Приземяваме и транспортните "Спартан"-и. Няма пари

В момента от трите закупени машини "Спартан" лети само една

Публикувана: 7 Декември, 2017 18:54
20 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 3081
Приземяваме и транспортните "Спартан"-и. Няма пари
Снимка: МО/Архив
ШРИФТ ПЕЧАТ

Правителството е на път да приземи и транспортните самолети "Спартан", които са едни от малкото модерни машини в българските военновъздушни сили. Причината е липсата на средства, пише "Медиапул".

Министърът на отбраната Красимир Каракачанов потвърди днес, че договорът за поддръжката им е изтекъл по-рано тази година, а няма планирани средства за сключването на нов. Вече са проведени разговори с фирмата, която поддържа машините – "Аления Леонардо", която е поискала над 17 млн. евро за нов четиригодишен договор.

Каракачанов каза, че МО е успяло да свали първоначалната цена, но в бюджета за следващата година липсва подобно перо. В момента от трите закупени машини "Спартан" лети само една. В началото на следващата година се очаква да бъде приземена и последната. Транспортните самолети се ползват освен за военни цели и за спешни полети при донорски ситуации, оказване на международна помощ, а в редки случи дори за държавни визити. Те бяха закупени от италианската фирма "Аления Аеронавтика" през 2006 година.

Първоначалният договор предвиждаше доставката на 5 самолета "Спартан" за 91.8 млн. евро, но той бе предоговорен от първото правителство на ГЕРБ и страната ни се отказа от последните две машини. Подобна е ситуацията и с другата многомилионна придобвика на държавата през последните години – хеликоптерите "Кугър". Заради липсата на средства за поддръжката им, от 12 налични машини летят само 3-4.

Покупката на нови изтребители е под въпрос Каракачанов коментира пред журналисти, че все още няма яснота и около проекта за закупуването на нови изтребители. Процедурата започна почти от начало, след като парламентарната проверка установи нередности и през октомври я върна за преработване на МО. В момента министерството все още не може да стигне до заключение от кои държави и компании може да поиска оферти за самолети. Каракачанов обясни, че според някои юристи в МО, може да се искат нови оферти само от страните и компаниите, които участваха досега в проекта. Това са Швеция и компанията "СААБ" за нови машини "Грипен", САЩ и Португалия за изтребители "втора ръка" Ф-16 и Италия за "втора ръка" "Юрофайтър".

В министерството обаче имало и други мнения, че кръгът може да се разшири и да бъдат поискани оферти и от други държави и сега екипът от Военновъздушните сили, който движи проекта, трябва да прецени какво да се прави. Личното мнение на Каракачанов е, че е по-добре да се съберат повече оферти.

Около проекта обаче излезе още една "малка" подробност - предвидените пари се оказаха с 300 млн. лева по-малко или вече 1.2 млрд. лева. Каракачанов каза, че това се дължи на законова промяна от края на миналата година, според която върху военните проекти вече се начислява ДДС. Така предвидената сума намалява автоматично с 20%.

Като цяло, бъдещето на проекта става все по-наясно и е много вероятно за пореден път да не се случи. Още повече като се има предвид, че приоритет на самия Каракачанов е да ремонтира и дори модернизира старите съветски изтребители МиГ -29. Руснаците вече преглеждат МиГ-овете

България в момента разчита само на МиГ-овете, за да пази въздушното си пространство, но поддръжката им става все по-проблемна. Каракачанов съобщи пред парламентарната комисия по отбрана, че има проблеми с доставките на необходимото за работата им масло от Русия. Пред журналисти потвърди, че все още не са приети и закупените през български посредник от Русия нови и ремонтирани двигатели за МиГ-овете.

Причината е липса на достатъчно информация за доставеното оборудване и други въпроси, които се доуточняват. Въпреки неизпълнението на този договор и съпътстващите го трудности в комуникацията с руската корпорация (за които МО предпочита да мълчи), Каракачанов съобщи, че в България вече са пристигнали експерти от руската компания "РСК-МиГ", които ще прегледат всичките 15 изтребители МиГ 29, с които разполагаме.

Целта е руснаците да излязат с предложение за ремонта им и евентуалната им модернизация. Така най-вероятният сценарий, който се очертава пред бойната авиация, е тя да остане без нови изтребители, а наличните ограничени средства да се дадат на Русия като се инвестират в старите МиГ-ове.

България

Въвеждане на коментар към статията
Име (като гост):


Напишете кода от картинката КИРИЛИЦА
(само главни букви)
Визуална кептча
Коментар с регистрация »
Коментар:
Много екстри за регистрирани потребители
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани.

Ловци на бисери