече има и подготвени екипажи, които могат да използват система за гасене на пожари на борда на самолета Spartan. Тя може да се използва с определени ограничения – трябва да се спазват точни скорости на самолета и контейнерите с вода да се спускат от строго определени височини.
"За догодина ще увеличим броя на вертолетите, които могат да участват в гасенето на пожари. Надявам се догодина поне осем вертолета да могат да участват," допълни генерал-майор Русев.
На 16 октомври се отбелязва годишнината от първия в историята на българската авиация и в Европа полет на самолет с разузнавателна цел в реални бойни условия. През 1912 година по време на Балканската война пилотът поручик Радул Милков и наблюдателят поручик Продан Таракчиев летят със своя "Албатрос" над Одринската крепост, разузнават разположението на резервите и успяват да хвърлят две ръчни гранати над гара Караагач. Това е и първото бомбардиране от въздуха над Стария континент в истинска фронтова обстановка.
Днес в 09:00 часа на паметника на летеца в София бяха поднесени венци и цветя, а от 10:30 часа в Централния военен клуб започна официалното честване с награждаване на личен състав и концерт на Представителния духов оркестър на ВВС.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Пич
Коментиран от #9
08:11 16.10.2025
2 АГАТ а Кристи
08:12 16.10.2025
3 Гост
08:12 16.10.2025
4 Фен
Коментиран от #17
08:13 16.10.2025
5 Новичок
08:14 16.10.2025
6 Мишел
08:16 16.10.2025
7 Въпросче
Коментиран от #21
08:16 16.10.2025
8 Продължаваме дъното
Коментиран от #43
08:20 16.10.2025
9 Хахахаха😂😂😂😂
До коментар #1 от "Пич":
А, авантюристи, които да се опитат да го подкарат има ли?😂Коментиран от #22
08:21 16.10.2025
10 Перо
08:22 16.10.2025
11 факуса
08:23 16.10.2025
12 Ивелин Михайлов
08:24 16.10.2025
13 браво на подписалите договора
08:24 16.10.2025
14 Липсва
08:24 16.10.2025
15 МП4
08:25 16.10.2025
16 Некой си
Само на мен ли ми се губи един самолет?
Коментиран от #40, #68
08:25 16.10.2025
17 факуса
До коментар #4 от "Фен":
по добре на въртележка за луна парк да ги сложат поне децата да им се радват,а и ще сме първи с най скъпата такава в света и тулупа да и среже лентата както обича с ято мисирки наоколо,тъкмо и егото ще си начеше покрай пазарджишкото падение08:26 16.10.2025
18 Калоян
Вижте опашката на този,около кръгчето как си личи...
08:28 16.10.2025
19 Госあ
08:28 16.10.2025
20 Да,да
08:28 16.10.2025
21 1234
До коментар #7 от "Въпросче":
лъжите няма как да са обективни,самолетите ако са в ред поне единя може се ползва за тренировъчни полети ама не сме го видели,така,че пак лъжи08:29 16.10.2025
22 Пич
До коментар #9 от "Хахахаха😂😂😂😂":
Ма тия са военни бе...!!! Връзват един , набутват го в самолета и да се оправя. Няма нужда да е развързан , защото и самолета не фърчи !!!08:31 16.10.2025
23 Госあ
08:31 16.10.2025
24 Р Г В
Като кацнаха самолетите в родината ,се оказа че само двама авиатори са обучени да ги пилотират а вероятно другите четирима ще насочват при полет колегите си по ориентири на земята при ниска облачност..А като долетят другите изтребители вероятно министъра ще наема пилоти от Бангладеш срещу 500 щ.д. заплата. И това ако не е позор, здраве му кажи.
08:31 16.10.2025
25 Нашта работа е
Коментиран от #26
08:32 16.10.2025
26 Всъщност
До коментар #25 от "Нашта работа е":
Нашта работа е "овце , дето хранят продажби атлантически политици " . Как може за F18 да се плати 20 (двадесет) Пъти по висока цена от тази за аналозите му Миг 29 , които нашите евроатлантици явно умишлено не изпратиха на задължителни в Русия ❓Коментиран от #30
08:39 16.10.2025
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Тъп евроатлантически натовец
Коментиран от #32
08:43 16.10.2025
30 Всъщност
До коментар #26 от "Всъщност":
Миг 29 , които нашите евроатлантици явно умишлено не изпратиха (вече 20 години ❗) на задължителни ремонти на двигатели самолет в Русия ❓08:43 16.10.2025
31 име
08:43 16.10.2025
32 име
До коментар #29 от "Тъп евроатлантически натовец":
И продължаваме да чакаме за части. Ами, ако е война и ни трябват части от краварите за ремонт? Направо ги отписваме тия самолети. С тях и без тях, даже афганистанските козари с калашниците да ни нападнат, пак ще ни бъхтят.Коментиран от #34
08:46 16.10.2025
33 Боко БорисоФ
– два новоСтари двуместни и два Стари едноместни,
от които само един може да излети!
