Идеята за автомобилния клъстер се роди в първите месеци на моя мандат в Червената зала на президентството, когато при мен дойдоха германският гражданин Тийл Трукенмюлер и архитект Любомир Станиславов - един прекрасен млад българин, изключително амбициозен и много полезен за страната, припомня в интервю за в. „24 часа“ бившият президент Росен Плевнелиев.
Тогава имаше около 10-12 компании, които заявиха желание да се включат в клъстера. Аз още тогава станах патрон на клъстера. Гордея се, че от днес вече съм избран като почетен член. За жалост, не успях да присъствам лично на събранието.
Бидейки патрон на този клъстер, аз реализирах много международни посещения, в които поставях на дневен ред амбицията на България да се позиционира на пътя на автомобилостроенето.
Като държавен глава за 5 години аз посетих 10 пъти Германия.
В резултат на това договорихме над 20 нови немски фабрики. Всяка една от тях е реализирана в автомобилостроенето. Например Behr-Hell - инвестиция в София, в индустриална зона “Божурище”, която е на световно ниво. Там работят над 700 човека, инвестирани са стотици милиони.
Произвеждаме климатичните системи и управлението на климатиците на Mercedes S класа, на Bentley, Porsghe, все на такива марки.
Продължавам: в София - разширението на фабриката на “Фесто” (милиардна немска компания, водеща в областта на автомобилостроенето - компоненти, датчици и роботи). Те имаха мъничка фабрика в България, която се удвои веднъж и след това се удвои още веднъж. По пътя към летището вляво има огромна сграда - там са. “Фесто” в България, вече с хиляди работници, произвежда сензори за абсолютно всички марки немски автомобили, за всички техни модели. Сензорите се произвеждат в България. Също пред очите ми у нас се случи трансформацията на цели региони. Например Смолян, където нямаше нищо - един забравен, за съжаление, прекрасен български град в сърцето на Родопите. При мое посещение в Германия успяхме да договорим инвестиции на фирма “Костал”. Едновременно в Смолян за “Костал” работят 2000 човека. Супермодерна фабрика, в която се произвеждат части от кормилото на Audi и много други марки. И трябва да си даваме сметка, че сигурността на германците и на европейците е поверена на българите, и то точно в Смолян.
След което с министър-председателя Бойко Борисов преди 2 месеца открихме двамата още една фабрика на “Костал” в Пазарджик, благодарение на която вече има още 1500 нови работни места.
Изключително много се гордея с това, че автомобилният сектор се разпространи из цялата страна. Той не остана единствено и само в София, а се разгърна в много местоположения. Гордея се като президент, че съм допринесъл за това. Изброявам местоположенията, в които сектор автомобилостроене се развива в България.
Над 135 компании са вече член на автомобилния клъстер, над 80 фабрики произвеждат автомобилни компоненти. 8 от всеки 10 автомобила, които се движат в Европа, са с части и компоненти, произведени в България.
Компютърът на автомобила на френския президент е произведен в България, в “Джонсън Контролс”. Сега са вече “Вистеон”.
Спирачките на Porsche и BMW, да не изреждам. 5 години след като в президентството се роди идеята за клъстера, той вече е дал невероятни резултати.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 очевидно
09:11 09.11.2017
3 Дикембе Мутомбо
09:11 09.11.2017
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Що пак тая снимка?
10:27 09.11.2017
6 Гост
До коментар #1 от "ПУУУУ":
А какво е ТУБИФЕКС10:41 09.11.2017
7 Луд с кирка
23:09 11.11.2017