08:47 16.10.2025
34 Дали
До коментар #32 от "име":
Запряна ще вдигне Ф - ката ?08:53 16.10.2025
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Ако
08:55 16.10.2025
37 Ротация на мненията
Тоест никога. И за какво са ни Ф16 като имама\е само ракетите им са само по 8.
08:56 16.10.2025
38 Толкова
08:59 16.10.2025
39 Симо
09:00 16.10.2025
40 Ами на него
До коментар #16 от "Некой си":
Само документите са му пристигнали сигурно09:02 16.10.2025
41 5555
09:07 16.10.2025
42 Бандера
Коментиран от #49, #50, #53, #54
09:10 16.10.2025
43 Служил на Родината в БНА
До коментар #8 от "Продължаваме дъното":
У ВВС генералите са повече от самолетите,така ,както във ВМС адмиралите са повече от ...корабите...Коментиран от #71
09:22 16.10.2025
44 Защо До Тогава !
Не Ги Сложите !
В Музея !
На Авиацията !
Или На Глупостта !
За Да Могат !
Хората Да Ги Видят !
Като го Получите !
Ще Ги !
Изкарате !
От Там !
09:23 16.10.2025
45 Селянина с Пежото
09:25 16.10.2025
46 Вале-каро
09:28 16.10.2025
47 Елементарно
09:29 16.10.2025
48 фъ-16 блок-1970-та
Чакаме да дойде пълното оборудване, за да почнем да използваме F-16 блок-1970-та за дежурства.
Пълното оборудване се очаква да дойде от САЩ до 2048-ма година... заяви пред журналисти женераль-майор бай Кольо Русев...
09:29 16.10.2025
49 Кусур Ефенди
До коментар #42 от "Бандера":
И още малко информация: до 1989 година ВВС на НРБ притежава 740 годни за полети самолети.09:31 16.10.2025
50 Пак
До коментар #42 от "Бандера":
Глупости на търкалета!Все още има хора, които помнят "онези времена"!
Това, което СССР даде, подари и обучи българи, няма как да го видите повече!
Сега ще получавате повече от същото, като ЕФ16, като сте такива "умници".
09:32 16.10.2025
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Механик
И гледайте да не се появи теч на масло. Това се случва често при такива покупки.
п.п.
Пък пилотите дето ги пращахте на обучение вече са в пенсионна възраст и са забравили наученото.
Горките! Не можаха да направят и по едно кръгче с тоя геймчейнджър, начи....
09:33 16.10.2025
53 Перо
До коментар #42 от "Бандера":
Ф-16 започва да се разработва през 1972 г. и тогава е представлявал интерес! Като противовес е произведен МИГ 29. Сега тези самолети са антика, но ние плащаме милиарди за Ф-16, с малки подобрения на авиониката! Освен това броя на МИГовете е бил стократно повече и никога не е имало недостиг на пилоти, поради развитата система на военните ВУЗ и стаж, практика в поделенията с програмирано навлизане в професията! Сега имаме 2 пилоти и 4 самолета Ф-16!09:34 16.10.2025
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Софиянец
09:51 16.10.2025
57 Д-р Аспарух Кичев
Трябваше да вземем Грипени, най-разумния и икономичен избор за БГ, хем също НАТОвски и оперативно съвместими.
Или пак ако сме рискови играчи направо да заложим изцяло на дронове за изтребители: има такива варианти вече.
09:52 16.10.2025
58 стоян георгиев
09:55 16.10.2025
59 Румен Първанов
09:57 16.10.2025
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Дика
10:19 16.10.2025
62 По голяма гавра няма!Това е нато!
10:22 16.10.2025
63 БГ акълий слуги на запада
10:24 16.10.2025
64 Белоусов
10:35 16.10.2025
65 Сандо
10:36 16.10.2025
66 мдааааааааааа
Платихме като за Ф-35 и получихме купчина ламарини и то само 4. Другите друг път. А дали ще литнат ...........
10:39 16.10.2025
67 Нато вън!
10:44 16.10.2025
68 Политкоректен математик
До коментар #16 от "Некой си":
Международното положение е напрегнато. Пък и те - летците, са да летят, а не да броят. И ще летят, само да им доокомплектоват самолетите. Още няколко години търпение и са готови. Ужас... И тия майтапчии ни управляват, та даже и във война са готови да ни вкарат.10:53 16.10.2025
69 Бг армията
11:35 16.10.2025
70 бай Митко
12:30 16.10.2025
71 бай Митко
До коментар #43 от "Служил на Родината в БНА":
Прав си колега!Това сега армия ли е? 20 000 човека, от които 1/3 шкембелии не можещи да се наведат да си вържат обувките, 1/3 женоря и 1/3 генерали и адмирали!
БНА беше сериозна сила с която се съобразяваше цяла Европа! Имаше и летящи самолети, и ракетни установки, и подводници, и танкове, и бронетранспортьори, и численост на личен състав от 150-170 000 души!
Щастливец съм, че съм живял през "лошия" социализъм!
Горд съм, че съм служил в БНА!
Любопитен съм да видя хала ни в Еврозоната!
12:58 16.10.2025
72 Да ви пикам
13:05 16.10.2025